Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

soja

restaurant blunder
« Reactie #220 Gepost op: 10 juni 2007, 20:28:47 »
Als we dan toch bezig zijn....
Ik was 23 en onze bazen hadden besloten met de hele firma te gaan eten (elke week een groepje, de bazen aten dan 6 keer, snap je ;)) Mijn eerste reactie dus was : ik ga niet mee. Maar mijn collega zei : dat kan je niet maken, das onbeleefd.
Dus ik ging mijn 'probleem' uitleggen aan mijn direkte chef, die wist te vertellen dat ze heerlijke salades hadden in dat restaurant, zijn vrouw nam die altijd.
Mijn zus zei : het kan meevallen, je neemt kaaskroketjes en je hebt nog altijd het dessert.
Nu, het viel dus NIET mee. Er viel dus niks te kiezen, de menus waren op voorhand besteld, iedereen kreeg hetzelfde. Behalve ik.
Aangezien mijn baas had gezegd dat ik "alleen maar groente" at, kreeg ik dus alleen maar groente. Ik ben al niet zo van de salades, (wat een rare vegetariër :)) dus ik zat hier en daar wat te prikken.
Toen kwam het hoofdgerecht.
Wat denken jullie??
Wel, het was een salade die ze in gekookt water hadden gelegd, daar leek het op.
Een assortiment gekookte groente, zeer vochtig, ongezouten, ongekruid, geen sausje, geen aardappeltje, niks, niemendal.
Ik heb de rechtergroentjes links gelegd en de linker, rechts en gezegd dat ik niet zo veel honger had.
Het dessert was Zabaglione of hoe schrijf je dat en dat lust ik al niet ook niet, dus het was een karige maaltijd voor mij.
Ik heb sindsdien toch wel een hekel aan restaurants

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #221 Gepost op: 18 juni 2007, 23:26:21 »
Mijn 2 bedrijfsetentjes met mijn bijbaantje waren fantastisch geregeld,  er werd echt rekening met de vega's in het gezelschap gehouden.

De eerste keer was ik de enige vega die aanwezig was, bij een afdelingsuitje. Ze hebben speciaal voor mij zitten bellen om naar vegatarische mogenlijkheden te vragen, en dat was ideaal. Op de kaart stond namelijk aangegeven waar wel of geen vlees/vis in zat, en vleesloos was aangeduid met een rood sterretje erachter.

De 2e was een etentje voor het hele bedrijf+aanhang, circa 200 man op een boot. Bij de uitnodiging konden we doorgeven of er nog speciale wensen waren voor het diner omtrent geen vlees en allergiën, waar uitstekend rekening mee gehouden werd. Er werken namelijk veel vega's in dat bedrijf.
Uiteindelijk zaten alle vleeseters de vega's jalours aan te kijken, want wij hadden het beste eten! Eerst een koude schotel met kaas en fruit, en daarna een warme schotel: lasagna met kastanjechampignons en spinazie, en het smaakte echt heerlijk. Ik en mijn andere vegatarische collega (die toen wel mee was) hebben zitten smullen!
Om over het dessert maar niet te praten... ijstaart,bonbons en tuttifruti.

Nu een nieuwe baas, in september bedrijfsuitje dus voor die tijd even zeer duidelijk maken dat als ze willen dat ik de week na het bedrijfsuitje nog kom werken, ze me absoluut geen vlees of vis voor mogen zetten.  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2007, 23:27:07 door lianne »

heidi

Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #222 Gepost op: 19 juni 2007, 22:07:21 »
Met vegetariers word bij ons niet echt rekening gehouden. Ja, je kunt tijdens een barbeque salade en stokbrood eten, maar er is niks om op de bbq te doen.
Voor mij meteen een goede reden om die vreselijke personeelsfeesten te kunnen vermijden  ;D  :-[

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #223 Gepost op: 20 juni 2007, 14:24:17 »
Onze personeelsuitjes zijn doorgaans na etenstijd, dus gaan we alleen maar drinken op kosten van de baas  ;D
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #224 Gepost op: 20 juni 2007, 18:25:40 »
Vrijdag personeelsuitje op eigen kosten :P
Bowlen +eten, en er werd gelijk gevraagd of ik nog wensen had qua eten.  ;D

