Vegatopia Forum

Pompoen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Pompoen
« Gepost op: 05 oktober 2005, 18:37:51 »
Ik verklaar het pompoenseizoen voor geopend!

Vandaag at ik een pompoensoep: p.p. een 1/4 pompoen (formaat dat je in 1 hand kan pakken), 1 winterpeen. Schillen, in grove stukken hakken en in kokend water met een bouillonblokje. Een uitje erbij. Als het zacht is pureren. Op smaak brengen met wat nootmuskaat, versgemalen peper, beetje zout, snufje kaneel en snufje chilipoeder (echt chilipoeder, geen mengsel, cayenne mag ook).

Erbij een groene salade met zachte geitenkaas en wat paprika plus een dressing van olijfolie, balsamico en honing.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2005, 19:08:38 »
En nog een pompoenensoeprecept:
stukken pompoen samen met tijm en tenen knoflook een uur ofzo in de oven laten sudderen. Uiteraard een flinke plens olijfolie eroverheen. Als de pompoen zacht is, alles pureren met de staafmixer en eventueel verdunnen met groentebouillon.
Serveren met een flinke kwak creme fraiche.


Bij bioboerderijen is het nog tot zaterdag iets van oogstfeest (zie Aanbiedingendraad). Als je je eigen spul plukt, krijg je het goedkoper. De pompoen is dan iets van een halve euro per kilo.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2005, 19:08:59 door Hizikigrrrl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2005, 19:59:54 »
Ik heb een keer een pompoen gekocht en geschild. Wat een rotwerk is dat! Lag dat aan mij of...? Hoe doen jullie dat?

Want ik wil namelijk best weer eens een keer een pompoen kopen (stond zaterdag op het punt), maar dat schillen houdt me een beetje tegen...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:21:48 »
Ik heb een keer een pompoen gekocht en geschild. Wat een rotwerk is dat! Lag dat aan mij of...? Hoe doen jullie dat?

Want ik wil namelijk best weer eens een keer een pompoen kopen (stond zaterdag op het punt), maar dat schillen houdt me een beetje tegen...

ik moet ook nog deze week, maar de tip was: in achten snijden en dan kan je het zo uit de schil snijden, zo'n halve maan zeg maar.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

brenda_lelie

Re:Pompoen
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:39:39 »
Pompoenen hóéf je niet te schillen hoor! gewoon koken met schil en al, wordt vanzelf zacht!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pompoen
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:40:03 »
een biopompoen kopen en die niet schillen, alleen kleine donkere plekjes van het schil afhalen met een dunschiller
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:40:56 »
Echt?!

Jee, al dat werk en gepiel en gesnij in mijn eigen vingers voor niets...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re:Pompoen
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:42:43 »
Jee, al dat werk en gepiel en gesnij in mijn eigen vingers voor niets...

Nou, voor niets... Je krijgt er karakter van.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pompoen
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:49:31 »
Echt?!

Jee, al dat werk en gepiel en gesnij in mijn eigen vingers voor niets...

ja. Ik heb wel es mensen gehoord die zeggen dat ze wel de schil eraf halen omdat ze dat lekkerder vinden, maar ik heb nooit van iemand die hier kwam eten klachten gehad; soep (kun je gewoon goed pureren), geroosterd in de oven(schil wordt ook zacht) en gekookt voor bv in de risotto: met schil kan het allemaal even goed.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:50:20 »
Roosteren in de oven? Dat klinkt wel lekker.

In stukken snijden en dan...?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pompoen
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:56:48 »
hmm staat er niet een recept ergens?

Jawel..... maar dat is voor geroosterde patisson.

Even kijken: 1 pompoen, een niet belachelijk grote pompoen, in stukken snijden, de zachte binnenprut en zaadjes verwijderen.

Dan een marinade maken.
Bv
6 el olijfolie
3 el sojasaus
2 tl suiker
1 tl oregano
2 tl sambal
1 el chilisaus
1 tl komijn
1 el gembersaus
3 tenen knoflook, uitgeperst
peper, zout

Ff goed proeven of ie niet te bitter is.

