Vegatopia Forum

Eiwitten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #140 Gepost op: 29 december 2016, 18:16:34 »
De 'niet 2000 kcal nodig'-opmerking was volgens mij ook voor meisbaer.

Ik zit weer in mijn winterse struggle om aan te komen. Elk jaar breek ik weer een record. Vorig jaar was mijn laagste gewicht 53.8, inmiddels heb ik de 53.6 gezien... Met de dietiste ben ik overeen gekomen dat ik ongeveer 2600 kcal per dag moet eten, maar dat lukt me echt niet. Gelukkig ben ik er met 2e Kerstdag achter gekomen dat ik gerookte amandelen heel erg lekker vind, dus ben nu op zoek naar de goedkoopste (want ze zijn duur).

Waar halen jullie je gerookte amandelen (als je ze al koopt?)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #141 Gepost op: 30 december 2016, 10:51:24 »
De 'niet 2000 kcal nodig'-opmerking was volgens mij ook voor meisbaer.

Ik zit weer in mijn winterse struggle om aan te komen. Elk jaar breek ik weer een record. Vorig jaar was mijn laagste gewicht 53.8, inmiddels heb ik de 53.6 gezien... Met de dietiste ben ik overeen gekomen dat ik ongeveer 2600 kcal per dag moet eten, maar dat lukt me echt niet. Gelukkig ben ik er met 2e Kerstdag achter gekomen dat ik gerookte amandelen heel erg lekker vind, dus ben nu op zoek naar de goedkoopste (want ze zijn duur).

Waar halen jullie je gerookte amandelen (als je ze al koopt?)

De AH, maar dat zullen vast niet de goedkoopste zijn. Je kunt ze zelf maken, maar amandelen zijn nu eenmaal duur.

En gewoon meerdere keren per dag een eetlepel goede olijfolie en 1x lijnzaadolie? Is ook weer een paar 100 kcal.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #142 Gepost op: 30 december 2016, 21:16:26 »
Ja, die van de AH heb ik nu gekocht.

Een favoriete snack van me is inderdaad brood met gekruide olie, eet ik ook regelmatig :).

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #143 Gepost op: 31 december 2016, 06:02:38 »
Ja, die van de AH heb ik nu gekocht.

Een favoriete snack van me is inderdaad brood met gekruide olie, eet ik ook regelmatig :).

(Room) Ijs is ook een goede als je geen trek hebt maar aan wil komen ;) Niet al te gezond dat weet ik, maar als je geen trek hebt is alles goed als je echt moet aankomen.
Nothing tastes like compassion feels

Offline Mamar

  • *
  • 2
Re: Eiwitten
« Reactie #144 Gepost op: 07 januari 2017, 18:47:24 »
Noten (vrijwel alle) bevatten ook behoorlijk wat calorieën en zijn beslist niet ongezond en bij mijn weten zit er in havermout ook behoorlijk eiwitten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #145 Gepost op: 08 januari 2017, 14:24:40 »
Noten (vrijwel alle) bevatten ook behoorlijk wat calorieën en zijn beslist niet ongezond en bij mijn weten zit er in havermout ook behoorlijk eiwitten.

Havermout is niet een heel goede eiwitbron. Per 100 gram bevat het 13 gram eiwit, maar je eet er zelden zoveel van. Een portie bevat vaak maar 30-40 gram havermout, een eetlepel havermout weegt ongeveer 5-10 gram. Daarnaast is het geen compleet eiwit, wat voor de meeste granen geldt, en zul je ook peulvruchten en/of zuivel en eieren moeten eten om te zorgen dat je alle aminozuren (de bouwstenen van eiwitten) binnen krijgt.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #146 Gepost op: 24 januari 2017, 17:56:27 »
Klopt.

@Windigo: Van (room)ijs word ik juist heel erg misselijk, helemaal als ik geen trek heb. Dus dat is een leuke dikmaker, maar geen optie ;). Daarnaast heb ik diabetes en wil ik dat stabiel houden (want: kost energie en gewicht), en ijs laat het echt omhoog schieten. Vandaar liever noten, kaas, peulvruchten enzo.

Re: Eiwitten
« Reactie #147 Gepost op: 26 januari 2017, 12:01:03 »
Ik ontdekte het eiwitpoeder van Sunwarrior. Dit is een eiwitpoeder op basis van bruine rijst.
Deze zou geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten.
In de lijst met ingrediënten staat cystine vermeld. Cystine blijkt dierlijk te zijn, vaak komt het van haar van varkens.
Ik schrok dat dit ook vaak als broodverbeteraar wordt toegepast.
Zijn er mensen die weten of cystine ook van plantaardige afkomst kan zijn of dat het toch alleen van dieren af komt?

Re: Eiwitten
« Reactie #148 Gepost op: 26 januari 2017, 16:01:40 »
Navraag leerde dat cystine ook in spirulina, soya en paranoten aanwezig is. Ik verneem graag of dit wel of niet correct is.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.325
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Eiwitten
« Reactie #149 Gepost op: 26 januari 2017, 17:02:37 »
Navraag leerde dat cystine ook in spirulina, soya en paranoten aanwezig is. Ik verneem graag of dit wel of niet correct is.
Waarom gebruik je eigenlijk eiwitpoeder? Als krachtvoer bij bodybuilden of zo? Eigenlijk heb je dat spul helemaal niet nodig.

