Vegatopia Forum

Pompoen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #20 Gepost op: 06 oktober 2005, 23:37:01 »
Pompoen is ook lekker in linzensoep.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Pompoen
« Reactie #21 Gepost op: 07 oktober 2005, 12:05:22 »
Bij mij is het pompoenseizoen net afgelopen ???
Ik had pompoenen in de tuin en die zijn nu op, maar lekker dat ze waren!
Ik heb ze ook een keer geroosterd (met kruiden)en in stukken gehakt door brooddeeg gedaan. Komt van Jamie Oliver en de pompoenbroodjes waren erg lekker!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #22 Gepost op: 07 oktober 2005, 16:49:11 »
Bij mij hangen ze nog vrolijk in de tuin, en het zijn er zoveel, dat ik ze ook voorlopig nog niet op heb. Gelukkig kan je ze goed bewaren.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #23 Gepost op: 07 oktober 2005, 18:07:54 »
Ik heb laatst zuurkooltaart met pompoen gemaakt. Zelf een deegje gemaakt, ui en knoflook gefruit, pompoen erbij en meebakken, kerrie erbij, zuurkool uit laten lekken en fijnsnijden en meebakken, pan van het vuur, ei/creme fraiche/kruiden mengsel erbij, bodem blind bakken, vulling inscheppen, bakken, kaas erover en nog even bakken tot goudbruin. Lekker!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pompoen
« Reactie #24 Gepost op: 08 oktober 2005, 18:09:49 »
Pompoen kost in de natuurvoedingswinkel 0,75 euro per kilo. Echt fijn!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #25 Gepost op: 09 oktober 2005, 08:26:13 »
En hoeveel koop je dan ongeveer per persoon, bijvoorbeeld voor een pompoensoep of voor die risotto?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Pompoen
« Reactie #26 Gepost op: 09 oktober 2005, 10:05:57 »
Voor de pompoensoep maakt het natuurlijk niet uit, die gooi je in de koelkast of de vriezer voor later als er overblijft. Groenten voor in de risotto moet je een beetje op het oog doen, maar als je nou ook later nog pompoensoep gaat maken kan je daar restjes in kwijt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pompoen
« Reactie #27 Gepost op: 09 oktober 2005, 11:08:29 »
Een pompoen koop je meestal met het oog op tweemaal ervan eten, afhankelijk van de grootte van het gezelschap waarmee je gaat eten.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Pompoen
« Reactie #28 Gepost op: 09 oktober 2005, 11:09:29 »
Een pompoen koop je meestal met het oog op tweemaal ervan eten,
Dat wordt nogal moeilijk als je voor 40 man kookt :heehee:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

merlijntje

Re:Pompoen
« Reactie #29 Gepost op: 09 oktober 2005, 11:30:26 »
pompoenen moet je zelf kweken ! :O T'is zo gemakkelijk, gewoon op je keukenafval dat je al een jaar hebt verzamelt en al een heus hoopje compost is geworden. Neem de echte hokkaido's, die zijn klein, fijn, hels oranje, vast en zoet.
T'is niet zonder gevaar ze te schillen dat geef ik grif toe.
Ik doe het zo, ik halveer die gust en dan leg ik het plat gedeelte op een plank. met een scherp mes kun je schavend de harde pel wat verwijderen. Voor het binnenste gedeelte neem ik een soeplepel, dan kun je er mooi ingaan. De pitjes en die vegetarische "baarmoeder "inhoud, laat ik drogen, ze zitten vol met mineralen o.a zink. ;D Ik snij hem in blokjes en dan doet men vrouwke de rest :P, Zeker en vast de mierikswortel versgerasp op het einde toe tevoegen, of wanneer deze delikatesse op je bord komt. Ik voeg er gefermenteerde soya (miso) aan toe en die verse mierik. Echt een sterk anti-bioticum, zuiveraar. Zie eens op http://kapaza.be/merlijn, die heeft plantjes en stekjes.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #30 Gepost op: 11 oktober 2005, 18:37:54 »
Pompoenen: ik vind ze geweldig lekker!