Dan pompoen in schaal, marinade erover, goed omhusselen, en dan in de oven, afhankelijk van de grootte van je stukken pompoen, een minuut of 40, halverwege ff husselen.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2005, 20:58:07 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re:Pompoen
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2005, 21:05:07 »
Als je pompoen toch wilt schillen, dan gaat het met een kaasschaaf prima. Heb vandaag pompoenquiche gemaakt. Pompoen geschild, in stukjes gesneden, stuk of 10 bosuitjes in stukken gesneden, samen gebakken, indiase currypasta erdoor (beetje mild), verse koriander erdoor (maar bij AH hebben ze het ook in zo'n knijpfles en dat is ook lekker en handig), lekker roerbakken, dan in quickvorm waar je eerst bladerdeeg in gedaan hebt. Dan het geheel overgieten met een saus van 3 geklopte eieren en 125 ml slagroom. Half uur in de oven op 220 graden, en even laten afkoelen.  :yummie:

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2005, 17:01:07 »
Ik heb een keer een pompoen gekocht en geschild. Wat een rotwerk is dat! Lag dat aan mij of...? Hoe doen jullie dat?

Want ik wil namelijk best weer eens een keer een pompoen kopen (stond zaterdag op het punt), maar dat schillen houdt me een beetje tegen...


ik moet ook nog deze week, maar de tip was: in achten snijden en dan kan je het zo uit de schil snijden, zo'n halve maan zeg maar.

Net pompoen geschild (ik zag te laat de opemerkingen hierboven over schillen). Van de halve maantjes heb ik de schil afgesneden. Met onze Duikelman-messen ging dat goed.
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2005, 17:02:59 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pompoen
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2005, 18:17:40 »
ja hey Duikelman messen. Die heeft niet iedereen  :P

Ik was net wat in wat kookboeken aan het bladeren en toen zag ik dat onze vriend Jamie Oliver de pompoen zo gaat bakt in de oven dat het een soort smeuige substantie wordt die door de risotto gaat. Zou dat wat zijn? Het lijkt me best lekker, bv ook als je een vegan recept wil maken en smeuige ingredienten als room en kaas niet gebruikt, kan dit volgens mij wel lekker zijn. Met misschien ook wat port.
Risotto met pompoenmoes, cantharellen en port. Zou dat wat zijn? Dat 'moes' klinkt een beetje vreemd (en lijkt ook nog es op pompelmoes. Maar wat dan? Pompoenpuree? Mwa
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pompoen
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2005, 18:33:15 »
salade met pompoen, biet, sinaasappel en een scherpe geitenkaas. Mmmm
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2005, 18:33:28 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #15 Gepost op: 06 oktober 2005, 18:49:55 »
De soep was heerlijk! Ben zelf eigenlijk een beetje verbaasd, ben niet zo'n goede kok.

Eerst gebakken in boter (bijna aangebrand, begon dus goed...)
jus d'orange en tuinkruidenbouillon erbij, en een tomaat, staafmixeren, weer warm maken, verse teen knoflook uitgeperst, geroosterd brood met kruidenboter ernaast.

Het was goed! wow! :O
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pompoen
« Reactie #16 Gepost op: 06 oktober 2005, 23:21:48 »
Risotto met pompoenmoes, cantharellen en port. Zou dat wat zijn? Dat 'moes' klinkt een beetje vreemd (en lijkt ook nog es op pompelmoes. Maar wat dan? Pompoenpuree? Mwa

Gewoon in blokjes samen met de risotto. Erbij bouillon, 4seizoenspeper, misschien een beetje salie, knoflook, uitje, voor het groen misschien wat rucola erop op het bord.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pompoen
« Reactie #17 Gepost op: 06 oktober 2005, 23:22:25 »
De soep was heerlijk! Ben zelf eigenlijk een beetje verbaasd, ben niet zo'n goede kok.

Eerst gebakken in boter (bijna aangebrand, begon dus goed...)
jus d'orange en tuinkruidenbouillon erbij, en een tomaat, staafmixeren, weer warm maken, verse teen knoflook uitgeperst, geroosterd brood met kruidenboter ernaast.

En de pompoen?  ???

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #18 Gepost op: 06 oktober 2005, 23:28:31 »
ja, dat is hetgene wat in de boter verbrand gebakken werd. ik laat soms iets te veel weg in een zin?!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Pompoen
« Reactie #19 Gepost op: 06 oktober 2005, 23:29:31 »
Risotto met pompoenmoes, cantharellen en port. Zou dat wat zijn? Dat 'moes' klinkt een beetje vreemd (en lijkt ook nog es op pompelmoes. Maar wat dan? Pompoenpuree? Mwa

Gewoon in blokjes samen met de risotto. Erbij bouillon, 4seizoenspeper, misschien een beetje salie, knoflook, uitje, voor het groen misschien wat rucola erop op het bord.

ja dat doe ik normaal. Dat is heel erg lekker. Maar zo'n smeuige pompoen lijkt me ook wel erg wat... En port ipv witte wijn door de risotto ga ik ook es proberen
,,,,فلافل