Vegatopia Forum

Den Haag en Scheveningen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #100 Gepost op: 26 september 2014, 11:27:39 »
Had er geloof ik jaren terug al eens iets over gepost, maar nog maar eens. In de restaurantgids van Vegatopia zijn Den Haag en Scheveningen twee verschillende 'steden'. Dat is vrij vreemd omdat Scheveningen een stadsdeel van Den Haag is, en nooit een zelfstandig dorp of gemeente is geweest. Maar goed.

Maar om de verwarring compleet te maken staan er ook restaurants die in Scheveningen zijn gevestigd onder 'Den Haag'. Lijkt me echt niet duidelijk op deze manier, misschien kan iemand er eens naar kijken?

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #101 Gepost op: 27 september 2014, 01:35:06 »
Wat gek! Je bent niet aan het dromen.... Volgens mij miste ik ook al iets in de wat eten we vandaag draad.
Misschien heeft het dan te maken met de migratie van de servers, dat gebeurt vandaag. Zal wel weer goed komen.  :)
Inderdaad, dat komt door de migratie van de servers. Vervelend, had niet hoeven en mogen gebeuren, maar ons treft (helaas of gelukkig) geen blaam. De berichten zijn echter echt weg. Zie ook hier: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,6254.msg655015.html#msg655015

Ok!

Even een samenvatting dan van wat er stond want ik wilde M. er nog iets over vragen.
Ik suggereerde Burgerzz die de zeewierburger hebben van Veggie in Pumps. M. antwoordde iets als dat ze er niet hele goede verhalen over had gehoord en dat dan de prijs die Burgerzz berekende (ik geloof iets van 14,95) wat veel leek.
Maar nu wilde ik aan M. nog vragen wat ze over deze burger gehoord had? Ik was er nl. wel benieuwd naar maar heb hem ook nog niet geproefd (in Amsterdam schijnt ie bij Noorderlicht te krijgen te zijn).

toen wij hem bestelden bij burgerz kregen we er patat bij.
de man van burgerz zei trouwens dat ze de DWB niet altijd hebben
wij vonden hem lekker.

hier kan je zien waar je hem kan eten
http://dutchweedburger.com/where-to-eat/

« Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 01:37:31 door Mira »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #102 Gepost op: 27 september 2014, 10:18:46 »
Had er geloof ik jaren terug al eens iets over gepost, maar nog maar eens. In de restaurantgids van Vegatopia zijn Den Haag en Scheveningen twee verschillende 'steden'. Dat is vrij vreemd omdat Scheveningen een stadsdeel van Den Haag is, en nooit een zelfstandig dorp of gemeente is geweest. Maar goed.


Hé dat had ik eerder gemist, pardon, we gaan daar even naar kijken want dat is niet handig zo, dank voor de tip  :)
,,,,فلافل

Aiko

Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #103 Gepost op: 27 september 2014, 10:41:38 »
Dat is vrij vreemd omdat Scheveningen een stadsdeel van Den Haag is, en nooit een zelfstandig dorp of gemeente is geweest.

Jawel. Ergens tot begin negentiende eeuw, gok ik? Net als Loosduinen. Daarom zeggen veel mensen uit die stadsdelen dat ze 'gewoon' uit Loosduinen of Scheveningen komen, en niet uit Den Haag. Bij Scheveningen leeft dat nog steeds ook in de rest van het land. Zelfs internationaal wordt Scheveningen nog steeds als een zelfstandig dorp aangeduid.

Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #104 Gepost op: 27 september 2014, 11:14:54 »
Dat is vrij vreemd omdat Scheveningen een stadsdeel van Den Haag is, en nooit een zelfstandig dorp of gemeente is geweest.

Ik wou daar ook al een ernstig vermanend woord over neerpoten, maar Ookeenseenanderenaam is mij voor.
Maar goed, er is zelfs nog een wijk "Scheveningen-Dorp".
Zoek ook eens een oude landkaart op, de Wikipedia-pagina verraadt ook al genoeg.
Scheveningen is van oudsher gewoon een vissersdorp.

Waarom dacht je dat Scheveningen van oorsprong geen zelfstandig dorp was, of wat bedoel je daar anders mee?
« Laatst bewerkt op: 27 september 2014, 11:23:40 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #105 Gepost op: 06 oktober 2014, 11:50:10 »
Daarom zeggen veel mensen uit die stadsdelen dat ze 'gewoon' uit Loosduinen of Scheveningen komen, en niet uit Den Haag.
Even muggenziften: je komt niet uit Scheveningen, je komt van Scheveningen, en je woont er niet in, maar er op  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #106 Gepost op: 06 oktober 2014, 18:48:49 »
Hey, dat is eilandspraak ;)

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #107 Gepost op: 12 oktober 2014, 22:21:47 »
Dat is vrij vreemd omdat Scheveningen een stadsdeel van Den Haag is, en nooit een zelfstandig dorp of gemeente is geweest.

