Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #700 Gepost op: 04 juli 2015, 12:43:47 »
Ik denk dat wat minder eten niet erg is, dat doen mensen nu ook. Je doet al heel veel om hem te koelen, lief van je! Bij BunnyBin kun je icepods kopen (momenteel uitverkocht) waar ze op kunnen liggen. Merk je dat je hamster nu graag ligt op de gekoelde plekken?
http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/category/snugglesafesnugglesafe-hoezen-ice-pod/
Ik weet niet hoe knagerig jouw hamster is, maar een met water gevulde plastic fles die je laat bevriezen kan ook helpen.

Mijn konijn houdt het aardig vol. Ze mag nu ook 's nachts los in de kamer, zodat ze zelf een koeler plekje kan uitzoeken. Ze zal dus mooi pissig zijn als ze over een paar dagen weer gewoon 's nachts in de kooi moet ;D.

De temperatuur binnen is 25 graden, dus dat is nog te doen. Als ik de deur naar buiten openzet, gaat ze ook gewoon daar op de warme tegels liggen, maar dat vind ik toch niet zo'n goed idee.

De kooi verschoon ik iets vaker, vooral vanwege de geur. Met vliegjes en zo valt het nu gelukkig mee.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2015, 12:46:37 door Hizikigrrrl »

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #701 Gepost op: 04 juli 2015, 14:32:55 »
Dwerghamsters gaan graag languit op de bodem van de kooi liggen om af te koelen, ze hebben namelijk een erg dikke vacht, zelfs in de zomer. En ze hebben zelfs vacht op hun voetzooltjes!

Ik durf niet zo snel een koelelement in de kooi zelf te leggen, omdat ik bang ben dat ze ervan schrikken. Slangen zijn namelijk ook koud en daar zijn ze bang voor. Ik heb ooit bij een hamster een met koud water gevuld suprise-ei neergelegd, en daar ging hij vol in de verdediging voor.

Wij hebben een flat op het zuiden, dus het is met doeken voor de ramen nu 27,6 graden. Erg warm dus. Hopelijk gaat het straks regenen en wat afkoelen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #702 Gepost op: 14 juli 2015, 17:30:20 »
Toch maar met m'n hamstertje naar de dierenarts geweest, hij at nog wel, maar geen harde, grote zaadjes. Dingen die normaal als eerste op gaan.
Mijn vermoeden dat er iets met z'n tanden was, bleek juist. Dierenarts heeft een stuk van een voortand afgeknipt. Meneer was er niet mee eens om op z'n rug gelegd te worden, maar verder hield ie zich goed.

Nu zit ie een beetje voorzichtig te eten, zal wel raar aanvoelen! Waarschijnlijk moet ik dan over een week of zes weer terugkomen, want als zo'n tand eenmaal scheefgroeid, dan blijft dat meestal zo. Gelukkig weet ik nu wat het is.

De dierenarts had me nog een complimentje gegeven over dat ik op tijd ermee was gekomen, voordat hij zwak en mager geworden was. Maar ja, ik heb dan ook al heel wat hamsters gehad.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #703 Gepost op: 25 augustus 2015, 13:02:26 »
Er zitten heel veel naaktslakken iedere keer in mijn konijnenhok, met name rond het voerbakje. Bah! Ik heb langs de buitenkant van het hok slakkenkorrels (eco-diervriendelijk (behalve voor de slakken)) gestrooid maar dat helpt nog niet echt.

Zo sneu dat die konijnen dan zo zielig (nouja dat maak ik er van) bij hun voerbakje zitten waar die slakken rondglibberen.

Aiko

Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #704 Gepost op: 25 augustus 2015, 13:10:42 »
Kan je niet eens proberen om koperplakband rond de rand van de voerbak te plakken? Dergelijk plakband kan je denk ik wel bij de boerenbond als Welkoop halen.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #705 Gepost op: 25 augustus 2015, 16:01:38 »
Oh bedankt voor de tip! Hier had ik echt nog nooit van gehoord.

Ik ga er naar op zoek (en anders bestellen).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #706 Gepost op: 02 oktober 2015, 11:02:07 »
Pientje heeft weer een aanval van cuniculi. Neurologisch ditmaal, dus met scheef hoofdje en slappe achterhand. Dat kwam gisteravond/vannacht allemaal heel snel opzetten. Vanochtend heeft ze een dexemethasonspuit van de dierenarts gehad en ik heb haar net fenbendazol/Fenbendrops gegeven. Hopelijk slaan deze snel aan, want ze tuimelde net ondersteboven over de kop door haar kooi :(.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #707 Gepost op: 02 oktober 2015, 11:44:51 »
agossie, ik hoop met je mee, en hopen dat ze zich geen pijn doet.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #708 Gepost op: 02 oktober 2015, 12:48:32 »
 :'( arme duts! Hopelijk betert het snel!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #709 Gepost op: 04 oktober 2015, 13:26:45 »
Dank jullie wel. Sinds vannacht zit er verbetering in!

Gisteravond werd ze ineens minder en kreeg ze er nystagmus bij (trillende ogen), nog een symptoom van neurologische cuniculi. Toen heb ik maar de dienstdoende dierenarts gebeld of er dan nog wel hoop is en bij welke vestiging ik dit weekend moet zijn voor euthanasie, mocht het nog erger worden... Hij gaf aan dat 36 uur aan de speciale meds nog maar kort is en dat ze nog zeker kans maakte op verbetering. Wat dus gelukkig ook gebeurde :D.

