Vegatopia Forum

Eiwitten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Eiwitten
« Gepost op: 09 augustus 2004, 10:10:47 »
Gisteren heb ik eens zitten rekenen en doen en ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad veel te weinig eiwit binnen krijg. Vandaag dus begonnen mijn leven te beteren.

Ook ben ik vandaag naar de dokter geweest. Mijn bloeddruk is prima (125/80) en ik heb ook een verwijzing gekregen om mijn bloed te laten testen. Ben meteen gegaan. Over 5 dagen zou ik meer moeten weten. Volgende week maandag dus maar eens bellen.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De Afval-Draad
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:43:49 »
Dat was een zinnig bezoek, goed zo!
Mocht je echt drastisch tijdelijk meer eiwit nodig hebben: in het verpleeghuis kennen we het produkt Protifar, eiwitpoeder wat overal doorheen kan. Maar zo erg zal het niet zijn, dat dat nodig is?
de tuin: dat ben ik

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:De Afval-Draad
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:47:04 »

Ik vind dit werkelijk ongelooflijk!
Ik heb kleding die ik eerst niet dicht kreeg, die kan ik nu gewoon aan en ik val niet af!


Door te sporten krijg je meer spieren en een slanker lijf maar op de weegschaal verandert er niet altijd iets. Spieren wegen meer dan vet.
Je ziet er beter uit en je voelt je fitter! dat is toch al heel wat!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:47:57 »
Ik weet niet hoe erg het is als je voor langere tijd te weinig eiwit in je voeding hebt.
In ieder geval zorg ik nu dat ik elke dag genoeg krijg, want te weinig eiwit is in mijn geval waarschijnlijk de reden dat ik maar niet afval.

Dus dat ga ik even aankijken en misschien komt er  nog wat interessants uit de test van mijn bloed. Ze hebben 5 buisjes getapt, dus ze zijn heel wat van plan.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:49:21 »
Door te sporten krijg je meer spieren en een slanker lijf maar op de weegschaal verandert er niet altijd iets. Spieren wegen meer dan vet.
Je ziet er beter uit en je voelt je fitter! dat is toch al heel wat!


Jazeker! Ik ben ook blij dat ik me beter voel. Al heb ik dus wel dagelijks last van duizeligheid, vandaar dat bloedonderzoek.
Maar ik kan veel meer doen nu, terwijl ik bijna niet moe word.

Maar uiteindelijk moet ik gaan afvallen. En als je vet wordt omgezet in spieren, zou ik een lager vetpercentage moeten hebben en die verandert ook niet!
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De Afval-Draad
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2004, 13:51:21 »
Volgens mij ga je bij een eiwittekort vocht vasthouden. In zeer extreme mate krijg je dan het Biaffra-buikje. Maar ook dit, moet je even checken  :-[
de tuin: dat ben ik

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:De Afval-Draad
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2004, 14:23:43 »
Die eiwitten, daar let ik niet echt op. Ze zeggen toch altijd dat de meeste mensen er te veel binnen krijgen? Wat is te weinig? Misschien moet ik het ook eens in de gaten houden.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2004, 14:29:46 »
Een vrouw van mijn leeftijd moet 50 gram eiwit per dag binnen krijgen. Het meeste eiwit vind je echter in vlees en dat eet ik dus niet.

Een ei heeft bijv. 7 gram eiwit. 250 gram magere kwark komt op 25 gram, dacht ik. 40 gram kaas geeft 10 gram eiwit.

Ik dacht niet dat het kwaad kon als je teveel eiwit binnen krijgt, maar dat is dus ook niet zo makkelijk.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Afval-draad
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2004, 14:30:00 »
En elke avond een sojaprodukt bij het avondeten? Mag je dan 's middags minder brood?
Wat is dat toch dat mensen denken dat sojaprodukten een wondermiddel zijn voor vegetariers?

Volgens mij voegen sojatoetjes en sojamelk overigens niet eens zoveel eiwit aan je dieet toe.

De basis van elk goed dieet zijn nog steeds de boterhammen (5 ott 8 per dag), aardappelen, rijst en pasta. Die zijn naast een bron van koolhydraten ook een bron van eiwitten. Daar moet je niet op beknibbelen.

