Vegatopia Forum

IJs maken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2003, 16:32:22 »
ik was gisteren in de toko in Hengelo en daar zag ik een aantal variaties op het kookworkshop-kokosijs liggen: met chocolade, jackfruit en durian (!), en, raar genoeg, ook kokos in kokosijs... ???

daar moet dus wel op te varieren zijn...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJs maken
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2003, 19:22:08 »
Ik heb vorige week het kokosijs van de workshop gemaakt. Redelijk lekker, ik was helaas iets te gortig geweest met de limoen, wat het bitter maakte. En mijn ijs werd bruin door de oersuiker :)


Nu wil ik een Maya Chocolate Bar door de kokos heen doen. Weet iemand of dit bij het afkoelen nog vloeibaar blijft? Of worden het weer brokken chocolade?


Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJs maken
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2003, 23:33:35 »
Bij mij wordt dat ijs echt keihard!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2003, 23:41:25 »
dan koelt je diepvries waarschijnlijk te diep en te snel. bij mij duurde het meer dan een dag maar toen was het mooi zacht... er zaten wel een paar grote ijskristallen in, maar ja...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJs maken
« Reactie #24 Gepost op: 26 april 2003, 23:42:15 »
Nu wil ik een Maya Chocolate Bar door de kokos heen doen. Weet iemand of dit bij het afkoelen nog vloeibaar blijft? Of worden het weer brokken chocolade?
wil je het niet chunky hebben dan?

als je chocoladeijs wilt zou ik gewoon cacao gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

frommes

IJsmachine
« Reactie #25 Gepost op: 01 juni 2003, 14:12:48 »
Ik wilde graag een ijsmachine maar........nergens te krijgen althans niet de winkels waar ik geweest ben oa , Blokker V en D Megapool enz ... weet iemand van jullie waar je zo'n apparaat kunt kopen?
 Zonnige groeten van Floor..... ;)
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2003, 21:59:20 door Sander »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:ijsmachine
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2003, 14:32:31 »
Ik heb er een van de bijenkorf.
Hoe duur het was weet ik niet, want ik heb het als kerstprecentje van mijn werk gekregen.

Groetjes,
Dick
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

frommes

Re:ijsmachine
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2003, 14:47:01 »
Jammer genoeg is er geen Bijenkorf hier in de buurt,ik hoop nog dat iemand een winkel weet die wat dichter bij ons in de buurt is.(in de buurt = Zeeland/Noord-Brabant).
Leuk cadeautje trouwens Dick, gebruik je hem vaak?
 Groeten Floor.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:ijsmachine
« Reactie #28 Gepost op: 01 juni 2003, 15:06:46 »
Jammer genoeg is er geen Bijenkorf hier in de buurt,ik hoop nog dat iemand een winkel weet die wat dichter bij ons in de buurt is.(in de buurt = Zeeland/Noord-Brabant).
Leuk cadeautje trouwens Dick, gebruik je hem vaak?
 Groeten Floor.
Nog niet gebruikt, i.v.m. ruimtegebrek tijdelijk in een doos gestopt en daar zit de ijsmachine nog steeds in.   :-\
Maar ik ga het zeker gebruiken, want lekker is ijs wel en de keus aan biologisch ijs en dan nog eens veganistisch is wel heel beperkt.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:ijsmachine
« Reactie #29 Gepost op: 01 juni 2003, 15:07:57 »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

willem1940

Re:ijsmachine
« Reactie #30 Gepost op: 01 juni 2003, 15:35:03 »
Ik weet niet of deze winkeliersclub echt voordelig is, maar als je "ijsmachine" in de zoeker zet komen ze steeds tevoorschijn en je kunt de provincie kiezen waarin je een winkel zoekt.

http://www.electrolokaal.nl/

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:ijsmachine
« Reactie #31 Gepost op: 01 juni 2003, 17:57:37 »
De Consumentenbond heeft vorig jaar een test gedaan om de beste ijsmachine te vinden. Een Moulinex van zo'n 55 euro kwam als beste uit de test. Helaas is die op het moment nergens te krijgen, omdat Moulinex van de een naar de andere fabrikant gaat.

Schijnbaar heeft de Consumentenbond de test nu vd site gehaald, want ik kan het niet meer terugvinden.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:IJsmachine
« Reactie #32 Gepost op: 02 juni 2003, 10:05:20 »
Vorig jaar heb ik er een gekocht  (als kado, want zelf heb ik 'm al langer) en toen hadden ze ze bij Megapool, Expert en Scheer en Foppen. Raar dat je ze niet kan vinden. Misschien uitverkocht vanwege het warme weer?

