Vegatopia Forum

Eiwitten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Eiwitten
« Reactie #120 Gepost op: 18 januari 2016, 10:53:14 »
Dat kan ik me best voorstellen. Bij mij zijn mijn bloedwaardes ook altijd veel stabieler als ik genoeg ijzer en eiwitten en vitamine D binnenkrijg enzo :P.

Ijzer, B12, D slik ik allemaal al bij, met een multi, en nog wat. Ik heb het opgegeven om nog te proberen of ik dat ooit uit eten voldoende binnen ga krijgen, en nu zit ik iig boven de ondergrens.

Maar op soja heb ik gewoon een tijdje niet gelet. Nu heb ik een paar jaar geleden toen ik mijn schildkliermedicatie nog echt aan het instellen was, wel flink op soja gelet, dus het gaat niet om 3 porties per dag, want ik koop automatisch alternatieve producten, maar ik heb ook geen idee hoeveel soja ik wel binnengekregen heb.

Eiwitten heb ik echt nog nooit op gelet, dus geen idee of ik daarvan verschil  merk. 
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #121 Gepost op: 18 januari 2016, 18:14:15 »
Hummus eten wij op brood met komkommer, ook erg lekker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Eiwitten
« Reactie #122 Gepost op: 18 januari 2016, 21:10:07 »
Ja, heel lekker met komkommer, of met gegrillde paprika (die ik wel eens vervang door gemagnetronde paprika, veel sneller en ook best lekker). De lekkerste humus vind ik die met een bosje verse koriander erdoor, zonder tahin in dat geval.

Lekkere manier van noten eten als je "droge" noten niet wegkrijgt: noten met wat honing caramelliseren in een koekenpan, laten uitharden en fijnhakken, heel lekker op yoghurt/muesli of op een portie appel met kaneel uit de oven of magnetron. En in/op appel-notenflappen (ga ik dit weekend maken).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #123 Gepost op: 18 januari 2016, 23:14:59 »
Ook goeie opties allemaal :).

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Eiwitten
« Reactie #124 Gepost op: 19 januari 2016, 19:50:17 »
Volgens de eetmeter at ik vandaag 1100 calorieën en iets te weinig eiwitten. De verhouding eiwitten lijkt wel okee te zijn, maar voedingscentrum rekent natuurlijk met 2000 calorieën, dat krijg ik zelden of nooit binnen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Eiwitten
« Reactie #125 Gepost op: 19 januari 2016, 19:52:11 »
Ik eet trouwens de meeste dagen wel iets meer dan nu, nog een tussendoortje (salade of nootjes) in de loop van de middag, en een avocado bij de lunch (en zonder eet ik volgens het voedingscentrum veel te weinig vetten).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Eiwitten
« Reactie #126 Gepost op: 19 januari 2016, 21:51:26 »
Ik had het ooit lang geleden ook bij gehouden, en ik kwam vrijwel nooit aan 2000, meestal meer 15000-1800 kcal. Misschien moet ik kijken of dat nu wel zo is. Aan de andere kant, 2000 is maar een gemiddelde. Ik ben erg klein voor een Nederlander, dus ik neem aan dat dat ook meeteld.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #127 Gepost op: 20 januari 2016, 00:08:51 »
Ik denk inderdaad niet dat je 2000 nodig hebt. Mijn tweelingzus is ook vrij klein (1.57) en die schijnt maar iets van 1300 kcal nodig te hebben (als ze verder niet sport oid).

Zolang je niet afvalt of aankomt, doe je het goed denk ik altijd  ;D. Ik val af als ik even niet oplet, maar aankomen is weer echt een drama deze winter. Dus mijn streven is 3000 kcal per dag, maar dat haal ik eigenlijk nooit  :-\