Hopelijk zet het door. Haar hoofdje staat al minder scheef (was 90 graden naar links gedraaid :-\) en ze staat al iets stabieler op de pootjes. Ze waggelt af en toe door haar hokje, eet een plukje hooi en wil graag een stukje banaan of crackertje (dat laatste is niet heel gezond, maar ben al blij dat ze weer iets wil). Ze eet nu veel verse munt. Zou ze instinctief weten dat dat helpt?

Morgen weer naar de DA voor de 2e dexamethasonspuit en ik zal meteen informeren over een spuit met vitamine B. Dat schijnt te helpen bij het herstel van de zenuwbanen.


Hier nog eens de link met informatie van Dierenkliniek Wilhelminapark over deze aandoening:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Citaat
We krijgen vaak patiënten met E. cuniculi verschijnselen in onze praktijk aangeboden. Deze symptomen uiten zich als volgt:

    5 hoofdsymptomen: echter mengvormen kunnen voorkomen.
    1. Hersenproblemen: nystagmus, scheve kop of tollen om de lengteas
    2. Achterhandsproblemen: slappe of verlamde achterpoten
    3. Blaas- of nierproblemen: urine lekken en/of veel drinken en plassen
    4. Oogproblemen zoals lensverkleuringen, cataract of uveitis, verdikkingen in het oog
    5. Vermageren zonder aanwijsbare oorzaak

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #710 Gepost op: 05 oktober 2015, 11:04:54 »
Fijn dat ze lijkt te verbeteren!
Wel erg vervelende ziekteverschijnselen, lijkt me erg zielig om mee te maken. Hopelijk gaat het snel beter!

Mijn hamstertje is van de week voor de derde keer bij de dierenarts geweest om zijn tand te laten knippen. Nu zelf ook goed zijn andere tanden kunnen zien. Zijn ondertanden zijn erg kort en lijken afgebroken te zijn geweest. Dus ik denk dat de doorgroeiende boventand een gevolg is van niet goed kunnen afslijpen tegen de ondertanden. Die tand groeit in een week of vijf helemaal krom tot bijna in zijn gehemelte.

Gok dat het een erfelijke afwijking is, ik geloof dat er de laatste tijd bij veel fokkers teveel op mooie kleurtjes is gefokt. Ik lees er meer over, helaas.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #711 Gepost op: 05 oktober 2015, 14:23:41 »
Wat sneu voor je hamstertje, Meisbaer :(. Bij konijnen willen ze dan die voorste tandjes nog wel eens trekken in extreme gevallen. Ze kouwen dan met de achterste tanden. Is dat ook een mogelijkheid bij hamsters?

Hier gaat het matig. Af en toe zelf eten, beetje voorpootjes wassen. Een crackertje gaat er nog gretig in, maar het hoofdje staat nog aardig scheef en ze blijft zwalken. Ze lijkt blind aan haar rechteroogje (tijdelijk?) en links ziet ze ook minder. Ze reageert wel attent.

Ik slaap naast haar nu ze zo ziek is, dus vannacht zag ik dat ze minder werd. Heb een hele poos naast haar gezeten, haar geaaid en tegen haar gepraat. Dat ze zo'n lief konijntje is en dat ze mag gaan als ze dat wil. Ze kon haar oogjes amper open houden. Na een half uur zo gezeten te hebben, voelde ze zich blijkbaar toch beter. Ze ging zich wassen en at weer wat. Toen ben ik maar gaan slapen...

Ik kijk het nog even aan, want ze lijkt het zelf nog niet opgegeven te hebben. Moeilijk hoor, ik kan eigenlijk niet geloven dat dit nog goedkomt.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #712 Gepost op: 05 oktober 2015, 18:41:38 »
Met af en toe knippen komen we nog een heel eind, als ik het eten redelijk fijn maak dat eet ie prima. Verder niets aan hem te zien, gelukkig.

Wat zielig voor je Pientje, het is altijd lastig om in te schatten hoe ze zich er zelf onder voelen. Maar ik denk dat ze wel een erg fijne baas heeft (met slaapgebrek). Ik hoop dat ze nog een beetje hersteld en nog een fijne tijd heeft  :pet:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #713 Gepost op: 05 oktober 2015, 21:03:59 »
Helaas heeft Pientje het niet gehaald. We hebben haar aan het eind van de middag laten inslapen, bepaalde symptomen verergerden toch wat. Ik heb lang getwijfeld of we nog verder zouden gaan met behandelen, maar de dierenarts zag het ook niet meer zitten. Hij dacht overigens niet dat het cuniculi was, ondanks dat ze een hele rits aan symptomen had die bij dat ziektebeeld horen.

Ze wordt morgen bij mijn moeder in de tuin begraven. Het zal wel even wennen worden zonder haar, ze was altijd erg aanwezig :heart:

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #714 Gepost op: 05 oktober 2015, 21:25:28 »
Ah, wat jammer. Soms is het wel beter, maar daar heb je niets aan. Veel sterkte.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #715 Gepost op: 05 oktober 2015, 21:25:37 »
Ach, wat sneu :(. Sterkte!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #716 Gepost op: 05 oktober 2015, 21:58:36 »
Net ook op Facebook gelezen. Sterkte! En Pientje, rust in vrede.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #717 Gepost op: 05 oktober 2015, 22:04:28 »
Dank jullie wel. Het is inderdaad beter zo. Even verdrietig, maar beter worden zat er waarschijnlijk niet meer in en zo is erger voorkomen.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #718 Gepost op: 06 oktober 2015, 20:03:58 »
:( Wat verdrietig.
Sterkte, Hiziki! :pet:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #719 Gepost op: 07 oktober 2015, 15:42:34 »
Dank je:).