Ik heb een Philips en ben er best tevreden mee. Ik gebruik hem ook best vaak. Je moet wel een vriezer hebben met genoeg ruimte voor de bak. Als je de bak standaard in de vriezer hebt staan zul je zien dat het een fluitje van een cent is om ijs te maken en dat je hem best vaak gebruikt.

overanalizing

Re:IJsmachine
« Reactie #33 Gepost op: 02 juni 2003, 10:14:23 »
Ik heb een "Le Chef Gourmet" van 1.1 liter en daar ben ik best tevreden over. Alleen een iets grotere inhoud, iets van anderhalve liter, was handiger geweest.

frommes

Re:IJsmachine
« Reactie #34 Gepost op: 03 juni 2003, 15:39:04 »
Allemaal bedankt voor de tips ik ben er zeer mee geholpen,vooral aan de recepten heb ik veel ,ik ben voor de ijsmachine geslaagd op marktplaats, voor een prikkie een gloednieuwe!!
Alleen de zon is nu vertrokken  :-[
Groetjes Floor.........

willem1940

Re:IJsmachine
« Reactie #35 Gepost op: 03 juni 2003, 19:44:30 »
IJs smaakt op een winteravond ook prima. Liefst neem ik dan een soepkom of iets groter, met enige bolletjes vers blank schepijs, een royale plas "zware" vruchtenlimonadesiroop erbij, slagroom hoeft niet per se maar gaat goed, een zeer flinke slok hoog-alcoholische drank erin waarvan ik weet dat die nooit een bittere bij-of nasmaak levert (de meeste cognacs en vooral de Duitse Weinbrand gaan goed, rum o.k, sommige whiskies, Duits blank appelen/peren-stooksel "Obstwässerle"gaat zeer goed).
Dan flink wat prikwater, half-ruw opgieten om het spul mooi te laten opwolken en met 1 of 2 buigrietjes onder het ijs langs slurpen, eventueel vloeistoffen bijvullen ....

Vooral Citroensiroop maakt dit "zuchtend lekker" (maar alle smaken gaan).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #36 Gepost op: 03 juni 2003, 19:47:14 »
Zeg Willem,

word jij soms gesponsord door de Duitse alcoholische branche....?! ;D

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJsmachine
« Reactie #37 Gepost op: 03 juni 2003, 19:51:25 »
't is er in ieder geval één die aan 1940 geen hekel aan Duitsers heeft overgehouden ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:IJsmachine
« Reactie #38 Gepost op: 03 juni 2003, 20:56:16 »
Als je op de kaart kijkt, zie je dat Sittard bijna 1 gemeente vormt met Tüddern. Toen ik in 1980 grenslandbewoner werd ging ik al snel even rondsnuffelen, in Maaseik-België en Duitsland: Tüddern, Süsterseel, Heinsberg.

Tamelijk veel producten zijn daar net even anders dan bij ons, vergen soms smaak-omstelling. Prijzen kunnen op productgroepen vrij sterk verschillen. Aan sommige origineel-Duitse producten ben ik in het bijzonder gewend geraakt, omdat ze behalve van zeer goede kwaliteit ook nog eens gunstig in prijs zijn.

Tja, als je hier toch eenmaal woont zou ik het dom vinden om die paar voordelen niet mee te pakken.

Veel van mijn buren en kennissen weten niet eens dat Weinbrand technisch gezien cognac is; de Duitse Aldi levert een heel mooie kwaliteit voor 4,99 euro per fles van 0,7 liter en veel mensen hier op een steenworp afstand van de vindplaats drinken het dure Nederlandse surrogaat "Vieux" dat ik écht allang niet meer lust ...

Duits Pilsnerbier vond ik al bij de eerste slok lekkerder dan Nederlands bier, hoewel 2 of 3 Limburgse merken tamelijk in de buurt komen. Misschien heeft dat Reinheitsgebot daar wel effect op, hoewel toch alle gevestigde Nederlandse brouwerijen, naar mij verteld werd, ooit gestart zijn met een Duitse Braumeister. De kwaliteit van het water zou doorslaggevend zijn. Prijzen variëren meest tussen 6 en 14 euro's per 10 liter (krat van 20x0,5) en die pijsverschillen proef je, van Echt Goed tot Voortreffelijk ....

Duitse jenever-typen zijn duidelijk anders van smaak dan Nederlandse maar het lukt wel om daaraan te wennen. "Wacholder" (in 2 sterkten) is een bijzonder type, aromatisch, bereid met "bessen" van een conifeer (Juniper, Jeneverbesboom).

Duits brood kent veel soorten, de meeste aangezuurd. Prachtige structuren, vakmanschap; ovens zijn voorzien van een stoom-installatie. Als een Duitse bakker een graan afkeurt dan kan echt niemand daar een behoorlijk brood van bakken.

Nee, ik heb geen hekel aan Duitsers, trouwens aan geen enkel volk; mensen ontmoet je per 1.


Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJsmachine
« Reactie #39 Gepost op: 04 juni 2003, 08:43:16 »
Jullie hebben me op een idee gebracht, ik ga straks een ijsmachine kopen. Als ik er net zo verslaafd aan raak als aan de broodmachine, is het in ieder geval een zinvole uitgave. Ik ben stapelmesjokke op ijs, maar eet het eigenlijk niet ivm (tja) de calorische waarde en de troep die er vaak inzit. Nu kan ik lekker zelf aankloten. Lijkt me heerlijk en heel eerlijk! Jammie!!
Van leven ga je dood