Vegatopia Forum

Pie, pasteien, hartige taarten en quiches

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Quiches & taarten
« Reactie #40 Gepost op: 30 juli 2007, 10:17:10 »
Ik heb er uiteindelijk 3 gemaakt:
De wortelcheddartaart heb ik ipv met aardappelen met pompoen gemaakt (lekker!). Ik heb er nog een gemaakt met courgette, cheddar en ui en nog een met geitenkaas, honing en cashewnoten (voortaan toch gewoon walnoten doen, en de tijm vond ik ook niet vreselijk geslaagd). Maar ze waren alledrie wel erg mooi gelukt. En lekker :D

(en de zelfgemaakte bladerdeeg en pate brisee ook ::))
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2007, 10:31:32 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

smikkeltje

Re:Quiches & taarten
« Reactie #41 Gepost op: 30 juli 2007, 13:50:05 »
iemand tips voor hartige taarten zonder ei? want ik vind ei echt heel vies. en zielig voor de kipjes natuurlijk ;)

Offline Sil

  • Godswonder
  • ***
  • 452
  • Geslacht: Man
Re:Quiches & taarten
« Reactie #42 Gepost op: 30 juli 2007, 16:07:11 »
iemand tips voor hartige taarten zonder ei? want ik vind ei echt heel vies. en zielig voor de kipjes natuurlijk ;)

Nog nooit uitgeprobeerd, maar: aardappelpuree! Ooit eens gehad op pizza en was de beste Italiaanse pizza ooit! Is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch. mmmm. misschien zelf ook eens proberen. :kwijl:
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Quiches & taarten
« Reactie #43 Gepost op: 30 juli 2007, 18:54:31 »
iemand tips voor hartige taarten zonder ei? want ik vind ei echt heel vies. en zielig voor de kipjes natuurlijk ;)
Ik gebruik "no-egg", dat kun je bij natuurvoedingswinkels krijgen. Niet aanlengen met water maar met kruidenbouillon en dan heb je een goede quichevulling.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Quiches & taarten
« Reactie #44 Gepost op: 03 augustus 2007, 23:03:24 »
Schop!

 Heeft iemand originele ideeën?


Niet echt...

Citaat
en graag ook succes-gegarandeerd-tips ;)

Niet origineel maar wel altijd op voordat je er erg in hebt:

een combi van spinazie en feta in bladerdeeg
een combi van oude kaas en uien

ook lekker:
een combi van broccoli en paddo's
een combi van bloemkool, tomaten en kaas.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Quiches & taarten
« Reactie #45 Gepost op: 03 augustus 2007, 23:16:33 »
Ik bak nu een platte taart met geitenkaas en courgettelinten (en wat pijnboompitjes) voor morgen. Dit is de eerste keer dat ik hem maak, dus moet nog even proeven, maar ik overweeg om de volgende keer pesto door de sojaroom te roeren.
Supercalifragilisticexpialidocious!

brenda_lelie

Re:Quiches & taarten
« Reactie #46 Gepost op: 03 augustus 2007, 23:27:46 »
ik at op vakantie een quiche met ui (heel veel ui) en een zachte blauwe kaas. Bladerdeeg als korst, en het was heerlijk terwijl ik helemaal niet zo'n blauwe kaas fan ben.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Pie / pasteien
« Reactie #47 Gepost op: 14 april 2013, 19:50:46 »
Edit mod: Deze draad over piemakers is begonnen naar aanleiding van een reactie op dit bericht in Cook & Shoot.

...(gemaakt in een pie-maker , het beste keukenapparaat ooit) ...


Dat ziet er gezellig uit! En die pie-maker ook wel trouwens. Die heb je vast niet in Nederland opgedoken?
« Laatst bewerkt op: 16 april 2013, 00:05:54 door Eelco »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Pie / pasteien
« Reactie #48 Gepost op: 14 april 2013, 20:55:11 »
Hihi, het lijkt mij ook wel wat! Ik heb al even op Amazon.co.uk gekeken, daar hebben ze twee versies van de pie-makers die zonder verzendkosten naar Nederland kunnen worden verzonden. Op Nederlandse websites vind ik ze tot nu toe nog niet, dus ik ben ook benieuwd naar waar Sam ze gekocht heeft. :)
Groetjes, Antje

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Pie / pasteien
« Reactie #49 Gepost op: 15 april 2013, 11:13:49 »
Antje, op Amazon UK verzenden ze volgens mij helemaal niet naar Nederland? Ik heb er twee proberen te bestellen maar allebei leveren ze alleen in de UK. Als jij een link hebt van een bedrijf dat wel aan NL levert hoor ik het graag! Ik wil een grotere, en ze zijn in NL niet te krijgen, ik heb de mijne uit Australie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Pie / pasteien
« Reactie #50 Gepost op: 15 april 2013, 13:30:42 »
Ik heb nog even gechecked, maar de Breville en de Lakeland (allebei voor 4 pies) worden allebei niet naar Nederland verstuurd. De Salter wel, maar dat is er eentje voor maar 2 pies, en zo eentje heb ik al. Misschien koop ik er gewoon wel eentje bij van 2 stuks. Die Salter ziet er goed uit, is 4,5 cm diep, dat is wat ik nu ook heb geloof ik.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Pie / pasteien
« Reactie #51 Gepost op: 15 april 2013, 18:37:05 »
Amazon.co.uk verstuurt wel naar Nederland.. Producten met Super Save Delivery (eventjes daarop selecteren en dan zie je dat er twee pie-makers zijn die ze versturen naar Nederland zonder verzendkosten te hoeven te betalen) hebben vanaf 25 pond geen verzendkosten meer. Wij maken best vaak gebruik van Amazon.co.uk, dus ik weet het 99,9% zeker. ;)

(Dit gaat helemaal niet meer over Cook&Shoot zo.. Misschien kan dit topic worden gesplitst in een pie-maker topic?)
Groetjes, Antje

Re:Pie / pasteien
« Reactie #52 Gepost op: 15 april 2013, 19:01:58 »
Dat hangt er toch vanaf, of je direct van Amazon zelf bestelt, of bij een andere toko die via Amazon verkoopt en zijn eigen afzetgebied bepaalt?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Pie / pasteien
« Reactie #53 Gepost op: 15 april 2013, 19:10:21 »
Klopt, het is per vendor verschillend, Amazon zelf heeft geen pie-makers. De twee apparaten die ik uitgezocht had worden allebei door de vendor niet geleverd buiten de UK.

