Vegatopia Forum

Pie, pasteien, hartige taarten en quiches

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Pie / pasteien
« Reactie #80 Gepost op: 20 september 2014, 09:51:59 »
+1 wat betreft recept ;D
Meneer Bast houdt van pies en na het zien van Suzanne's foto's heeft hij dezelfde pie-maker besteld, dus dank je wel :D
Sin chile, no tiene chiste!

Re:Pie / pasteien
« Reactie #81 Gepost op: 21 september 2014, 21:19:35 »
Haha geen dank  ;D

Ik heb me er erg makkelijk vanaf gemaakt. Tante Fanny bladerdeeg in de koude piemaker, dus niet voorverwarmen. Voor de vulling heb ik een ragout gemaakt van champignon, ui, knoflook. Deze goed op smaak brengen en vrij dik laten. Daarmee dus de pie vullen, bakken en smullen maar.

Re:Pie / pasteien
« Reactie #82 Gepost op: 21 september 2014, 21:21:44 »
Had deze ook nog gemaakt met gebakken appel/rozijnen/suiker/kaneel erin, lekker als toetje.

Vegatopia

[Koken] Pi-day: saté-pie met zoete aardappel en Kipstuckjes
« Reactie #83 Gepost op: 14 maart 2015, 19:00:25 »
Pi-day: saté-pie met zoete aardappel en Kipstuckjes

Vandaag is het Pi-day, de dag waarop wiskundigen het getal π eren. Van wiskunde heb ik geen verstand (Wikipedia wel), maar ik grijp graag elke gelegenheid aan om een 'pie' te bakken. Liefst een zoete, maar voor deze dag bedacht ik een zeer goedgevulde hartige versie met bataat, sperziebonen, bleekselderij, Kipstuckjes en een pindasaus.

Source: Pi-day: saté-pie met zoete aardappel en Kipstuckjes
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2015, 19:21:44 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Preitaart met geitenkaas
« Reactie #84 Gepost op: 16 mei 2015, 13:00:21 »
Preitaart met geitenkaas

Wist je dat prei een van de populairste groenten is om mee te koken in Nederland? Dat is ook eigenlijk niet zo gek, want het bevat veel vitaminen en mineralen. Bovendien is het makkelijk klaar te maken. Prei smaakt bijvoorbeeld heerlijk in soepen, wok- of ovengerechten.

Source: Preitaart met geitenkaas

Vegatopia

[Koken] Hartige taart met een bodem van courgette en winterwortel
« Reactie #85 Gepost op: 18 september 2015, 13:01:17 »
Hartige taart met een bodem van courgette en winterwortel

Als echte groentefreak wilde ik eens een hartige taart maken met een bodem van groente in plaats van deeg. Ik bedacht een versie met een bodem van courgette en winterwortel. Voor erbij maakte ik een heerlijke salade bij met gekarameliseerde pecannoten, bleu d'auvergne kaas en blauwe druiven.

Source: Hartige taart met een bodem van courgette en winterwortel

Vegatopia

[Koken] Hartige letter voor Sinterklaas
« Reactie #86 Gepost op: 02 december 2015, 13:00:05 »
Hartige letter voor Sinterklaas

Het is de Woensdag Gehaktdag voor Sinterklaas! Zijn al die zoete banketletters niet aan jou besteed? Maak dan zelf een hartige versie. Met de vullingen kun je volop variëren: kaasgehakt, vegaworsten, stamppot of de vulling van je favoriete hartige taart.

Source: Hartige letter voor Sinterklaas

Vegatopia

[Koken] Savory muffins with seaweed
« Reactie #87 Gepost op: 08 december 2015, 13:00:15 »
Savory muffins with seaweed

We recenseerden eerder deze week het kookboek Groente uit Zee. Vandaag geven we uit heerlijk recept voor hartig gebak uit dit boek. Zeewier is ook heerlijk in muffins, vooral in hartige muffins. Serveer deze umami-heerlijkheden bij een speciaal ontbijt, als snack of bij de maaltijd in plaats van brood.

