Vegatopia Forum

Eiwitten

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Eiwitten
« Reactie #100 Gepost op: 04 november 2005, 14:00:40 »
Ja, ik denk ook dat je zo wel meer voedingsstoffen niet voldoende binnenkrijgt.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Petra

Re:Eiwitten
« Reactie #101 Gepost op: 04 november 2005, 18:13:31 »
Ja, ik denk ook dat je zo wel meer voedingsstoffen niet voldoende binnenkrijgt.

Hoeveel en wat eten jullie dan op een dag?
Vandaar dat ik dus ook weer wou overstappen van veganistische voeding naar vegetarisch omdat ik dus bang ben voor tekorten...
Ik volg geen dieet ofzo hoor maar ik heb gewoon niet meer honger.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #102 Gepost op: 04 november 2005, 19:50:59 »

Ik weeg ongeveer 53 a 54 kilo zou dus ongeveer 50 gram binnen moeten krijgen maar als ik kijk naar wat ik eet geloof ik nooit dat ik dat binnenkrijg om een voorbeeld te geven wat ik vandaag gegeten heb =

4  bruine boterhammen met soya smeerkaas
1 glas ananassap
1 appel
1 peer
1 opscheplepel sperzibonen 1 eetlepel spruitjes en 2 aardappelen en wat tofu gehaktballetjes

Volgens mij kom ik er dan nooit aan?

Jij moet zeker 60 gram eiwitten binnenkrijgen.

Met wat jij opnoemt heb je die dag maar iets van 25 gram eiwitten binnen! Misschien iets meer, want ik weet niet hoeveel de sojaspread bevat, maar nog altijd krijg je veels te weinig binnen. Eiwitten lijken me niet jouw enigste zorg, want ook met de vitamines en mineralen blijf je enorm achter. Misschien is het verstandig om eens naar een dietist te gaan?


Edit: in deze draad heb ik voor een aantal Vegatopianen uitgerekend hoeveel zij binnenkregen. Misschien heb jij er ook wat aan: http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=32;action=display;threadid=8402
« Laatst bewerkt op: 04 november 2005, 20:01:02 door Hizikigrrrl »

Petra

Re:Eiwitten
« Reactie #103 Gepost op: 04 november 2005, 22:12:56 »
Ik heb op de link geklikt maar mijn hemel als ik dat allemaal binnen moet krijgen op een dag! Dat zal me cht niet lukken...

Het is misschien een idee om naar een dietiste te gaan, ik denk ook dat ik gewoon zuivel aan mijn eetpatroon moet gaan toevoegen omdat ik anders inderdaad bang ben voor een tekort van het een of ander...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Eiwitten
« Reactie #104 Gepost op: 04 november 2005, 22:20:35 »

Het is misschien een idee om naar een dietiste te gaan

Dat lijkt me slim en verstandig als je niet erg veel eten naar binnen krijgt. Probeer bij het maken van de afspraak er eerst achter te komen of de dietist wel iets weet van vegetarische voeding, want als je er eentje treft die daar niks van weet of niks van moet hebben dan wordt het natuurlijk een enorme teleurstelling en heb je er ook weinig aan.

« Laatst bewerkt op: 04 november 2005, 22:20:56 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #105 Gepost op: 04 november 2005, 23:27:01 »
Ik heb op de link geklikt maar mijn hemel als ik dat allemaal binnen moet krijgen op een dag! Dat zal me cht niet lukken...

Het is misschien een idee om naar een dietiste te gaan, ik denk ook dat ik gewoon zuivel aan mijn eetpatroon moet gaan toevoegen omdat ik anders inderdaad bang ben voor een tekort van het een of ander...

Euh, lees wel even de hele draad door, want ik kan dan wel erg goed veel eten, maar met minder krijg je ook genoeg binnen hoor!

En je hoeft ook niet perse zuivel toe te voegen aan je dieet. Gefortificeerde sojamelk is ook een goede vervanger.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #106 Gepost op: 04 november 2005, 23:29:37 »
Hier lees je wat je zo ong. op een dag nodig hebt.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Eiwitten
« Reactie #107 Gepost op: 05 november 2005, 14:29:40 »
De peulvruchten staan er bij de aardappelen/rijst. Moet dat niet eerder bij vleesvervanger?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Petra

Re:Eiwitten
« Reactie #108 Gepost op: 05 november 2005, 21:22:53 »
Ik heb gekeken op zich wel duidelijk allemaal. Ik heb ook de boeken van Neal Barnard en Becoming Vegan geschreven door 2 dietisten.
Ik zal er eens op letten om voldoende binnen te krijgen..

Kiwi

Re:Eiwitten
« Reactie #109 Gepost op: 03 september 2010, 16:47:24 »
Ik ga hier wel even verder, nu we het opeens over eiwitten en aminozuren hebben.
Kaas en zuivel eet ik amper (alleen soms hüttenkäse, smeerkaas of (op mijn werk) een schaaltje yoghurt). Ik eet wel bijna dagelijks een schaaltje Yofu (gemiddeld vijf keer per week schat ik), ik denk zo'n drie keer per week tofu of tempeh, en gemiddeld twee tot drie eieren per week.

