Vegatopia Forum

Pie, pasteien, hartige taarten en quiches

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Wellington met zoete aardappelen, oesterzwammen en rodewijnsaus
« Reactie #100 Gepost op: 09 maart 2017, 13:19:00 »
Ha, dit lijkt me lekker! Dank voor het recept.

Offline zrtx

  • **
  • 26
Re: [Koken] Wellington met zoete aardappelen, oesterzwammen en rodewijnsaus
« Reactie #101 Gepost op: 13 maart 2017, 11:27:22 »
Klinkt goed! Gaat deze week op het menu!

Vegatopia

[Koken] Oudbrood-quiche
« Reactie #102 Gepost op: 07 april 2017, 13:00:51 »
Oudbrood-quiche

Eerder deze week besprak Ellen het boek Lekker koken met restjes van Daisy Scholte. Vandaag plaatsen we een recept uit dit boek met eten dat vaak wordt weggegooid: oud brood en groenten. Dat is dus helemaal niet nodig;  je maakt er in een handomdraai een heerlijke quiche van. Leef je uit en word een echte kliekjeskoning(in)!

Source: Oudbrood-quiche

Vegatopia

[Koken] Mini-quiches voor de Paasbrunch
« Reactie #103 Gepost op: 10 april 2017, 13:01:30 »
Mini-quiches voor de Paasbrunch

Bij een brunch of afternoon tea passen leuke, kleine hapjes. Deze vrolijke, kleine quiches zijn makkelijk van tevoren te maken. De groenten zijn in slierten in de quiches gedrapeerd, zodat ze er ook nog een beetje bijzonder uitzien.

Source: Mini-quiches voor de Paasbrunch

Vegatopia

Tulband van saffraanrisotto, saus van bospeen, doperwten en groene aspergelinten

Deze week publiceren we elke dag een gang uit het bijzondere, uitgebreide Paasmenu van Hedwig. Stuk voor stuk bijzondere gerechten die het lentegevoel oproepen. Je kunt tijdens Pasen het complete menu serveren of deze week, of op een willekeurig ander 'lentemoment', jezelf en anderen verwennen. Vandaag de derde gang: tulband van saffraanrisotto, saus van bospeen, doperwten en groene aspergelinten.

Source: Tulband van saffraanrisotto, saus van bospeen, doperwten en groene aspergelinten

Vegatopia

[Koken] Luxe aspergetaart voor zuinige moeders
« Reactie #105 Gepost op: 14 mei 2017, 19:00:54 »
Luxe aspergetaart voor zuinige moeders

,,Kan je iets maken voor Moederdag?’’, vroeg de Vegatopia-redacteur. Natuurlijk kan ik dat, al wordt dit al de tweede Moederdag zonder haar. Even slikken dus, en dan gauw iets bedenken wat ze heerlijk zou vinden. Asperges waren vroeger het toppunt van luxe, wij moesten wachten tot een oom met Limburg-connecties ze meenam. Zo houd je iets wel exclusief! Nu koop ik ze hier in de streek, in het seizoen liefst elke week. Omdat dat begrotelijk wordt, en mijn moeder ook van de zuinige was, nam ik voor deze taart de koppen: 5 euro per kilo en in een mooie langwerpige taartvorm moet je ze anders toch bijsnijden.  (Omdat mijn moeder niks weggooide maak ik de volgende dag ook nog soep van het kookvocht, met een verkruimeld eitje en peterselie erop)

Source: Luxe aspergetaart voor zuinige moeders

Vegatopia

[Koken] Groentepakketjes
« Reactie #106 Gepost op: 23 mei 2017, 13:01:24 »
Groentepakketjes

Iedereen heeft er wel één: een muffinblik. Maar daarin kan je veel meer maken dan alleen muffins of cupcakes. Vandaag maakte ik deze groentepakketjes in mijn muffinblik en dat lukte verrassend goed. Leuk als lunchgerechtje met een goedgevulde salade erbij, of als bijgerechtje bij een uitgebreider diner.
 

