Vegatopia Forum

De whisky-women

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:De whisky-women
« Reactie #60 Gepost op: 11 november 2005, 17:52:24 »
Ik niet zo, maar ik vind het wel gezellig. Ik wil graag alles lusten. Bovendien drinkt mijn vriend het ook.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #61 Gepost op: 11 november 2005, 18:12:35 »
Ik zou dan iig niet beginnen met een hele zware of uitgesproken whisky zoals Laphroiag, maar een zachte zoals bijv. Glenmorangie of Aberlour. Hou het slokje heel even in je mond en slik het dan door. Je kunt ook een whisky proeverij doen en dan een beetje je smaak ontdekken.

Maarja als je er niet van houdt, dan hou je er niet van hè.

Er is (op het moment? of komend weekend?) een whisky festival in Leiden. Misschien kun je daar eens je licht op steken en verschillende dingen proeven.

Offline pip

  • ***
  • 169
Re:De whisky-women
« Reactie #62 Gepost op: 14 november 2005, 19:48:33 »
Dat van dat water in de whisky weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat mensen vaak een glas water naast de whisky drinken. Maar ik het totaal geen idee wat een beetje water kan doen met smaak. Wat scheikunde betreft ben ik een complete nitwit. Je kan me daarover alles wijs maken. Wat ik wel weet ik dat ik het zelf liever puur drink. :)

Ik doe zo lang met een fles whisky dat ik niet al teveel afwissel. Ik heb op het moment nog een Talisker en een Laphroaig staan. Daarnaast vind ik Lagavullin ook erg lekker. Het zijn vooral de Islay whiskies dus. Lekker rokerig en turfachtig. Als ik zo teruglees houden wel meer mensen hier daarvan. Vroeger dronk ik wat meer Speyside whiskies, maar eigenlijk heb ik niet eens zo heel veel verschillende soorten geproefd. In de kroeg drink ik het niet graag omdat het daar erg rokerig is (dat is dan weer een rooksmaak waar ik niet van houd) en erg prijzig. Dus eigenlijk blijf ik bij de 3 soorten die ik net opnoemde.

Ennuh... passen jullie op met Annemieke aan de whisky te krijgen? Dadelijk drinkt ze m'n hele voorraad leeg! :p
blaat

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #63 Gepost op: 14 november 2005, 19:55:47 »
We hebben op dit moment een islay (glen morven) die er makkelijk in glijdt!

Deze hadden we gekregen van een kennis en ik dacht dat ie ons een hele deftige whisky kado had gedaan... blijkt het het huismerk van Gall en Gall (kom ik normaal nooit) en kost ie maar 16 euro... niet dat prijs persé aan kwaliteit hangt hoor. En ik vond 'm even goed wel lekker.

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen?  ::)

Offline pip

  • ***
  • 169
Re:De whisky-women
« Reactie #64 Gepost op: 14 november 2005, 20:00:28 »
Wat wil ik nou eigenlijk zeggen?  ::)
Dat we net zo goed een fles van 16 euro kunnen kopen ipv een van 36 euro? :)
blaat

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #65 Gepost op: 14 november 2005, 20:09:07 »
Ehm nee maar dat de smaak dus niet samenhangt met de prijs (net als bij wijn overigens).

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #66 Gepost op: 28 november 2005, 12:02:45 »
Afgelopen zaterdag de proeverij gehad, het was erg leuk en een aanrader voor iedereen! We waren met 8 man/vrouw en hadden bij elkaar 12 flessen whisky verzameld. Erbij hadden we verschillende hapjes, een kaasuientaart, preisalade, peppadews, turks brood met tapenade en voor de niet vega's wat visch-toestanden. Ik zal nog wel even een fotootje linken van de opstelling van de flessen, zag er indrukwekkend uit!

Op naar het whisky festival half januari in Groningen!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De whisky-women
« Reactie #67 Gepost op: 28 november 2005, 12:40:13 »
Hmm, klinkt goed. Hebben jullie ook nog Frysk Hynder geproefd? Ik ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot de gevestigde merken.

Ik heb ergens in december een beerenburgproeverij in de planning - al was het maar om te laten proeven dat Sonnema niet 'the real thing' is  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

cartouche

Re:De whisky-women
« Reactie #68 Gepost op: 28 november 2005, 15:48:24 »
Ik hou niet van whiskey en wel van zoete(re) drankjes.

ik kan je een whiskeylikeur als Irish Mist toch wel aanraden dan, als je geen veganist bent -- er zit nl. honing in. of Schotse likeurs als Glayva of Drambuie. wat ook erg lekker is als je van wat zoeter houdt: 1/3 niet zo dure malt met 2/3 Stone’s ginger wine in een groot formaat whiskyglas. Slainte!

Beerenburg.. misschien een domme vraag, maar heb 't nog nooit gedronken, is dat net zoiets als Schelvispekel?

en wat is een mooie single malt om mee te beginnen?
« Laatst bewerkt op: 30 november 2005, 16:28:06 door cartouche »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De whisky-women
« Reactie #69 Gepost op: 28 november 2005, 16:20:09 »
Beerenburg.. misschien een domme vraag, maar heb 't nog nooit gedronken, is dat net zoiets als Schelvispekel?
Schelvispekel.. misschien een domme vraag, maar heb er nog nooit van gehoord, is dat net zoiets als Beerenburg?  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

cartouche

Re:De whisky-women
« Reactie #70 Gepost op: 28 november 2005, 19:23:35 »
Citaat van: Eelco Schelvispekel.. misschien een domme vraag, maar heb er nog nooit van gehoord, is dat net zoiets als Beerenburg?  ;D
[quote

ja, zo schieten we lekker op.. schelvispekel is een vissersdrank van brandewijn en specerijen (uit vlaardingen geloof ik).. beerenburg is jenever met kruiden zie ik nu.. awel, 'k zal zelf wel gaan proeven

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:De whisky-women
« Reactie #71 Gepost op: 29 november 2005, 18:52:21 »
Citaat
en wat is een mooie single malt om mee te beginnen?