Persoonlijk vind ik dat te weinig. Je moet meerdere keren per dag goede eiwitten binnenkrijgen.
Brood met pindakaas/ei/smeerkaas is dan een goede combi en een schaaltje yofu ook, maar dat is wel weinig.

Eet je zo weinig eieren vanwege het dierenleed? Anders zou ik 5x per week 1 a 2 eieren per dag er bij eten en wat schrappen van het brood/rijst/etc. Dagelijks een of meer glazen ongezoete soyamelk zou ook een optie zijn.

Grrr, ik dacht dat ik gezond bezig was, omdat ik er elke dag voor zorg dat ik zoveel mogelijk groene vlakjes in de eetmeter heb. En ik dus netjes elke dag genoeg eiwit binnenkrijg. Niet dus, nu moet ik ook nog op aminozuren letten.
Ik vond ergens dat quinoa, sojaproducten, tarwekiemen, haver, sommige zaden (zoals zonnebloempitten en hennepzaadjes), spirulina, sesamzaadbloem, alfalfa, paranoten goede, volledige bronnen van essentiële aminozuren zijn (d.w.z.dat ze alle essentiële aminozuren bevatten). Veel van deze voedingsmiddelen eet ik al (bijna) elke dag: soja, haver (als in: havervlokken), zonnebloempitten en paranoten. Quinoa eet ik regelmatig, dat kan ik dus nog wat vaker gaan doen. En verder misschien vaker een ei. Sojamelk vind ik niet lekker, dan neem ik liever nog wat extra Yofu.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eiwitten
« Reactie #110 Gepost op: 04 september 2010, 00:18:18 »
Je doet ook al heel veel goed! Veel mensen kunnen wat leren van jouw groente-inname!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Eiwitten
« Reactie #111 Gepost op: 04 september 2010, 12:11:27 »
Ik haal echt heel veel eiwitten uit eieren... Misschien moet ik ook maar eens checken. Gelukkig zijn eieren super van aminozuursamenstelling; en hebben wij thuis kippen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Eiwitten
« Reactie #112 Gepost op: 11 mei 2015, 21:52:38 »
25 plantaardige bronnen van eiwitten.

Spirulina heb ik nog niet bij de Albert Heijn zien staan...

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #113 Gepost op: 12 mei 2015, 09:13:51 »

Kennen jullie de Nevo tabel?
http://nevo-online.rivm.nl/ProductenZoeken.aspx

Hierin staan superveel levensmiddelen met voedingswaardes.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #114 Gepost op: 13 januari 2016, 22:41:30 »
Even dit topic omhooggooien  ;D, ik begon er al over in een ander topic.

Ik zie al veel tips staan mbt eiwitinname. Ik blijf het namelijk lastig vinden en krijg volgens mij chronisch te weinig eiwit binnen, vandaar dat ik weer vis ben gaan eten.

Vanwege mijn chronische ziekte (slechtere opname voedingsstoffen en hoger energieverbruik als gevolg) moet ik namelijk (volgens de dietiste) ongeveer 1.7 x mijn lichaamsgewicht aan eiwit binnenkrijgen (en 2x zoveel aan kilocalorieen). En nu lees ik hier ook nog dat vegetariers 1.1-1.3 x ipv 0.8 x het lichaamsgewicht zouden moeten binnenkrijgen. Dan moet ik dus rekenen op 2.0x mijn lichaamsgewicht, wat inhoudt dat ik 110 gram eiwitten per dag zou moeten eten. Zien jullie mijn probleem? Dat red ik dus never nooit niet :P, aangezien ik noten nu niet bepaald lekker vind. Dus alle ándere tips zijn welkom  ;D.

Hennepzaad heb ik inmiddels in huis en vanochtend heb ik een boterham met pindakaas op  ;D. De ene dag vind ik dat spul prima te eten, de andere dag gaat het voor geen meter naar binnen.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #115 Gepost op: 14 januari 2016, 09:45:55 »
Ik probeer ook wat meer eiwit te eten, gezien ik behoorlijk sport (hardlopen, krachttraining) en uit mezelf niet zoveel binnenkrijg (ik houd teveel van koolhydraten). Tegenwoordig eet ik elke morgen 250 gram kwark (of Skyr, maar dat is aan de prijs), dat is toch zo'n 20 gram eiwit. Soms 2x op een dag, maar dan vraag ik me af of dat niet wat erg veel zuivel wordt. Verder kaas op brood 's middags en 's avonds ook altijd iets van eiwit bij de warme maaltijd.

