Vegatopia Forum

Prikkelbare darm

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2005, 11:20:06 »
Ik dacht dat ze me in het ziekenhuis eindelijk eens echt zouden gaan onderzoeken, maar na een bloedonderzoek en een echo (kun je daarop je darmen onderzoeken?) werd me verteld dat ze me liever niet aan allemaal nare onderzoeken ging blootstellen

Dat kan ik me voorstellen, zo'n onderzoek is namelijk heel erg vervelend. Zeker als ook nog eens gaat blijken dat het voor niks was.

Ik weet niet of je met een echo je darmen kunt onderzoeken. Mijn internist heeft me wel voorgesteld om een röntgenfoto te maken waarvoor je darmen leeg moeten zijn en er een of ander papje in je dikke darm wordt gespoten zodat eventuele onregelmatigheden zichtbaar zijn. Maar daar had ik geen trek in, als ze dan iets verkeerds zagen zou ik alsnog een coloscopie moeten hebben.

Dokters zeggen trouwens wel vaker rare dingen... Mijn internist (een professor zelfs! en autoriteit op het gebied van mijn afwijking) vertelde dat ik niet onder narcose mocht omdat ik dan niet kon aangeven wanneer het pijn deed en mijn darm dan misschien teveel spanning zou krijgen en kon exploderen :o Bleek later ernstig overdreven. Maar een narcose mocht ik nog steeds niet.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #21 Gepost op: 26 maart 2008, 12:57:15 »
ik heb ook een prikkelbare darm, en sowieso erg gevoelige darmen ( laatst nog een ontsteking gehad, geen pretje)
heb gemerkt dat het kan opspelen bij vermoeidheid, stress, slecht eten, en (helaas) ook alcohol.
Maar het kan ook zomaar onverwacht opkomen....
Moet ook wel zeggen dat ik een periode had waarbij ik erg veel chips heb gesnoept, laat naar bed ben gegaan.. Maar ja, ook als ik heel erg oplet, kan ik soms wel last krijgen.

Ben nu weer extra op mijn eten aan het letten, maar het is best lastig soms.
Had ik van de week een zuurkoolschotel gemaakt, ik dacht altijd dat zuurkool best wel licht verteerbaar was, maar ik kreeg me toch een krampen... en de hele schotel kwam d'r weer uit ( van boven en van onder).... maar misschien was die gewoon verkeerd gevallen. Ook gemerkt dat ik niet meer goed tegen opgewarmd eten kan, en bonen vallen ook niet meer zo goed.
Maar je moet als vegetarier natuurlijk wel af en toe bonen eten... En ik heb er soms een beetje moeite mee om nou te weten wat wel en niet licht verteerbaar is.
Heb de laatste tijd ook soms last van zure oprispingen, dus het is gewoon nog niet helemaal goed met die spijsvertering van mij...
Las hier trouwens wel dat er een aantal mensen goede ervaringen hadden met een homeophaat, misschien moet ik daar ook eens langs, want heb geen zin straks weer zo'n darmontsteking te krijgen... wil gewoon goed voor mijn darmpjes zorgen. Oh ja, ik probeer ook meer te bewegen... en veel te drinken..en ik eet nu ook iedere ochtend brinta..met magere melk...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #22 Gepost op: 26 maart 2008, 13:03:00 »
Bij prikkelbare darm moet je juist opletten met teveel vezels. Vooral onoplosbare vezels (die o.a. in bonen zitten) geven problemen. Je kunt ze niet allemaal schrappen, maar probeer uit te vinden waar je wel en niet tegen kan.

Het beste kun je een eetdagboek bijhouden: schrijf op wanneer en wat en hoeveel je ervan eet en hoe je je voelt. Zo kun je proberen een patroon te ontdekken.
Verder kunnen lijnzaad, lijnzaadolie en probiotica helpen. Muntthee kan helpen voor je maag.


