Vegatopia Forum

Konijnen & Knaagdieren

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #720 Gepost op: 15 oktober 2015, 15:40:35 »
Ik lees het nu pas: wat sneu! Sterkte Hiziki.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #721 Gepost op: 15 oktober 2015, 19:32:31 »
Ik lees het nu pas: wat sneu! Sterkte Hiziki.

Dank je!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #722 Gepost op: 13 juni 2016, 00:38:27 »
Mijn hamstertje Puk is vandaag overleden. Het was degene met de scheve/afgebroken tanden. Ik ben ongeveer een jaar elke 6 weken met hem naar de dierenarts geweest. Hij heeft nog een respectabele 2 jaar en 3 maanden kunnen aantikken. Tot een paar dagen geleden ging het nog prima met hem, zelfs nog z'n tandjes en nageltjes laten knippen.

Maar hij zag er wel steeds ouder uit (krom ruggetje) en werd steeds minder actief. Het viel wel op dat hij opeens niet meer zindelijk was (hij plastje altijd in z'n zandbakje), hij plaste vrijwel meteen naast z'n slaaphokje. Ik dacht, het is alweer tijd voor een schoon hok, misschien is het een stil protest. Dus hok schoongemaakt, en hij een beetje stram wel meteen z'n etensbakje in.

Vanmiddag wilde hij opeens steeds meer aandacht, stond met z'n pootjes bij het luikje. Ik pakte hem eigenlijk nooit uit z'n hok, want hij vond het niet prettig om geaaid te worden. Gek genoeg vond hij het altijd wel gezellig om bij de tralies naast je te zitten.

Vanmiddag dus voorzichtig wel opgepakt, en na even onwenning op mijn mouw te hebben gezeten, vond hij het prettig om geaaid te worden, en viel hij zelfs in slaap. Tien dacht ik al, die gaat het niet lang meer volhouden. Hij leek lekker opgewarmd, rende nog even twee seconden in zijn wieltje.

Even later zat hij weer bij de tralies te zeuren, dus weer op mijn arm gezet. Ik dacht, misschien heeft hij stijve spieren en vindt hij het lekker warm. Dat heb ik bij meer oude hamsters gehad. Dus hij weer lekker liggen maffen en ik zachtjes gemasseerd. Toen ik hem weer in z'n kooi zette, kon hij bijna niet meer op zijn pootjes staan. Heel raar.

Heb even snel wat gegeten en gedronken en heb hem toch maar weer vastgepakt. Na een tijdje te hebben geslapen, begon hij te stuiptrekken. Dan hield dan weer even op en toen begon het weer. Erg naar om te zien, maar ik heb geprobeerd om hem warm te houden en kalmerende geluiden te maken. Ik hoop dat hij zich niet bewust geweest is van z'n laatste momenten.  :'(

Anyway, het was een leuk hamstertje, zelfs met al dat gedoe met z'n tanden. En typisch dat z'n beestje je zo vertrouwt, dat hij op het laatst hulp van je vraagt. Vind ik altijd erg bijzonder.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #723 Gepost op: 13 juni 2016, 01:51:53 »
Rust in vrede, Puk. Zoals je het vertelt, heeft hij een zachte dood in liefdevolle handen mogen beleven. Naar om te zien, maar voor hem vast een hele steun.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #724 Gepost op: 13 juni 2016, 23:08:05 »
Sterkte meisbaer!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #725 Gepost op: 13 juni 2016, 23:54:48 »
Bedankt voor de steunbetuigingen. Het was even niet leuk gisteren aan het einde, maar hij had een fijn leven gehad. Ik regelde zelfs een hamsteroppas als we langer dan een nachtje weggingen :) Behalve zijn tandjes, is hij altijd gezond geweest. Ik ga hem missen, maar het is goed zo.

En omdat ik echt niet tegen een lege kooi kan, heb ik alweer een nieuw hanstertje gekocht. Erg, hè. Dat krijg je als je al 18(?) jaar steeds een hamstertje hebt. Nu vooral het nieuwe beestje de rust gunnen om aan z'n nieuwe omgeving (en zonder z'n broertjes) te wennen. Ik neem ten minste aan dat het een mannetje is, heb nog geen kans gehad om even goed te checken ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #726 Gepost op: 14 juni 2016, 10:07:06 »
Sterkte!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #727 Gepost op: 14 juni 2016, 21:04:47 »
 :(
Sneu hoor. Maar fijn dat hij het bij jou zo goed heeft gehad.
Sterkte.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #728 Gepost op: 20 juni 2016, 11:51:57 »
Dankje.

De nieuwe hamster moest even wennen aan z'n nieuwe omgeving, maar de laatste dagen begint z'n instinct over te nemen. Ik heb een bakje met speciaal zand, en hij heeft nu door dat je daarin kan rollen en graven. Het radje snapt hij nu ook,  en wc papier is geweldig. Grappig, ik denk dat hij bij de fokker alles-in-één-brokjes kreeg, net als bij de dierenwinkel. Hij snapte namelijk niet hoe zonnebloempitjes werkten. Op een gegeven moment zie je gewoon het kwartje vallen, en nu eet hij als eerste de pitjes op.  :D

Ik ga deze week een naam verzinnen, nu hij wat meer zichzelf aan het worden is.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #729 Gepost op: 24 augustus 2016, 11:09:06 »
Een van mijn 2 konijnen is tijdens onze vakantie doodgegaan  :'((ze logeerden bij de kinderboerderij). Echt jammer want het was een leukerd en ze waren vooral dol op elkaar, dus superzielig voor het overgebleven konijn (je-weet-wel-mannetje). Ik heb (in een soort impuls) direct een ander konijn (voedster) meegenomen, dat gaat best wel goed! Ze moest nog even een beetje wennen maar nu is ze steeds meer in de ren (uit het nachthok) en ze begint ook wel een beetje oog te krijgen voor het mannetje (die gepast afstand houdt, het is echt zo'n goedzak).