Ik blijk als klein kind al verzot te zijn geweest op pompoenen. Zo erg dat ik er standaard oranje uitslag van om mijn mond had  :D

Mijn ouders maken in deze tijd best vaak pompoensoep. Volgens mij doen ze er prei en ui door heen en soms wat gember!
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2005, 18:38:21 door Anna »

viv

Re:Pompoen
« Reactie #31 Gepost op: 11 oktober 2005, 19:21:54 »
Ik heb volgens mij nog nooit pompoen gegeten.......
toch maar eens uitproberen als ik de verhalen hier zo lees ;D

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #32 Gepost op: 12 oktober 2005, 17:54:35 »
Ik heb gister, geheel en al door deze draad, een pompoen gekocht. Ik ben benieuwd!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoen
« Reactie #33 Gepost op: 13 oktober 2005, 22:24:51 »
Ik heb gister, geheel en al door deze draad, een pompoen gekocht. Ik ben benieuwd!

Wat ga je er mee maken?
Eet gezond & eet taartjes

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2005, 12:44:05 »
Ik denk dat het soep wordt. Of de risotto.

(Goh, dit is wel echt een heel eenduidig antwoord he?)

Ik denk eerst maar een soep.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Pompoen
« Reactie #35 Gepost op: 23 oktober 2005, 18:35:43 »
Het is de pompoensoep van Annemieke (eerste post in deze draad) geworden. Ik heb hem nog niet op, maar al wel een paar hapjes geproefd en dat smaakte prima! Hoewel ik denk ik niet zo'n fan van pompoen wordt dat ik het erg vaak ga klaarmaken.

En wat een rotwerk was het om dat ding te snijden, grrr. Het is een wonder dat al mijn vingers er nog aanzitten. Moest de hele tijd aan Aiko denken: 'karakter, karakter, karakter. ik krijg hier karakter van. karakter, karakter.'  ;)

Ik ga voor sinterklaas maar eens een heel goed, scherp mes vragen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Pompoen
« Reactie #36 Gepost op: 24 oktober 2005, 13:14:58 »
Gisteren heb ik eens wat heel anders met pompoen gedaan. Okee, het was eigenlijk een squash, volgens het recept moest het met pompoen maar dit smaakte ook prima.
Zoetzure pompoen, volgens een indiaas recept, gegeten met een groentecurry en naan. Ook nog een linzenprutje uit hetzelfde kookboek maar dat was niet zo lekker helaas.
Als iemand het recept wil van de zoetzure pompoen, laat dan maar horen, dan type ik het later even over.

Gerbina

Re:Pompoen
« Reactie #37 Gepost op: 26 oktober 2005, 17:09:45 »
Hallo,

heb je wel eens gevulde pompoen gemaakt?
Ik heb pas een klein oranje pompoentje met champignonragout gevuld- maar vond ik niet zo lekker.
maar het ziet r wel heel mooi uit en dus wil ik het nog eens proberen! nu vond ik een recept waarin de pompoen met linzen gevuld wordt; dat lijkt me behoorlijk heftig, of een pompoen die met kastanjes wordt gevuld & dat lijkt me weer heel zoet...
nou ja - iemand andere ideeen?

merci
Gerbina

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Pompoen
« Reactie #38 Gepost op: 26 oktober 2005, 17:32:55 »
Ik weet toevallig dat er in één van de vegatopia kerstmenu's van dit jaar een leuk gerechtje zit met een gevulde pompoen.

Maar daar kan ik me nog niet over uitlaten.  ;)

Aiko

Re:Pompoen
« Reactie #39 Gepost op: 09 november 2005, 14:23:56 »
pompoen (formaat dat je in 1 hand kan pakken)

Wie durft de grap aan?

Vandaag at ik een pompoensoep: p.p. een 1/4 pompoen (formaat dat je in 1 hand kan pakken), 1 winterpeen. Schillen, in grove stukken hakken en in kokend water met een bouillonblokje. Een uitje erbij. Als het zacht is pureren. Op smaak brengen met wat nootmuskaat, versgemalen peper, beetje zout, snufje kaneel en snufje chilipoeder (echt chilipoeder, geen mengsel, cayenne mag ook).

Hoe lang moet je zo'n pompoen laten koken? Dan kan ik het inplannen, want het moet natuurlijk klaar zijn wanneer ik onderuit op de bank hangend een zeldzaam leuk televisieprogramma wil bekijken.