Moet je voor die darmontsteking niet onder behandeling blijven van een MDL-arts om Crohn en CU uit te sluiten?
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2008, 13:03:44 door Hizikigrrrl »

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #23 Gepost op: 27 maart 2008, 11:07:05 »
nee, ik ben dus ( nog niet) onder behandeling van een MLD arts, omdat: ik heb wel eens meer zo'n ontsteking gehad en toen ging het vanzelf weer over. Toen 2 jaar helemaal geen last gehad ( toen ook vlees en koffie van mijn menu geschrapt).
Nu dus weer een "aanval" maar was pas na een week naar de huisarts gegaan. Ook gezegd dat ik erg tegenop zie tegen zo'n darmonderzoek. Met hem overlegd. Gezien mijn conditie en leeftijd verwacht hij niet dat het iets heel ergs is. Afgesproken dat ik het nog heel even aan zou kijken. Zouden de klachten blijven moest ik terugkomen en kreeg ik alsnog verwijzing. Of als ik het NOG een keertje heb, ook terugkomen. Eerlijk gezegd was ik hier wel blij mee, is ook niet dat ik persee zo'n onderzoek wil, en ik weet ook van mezelf dat ik gewoon heel gevoelige darmen heb.
Maar ik was dus eigenlijk gewoon op zoek naar een vervanger voor bonen.... weet dat ik gewoon tofu /tahoe wel gewoon goed verdraag, maar moet ik me dan nog zorgen maken over de voedingsmiddelen die ik binnenkrijg, of dat wel voldoende is enzo? ik slik ook multivitamine van etos voor vegetariers, en eet zo heel af en toe een stukje vis. Denk op zich dat het wel goed zit..
En ik ga nu sowieso nog strikter op mijn eten letten.
Chips at ik de laatste tijd erg veel, die zijn natuurlijk echt helemaal niet goed. Als ik nu echt dringend wil knabbelen neem ik een zakje japanse zoutjes of maak popcorn...
En zit verder heel veel aan het fruit, dat schoot er ook nogal eens bij in omdat ik niet echt een fruiteter ben eigenlijk. ( meer groentemonster)

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #24 Gepost op: 27 maart 2008, 12:40:55 »
oh ja en de huisarts had ook nog zoiets van: duurt een week of 2, 3 voordat je aan de beurt bent, en tegen die tijd is het waarschijnljk al over en heb je dat hele onderzoek voor jan piet snot..... en dat was dus ook zo ! 't was over  :)

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2008, 21:19:25 »
Heb je bij alle soorten bonen last? Of alleen/ vooral van bruine bonen? Je kunt anders misschien wel wat bonen toevoegen als bij-ingredient en bijvoorbeeld niet zoals een bonenschotel.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #26 Gepost op: 28 maart 2008, 08:29:59 »
nou, ik had laatst bij witte bonen last... bruine bonen heb ik nog niet durven proberen eigenlijk... zou best kunnen dat ze nu wél goed vallen"... maar ik ben eigenlijk een beetje bang om ze te proberen... zijn linzen en kikker-erwten trouwens niet lichter verteerbaar dan de hollandse bruine en witte boon, of denk ik dat nou maar?

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2008, 11:05:59 »
Er zit denk ik niks anders op dan even op te schrijven bij welke je wat voor effect hebt. Zo gebruik ik nooit bruine bonen, maar kidney waar ik dan weer geen last van heb.
Wat linzen en kikkererwten betreft durf ik daar geen uitspraak over te doen, Ik heb er zelf in ieder geval nooit last van.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #28 Gepost op: 08 april 2008, 17:41:59 »
Even een waarschuwing:
Ik ben 8 jaar geleden geopereerd aan een "geknapte" blindedarmontsteking. Vanaf die tijd kreeg ik ook last van de bovenstaande klachten: opgezette buik (a la 4 maanden zwanger), wisselende stoelgang (van constipatie naar obstipatie) en krampen/pijn. Mijn huisarts heeft ook altijd gezegd dat het een IBS/PDS moest zijn en ook ik kreeg van die zakjes met vezels. Hielp niet veel.
Nu ben ik een paar weken terug opgenomen geweest met Pelvic Inflammatory Disease en toen hoorde ik iets nieuws:
Als je ooit een buikoperatie hebt ondergaan dan heb je 90% kans op verklevingen in je buik. Ongeveer 5% van deze mensen krijgt hier ook echt last van. Waarschijnlijk ben ik hier dus 1 van.... Zodra ik weer helemaal beter ben ga ik dit verder laten onderzoeken, want ik wil gewoon weten of het verklevingen zijn of toch IBS.
Maar de stempel "u heeft een spastische darm" zonder verder onderzoek, daar zou ik niet zomaar genoegen mee nemen! Dit soort buikklachten zijn natuurlijk heel algemeen en passen bij veel ziekten, maar om het dan maar op zo'n algemeen stapeltje te gooien...nee. Advies: dring toch aan op verder onderzoek!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #29 Gepost op: 08 april 2008, 17:45:10 »
(van constipatie naar obstipatie)

Wat is het verschil als ik vragen mag?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #30 Gepost op: 08 april 2008, 21:22:34 »
(van constipatie naar obstipatie)

Wat is het verschil als ik vragen mag?