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Eiwitten
« Reactie #128 Gepost op: 20 januari 2016, 11:34:05 »
Ik ben 1,61, dus ook niet lang, heb een trage schildklier en ben rolstoelgebruiker. Ik blijf redelijk op gewicht met wat ik nu eet, maar ik moet wel oppassen, want als ik per ongeluk wel aankom, duurt het jaren om eraf te krijgen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Eiwitten
« Reactie #129 Gepost op: 20 januari 2016, 12:12:51 »
Ik had het ooit lang geleden ook bij gehouden, en ik kwam vrijwel nooit aan 2000, meestal meer 15000-1800 kcal. Misschien moet ik kijken of dat nu wel zo is. Aan de andere kant, 2000 is maar een gemiddelde. Ik ben erg klein voor een Nederlander, dus ik neem aan dat dat ook meetelt.
Als je wilt weten hoeveel calorieen je lichaam nodig heeft moet je even je Basic Metabolic Rate (BMR) uitrekenen, bijvoorbeeld op http://www.bmi-bmr.com/bmr/. Ik heb bijvoorbeeld minder dan 1700 calorieen nodig, geen 2000.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2016, 12:15:04 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Eiwitten
« Reactie #130 Gepost op: 20 januari 2016, 12:27:36 »
Ik merk dat het bij mij vooral gaat om bewegen. Ik moet elke dag een stukje lopen of fietsen, en dan gaat het goed. Is ht een paar dagen rotweer, dan kom ik aan. Ik had een partttime baan waar ik veel in bewoog, maar nu zit ik dus meestal thuis. Ik moet dus bewust naar buiten om beweging te krijgen.


Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #131 Gepost op: 06 juni 2016, 21:44:40 »
Ik vroeg me aanleiding van een stukje in de Volkskrant ook opeens af of ik wel genoeg eiwit binnenkrijg. Ik eet 's ochtends een klein bakje yoghurt, circa 3 boterhammen met kaas en 's avonds dacht ik dat 1 ei bij de maaltijd wel een goede hoeveelheid was.

Dan kom ik niet aan de 60 gram eiwitten.
En ik sport ook 3x per week. Dat zou dus wel eens te weinig kunnen zijn he?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #132 Gepost op: 07 juni 2016, 07:53:43 »
Hm, blijkt toch mee te vallen, want in brood en muesli zit nog aardig wat. Gelukkig maar.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #133 Gepost op: 07 juni 2016, 11:14:10 »
In heel veel voedingsmiddelen zit proteïne, de kwaliteit ervan verschilt wel. Dierlijke proteïne wordt het best opgenomen door ons lichaam. Proteïne uit andere voedingsmiddelen moet je (over de dag verspreidt) combineren. Daarom is voldoende en afwisselend eten zo belangrijk.

Zo zitten in granen niet alle aminozuren (de bouwstenen van proteïnen) en in peulvruchten ook niet. Maar combineer je ze, dan heb je wel alles binnen.

Overigens moeten vegetariërs die weinig dierlijke eiwitten binnenkrijgen en vegans wel meer eiwitten eten om aan die complete proteïnes te komen, dus ipv 60 g per dag 70-80 g. Alleseters hebben zo'n 0,8 g eiwit per kg lichaamsgewicht nodig, vega's en vegans 1-1,2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #134 Gepost op: 07 juni 2016, 21:20:48 »
En als je echt sport rekenen ze ook 1 gram; nou sport ik niet heel erg hard, maar ik zou dus iets ruimer kunnen gaan zitten.
En met die granen uit muesli en brood moet ik me dus ook al niet rijk rekenen ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #135 Gepost op: 08 juni 2016, 22:59:01 »
Ik begin nu bijna elke dag met een kom Griekse yoghurt, walnoten, hennepzaad en bosbessen. Heb het eens uitgerekend en kom dan aan de 25 gram eiwitten. Geen slecht begin van de dag. Door de dag heen nog 6-8 boterhammen, met boter/kaas/smeerkaas/humus/etc. en dan kan ik er volgens internet) voor het brood alleen al 25 bijtellen. En dan avondeten nog. Volgens mij zit ik nu wel aardig goed :P.