Source: Savory muffins with seaweed

Vegatopia

[Koken] Shepherd's pie voor David Bowie
« Reactie #88 Gepost op: 13 januari 2016, 13:00:44 »
Shepherd's pie voor David Bowie

David Bowie is niet meer. Op 10 januari van dit jaar is hij overleden. Bij Vegatopia eren we hem op onze manier met één van zijn favoriete gerechten: shepherd's pie. Deze ovenschotel stond ook op het menu van een door hemzelf geopend David Bowie Café in Tokio, dat door zijn Japanse platenlabel was opgezet ter gelegenheid van de lancering van het album The Next Day. Net zoals de versie van Bowie bevat de onze kidneybonen en veel kaas. Natuurlijk geven we er zelf ook nog een creatieve draai aan.

Source: Shepherd's pie voor David Bowie

Vegatopia

[Koken] Gevulde 'roosjes' met hartige vulling
« Reactie #89 Gepost op: 04 mei 2016, 13:00:55 »
Gevulde 'roosjes' met hartige vulling

Deze hartige hapjes zien er prachtig uit, zijn niet moeilijk te maken, helemaal plantaardig en gewoon erg lekker. Door het deeg op een bepaalde manier rond de vulling te vouwen lijken deze hapjes net gevulde roosjes. De hartige vulling heeft een Italiaans tintje en de rooktofu blijkt een waardige vervanger van salami in dit recept. Natuurlijk valt er volop te variëren met de vulling, voeg bijvoorbeeld eens wat Italiaanse kaas (bijvoorbeeld Pecorino of Taleggio) toe voor een vegetarische variant.
 

Source: Gevulde 'roosjes' met hartige vulling

Vegatopia

[Koken] Platte preitaart met brie
« Reactie #90 Gepost op: 02 september 2016, 13:00:05 »
Platte preitaart met brie

Van prei wordt eenieder blij. Behalve dan mijn vriendin Mariëlle, die de preien uit haar groentetas bij voorkeur in een vaas neerzet ter decoratie. Daar snap ik niks van. Ik bestel juist extra prei bij diezelfde leverancier van groentetassen. Misschien toch eens kijken of ik mijn raapstelen kan ruilen voor haar preien. In plaats van brie mag je hier ook camembert nemen, of harde geitenkaas, of zachte geitenkaas, koekaas, kruidenroomkaas, ... Enfin, je snapt het, ik ben niet zo streng.

Source: Platte preitaart met brie

Re: [Koken] Platte preitaart met brie
« Reactie #91 Gepost op: 02 september 2016, 15:50:37 »
Van prei wordt eenieder blij. Behalve dan mijn vriendin Mariëlle, die de preien uit haar groentetas bij voorkeur in een vaas neerzet ter decoratie. Daar snap ik niks van.

Nou ja, hier wil ik Mariëlle toch wel even bijstaan. Zo extreem denk ik dan misschien niet over prei, wel beschouw ik prei als een soort veredelde ui. Van zichzelf heeft het vooral een weeïg smaakje waar ik weinig van moet hebben. Prima bruikbaar als ingrediënt, dat wel, maar niet als hoofdbestanddeel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Platte preitaart met brie
« Reactie #92 Gepost op: 02 september 2016, 18:11:08 »
Ik vind prei heerlijk; inderdaad een subtielere vorm van ui en voor een gerecht als dit lijkt het me heel geschikt. Ik ga het deze week maken denk ik zo :)
Nothing tastes like compassion feels

Vegatopia

[Koken] Hartig monkey bread met pesto en olijven
« Reactie #93 Gepost op: 07 oktober 2016, 13:00:29 »
Hartig monkey bread met pesto en olijven

Monkey bread is een populair zoet brood uit Amerika, vaak gemaakt met karamel of kaneel. De bedoeling is dat je steeds een stukje van het brood afplukt, het is daarom een leuk baksel om met een groep te delen. Deze variant is hartig, met pesto en olijven. Heerlijk voor bij de soep of een lekkere pasta bijvoorbeeld. Maar ook als borrelhapje is hij heel geschikt, met of zonder smeersels. Gebruik vegan pesto voor een volledig plantaardig brood.

