Vegatopia Forum

Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #840 Gepost op: 29 november 2017, 14:16:38 »
Bowlen met de faculteit, gevolgd door een etentje in het bowlingcentrum. Ook qua (vegetarisch) eten is de tijd er wat stil blijven staan. De 'feestelijke' hoofdcomponent: vl33s van de barbecue. Voor de vegetariërs was er een minibakje vegaburgers en vegaworstjes, die echter met dezelfde tangen op dezelfde barbecue (zonder aluminium bakje oid) werden gegooid. Daar heb ik dus maar vriendelijk voor bedankt. Er was ook soep - de tomatensoep was wel vegetarisch, de groentesoep niet (gelukkig had ik dat voor de zekerheid even nagevraagd). Van de acht saladecomponenten waren er drie niet-vegetarisch (stond er ook niet bij, dus nagevraagd). Naast de soep en salade was er gelukkig nog stokbrood en patat om de maag te vullen. Ach ja, het voordeel van alleen de bijgerechten kunnen eten is dat je je niet volvreet. Gezellig was het wel, Ik ga het morgen wel even bij de organisatie melden, zodat ze dat aan het bowlingcentrum kunnen terugkoppelen.

Herkenbaar en treurig. De reden waarom ik meestal met buikpijn uitkijk naar dit soort 'gezelligheid'. Bij familie oid neem ik zelf aluminium bakjes en tangen mee. Maar de afkeur is voelbaar ('wat een gezeur'). Of als ze vragen "Is dat van jou ook wel lekker??" terwijl je een droge, smakeloze hap weg probeert te slikken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #841 Gepost op: 29 november 2017, 17:40:27 »
Ik bel regelmatig vooraf zelf even of instrueer de organiserende collega's en vraag dan ook gerust of ze het restaurant om aparte tangen/rooster kunnen vragen (moet je wel vooraf weten dat het bbq wordt uiteraard). Dan gaat het meestal goed (dat mijn uitjes vaak in de randstad plaatsvinden zal ook helpen, bbq maak ik sowieso weinig mee). Bordjes met wat wat is ken ik meer uit het buitenland en zijn ze in NL vaak jammergenoeg niet van.

Laatst wel een lunch met kantoor waarbij de hele groep, vega of niet, een vegan lunch kreeg geserveerd inclusief een tempehsteak.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #842 Gepost op: 29 november 2017, 21:13:20 »
Ik bel regelmatig vooraf zelf even of instrueer de organiserende collega's en vraag dan ook gerust of ze het restaurant om aparte tangen/rooster kunnen vragen (moet je wel vooraf weten dat het bbq wordt uiteraard). Dan gaat het meestal goed (dat mijn uitjes vaak in de randstad plaatsvinden zal ook helpen, bbq maak ik sowieso weinig mee).
Ik ben meestal ook nogal assertief, maar in dit geval werd al ruim vantevoren gevraagd aan te geven of je vegetariër bent of niet. En om meteen bij mijn eerste bedrijfsuitje 'de vegetariër uit te hangen' vond ik ook weer zo wat.