Ik vraag me wel waar het bij Nicky aan ligt dat ze te weinig eiwit binnenkrijgt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afval-draad
« Reactie #9 Gepost op: 09 augustus 2004, 14:37:47 »
Wat is dat toch dat mensen denken dat sojaprodukten een wondermiddel zijn voor vegetariers?

Omdat dat zo is. 75 gram sojabrokjes geeft 13 gram eiwit.
Een vegetarische groenteschijf geeft zelfs 17 gram!

Citaat
Volgens mij voegen sojatoetjes en sojamelk overigens niet eens zoveel eiwit aan je dieet toe.

Dat staat niet in mijn boekje. Ik heb een reuzehandig boekje namelijk.

Citaat
De basis van elk goed dieet zijn nog steeds de boterhammen (5 ott 8 per dag), aardappelen, rijst en pasta. Die zijn naast een bron van koolhydraten ook een bron van eiwitten. Daar moet je niet op beknibbelen.

aardappelen: 50 gram - 1 gram eiwit
rijst: 50 gram - 2 gram eiwit
pasta: 50 gram - 2 gram eiwit
brood: 1 snee - 3 gram eiwit

Zo zie je maar: vegetarisch voer geeft veel meer eiwit.

Citaat
Ik vraag me wel waar het bij Nicky aan ligt dat ze te weinig eiwit binnenkrijgt.

Dat was al zo, maar ik ben dit jaar mijn zuivel gaan minderen en dat is funest, blijkt nu.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afval-draad
« Reactie #10 Gepost op: 09 augustus 2004, 14:57:04 »


Volgens mij voegen sojatoetjes en sojamelk overigens niet eens zoveel eiwit aan je dieet toe.

Sojamelk bevat evenveel eiwitten als melk en is dus een zeer goede eiwitleverancier. In sommige sojatoetjes zit idd bijna geen eiwit, maar in yofu weer wel.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Afval-draad
« Reactie #11 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:01:40 »
Wat is dat toch dat mensen denken dat sojaprodukten een wondermiddel zijn voor vegetariers?

Omdat dat zo is. 75 gram sojabrokjes geeft 13 gram eiwit.
Een vegetarische groenteschijf geeft zelfs 17 gram!
Okee. Soja geeft veel meer eiwit per 100 gram dan andere vleesvervangers. Dat betekent nog niet dat het altijd maar hét antwoord is. Nu misschien wel je met omdat eiwitrijk eten minder calorieen meekrijgt.

Hoe zwaar is zo'n groenteburger eigenlijk?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Afval-draad
« Reactie #12 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:03:17 »
Hoe zwaar is zo'n groenteburger eigenlijk?

75 gram
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #13 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:03:32 »
Zowel teveel als te weinig eiwitten is niet goed.

Grote eters krijgen gemakkelijk genoeg binnen (tenzij je alleen maar snoept), zeker als je vlees eet.
Bij vegetariers hoeft het geen probleem te zijn, maar ik ben bang dat heel veel vega's toch wat te weinig binnenkrijgen.

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2090&init=menu296 :

Eiwitten

Eiwitten zijn van belang voor de opbouw en het in stand houden van het lichaam. Daarnaast leveren ze energie: per gram 4 kcal (17 kJ). Eiwitten leveren ook aminozuren. Dat zijn de bouwstenen die nodig zijn voor de opbouw van de cellen, de spieren en organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed. Vooral in de groei wordt veel weefsel opgebouwd. Maar ook een volwassene heeft eiwitten nodig: er is steeds afbraak en slijtage, waardoor vervanging en opbouw van weefsel nodig is. Bij verwondingen of verbranding is eiwit belangrijk om de beschadigde weefsels weer op te bouwen.