Ik raad je Dalwhinnie aan. Of anders Oban.

Stiekem toch een banaan!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #72 Gepost op: 29 november 2005, 21:11:17 »
Hebben jullie ook nog Frysk Hynder geproefd? Ik ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt tot de gevestigde merken.

Wij waren ook benieuwd en hadden 'm graag meegenomen naar de proeverij, maar hij was in no-time uitverkocht. We staan nu op de wachtlijst, er schijnt over een paar weken weer een partij de straat op te gaan.

De merken die we wél hadden moet ik nog even opzoeken. (ik weet ze nl. niet allemaal uit m'n hoofd.)

amay

Re:De whisky-women
« Reactie #73 Gepost op: 08 december 2005, 02:36:38 »
Dag allemaal, ik ben nieuw hier en strand meteen in het whisky woman topic. Hmm.

Ik ben een vrouw en drink graag whisky, maar heb mijn favoriet nog niet in de discussie gezien. Dat is Scapa. Net als Highland park afkomstig van de Orkneys. dat zijn de ielanden direct ten noorden van Schotland. Highland Park wordt voor zover ik weet daar nog steeds gemaakt, maar is een whisky "that puts hair on your chest". Goed voor ijzige buitentemperaturen, trouwens. Als antivries voor de verkleumde mens dus. Vooral als je smaakpapillen ook bevroren zijn.

Als vrouw wil je liever geen borsthaar, vandaar de keus voor Scapa. Briljante smaak, heeft een heel eigen karakter. Het is een hele subtiele whisky, met smaaktonen in de richting van honing, dat er overigens voor zover ik weet niet in zit. Engeltjes die op je tong plassen....

De originele Scapa zit in een fles met Vikingboot op het etiket. Prijs jezelf gelukkig als je die voor een redelijke prijs (ca 30-40 euro) vindt. Meestal zijn ze duurder (ca 50 euro). Maar dat zijn geen leuke prijzen meer. De huidige Scapa wordt niet meer op de Orkneys gemaakt, maar is daardoor een stuk beter verkrijgbaar en nog steeds heel lekker. Deze komt in verschillende ouderdommen. Slijters hebben ze, en ik heb ze ook eens bij de Gall en Gall gezien.  Tussen de 20-35 euro kun je ze zeker vinden. Nog steeds prijzig, maar wel de moeite als je samen een proefavond doet of af en toe een glas drinkt.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #74 Gepost op: 08 december 2005, 18:59:52 »
Wij hadden ook een fles Scapa op onze proeverij! Ik vind 'm inderdaad erg lekker. (en heb er geen borsthaar van gekregen)

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:De whisky-women
« Reactie #75 Gepost op: 12 december 2005, 17:20:13 »
Ohoh, hoe moet ik dit nu zeggen.....


Ahum :-[ *verzamelt moed*


Ik drink eigenlijk zo goed als nooit alcohol. Slechts af en toe als we uit eten gaan ofzo (dan betaalt er toch iemand anders ;D ) dan drink ik [schaam]Baileys[/schaam].
Toen ik weer eens op een vegan toer was, bedacht ik me dat ik dan beter het echte spul kon nemen en bestelde whisky..... Helaas was het een chinees....

Ik had een ex die glennfidich dronk en samen met anderen (in mijn ogen) idioot dure flessen (+150) proefde dus ik weet dat de naamloze thinner-achtige substantie die ik daar kreeg niet de naam whisky (of whiskey of wat dan ook) mocht dragen.

Mijn vraag aan jullie is; welk zacht veel voorkomend merk kan ik een volgende keer bestellen? BVD
:witch2:

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #76 Gepost op: 12 december 2005, 17:53:40 »
Doorgaans vind ik persoonlijk de whiskycollectie in de doorsnee restaurants maar zozo. Klinkt wel heel arrogant, maar wat kun je krijgen? Bocht als Jack Daniels, Four Roses of Famous Grouse ofzo. Niet aan beginnen. Baileys? Ben je een zoetnek? Misschien kun je dan inbetween gaan met whiskylikeur: Drambuie, lekker toe bij de koffie.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:De whisky-women
« Reactie #77 Gepost op: 12 december 2005, 18:26:06 »
Het enige zoet dat ik moet is chocola (maar daar véél van ;) ) meestal houd ik juist veel van zout (mischien moet ik aan de tequilla?).
Is Drambuie vegan? Anders kan ik net zo goed B. blijven drinken en de spotternij (al was het alleen maar in mijn eigen hoofd) verdragen. Nou maakt het niet zoveel uit als ik uit eten ben, dan ben ik toch aangewezen op de vegetarische opties, maar ik dacht dat ik de drank wel kon veganiseren...

Op je weblog kwam ik een bekende tegen; The Glen Livet 18 yr
hoe beviel die?


edit; eerst was ik bubble, maar de tweede keer kwam er gelukkig Saffy uit  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 december 2005, 18:36:07 door Artemis »
:witch2:

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #78 Gepost op: 12 december 2005, 18:27:32 »
GlenLivet, nou die beviel zeeeeeeeeer goed  :)

Da's alleen best een dure (vanuit mijn budgetstandpunt bekeken) dus die heb ik niet zo heel vaak.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:De whisky-women
« Reactie #79 Gepost op: 05 februari 2006, 16:22:21 »
Op de laatste dag van de Whiskyweek nog even snel een Caol Ila 12 yr ingeslagen  :D
Eet gezond & eet taartjes