Ik wou daar ook al een ernstig vermanend woord over neerpoten, maar Ookeenseenanderenaam is mij voor.
Maar goed, er is zelfs nog een wijk "Scheveningen-Dorp".
Zoek ook eens een oude landkaart op, de Wikipedia-pagina verraadt ook al genoeg.
Scheveningen is van oudsher gewoon een vissersdorp.

Waarom dacht je dat Scheveningen van oorsprong geen zelfstandig dorp was, of wat bedoel je daar anders mee?

Wat MaartenP er mee bedoeld weet ik niet maar ik heb altijd begrepen dat het dorp Scheveningen nooit een zelfstandige gemeente is geweest met eigen bestuur.

Hoewel er de afgelopen decennia om de zoveel tijd geroepen wordt om een eigen burgemeester voor de badplaats is er in het verleden nooit één geweest. Er bestaat ook geen historische lijst met burgemeesters van Scheveningen volgens mij, ik kan op internet niets vinden.

Scheveningen Dorp verwijst niet naar een zelfstandig dorp maar is gewoon een omschrijving, je had Scheveningen Dorp en Scheveningen Haven.

Op oude landkaarten ligt Scheveningen inderdaad op enig afstand van Den Haag, dat zegt niet zo heel veel, Delfshaven lag ver van Delft maar maakte wel onderdeel uit van die plaats. Geografische afstand zegt niets over bestuurlijke indeling.

Uit Wikipedia: Een grafelijke beslissing in de late middeleeuwen heeft ertoe geleid dat Scheveningen niet zelfstandig is geworden, maar zich slechts met één zetel mocht vertegenwoordigen in de Haagse schepenbank.
 

Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #108 Gepost op: 13 oktober 2014, 01:20:22 »
Wat moet ik me dan bij een zelfstandig dorp voorstellen? Ik weet niet beter of dorpen zijn altijd een onderdeel geweest van een grotere gemeente (Den-Haag dus, in dit geval). En de benaming Scheveningen-dorp verwijst naar mijn beste weten wel degelijk naar de historische dorpskern, (Oude kerk, Keizerstraat).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #109 Gepost op: 13 oktober 2014, 07:24:40 »
Een zelfstandig dorp heeft een eigen bestuur, zoals een burgemeester en raadsleden. Dit hebben in NL nagenoeg alle dorpen gehad in het verleden, hoe klein ook, pas bij de gemeentelijke herindeling zijn dorpen onderdeel geworden van grotere gemeenten.
Scheveningen was wel een dorp in de sociale zin (eigen kerk bijvoorbeeld) maar niet in bestuurlijke zin, omdat het bestuurlijk onderdeel was van Den Haag.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #110 Gepost op: 13 oktober 2014, 10:55:00 »

Dan vermoed ik dat wat jullie een zelfstandig dorp noemen, ik niet een dorp noem maar een klein stadje. Met een gemeente waar dan meestal ook wat (niet-zelfstandige) dorpen onder vallen. Waarbij een dorp dan wel een dorpsraad kan hebben, maar daarom nog niet zelfstandig of eigen gemeente is, een equivalent van een wijkraad zeg maar.
Hmm een semantische misvatting of verschil die er bij mij in de loop der jaren is ingeslopen? Of heb ik dat vroeger echt anders geleerd?
Wellicht meer iets voor de taalstruikeldraad.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #111 Gepost op: 13 oktober 2014, 11:23:36 »
Ik bedoel zeker geen klein stadje, ik bedoel een durp van 1500 inwoners met eigen burgemeester, gemeentehuis en zelfstandig bestuur (belastingheffing etc.). Dat hebben de dorpen (gemeentes) in het gebied waar ik ben opgegroeid wel allemaal gehad, maar Scheveningen nooit, dat is bestuurlijk altijd onderdeel geweest van Den Haag. Vandaar dat het wel aan de sociale criteria voor dorp voldoet (eigen kerk en gemeenschap) maar niet aan de bestuurlijke criteria (eigen burgemeester en financieen).
Maar inderdaad, meer iets voor de taalstruikeldraad  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #112 Gepost op: 13 oktober 2014, 11:33:28 »
Ik bedoel zeker geen klein stadje, ik bedoel een durp van 1500 inwoners met eigen burgemeester, gemeentehuis en zelfstandig bestuur (belastingheffing etc.).