Een apart pie-draadje is een goed idee, ik zal hem wel starten en dan vragen of de moderators wat posts overzetten.

Edit mod: bij deze
« Laatst bewerkt op: 16 april 2013, 00:06:47 door Eelco »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Pie / pasteien
« Reactie #54 Gepost op: 15 april 2013, 19:16:38 »
Even een nieuwe draad om de cook and shoot draad niet te vervuilen  :)

Moderators, kunnen jullie de pie berichten uit die draad hier zetten? Alvast bedankt!

Achtergrond: ik hou van pasteien, oftewel pies op zijn egels, deegkorsten met verschillende vullingen. Ik heb er zelfs een apart apparaat voor, een pie maker (link volgt). In deze draad kun je je recepten kwijt, en tips over hoe je, met of zonder speciale apparatuur, de beste pie maakt.

Om Aiko voor te zijn: pie is een lelijk woord, zeker in meervoud, en we hebben tenslotte het goede nederlandse woord pastei. Toch dekt pastei de lading niet helemaal vind ik. Alternatieve namen welkom :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Pie / pasteien
« Reactie #55 Gepost op: 15 april 2013, 21:48:40 »
Recepten zijn ook erg welkom! ;D  ;)
Zou bijvoorbeeld deze aardappeltaartjes er geschikt voor zijn? (In een kleine springvorm werken deze heel goed in de oven.)

De pie-makers van Amazon.co.uk die ik zag zijn deze en deze. Ik meen me te herinneren dat je in het andere topic iets typte over het eerste merk (Breville)?
« Laatst bewerkt op: 15 april 2013, 21:58:15 door Antje »
Groetjes, Antje

Aiko

Re:Pie / pasteien
« Reactie #56 Gepost op: 15 april 2013, 22:23:21 »
Om Aiko voor te zijn: pie is een lelijk woord, zeker in meervoud, en we hebben tenslotte het goede nederlandse woord pastei. Toch dekt pastei de lading niet helemaal vind ik. Alternatieve namen welkom :-)

Taart...

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Pie / pasteien
« Reactie #57 Gepost op: 16 april 2013, 00:27:46 »
Om Aiko voor te zijn: pie is een lelijk woord, zeker in meervoud, en we hebben tenslotte het goede nederlandse woord pastei. Toch dekt pastei de lading niet helemaal vind ik. Alternatieve namen welkom :-)
Taart...
Dat dekt de lading slechts ten dele. Ja, een pie is een hartige taart, maar Nederlanders denken hierbij vrijwel altijd aan een quiche ('a savory, open-faced pastry crust dish'), terwijl een pie gesloten is ('a baked dish which is usually made of a pastry dough casing that covers or completely contains a filling').
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Pie / pasteien
« Reactie #58 Gepost op: 16 april 2013, 09:41:04 »
Grappig die pie makers (helaas zijn ons aanrecht en keukenkastjes al vol)

Zo te zien kun je ze in NL ook wel bestellen, bijvoorbeeld bij bol.com: http://www.bol.com/nl/p/tristar-nbsp-pie-maker-sa-1124/9200000010606092/?referrer=ADVNLBES9200000010606092

Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Pie / pasteien
« Reactie #59 Gepost op: 16 april 2013, 12:24:11 »
Goed dat die voor twee pies nu ook bij BOL te krijgen zijn? Ik wil eigenlijk nog steeds een vierpitter, nog even over denken dus.

Zomaar wat recepten, zonder hoeveelheden, kan ik later wel toevoegen:

Quiche-achtige vullingen:
- Bladerdeeg met een vulling van champignons, prei, ei, beetje room, en kaas. Champignons en ei voorbakken zodat het vocht er uit is, af laten koelen, mengen met ei en kaas, paar slagen van de pepermolen.
- Bladerdeeg met een vulling van diepvries spinazie, ei, blauwe kaas en oude kaas (spinazie goed laten ontdooien en uitlekken).

Pie-vullingen:
- Korstdeeg met een vulling van gare aardappelblokjes, doperwten (kan uit blik), wortel (kan niet uit blik, dat wordt prut), snel opgebakken met een goede garam masala, ui en een chili pepertje, beetje water of bouillon erbij om het wat vochtig te maken . Dit is een redelijk droge vulling, lijkt een beetje op samosa.
- Korstdeeg met groentevulling: restjes groenten verwarmen in wat bouillon of vegetarische jus, binden met wat klontjes boter/bloemmengsel, het moet een beetje ragout achtig worden. Lijkt nog het meest op een engelse pie, zeker als je vegetarische jus gebruikt.

Zoete vullingen:
- Bladerdeeg met appel, rum, rozijnen en suiker
- Korstdeeg met rood fruit, even opkoken met eventueel wat suiker en het vrijgekomen sap binden met maizena tot het een wat stevigere massa is. Voordeel van de pie-maker is dat het niet uitloopt, op een bakblik wordt dit altijd een drama met uitlopen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light