En tja, het was dus in een bowlingcentrum, ik had kunnen bedenken dat die op alle fronten nog in de vorige eeuw zijn blijven hangen.
Citaat
Bordjes met wat wat is ken ik meer uit het buitenland en zijn ze in NL vaak jammergenoeg niet van.
Hé, wat gek. In Duitsland zijn dat soort bordjes ondertussen vrij standaard, ik ging er vanuit dat Nederland op dat punt ook wat met de tijd was meegegaan.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #843 Gepost op: 30 november 2017, 16:37:32 »
Ik moet binnenkort naar een congres en mailde of een veganistische lunch ook tot de mogelijkheden behoort. De laatste tijd heb ik daar best goede ervaringen mee, maar dit keer niet. Ik kreeg als antwoord: "dat kan ik nu niet meer voor je regelen". Het congres vindt pas op 14 december plaats, hoeveel tijd denken ze dat het kost om een broodje hummus te smeren?  ::)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #844 Gepost op: 30 november 2017, 17:07:26 »
Wat stom!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #845 Gepost op: 30 november 2017, 17:23:37 »
Ik moet binnenkort naar een congres en mailde of een veganistische lunch ook tot de mogelijkheden behoort. De laatste tijd heb ik daar best goede ervaringen mee, maar dit keer niet. Ik kreeg als antwoord: "dat kan ik nu niet meer voor je regelen". Het congres vindt pas op 14 december plaats, hoeveel tijd denken ze dat het kost om een broodje hummus te smeren?  ::)
Belachelijk inderdaad, en volgens mij gewoon onwil. Ik heb zelf meerdere (grotere) conferenties georganiseerd en weet dat dit soort dingen zelfs nog een dag voor het begin van de conferentie kan worden geregeld.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #846 Gepost op: 01 december 2017, 08:01:12 »
Idioot. Hoe moeilijk kan het inderdaad zijn om brood en vegan beleg te regelen? Of een salade zonder ei, kaas, spekjes, vis?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #847 Gepost op: 01 december 2017, 09:59:43 »
Ik twijfel heel erg of ik er nog op moet reageren. Aan de ene kant heb ik zoiets van laat dan maar, aan de andere kant vind ik dit zo suf en flauw van ze, dat ik het er eigenlijk niet bij wil laten zitten.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #848 Gepost op: 01 december 2017, 11:59:35 »
Ik twijfel heel erg of ik er nog op moet reageren. Aan de ene kant heb ik zoiets van laat dan maar, aan de andere kant vind ik dit zo suf en flauw van ze, dat ik het er eigenlijk niet bij wil laten zitten.
Wat is de functie van degene die 'niet thuis' gaf? Kun je het 'hogerop' zoeken? Ik vind het wel een klacht waard, al was het maar uit principe.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #849 Gepost op: 11 januari 2018, 11:23:13 »
Ik ben nieuw op dit forum, ook pas kort vegetariër (sinds oktober 2017). Ik kom nu dus allemaal situaties tegen waarbij ik moet vragen of er rekening met me gehouden kan worden.
Vrijdag een nieuwjaarsborrel en dacht eerst 'ik zeg gewoon niks, dan maar geen hapjes op de borrel' maar uiteindelijk toch maar mijn werkgever aangesproken. Was helemaal geen probleem en hij gaat zorgen dat er ook een aantal vegetarische keuzes zijn.
Zaterdag ook een etentje van de oma van mijn vriend. Mijn schoonmoeder heeft voor mij geregeld dat er iets vegetarisch is. Het is in een soort eetcafé (het wapen van Alblasserdam heet het) en er staan enkele vegetarische gerechten op de menukaart dus ik ga er vanuit dat ook dit goed komt. En volgende week een lunch bij de Watertuin. Mijn moeder viert daar haar verjaardag. Mijn moeder eet zelf ook weinig vlees dus die heeft meteen de Watertuin gebeld en was allemaal geen probleem!

So far so good dus! :)

Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #850 Gepost op: 15 januari 2018, 08:31:53 »
Ik had vrijdag een borrel van mijn werk waarbij er rekening zou worden gehouden met mij. Top dacht ik. Er waren bijvoorbeeld spiesjes met mozzarella en tomaat in een glaasje met huzarensalade.. Beetje jammer was dat.. Het enige hapje wat echt vegetarisch was was een klein stukje brood met brie, pijnboompitten en honing. Mijn werkgever had alles laten komen vanaf een cateraar dus had verwacht dat ze het wel goed zouden doen.