Eigenlijk het enige wat voor mij werkt om aan meer dan 60 gram oid te komen is anders nadenken over mijn maaltijden en snacks, dus bijvoorbeeld groenten en hummus in plaats van een pakje sultana, of curry met extra peulvruchten ipv rijst. Pindakaas kun je overigens ook goed 'verstoppen' in smoothies of shakes. Daar kan eventueel ook nog eiwitpoeder doorheen.

Ander probleem van mij is dat ik vanwege schildklierproblemen liever niet teveel soja eet, en dan heb ik al snel het idee dat ik teveel leun op dierlijke eiwitbronnen (kwark dus, kaas en ei). Ik kan niet de hele dag door peulvruchten eten (althans, dan zijn mijn darmen niet zo blij en omgeving ook niet).

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Eiwitten
« Reactie #116 Gepost op: 14 januari 2016, 10:57:51 »
Vegetarische slager werkt veel met lupinen, dat kan ook nog.

Ik let eigenlijk helemaal niet op of ik voldoende eiwitten binnenkrijg, ik ga het binnenkort maar even bijhouden. Ik heb de laatste maanden volgens mij ook niet zo op soja gelet, misschien dat mijn schildklier daarom nu weer alle kanten opgaat? (Kan ook omdat ik gewoon veel geprikt ben in korte tijd, dan zie je misschien meer fluctuatie?) wel de moeite waard om op te letten, want in het verleden waren mijn waarden veel beter als ik er streng op lette.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #117 Gepost op: 17 januari 2016, 22:15:45 »
Dat kan ik me best voorstellen. Bij mij zijn mijn bloedwaardes ook altijd veel stabieler als ik genoeg ijzer en eiwitten en vitamine D binnenkrijg enzo :P.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Eiwitten
« Reactie #118 Gepost op: 18 januari 2016, 01:29:46 »
Hummus werd al genoemd en dat kan ik alleen maar aanraden. Kikkererwten zijn rijk aan eiwitten en ze hebben ook minder olfactorische en akoestische bijwerkingen, naar het schijnt. Hummus kun je, net als pindakaas, gewoon op je brood smeren (gecombineerd met zuurkool is erg lekker), maar ook gebruiken als groentedip (koolrabi, wortel, paprika). En je kunt eindeloos variëren. Bietenhummus (ben ik de enige die de rode bieten niet vantevoren kookt?), pompoenhummus, hummus met lekker veel peterselie (koop voor een luttel bedrag een bos platte peterselie bij de Turk, snij het fijn en vries het in), crunchy met geroosterd sesamzaad (toegevoegd na het pureren) en ga zo maar door.

Notenpasta schijnt de trend van 2016 te worden. Zelfgemaakte pindakaas (Joke Boon had vandaag een versie met zonnebloempitten en nigella op haar Facebookpagina), maar bijvoorbeeld ook cashewnotenpasta. Cashewnoten met rejuvelac (zie de vegan-notenkaasdraad) kan volgens mij nooit een écht stevig, overtuigend kaasje worden, maar het is wel een lekkere spread, lekker zurig door de rejuvelac (maar je kunt ook gewoon water gebruiken), met gistvlokken, mosterd, knofloook, bieslook en andere smaakmakers naar keuze.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #119 Gepost op: 18 januari 2016, 10:15:20 »
Even dit topic omhooggooien  ;D, ik begon er al over in een ander topic.

Ik zie al veel tips staan mbt eiwitinname. Ik blijf het namelijk lastig vinden en krijg volgens mij chronisch te weinig eiwit binnen, vandaar dat ik weer vis ben gaan eten.

Vanwege mijn chronische ziekte (slechtere opname voedingsstoffen en hoger energieverbruik als gevolg) moet ik namelijk (volgens de dietiste) ongeveer 1.7 x mijn lichaamsgewicht aan eiwit binnenkrijgen (en 2x zoveel aan kilocalorieen). En nu lees ik hier ook nog dat vegetariers 1.1-1.3 x ipv 0.8 x het lichaamsgewicht zouden moeten binnenkrijgen. Dan moet ik dus rekenen op 2.0x mijn lichaamsgewicht, wat inhoudt dat ik 110 gram eiwitten per dag zou moeten eten. Zien jullie mijn probleem? Dat red ik dus never nooit niet :P, aangezien ik noten nu niet bepaald lekker vind. Dus alle ándere tips zijn welkom  ;D.

Hennepzaad heb ik inmiddels in huis en vanochtend heb ik een boterham met pindakaas op  ;D. De ene dag vind ik dat spul prima te eten, de andere dag gaat het voor geen meter naar binnen.

Op deze site staan veel koolhydraatarme recepten. Ik maak al maanden de koolhydraatarme crackers ipv brood. Doordat er minder koolhydraten in zitten, bevatten ze meer eiwit (pitten/zaden). Dus misschien een goede broodvervanger, zodat je nog meer eiwitten eet (die crackers zijn ook nog eens superlekker en er staan nog meer goede recepten op).

Succes

http://www.koolhydraatarmrecept.nl/category/recept/broodachtigen/page/2/