De personeelskantine is ook heerlijk hier; van de menu's is een vegatarische en een vlees variant, 7 van de 8 salades zijn vleesloos, er word echt overal rekening mee gehouden en het smaakt heerlijk.  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #225 Gepost op: 24 juni 2007, 16:03:02 »
Meestal heb ik wel goede ervaringen. Maar helaas heb ik onlangs ook een slechte ervaring gehad.
Bij een jubileumfeest voor iedereen (500 mensen) werd weken vooraf gevraagd of er dieetvoorschriften waren... ja, dus.

Dan dus het feestje, koffie en drank, en vooraf een fruitcocktail... maar serveerster, wat is dat rose sausje er over heen? Dat is rivierkreeftsaus. Tja, en dat over dat lekkere fruit. Gelukkig werd een alternatief geregeld.

Vervolgens lopend buffet. Talloze keuzes maar nauwelijks iets vegetiel, dus schoot ik maar een eetmanager aan. Heeft u iets vegetarisch? Meneer moest even denken, en na een beetje zoeken konden we toch wat zonder vlees vinden (patat en wat bonen). Maar hij bood aan om voor ons wat apart vegetarisch te regelen. Hij wist ons te vinden want we hadden toch ook apart fruit gehad?

We deden kalm aan met ons eten en lieten wat ruimte over voor de beloofde vegetarisch toevoegingen. Helaas het liet op zich wachten. Nu, maanden later zitten we nog steeds te wachten.