Zaterdag een etentje gehad waarbij het restaurant een keuze menu had gemaakt. Je kon per gang (voor, hoofd en nagerecht) kiezen uit drie gerechten. Alle drie voorzien van vlees. Ik (de enige vegetariër in het gezelschap) was al aangekondigd. Ik kreeg vooraf tomatensoep, die in eerste instantie met ballen en al voor mijn neus werd gezet.. Deze werd daarna snel omgewisseld en ik ben bang dat ze gewoon de zelfde soep hebben opgeschept als de vleeseters en de ballen er misschien zelfs wel uitgevist hebben.. Ik probeer daar niet teveel aan te denken omdat ik niet zeker weet of dit ook echt het geval is, de soep was overigens wel lekker en smaakte niet naar vlees of iets dergelijks. Als hoofdgerecht kreeg ik een gevulde courgette die echt bijzonder lekker smaakte. Als nagerecht was er ijstaart.
Uiteraard was er één oom die wat grapjes maakte. Toen mijn courgette kwam zei hij bijvoorbeeld 'met vlees hahahaha'.. Ik dacht eigenlijk alleen maar; wat is je punt nu precies..? Verder was iedereen heel geïnteresseerd, dit kwam vooral omdat een aantal tantes hier wel eens vegetarisch hadden gegeten (ze zijn zelf niet vegetariër) en daardoor eigenlijk niet raar opkeken.
Stiekem denk ik dat ik het lekkerst gegeten heb van allemaal. Je kon bijvoorbeeld kiezen uit Schnitzel, ik heb dat nooit lekker gevonden. Of iets met vis, ik ben geen viseter.. Ook kon je kiezen uit spareribs, als ze goed bereid zijn zijn die best lekker maar meestal is het droog en moet je het echt van het bot trekken en daar hou ik helemaal niet van. Mijn courgette was goed gevuld met verschillende soorten groente in een zacht tomatensausje met fetakaas, het was echt heel lekker!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #851 Gepost op: 15 januari 2018, 14:15:08 »
Soep met zonder ballen, een oom die grapjes maakt, klinkt alsof je meteen met je neus in de vegetarische boter bent gevallen (zie onze Vraagbaak voor meer valkuilen, buffettechnieken en rake antwoorden op vervelende grappen). Gelukkig maar dat het hoofdgerecht wél erg lekker was!
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #852 Gepost op: 15 januari 2018, 15:36:57 »
Ik ga die vraagbaak eens doorlezen! Ik wist namelijk ook niet goed wat ik moest zeggen toen die oom vroeg "waarom ben je eigenlijk vegetariër?" ik klapte eigenlijk een beetje dicht en brabbelde eigenlijk maar iets over mijn gezondheid en mijn chronische ziekte en bla bla.. Ik was alles behalve overtuigend. Het voelt nu nog een beetje alsof ik dan 'dat mens ben met die rare eetgewoontes' terwijl het voor mij eigenlijk vanaf het eerste moment normaal aanvoelde en ik me echt veel beter voel over hoe ik nu eet. Het is gewoon jammer dat je je als vegetariër/veganist steeds moet verantwoorden..

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #853 Gepost op: 15 januari 2018, 16:02:59 »
Zo vermoeiend dat! Ik ben toch echt al jaren vegetarier maar dé standaard antwoordzin heb ik nog niet gevonden. Eentje die de 'discussie/ interesse' meteen afkapt. Ik ben het wel een beetje beu om altijd maar te 'verantwoorden' waarom je geen vlees eet.

Gisteren had ik een bijeenkomst met allemaal mensen die iets mee namen voor een buffet (hardloopgroep waar ik al een aantal jaren mee loop).
Er waren veel mensen die speciaal iets vegetarisch hadden gemaakt naast hun vleesgerecht, echt super (ze weten dat ik vegetarier ben). Maar de nieuwelingen in de groep vinden het dan toch heel interessant en dan moet je dus weer gaan uitleggen waarom je iets NIET eet. Pfff. Dochter van 1 mevrouw eet ook geen vlees 'vanwege het milieu' maar als je dan zegt waarom JIJ geen vlees eet, dan wordt daar toch heel raar naar gekeken.

Verder was het dus wel een heel geslaagde bijeenkomst, mede door de heerlijke vegetarische items die iedereen mee had genomen (oa gevulde champignons met een prutje met avocado, een bloemkoolsalade, vegaballetjes-spiesjes met satehsaus, pompoensoep, spinaziesalade, dadel met blauwe kaas, enz enz).