boemel

Re: Eiwitten
« Reactie #136 Gepost op: 14 november 2016, 12:18:42 »
Ook maar even reageren ondanks dat dit al een oud onderwerp is.
Ik dacht altijd voldoende eiwitten binnen te krijgen. Dat bleek dus niet het geval.
Doordat ik intensief sport is het noodzakelijk om voldoende binnen te krijgen. Eiwitten zijn immers de bouwstenen voor het sporten. Ik moet daardoor ook meer eten en dat is best een opgave. Om de paar uur moet ik daardoor wat eten om alle nodige stoffen aan te kunnen voeren.
Het bleek dat ik alleen met eten toch te weinig eiwitten binnen kreeg. Daardoor kunnen spieren zich minder goed herstellen en groeien.
Ik ben daarom op advies eiwitshakes gaan nemen.
Nu heb ik daar een vraag over en ik hoop dat er mensen zijn die er ervaringen mee hebben. In de wereld van de sportsupplementen wordt veel chemische troep toegevoegd. Ik wil daarom overschakelen naar biologische en plantaardige eiwitshakes. Voor zover ik heb kunnen beoordelen zijn de op bruine rijst gemaakte eiwitshakes een volwaardige en smakelijke vervanger. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?
Ik denk trouwens dat voor mensen die niet sporten dit een prima oplossing kan zijn om op eenvoudige wijze voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #137 Gepost op: 15 november 2016, 10:10:06 »
Ik denk inderdaad niet dat je 2000 nodig hebt. Mijn tweelingzus is ook vrij klein (1.57) en die schijnt maar iets van 1300 kcal nodig te hebben (als ze verder niet sport oid).

Ik heb wel 2000 per dag nodig, sterker nog daar heb ik het afgelopen jaar continue op gezeten (ik tel calorieen ) en ik ben er 13 kilo mee kwijtgeraakt.

Komt misschien omdat ik elke dag een uur loop, maar zoveel is dat nu ook weer niet. Kennelijk is mijn BMR gewoon vrij hoog. Als ik op gewicht wil blijven moet ik rond de 2250 gaan zitten, en ik ben een vrouw van 1.72 cm.

Zo zie je maar hoe het per persoon kan verschillen :)
Nothing tastes like compassion feels

boemel

Re: Eiwitten
« Reactie #138 Gepost op: 16 november 2016, 11:42:10 »
Ik ervaar of ik hier in mezelf aan het praten ben.
Sorry dat ik me zomaar aanmeldde bij dit forum. Het voelt voor mij aan dat dit geen open forum voor iedereen is.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2016, 12:04:42 door boemel »

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Eiwitten
« Reactie #139 Gepost op: 21 november 2016, 09:28:22 »
Ik ervaar of ik hier in mezelf aan het praten ben.
Sorry dat ik me zomaar aanmeldde bij dit forum. Het voelt voor mij aan dat dit geen open forum voor iedereen is.

Het is wel een open forum hoor, maar er wordt blijkbaar niet veel in gedaan. Misschien omdat niet veel mensen zich druk met het onderwerp bezig houden.

Ik sport ook vrij veel, ik kom gemiddeld aan ongeveer 10 uur per week waarvan 7 uur woon-werk fietsen. De rest heb ik nodig om mijn rug in beweging te houden. Een deel van de tijd doe ik krachttraining. Ik gebruik bijna geen supplementen, alleen vitamine D, geen eiwitten. Ik heb wel aanvulling geprobeerd maar daar merkte ik geen voordelen van. Wat ik wel heb gemerkt is dat slapen heel goed is voor het herstel na training, daar merk ik veel meer voordeel van dan van de eiwitsupplementen.
Ik drink elke ochtend een shake van tarwekiemen, gebroken lijnzaad en een banaan in amandelmelk en eet na het sporten ongeveer 250 gram kwark. Verder dagelijks soep met veel groenten als lunch, een handje noten en gewoon avondeten. Ik eet veel peulvruchten, regelmatig kaas of eieren en af en toe een vleesvervanger.

Komt misschien omdat ik elke dag een uur loop, maar zoveel is dat nu ook weer niet. Kennelijk is mijn BMR gewoon vrij hoog. Als ik op gewicht wil blijven moet ik rond de 2250 gaan zitten, en ik ben een vrouw van 1.72 cm.
Dan is de zus van Yehudith 15 cm kleiner, ik vind dat best een groot verschil. Als je dan ook nog eens dagelijks een uur beweegt kom je al snel hoger uit wat calorieën betreft.