Tja, het kan verkeren.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #226 Gepost op: 06 september 2007, 10:06:56 »
Ik ben nu op de I-Know conferentie in Graz. Het is alweer goed van start gegaan. In het vliegtuig werd een 'Oostenrijkse specialiteit' geserveerd. Drie keer raden... ik mocht een extra droog broodje nemen. Gisteravond welkomstreceptie. Op zich erg lekkere vega-hapjes, onder andere een soort groene loempia's gevuld met kikkererwtenspul. Toch een paar keer door het oog van de naald gekropen: 'Ja, dit is ook vegetarisch ... <stilte> ... of eet je ook geen vis?'
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #227 Gepost op: 07 september 2007, 15:06:30 »
Je weet toch dat je in deze omstreken vis apart moet noemen... Mij werd vorige keer verweten dat ik dat niet had gezegd en een 'normale'  vegetariër eet vis hoor  :O
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #228 Gepost op: 08 september 2007, 02:08:19 »
Ja, na dit tripje Graz ben ik weer gepokt en gemazeld. Austrian Airlines doet niet aan vegetarisch (terugweg weer op een droogje gezeten). De catering van de (internationale) wist dat er vegetariërs waren, dus was er 'Reis (vegetarisch)', 'Spaghetti (vegetarisch)' met Carbonarasaus met spekjes, 'Kartoffeln (vegetarisch)', drie vegetarische saladegevallen en heel veel 'leckere' vleeshapjes. Grüss Gotti.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #229 Gepost op: 08 september 2007, 09:17:38 »
Gisteren had ik het jaarlijkse dagje-uit van het werk. Ik heb nog gemaild met degene die over het eten ging dat ik vegetarisch eet (ook geen vis) maar dat was volgens haar geen probleem omdat er een buffet zou zijn en ze verwachtte dat daar toch ook wel vega eten tussen zou zitten, maar ze zou het voor de zekerheid doorgeven.
De borrel aan het eind van de middag in een salsa dansschool (Amanné) was al een voorteken: bij de cocktails werden uitsluitend vleespasteitjes geserveerd. Het buffet 's avonds bleek te bestaan uit veel vlees- en visgerechten. Ik had 'keus' uit droge rijst (in de nasi bleken garnalen te zitten), polenta (ik heb me maar niks over eventuele bouillon afgevraagd), bakbanaan en een Griekse salade die al op was voor iedereen eten had. Kennelijk is men er vanuit gegaan dat vegetariërs ook vis eten, ondanks dat ik dus had aangegeven dat ik dat niet eet.  ::)
Wat ik echt stom vond was dat veel gerechten (niet alleen de vega) na één ronde al op waren, sommige zelfs al vóór iedereen eten had, en dat een aantal mensen van het personeel van de dansschool ook met een bordje het buffet langs ging terwijl wij ook aan het eten waren. Dat lijkt me ook geen normale gang van zaken. Er was geen toetje, behalve een schijfje meloen, en nou  ben ik niet zo van de toetjes maar in dit geval had ik nog wel wat willen eten.
Wat mij betreft dus geen aanrader voor een personeelsuitje, alhoewel de salsa danslessen op zich wel aardig waren en de cocktails wel lekker.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #230 Gepost op: 08 september 2007, 09:46:56 »
Bij ons is er volgens mij altijd wel vego (ik neem hoe-dan-ook eigen eten mee ...), maar dat komt omdat er veel vego collega's zijn, zeker 10% schat ik zo. Kortom: als je geen bezwaar hebt tegen weinig salaris, moet je bij ons komen werken, en dan krijg je wel te eten! :)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #231 Gepost op: 08 september 2007, 10:17:20 »
Eerdere ervaringen waren ook wel beter dan dit (meestal zijn er ook meer vega's maar dit jaar dus niet), en een mevrouw die ook vega zou zijn zag ik met een bord vol nasi, rijst met makreel en pastasalade met tonijn weglopen. Als ik de organiserende mevrouw nog tegenkom zeg ik er misschien nog wel wat van; dat een vegetariër geen vis eet, en dat ik dat ook aan haar had doorgegeven, maar ik wilde gisteren op het feestje zelf niet de zure vegetariër uithangen.  :) Op mijn nieuwe werkplek is ook tenminste één andere vega, en ook een Hoge Heer die eigenlijk van een andere afdeling is maar wel voor hetzelfde project werkt.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #232 Gepost op: 17 september 2007, 22:46:54 »
Ik ben op dit moment op Kreta, in zo'n all-in resort. Geen vakantie, maar conferentie. Hoewel, de eerste twee dagen is toch een beetje zon-zee-zand. Het hotel, Kalimera Kriti, heeft een geweldig buffet, met heel veel vegetarische zaken (salades, groenten, kikkererwten, nog meer bonen, alles goed gekruid). En daarnaast ook nog eens een vegetarisch hoofdgerecht. Boven verwachting, na de ervaringen van vorig jaar.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #233 Gepost op: 29 september 2007, 09:54:27 »
Gister verkeert, ik bedoel verkeerd, in gezelschap van mensen die bergen, ja echt, bergen vlees aten. Het was het jaarlijks feest van de biljartclub waar mijn wederhelft lid van is. Het feest bestaat uit gourmetten met heel veel vlees dus. ik heb toch erg lekker gegeten: er stonden schaaltjes met ui, champgnons en paprika en er lag ook een stuk brie. Dus groenten gebakken, brie erop gesmolten op een stokbroodje. Erg lekker. heb ik een keer of wat herhaald.

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #234 Gepost op: 29 september 2007, 15:07:15 »
Vrijdag aanstaande heb ik een bruiloft, die van mijn 'kleine' neefje nog wel, maar ik kijk nu al op tegen het diner (en het feit dat ik niet eens de bruidstaart kan eten). Mijn familie vindt mijn veganisme onzin, dus iets regelen zat er niet in. Nu kan ik fijn gaan aankijken tegen 50 vleesvretende mensen, op de steengril nog wel, dus mag het eerst rauw aanschouwen en dan nog de 'heerlijke' luchten opsnuiven....

Ik neem wel wat eigen eten mee, maar volgens mij kan ik beter zorgen dat ik dat opheb voordat de maaltijd begint, want anders ben ik bang dat ik niet meer hoef.

Ik heb absoluut geen spijt van het veganistisch worden, maar dit soort situaties maakt het niet altijd even makkelijk  :(

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #235 Gepost op: 02 oktober 2007, 19:39:47 »
Vrijdag aanstaande heb ik een bruiloft, die van mijn 'kleine' neefje nog wel, maar ik kijk nu al op tegen het diner (en het feit dat ik niet eens de bruidstaart kan eten). Mijn familie vindt mijn veganisme onzin, dus iets regelen zat er niet in. Nu kan ik fijn gaan aankijken tegen 50 vleesvretende mensen, op de steengril nog wel, dus mag het eerst rauw aanschouwen en dan nog de 'heerlijke' luchten opsnuiven....