Source: Hartig monkey bread met pesto en olijven

Vegatopia

[Koken] Hartige taartjes met aardpeerrösti, zoete aardappel, portobello en ricotta
« Reactie #94 Gepost op: 21 oktober 2016, 13:00:33 »
Hartige taartjes met aardpeerrösti, zoete aardappel, portobello en ricotta

Deze taartjes zijn gemaakt met een wel heel bijzondere bodem: rösti van aardpeer. Ik kwam op het idee omdat ik al meer dan een week een bak aardperen in de koelkast had staan, bedoeld voor soep. Omdat ik niet zo heel veel zin had in soep, wilde ik er gewone rösti van maken, maar bedacht dat het ook een prima bodem voor een hartige taart zou kunnen zijn. Dat bleek een subliem idee. Het is echt heerlijk in combinatie met de vulling van zoete aardappel, portobello, bosui, tijm en ricotta.

Source: Hartige taartjes met aardpeerrösti, zoete aardappel, portobello en ricotta

Vegatopia

[Koken] Quiche met bietjes, kwark en feta
« Reactie #95 Gepost op: 28 oktober 2016, 13:00:44 »
Quiche met bietjes, kwark en feta

Eigenlijk is deze quiche niet echt een quiche, maar meer een hartige broodtaart. Hij is namelijk gemaakt met brooddeeg en is daarom wat lichter dan een normale quiche. Ook is de vulling niet met room gemaakt, maar met magere kwark. Een quiche met magere kwark en zonder boter, is dat niet veel te gezond? Misschien wel, maar hij is vooral erg lekker, vol met sappige bietjes en zoutige feta.

Source: Quiche met bietjes, kwark en feta

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Quiche met bietjes, kwark en feta
« Reactie #96 Gepost op: 12 november 2016, 18:44:02 »
Hij staat nu in de oven, ben benieuwd!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Quiche met bietjes, kwark en feta
« Reactie #97 Gepost op: 13 november 2016, 12:03:02 »
Hij staat nu in de oven, ben benieuwd!

Hij was erg geslaagd!

Vegatopia

[Koken] Quiche zonder deeg: gegratineerde witlof met peer
« Reactie #98 Gepost op: 06 februari 2017, 19:02:27 »
Quiche zonder deeg: gegratineerde witlof met peer

Eigenlijk bereid je in dit recept een quiche, maar laat je het deeg buiten beschouwing. Dat is niet saai, maar gewoon anders. De vulling die je over de groenten heengiet, lijkt op een quichevulling, vandaar.

Source: Quiche zonder deeg: gegratineerde witlof met peer

Vegatopia

[Koken] Wellington met zoete aardappelen, oesterzwammen en rodewijnsaus
« Reactie #99 Gepost op: 09 maart 2017, 13:00:38 »
Wellington met zoete aardappelen, oesterzwammen en rodewijnsaus

Ik maakte een vegetarische variant op 'Beef Wellington', een gerecht vernoemd naar de eerste hertog van Wellington, Arthur Wellesley. Oorspronkelijk is dit een gerecht van vleessoorten en gehakte paddenstoelen met kruiden (duxelles) in een bladerdeegjasje. Het bladerdeeg zorgt ervoor dat het vocht niet kan weglopen en de duxelles geven smaak af aan het vlees. De paddenstoelen en kruiden zijn niet bedoeld om te eten; wanneer ze hun taak hebben volbracht, worden ze verwijderd, aldus het originele recept. Maar dat is natuurlijk zonde en bovendien zijn het de hoofdbestanddelen van deze vegetarische 'Wellington'. Wat mij betreft verdient deze versie beslist de voorkeur.

Source: Wellington met zoete aardappelen, oesterzwammen en rodewijnsaus