Behoefte

De hoeveelheid eiwit die nodig is hangt af van het lichaamsgewicht. Per kilogram lichaamsgewicht is dat voor jongeren 0,9 gram en voor volwassenen 0,8 gram per kg lichaamsgewicht per dag. Jongeren hebben om te groeien namelijk wat meer nodig. In een gezonde voeding komt het erop neer dat eiwitten tien tot vijftien procent leveren van de benodigde energie. Als meer eiwit wordt opgenomen dan nodig is voor de opbouw van weefsel, dan wordt het teveel omgezet in energie. Overtollige energie wordt opgeslagen in lichaamsvet. Voedingseiwitten verhogen het energieverbruik met circa een kwart van de als eiwit ingenomen energie. Daarom zijn eiwitten de minst efficiënte leveranciers van energie.

Bronnen

Eiwit komt uit plantaardig en dierlijk voedsel. Plantaardig eiwit wordt vooral geleverd door brood, granen en peulvruchten zoals bruine of witte bonen. Dierlijk eiwit komt voor in vlees, vis, kip, melk, kaas en eieren. Eiwitten worden bij de vertering in de maag en de darmen afgebroken tot hun bouwstenen: aminozuren. Uit deze aminozuren bouwt het lichaam zelf lichaamseiwitten op.

Tekort

Een tekort aan eiwit in de voeding leidt tot een gebrek aan kracht (fitheid) en verminderde weerstand tegen infectieziekten. Een groot tekort, zoals in ontwikkelingslanden soms voorkomt, heeft slechte groei en slechte spierontwikkeling tot gevolg. In Nederland is eerder sprake van een overmaat aan eiwit. Dit teveel wordt door het lichaam als energiebron gebruikt.



http://www.molliekatzen.com/messages/messages_1198.php
PROTEIN IS A REAL CONCERN FOR VEGETARIANS,
ESPECIALLY FOR VEGANS



 


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:06:34 »
Nicky, misschien heb je het al gedaan, maar je zou een bij de Tivall-stand kunnen uitrekenen in welke burgers de meeste eiwitten per 100 gram zitten.
Ik weet het niet meer zeker, maar ik geloof dat in de rookworst en in het gehakt en de Tivall-mix behoorlijk veel zit.



Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:08:09 »
Tivall stand?

Anyway, ik wil niet elke dag vervangers eten. Ten eerste vind ik die zooi veel te duur en ten tweede voegt het geen bal toe aan mijn maaltijd.
Als ik elke dag  250 gram kwark en 5 boterhammen met kaas eet, zou ik al voldoende eiwit binnen moeten hebben.

Dus kan ik makkelijk ook andere dingen op mijn brood doen, aangezien ik (wel in beperkte mate) ook eiwit uit groenten e.d. haal.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #16 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:19:05 »
Eiwitgehaltes:

Provamel:
sojadrank Extra: 100 ml =  3,7g
(een beker is dus al zo 10 g)
Yofu perziken (500g): 100 g = 3,8g
Soya Dessert Vanille (4 x 125g): 100 g = 3,0g


Tivall, per 100 gram product:
Balletjes = 18g
Cordon Blue = 18g
Fijngehakt = 28 g
Gehakt = 18g
Roerbakstukjes = 26 g
sateballetjes = 20 g
Worstjes = 18 g
De rest bevat minder eiwit

Planet Green, per 100 g product:
Hamburger = 26 g
Orientburger = 24 g
Schnitzel = 19 g
Champiburger = 20 g
Cheeseburger = 26 g
Knacker = 18 g

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #17 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:24:31 »
aangezien ik (wel in beperkte mate) ook eiwit uit groenten e.d. haal.

Je weet dat er vrijwel geen eiwit in groente zit he? Dan moet je er echt extreem veel van eten.


Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:26:17 »
Ja, dat weet ik. Maar vergeet niet dat ik alleen de kaas hoef te vervangen of een deel van de kaas.
Ik eet ook best veel groente. Je moet 150 tot 200 gram per dag eten en ik eet eigenlijk altijd 250 gram, soms meer. Als ik dat dan ook nog kan combineren met volkoren of meergranen pasta of rijst en zo, dan kom ik natuurlijk een heel eind.
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #19 Gepost op: 09 augustus 2004, 15:30:27 »
Ik bedoelde kilo's groenten. Groenten zijn nu eenmaal geen eiwitleveranciers.

Maar hoeveel krijg je ongeveer te weinig binnen dan?