Ik neem wel wat eigen eten mee, maar volgens mij kan ik beter zorgen dat ik dat opheb voordat de maaltijd begint, want anders ben ik bang dat ik niet meer hoef.

Ik heb absoluut geen spijt van het veganistisch worden, maar dit soort situaties maakt het niet altijd even makkelijk  :(

Heb je niet aan de ceremoniemeester c.q. contactpersoon doorgegeven dat je plantaardig eet? In geval van totaal gebrek aan medewerkingvan die kant kun je misschien zelf het restaurant bellen en vragen of ze voor jou iets plantaardigs kunnen regelen... 'n Beetje assertiviteit kan nooit kwaad. :)
Of als er 's avonds nog een feest is, kun je misschien gewoon ná het diner erheen gaan? Het is misschien niet supersympathiek om niet naar het eten te gaan, maar weigeren rekening te houden met jouw eetgewoontes is dat ook niet.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #236 Gepost op: 02 oktober 2007, 19:56:12 »
Citaat
maar ik kijk nu al op tegen het diner (en het feit dat ik niet eens de bruidstaart kan eten).

ik zal wel weer onsubtiel zijn, ... maar 'kunnen' is hier wel een keuze en verwacht je dan dat anderen een veganistische bruidstaart gaan eten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #237 Gepost op: 08 oktober 2007, 09:59:39 »
Ik als beginnende veganist had er niet echt aan gedacht om zelf het restaurant op te bellen. De ceremoniemeester (mijn nichtje waar ik goed contact mee heb) wilde in ieder geval niks doen, want die is er fel op tegen allemaal.

Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, want ondanks dat ik zelf al broodjes bij had en die even buiten opgegeten had voor de maaltijd heb ik toch een heel bord eten gekregen!
Ik zat wat komkommertjes te eten tijdens de steengrill toen ik aardappelballetjes voorbij zag komen. Dus ik ging eens navragen bij de obers hoe veganistisch die waren (en of ze niet naast de kroketten hadden gelegen) en helaas waren ze niet geschikt, maar hij ging wel even in de keuken vragen wat hij kon doen. Komt hij na een tijdje een enorm bord eten brengen! Rijstrisotto met gegrilde groente en het was nog lekker ook (al zat ik wel enorm vol daarna!). Wat bleek, de keuken had net een workshop gehad over veganistisch koken en vonden het dus juist extra leuk om voor mij iets te bereiden!

Weer iets geleerd voor de volgende keer!
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2007, 10:00:42 door oceana »

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #238 Gepost op: 08 oktober 2007, 10:03:43 »
Citaat
maar ik kijk nu al op tegen het diner (en het feit dat ik niet eens de bruidstaart kan eten).

ik zal wel weer onsubtiel zijn, ... maar 'kunnen' is hier wel een keuze en verwacht je dan dat anderen een veganistische bruidstaart gaan eten?

Onsubtiel nooit, als iemand dat is ben ik dat wel, maar het is inderdaad een keuze die ik gemaakt heb en ik verwacht ook niet dat mensen overal waar ik kom gelijk alle veganistisch maken, maar op zo'n dag leek het mij wel even moeilijk.
Uiteindelijk viel ook dat reuze mee, want ondanks dat hij erg mooi was werd ik al misselijk als ik ernaar keek (ik kan bijna geen suiker verdragen en was na 3 Rosey's Cupcakes laatst enorm ziek geworden), dus dat kwam goed uit!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #239 Gepost op: 02 november 2007, 14:52:51 »
Was net op een symposium waar er broodjes kaas en krentebollen waren. Er waren ook broodjes kaas waar "vega" bijstond. Ik zag ze te laat, maar dat is natuurlijk wel een goed initiatief om ook broodjes met vegetarisch gestremde kaas te serveren. (althans, dat denk ik ;))