Source: Groentepakketjes

Vegatopia

[Koken] Hedwig test Hofweb & hartige aspergetaart met gerookte tofu
« Reactie #107 Gepost op: 14 juni 2017, 13:01:10 »
Hedwig test Hofweb & hartige aspergetaart met gerookte tofu

Hofweb is een biologische webwinkel waarin biologische boeren hun verse producten zoals fruit, groente, brood, melk en kaas vrijwel direct van de boer aanbieden aan de consument. In samenwerking met inmiddels zo'n 45 biologische boeren, is het niet moeilijk om de lat van dagelijks vers hoog te houden. Daarnaast is er een overzichtelijke en uitgebreide natuurwinkel/ supermarkt-assortiment.  Voor de dagelijkse inspiratie verrassen zij je wekelijks met nieuwe lekkere recepten gemaakt van de mooiste producten van het seizoen. Namens Vegatopia mocht ik een aantal van deze 'direct van de boer' geteelde producten testen, zo ook uit hun natuurwinkel-assortiment.

Source: Hedwig test Hofweb & hartige aspergetaart met gerookte tofu

Vegatopia

[Koken] Burek sa sirom
« Reactie #108 Gepost op: 29 augustus 2017, 13:00:35 »
Burek sa sirom

Wie in het voormalige Joegoslavië op vakantie gaat, geniet niet alleen van de prachtige natuur, maar zeer waarschijnlijk ook van burek. Burek is een traditioneel deeggerecht, dat net zoals veel andere populaire traditionele gerechten uit deze regio vele verschijningsvormen kent. Meestal is burek gevuld met vlees, kaas, spinazie of een mengsel van aardappel met ui en heeft -afhankelijk van het land- de vorm van een opgekrulde rol of een rond laagjesdeeg. Het deeg kun je zelf maken, maar is als yufkadeeg ook gewoon kant-en-klaar te koop in een Turkse winkel of internationale supermarkt. In dit recept kiezen we voor kant-en-klaar deeg, waarmee we de laagjesvariant met kaas maken: burek sa sirom. In Bosnië zal je eerder naam sirnica tegenkomen, maar het blijft hetzelfde gerecht.

Source: Burek sa sirom

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pie, pasteien, hartige taarten en quiches
« Reactie #109 Gepost op: 06 juni 2019, 13:00:07 »
Ik haal deze draad maar weer even omhoog na de tip van Selly. Vond ook nog een paar linkjes met leuke ideetjes voor de pie maker:

Fritattas en spinazie-ricottataartjes: https://www.theannoyedthyroid.com/2019/04/29/5-things-to-make-in-the-kmart-pie-maker-that-arent-pies/#
Mini quiches en pizzaatjes: https://www.bestrecipes.com.au/budget/galleries/foods-make-kmart-pie-maker/lp18hwdk?page=15
Hashbrowns, courgettemuffins, cauliflower-cheesecups https://www.taste.com.au/recipes/collections/pie-maker-recipes


Sam, hoe maak jij die aardappeltortilla precies? Gekookte aardappel mengen met ei en dan er zo in?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Pie, pasteien, hartige taarten en quiches
« Reactie #110 Gepost op: 06 juni 2019, 20:29:18 »
Half uitje fruiten tot glazig, dan 1 middelgrote of twee kleine gare aardappels, peper, zout en andere kruiden erbij en even doorscheppen en af laten koelen. Ei loskloppen en eventueel wat geraspte kaas erdoor mengen.  Aardappel/ui mengsel mengen met het ei, eventueel nog wat halve cherry tomaatjes erdoor. Dan in de pie maker in 12 minuten gaar bakken. Je kunt eventueel de laatste twee minuten bovenop nog een plak tomaat en kaas meebakken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pie, pasteien, hartige taarten en quiches
« Reactie #111 Gepost op: 07 juni 2019, 14:52:46 »
Dank je! Hij is vandaag bezorgd, dus de tortilla staat vanavond op het menu  :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Pie, pasteien, hartige taarten en quiches
« Reactie #112 Gepost op: 07 juni 2019, 17:47:33 »
 :D Ik ben benieuwd wat je er van vindt!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Pie, pasteien, hartige taarten en quiches
« Reactie #113 Gepost op: 07 juni 2019, 18:39:48 »
Perfect gelukt! Wat een handig ding.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Pie, pasteien, hartige taarten en quiches
« Reactie #114 Gepost op: 07 juni 2019, 19:41:28 »
 :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light