Dat bedoel ik dus, ik heb er moeite mee dat nog een dorp te noemen.
Ter illustratie, het dichtstbijzijnde 'stadje' hier, vind ik toch echt geen dorp meer te noemen. Even opgezocht en dan blijkt het om een populatie van plm. 1000 inwoners te gaan.
Ik denk dat ik in het Nederlands de gradatie 'town' mis, je gaat meteen van 'stad' naar 'dorp'.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #113 Gepost op: 30 maart 2015, 19:24:49 »
Hoi!

Wij gaan deze week een 'weekendje' (do tm zat) naar Den Haag. Wat zijn leuke tips in Den Haag om te doen/ zien/ eten?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #114 Gepost op: 30 maart 2015, 19:35:29 »
Hoi!

Wij gaan deze week een 'weekendje' (do tm zat) naar Den Haag. Wat zijn leuke tips in Den Haag om te doen/ zien/ eten?

Zien: Gemeentemuseum (nu tentoonstelling van Corbijn), Mauritshuis, Haagse Toren (zelf niet gedaan, maar hoor dat het leuk is), strandwandeling.

Eten: Vegetarische Slager, Vegetarische Snackbar, Leaf Vegetarian (Scheveningen), Soeboer, Hagedis, Baklust, Veggies on Fire, biercafé de Paas.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2015, 19:38:46 door LL de Ling »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #115 Gepost op: 30 maart 2015, 21:05:27 »
Oh, en niet bij Rootz/de Belg van den Haag gaan eten  :(
Ik was vorige week met een vriendin ergens was gaan eten, en zij dacht dat dit wel een leuke plek was. Van binnen ziet het er mooi uit, een oud gebouw.

De bediening was heel erg rommelig, het duurde steeds erg lang voordat er iemand bij ons kwam, moesten zelf iemand aan de mouw trekken. Vriendin mag geen melk i.v.m. allergie, meerdere keren moeten zeggen. Ze konden niet zeggen of er melk in het brood zat (is tegenwoordog verplicht!).

Ik had de groentestrudel genomen, die op zich prima was, maar wel een beetje cliché. Kaas en nootjes en ei, je weet wel. De gegrilde groenten die erbij geserveerd werden waren nog erg rauw (sperzieboontjes, broccoli) en ik, groentemonster vond ze niet lekker. Twee keer wat over gezegd toen er gevraagd werd of het naar wens was, maar er werd alleen maar gezegd dat het zo hoorde. Het was ook niet duidelijk of het sausje van m'n vriendin zonder melk was, en het koekje bij de thee heeft ze voor de zekerheid maar aan mij gegeven.

Oftwel, eten was ok, maar door alles eromheen geen zin om er nog eens te gaan eten. En wat duur voor wat je krijg (hoofdgerecht was 17,50).



Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #116 Gepost op: 31 maart 2015, 00:04:25 »
Ik vind Golden Leaf fijn, dim sum-restaurant aan de Denneweg. Niet geheel vega, maar wel veel vega aanbod en superaardige bediening die goed meedenkt over wat leuk combineert en wat een goede hoeveelheid is etc.
De Hagedis in de Grote Pyr is inderdaad ook leuk, ja, en Baklust, dat zit er niet ver vandaan. :)

Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #117 Gepost op: 31 maart 2015, 08:53:24 »
Dank allemaal! Hier kunnen we onze dagen leuk mee vullen. Kaartjes voor Gemeentemuseum hebben we al gekocht, de tentoonstelling(en) van Corbijn waren eigenlijk doorslaggevend om naar Den Haag te gaan :-).

Dank jullie wel!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #118 Gepost op: 31 maart 2015, 13:36:52 »
Het panorama van Mesdag is ook weer open, dat zou ik ook even meepakken.
Corbijn staat ook op mijn lijstje. Veel plezier!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Den Haag en Scheveningen
« Reactie #119 Gepost op: 31 maart 2015, 19:05:32 »
Het panorama van Mesdag is ook weer open, dat zou ik ook even meepakken.
Corbijn staat ook op mijn lijstje. Veel plezier!

O, ik wist niet dat het dicht was :) De Corbijn tentoonstelling is wel tof. Ik was er zondag even, maar ga nog wel eens.