Overigens dachten ze niet dat het RHD-2 was, maar ik sluit het niet uit als ik de symptomen zo lees. Ze was nl 'kerngezond' en 3 jaar oud.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #730 Gepost op: 24 augustus 2016, 13:30:25 »
Dat is echt jammer, raar hoor. Hopelijk heeft je konijn veel plezier aan de nieuwe aanwinst. Waren ze wel ingeënt?


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #731 Gepost op: 25 augustus 2016, 12:10:05 »
Als het dat virus was, dan waren er toch wel meer konijnen op de kinderboerderij aan overleden als het zo besmettelijk is? Heb je inmiddels al wat meer gehoord over hoe en wat?

http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2016/06/17/sterfte-onder-konijnen-door-vhd/

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #732 Gepost op: 25 augustus 2016, 15:26:32 »
Ene konijn is wel geënt tegen VHS en myxomaxoplasmodinges, maar niet tegen nieuwe ziekte. Van het andere konijn is het onbekend.
Eerlijk gezegd ben ik niet zo happig op inenten, nadat ik mijn beide konijnen destijds heb laten inenten, ging het ene konijn dood (nadat er nog een factuur van bijna 100,-kwam van het consult en de medicijnen).

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #733 Gepost op: 25 augustus 2016, 15:27:09 »
Als het dat virus was, dan waren er toch wel meer konijnen op de kinderboerderij aan overleden als het zo besmettelijk is? Heb je inmiddels al wat meer gehoord over hoe en wat?

http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2016/06/17/sterfte-onder-konijnen-door-vhd/

Ja, dat is waar (hoeft niet maar zou wel heel toevallig zijn). Nee, ze ligt nog in de vriezer, ik haal haar morgen op.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #734 Gepost op: 29 november 2016, 16:05:29 »
Mijn konijn heeft al een paar weken last van een ontstoken oog. Zielig! Er zijn al verschillende druppels, doorspoelen, antibiotica etc in het oog gegaan. De dierenarts tast ook een beetje in het duister. Hij is gisteravond 'opgenomen' en blijft tot morgen nog bij de dierenarts om onderzoeken te doen.
De traanbuis kunnen ze goed doorspoelen en gelukkig eet hij ook goed.

Maar verder is het gewoon echt balen (3x per dag zalven etc) en zielig voor hem (en het wordt ook al met al best kostbaar zo).

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #735 Gepost op: 29 november 2016, 21:27:46 »
Ah, hopelijk komt hij er snel weer bovenop  :pet:

Blijft lastig, met dure dierenartsrekeningen. Maar dan ben ik iemand die met m'n vorige dwerghamster vaste klant was bij de dierenarts (tandjes knippen elke 1,5 maand) en het er wel voor over had. Want het blijft toch je beestje.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #736 Gepost op: 30 november 2016, 11:41:33 »
Ja dat is ook zo en het is echt een knuffelkonijn en een grappigerd, dus ik betaal het met liefde.

Ondertussen is hij alweer 2 nachtjes bij dokter Roel geweest. Als het goed is kan ik hem vanmiddag ophalen. Hij heeft de traanbuis doorgespoten om te controleren of deze goed in tact is (heeft hij een aantal keren gedaan en het ging steeds beter zei hij). Hij wil misschien een rontgenfoto maken maar hij is er niet van overtuigd dat het probleem bij het gebit zit (de reden om een foto te maken) en het konijn moet dan onder narcose. Dus dat doet hij liever niet. Hij eet ook als een malle dus ik geloof ook niet dat het een gebitsprobleem is.

Hoop dat het snel beter gaat want het is zo sneu op deze manier. Iedere keer dat zalven vindt hij ook niet leuk (en ik ook niet).

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #737 Gepost op: 30 november 2016, 14:21:23 »
Beterschap voor het beestje.
Zalven avn een oog is inderdaad niet fijn, niet om te ondergaan en niet om uit te voeren.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #738 Gepost op: 01 december 2016, 10:08:28 »
Een update, mijn konijn is weer thuis! Gisteren zijn 2 kiezen getrokken, er kwam een hoop pus bij vrij dus hopelijk is dit het geweest (€ 211,-  plus de 180,- die ik al eerder uitgaf :o).

Hij blijft nu tm vrijdag binnen, krijgt metacam en weer andere oogzalf en dan moet hij vrijdag weer een antibiotica-injectie en nacontrole. Daarna mag hij weer naar buiten als het goed is (ik neem aan dat dit goed gaat, dacht dat dit normaliter niet zo kon maar de dierenarts zal het wel weten denk ik).

Gisteravond/ vannacht heeft hij braaf zijn bakje leeggegeten (met rucola, witlof, tomaat, appel, brokjes en wortel). Wat een superbunny is het toch. Kreeg complimenten van de assistentes dat het zo'n leuk, lief, makkelijk en relaxed konijn is (dat is het ook!).


Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Konijnen & Knaagdieren
« Reactie #739 Gepost op: 01 december 2016, 15:58:08 »
 :cheer:
Fijn dattie weer eet.