Ik bedoelde constipatie als in diarree en obstipatie als verstopping. Maar constipatie ís hetzelfde als obstipatie....;D
Hihihi, en dat noemt zichzelf dan een verpleegkundige....écht waar!!
Maar, Juf Ans, het was een hele subtiele manier om het even te corrigeren ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

sonjalouise

Darmklachten
« Reactie #31 Gepost op: 19 juni 2008, 11:47:40 »
hallo,ik ben Sonja en ik heb veel darmproblemen.
het begon toen ik zo'n 36 jaar was(ik ben nu 40), ik had bami gegeten en heb toen 2 weken buikpijn en diarree gehad.
daarna is het nooit meer goed gekomen.
Nu kan ik geen gluten,melk,fruit,soja,maismeel,zuurkoolspek,asperges,coco's en rauwe wortel meer eten.
het probleem is dat al deze produkten zich hebben opgebouwd in de jaren en ik bang ben dat ik over een tijdje aan het infuus kan omdat er steeds weer wat bij komt.
mijn klachten zijn; buikpijn, diarree, vermoeidheid, hoofdpijn en slijm bij mijn ontlasting.
daarbij gebruik ik ook anti-depressiva (wel of niet relevant ?)
op het moment leef ik op rijst met ei, vis, tomaat, vlees, kip en gekookte groente en dan niet te vaak wat aardappelen en soms glutenvrij brood (dit laatste ga ik namelijk erg van winden wat nogal eens vervelend is in bepaalde situaties).
ik ben bij een internist geweest (2 jaar geleden) en die zei dat ik een prikkelbare darm heb.
daarna ben ik naar de alternatieve geneeswijze gestapt en deze vrouw heeft me een heel eind op weg geholpen, door haar weet ik namelijk dat ik niet tegen melk en gluten kan.
alle andere produkten ben ik zelf achter gekomen.
het is een heel verhaal maar misschien helpt het om mijn ervaringen met andere te delen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Darmklachten
« Reactie #32 Gepost op: 19 juni 2008, 12:10:42 »
Hoi Sonja. Vervelend hoor, die darmproblemen.
... op het moment leef ik op rijst met ei, vis, tomaat, vlees, kip en gekookte groente ...
Je hebt hopelijk wel in de gaten dat dit een vegetariërforum forum over vegetarisch eten is? Wij zijn in het algemeen niet zo van de vlees, kip en vis  ;).
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2008, 12:11:50 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #33 Gepost op: 19 juni 2008, 12:50:26 »
Op deze website www.crohnsite.be is erg veel informatie te vinden over o.a. het PDS.  Je kan er trouwens ook lotgenoten vinden waar je lief en leed met kan delen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #34 Gepost op: 19 juni 2008, 13:05:32 »
Isa, misschien is een oligoantigenic dieet iets voor jou?
http://en.wikipedia.org/wiki/Oligoantigenic_diet

Heel zwaar, want je mag in het begin maar zo'n 8 voedingsmiddelen eten, iig rijst, aardappels, l*msvl**s, banaan, appel en een aantal groenten (hoewel je al wat gewens bent inmiddels) en het moet gedaan worden onder begeleiding van een dietist, maar wie weet heeft het nut.
Als je verbetering merkt, kun je het na enkele weken/maanden heel langzaamaan uitbreiden met andere voedingsmiddelen.