Aiko

Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #854 Gepost op: 15 januari 2018, 16:12:00 »
"Waarom niet?" is altijd een aardig eerste weerwoord. Dat brengt het initiatief bij de ander terug, en geeft jou naast bedenktijd ook nog iets om desgewenst op te schieten.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #855 Gepost op: 16 januari 2018, 00:46:42 »
Zo vermoeiend dat! Ik ben toch echt al jaren vegetarier maar dé standaard antwoordzin heb ik nog niet gevonden. Eentje die de 'discussie/ interesse' meteen afkapt. Ik ben het wel een beetje beu om altijd maar te 'verantwoorden' waarom je geen vlees eet.
Een nieuw fenomeen is de vleeseter die eigenlijk 'best wel vegetarisch is'. Die vindt het geweldig dat je 'ook vegetarisch' bent, en 'ook zo consequent'. 'Is dat niet moeilijk vol te houden?' Hij of zij eet minstens een keer per week 'bewust vegetarisch' en 'gebruikt sowieso nauwelijks vlees, een beetje spek voor de smaak, maar die lappen vlees, dat hoeft voor mij niet meer'. En dat vlees wordt dan uitsluitend bij 'de biologische slager om de hoek, ken je die, o nee, je eet echt geen vlees' gekocht, want 'dan weet je zeker dat het goed is'. En 'laatst' (zo'n drie maanden geleden) hebben ze 'zo'n ontzettend goed vegetarisch recept uitgeprobeerd, die ga ik je morgen echt eens mailen'.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #856 Gepost op: 16 januari 2018, 08:38:41 »
"Waarom niet?" is altijd een aardig eerste weerwoord. Dat brengt het initiatief bij de ander terug, en geeft jou naast bedenktijd ook nog iets om desgewenst op te schieten.

Ja, dat is wel een goeie :-)

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #857 Gepost op: 16 januari 2018, 08:41:53 »
Zo vermoeiend dat! Ik ben toch echt al jaren vegetarier maar dé standaard antwoordzin heb ik nog niet gevonden. Eentje die de 'discussie/ interesse' meteen afkapt. Ik ben het wel een beetje beu om altijd maar te 'verantwoorden' waarom je geen vlees eet.
Een nieuw fenomeen is de vleeseter die eigenlijk 'best wel vegetarisch is'. Die vindt het geweldig dat je 'ook vegetarisch' bent, en 'ook zo consequent'. 'Is dat niet moeilijk vol te houden?' Hij of zij eet minstens een keer per week 'bewust vegetarisch' en 'gebruikt sowieso nauwelijks vlees, een beetje spek voor de smaak, maar die lappen vlees, dat hoeft voor mij niet meer'. En dat vlees wordt dan uitsluitend bij 'de biologische slager om de hoek, ken je die, o nee, je eet echt geen vlees' gekocht, want 'dan weet je zeker dat het goed is'. En 'laatst' (zo'n drie maanden geleden) hebben ze 'zo'n ontzettend goed vegetarisch recept uitgeprobeerd, die ga ik je morgen echt eens mailen'.

Ja! Vooral dat 'goed dat je het volhoudt zeg!'.  :o
Of dat mensen heel medelijdend kijken en vragen 'of je wel vis eet??'

Soms antwoord ik dat ik EN gestopt ben met roken (lang geleden) EN geen vlees/ vis eet, maar HEEL ERG gelukkig ben!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #858 Gepost op: 12 februari 2018, 09:46:09 »
Eten bij de Argentijn met collega's is nog altijd geen feestje voor een vegetarier, ook niet in deze moderne tijd. De empanada vooraf was wel OK, de in een tortilla gerolde en gebakken banaan als hoofdgerecht was niet het culinaire hoogstandje van het jaar. Maar het was erg gezellig en het bier en de friet vulden genoeg :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.337
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetariers en bedrijfsuitjes / etentjes
« Reactie #859 Gepost op: 17 februari 2018, 22:43:41 »
Eten bij de Argentijn met collega's is nog altijd geen feestje voor een vegetarier, ook niet in deze moderne tijd. De empanada vooraf was wel OK, de in een tortilla gerolde en gebakken banaan als hoofdgerecht was niet het culinaire hoogstandje van het jaar. Maar het was erg gezellig en het bier en de friet vulden genoeg :-)
Het goede nieuws is wel dat je ook bij de Argentijn als vegetariër terecht kunt  :D. Ik denk dat je een jaar of 15-20 geleden tevreden had moeten zijn met friet (dat dan hopelijk niet in rundervet zou zijn gebakken) en bier. Of dat je je miezerige voorgerecht pas zou krijgen nadat je collega's het dessert al lang en breed hebben opgegeten (dat is mij echt een paar keer overkomen).
Gemüse ist mein Fleisch