Ben je verder getest op Crohn en Colitis Ulcerosa?

shenice

Re:Prikkelbare darm
« Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2008, 17:01:03 »
Hai, ik heb sinds november 2006 darm klachten al tijdens onze vakantie 05 in Egypte heel vaak diaree, maar na Gambia heb ik diarree.daarna 6 weken met extreme pijn op bed gelegen op de eerste hulp geweest e.d. advies constant hybrofen slikken als verdoving en buscopan(kalmeert je darmen)daarna door verder aan dringen bij huisarts eerst bij internist geweest en alle onderzoeken gehad echo, colonscopie e.d. kon verder niks voor mij doen huisarts weet ook niks wil ook niet helpen want ben tussentijds bij alternatieve dokter geweest uit wanhoop maar ben daar allen maar E500,- lichter geworden en niks beter.
Ik ben sinds kort bij de mdl arts allerlei onderzoeken WEER gehad.En nu is de uitslag PDS
maar wat nu heb volgens hun geen voedselintolerantie maar reageer heel sterk op eten maar wat precies is heel lastig misschien tips????? i.e.g. ei, groene chips vet eten. ik heb niet het idee dat het aan stress ligt heb het ook als ik op vakantie ben..... Groetjes Shenice   :afro:

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2008, 19:51:07 »
Dat loopt enorm uiteen. Je zou eens kunnen proberen: een week zonder koffie, een week zonder zuivel, een week zonder olie, een week zonder noten, een week heel vezelrijk, een week vezelarm enz.
Ik heb het allemaal geprobeerd. Het enige wat ik niet moet doen is vla, gek genoeg, althans niet veel daarvan. Verder niets kunnen ontdekken.
Ik heb vaak last als ik niet werk...tja.
Er zou bij mij heel goed een auto-imuunziekte kunnen spelen. Dat moet ik eens laten uitzoeken, maar ja: gedoe en tijd enz.
Ik heb al een auto-imuunziekte en de kans is relatief groot dat ik een tweede of een derde zal ontwikkelen. Heb een overijverig immuunsysteem.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2008, 19:52:51 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #37 Gepost op: 24 juli 2008, 12:38:27 »
Hoi Shenice, welkom op het forum.

Weet je zeker dat je niet een of andere infectie hebt opgelopen in Egypte? Ben je goed onderzocht op parasieten en intoleranties van gluten, lactose en fructose?
De laatste is bij veel mensen onbekend, ook bij artsen, maar een fructose-vrij dieet heeft in onderzoeken al zijn nut bewezen bij chronische buikklachten. Het is wel een heel zwaar dieet, je mag bv. geen fruit meer en vele groentes vallen ook af.


Je kan idd, wat LoLo hierboven al zegt, korte periodes (ik zou het telkens minstens 2 weken proberen) een bepaals doort voedsel kunnen schrappen.
Je kan ook een oligoantigenisch dieet gaan volgen (zie mijn bericht boven jouw bericht en http://en.wikipedia.org/wiki/Oligoantigenic_diet ). Dit is heel zwaar, vraagt de nodige voorbereiding en volharding en moet eigenlijk gebeuren onder controle van een (natuur)dietist. De kans dat er wat uitkomt is wel heel groot.


Verder zou je nog lijnzaadolie kunnen proberen, misschien het handigste om daar maar eens mee te beginnen. Helpt het niet, dan raad ik een natuurdietist aan.

Sterkte!
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2008, 12:41:10 door Hizikigrrrl »

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #38 Gepost op: 24 juli 2008, 14:31:31 »
Die vorige aanval van mij was dus ook na het ( uit) eten gaan bij een Surinaamse afhaal, omdat ik het verhaal van de bami en Egypte las... denk dat er in sommig eten wel heel kwalijke bacterieen ofzo kunnen zitten.
Gelukkig gelukkig heb ik nu alweer een poosje geen last, maar ik ga de goden niet verzoeken, en eet keurig mijn fruitjes en veel groente/ daarbij nog lekker bruin brood en volkoren dingen, en heel af en toe wat bonen ( die zorgen nog steeds wel voor wat gerommel in de buik).Tofu heb ik geen last van.
Alcohol valt ook vaak niet goed, vooral witte wijn niet.
Rode gaat dan wel weer ( een glaasje).
het is gewoon uitproberen ook denk ik.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Prikkelbare darm
« Reactie #39 Gepost op: 19 augustus 2008, 13:21:10 »
De laatste weken zit ik vaak zo vol (terwijl ik dan normaal heb gegeten) en moet ik soms bijna overgeven. Buikkrampen heb ik niet meer, maar dit is ook niet fijn. Iemand een idee waar dit mee te maken kan hebben?

Ik heb zelf het idee dat het vaker na het eten van yoghurt is ...