Ik ken de wereld van de eiwitpoeders niet, maar vind het wel vreemd dat er na het "amino acid profile" de "other ingredients" komen. Ik neem op basis daarvan aan dat al die aminozuren puur worden toegevoegd - ze lijken te of beweren of suggereren in ieder geval sterk dat alle ingrediënten 'natural' zijn (wat inspeelt op de hype om 'chemie' te vermijden, al is zo'n eiwitpoeder per definitie geen 'natuurlijk voedsel'). Ah wacht, de 'main ingredients' van dit poeder worden wel genoemd: erwten, hennepzaad en gojibessen (hartstikke hip 'superfood' dus) en dat 'amino acid profile' is blijkbaar gebaseerd op die drie ingrediënten.

Cystine is de gefermenteerde vorm van cysteine. Zoals op Wikipedia staat en zoals te zien in de Keuringsdienst van Waarde wordt voor de industriële productie van 'natuurlijk' cysteine kippenveren en dieren- of ook mensenharen gebruikt. Omdat je theoretisch die veren of haren kunt krijgen zonder het dier (of mens) te doden, is die cysteine strikt genomen dus wel vegetarisch, maar niet veganistisch. Cysteine kun je ook synthetisch produceren, maar dat is een stuk duurder. Het resultaat is altijd hetzelfde chemische stofje.

Volgens Wikipedia komt cysteine ook voor in verschillende planten, maar daaronder worden erwten, hennepzaad en gojibessen (de hartstikke hippe ingrediënten van dit eiwitpoeder) niet genoemd. Maar we kunnen even verder zoeken: cystine (de gefermenteerde vorm) "is common in many foods such as eggs, meat, dairy products, and whole grains as well as skin, horns and hair." (aldus Wikipedia). Als je dan kijkt naar het profiel van hennep, dan zit daar in ieder geval cystine in.

Op basis van deze zoektocht zou je kunnen concluderen dat dat Sunwarriorspul inderdaad vegan kan zijn. Ze beweren zelf dat al hun ingrediënten natuurlijk zijn. Die cystine zou dus dan uit de hennepzaad moeten komen. 'Hemp protein' lijkt per definitie een natuurlijk product te zijn. Of er een maas in de wet is die toestaat cystine toe te voegen zonder het in het label op te nemen, weet ik niet, maar dit lijkt wel het geval te zijn (zie L-cystine).

Dus of je gelooft Sunwarrior op hun woord dat ze vegan zijn en alleen natuurlijke producten gebruiken, of je moet dat expliciet bij hen navragen.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2017, 00:31:01 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Eiwitten
« Reactie #150 Gepost op: 26 januari 2017, 19:03:04 »
Trouwens, als je zeker wil zijn dat er geen dierlijke variant in je brood hebt, in biologisch brood mag de stof sowieso niet zitten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #151 Gepost op: 27 januari 2017, 10:10:06 »
Ik heb de eiwitpoeders van Sun Warrior jaren geleden gebruikt. Op een gegeven moment zijn ze stevia gaan toevoegen, waardoor de smaak voor mij te vies werd. Het is een betrouwbaar merk, dus je kunt ervan uitgaan dat het vegan is, als dat op de verpakking staat.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #152 Gepost op: 27 januari 2017, 11:02:51 »
Ik moest ook weer een tijd extra  eiwitten en calorieen eten, gelukkig zijn mijn ureum waarden inmiddels weer normaal.

Voor mij werkt zuivel daar duidelijk het beste voor, ik ben er in drie weken weer volledig bovenop :)
Nothing tastes like compassion feels

Re: Eiwitten
« Reactie #153 Gepost op: 27 januari 2017, 12:16:46 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik neem extra eiwitten doordat ik idd. intensief sport. Wanneer je intensief sport kom je dan als vegetariër toch eiwitten te kort. Het verschil was bij mij al snel merkbaar. Het herstel gaat dan o.m. sneller.
Doordat ik mede intensief aan krachtsport doe neem ik in periodes ook pure creatine. Vegetariërs nemen dit over het algemeen te weinig dmv. voedsel. Het verschil tussen de periode van wel en niet creatine gebruik is goed merkbaar.
Als vegetariër zou ik toch het liefst plantaardige eiwitten gebruiken. Ik begreep dat op basis van bruine rijst het beste is en zeker vergelijkbaar met wei-proteine.
Stevia is mss. even wennen en scheelt vast per merk. Ik prefereer dit echter t.o.v. chemische zoetstoffen zoals sucralose.
Daarom ben ik dus op zoek naar een plantaardige eiwitpoeder in zonder allerlei chemische toevoegingen zoals dit erg veel wordt toegepast.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #154 Gepost op: 27 januari 2017, 14:38:57 »
Wat doet creatine precies en waar merk je het verschil in?

Re: Eiwitten
« Reactie #155 Gepost op: 27 januari 2017, 18:49:07 »
Creatine zorgt voor meer energie naar de spieren. Het zorgt ervoor dat je net wat dieper kunt gaan dan gewoonlijk. Kun je gewoonlijk 10 herhalingen doen dan is bij gebruik van creatine net iets meer herhalingen mogelijk. Dat zorgt dus voor meer spieropbouw.
Creatine houdt wel vocht vast en met name de spieren. Daardoor schommelt het lichaamsgewicht lichtjes. Tijdens gebruiksperiode wordt aanbevolen extra water te drinken. Na rustpauze is dat er zo weer af.
Zelf merk ik dan ook verschil in uithoudingsvermogen tijdens de cardio-training. Ik ben minder uitgeput dan wanneer ik een rustpauze van dit gebruik inlas.
Er bestaan verschillende theorieën over wel of niet rustpauzes nemen met creatine. Ik doe dit zelf wel. Men denkt dat wanneer je het continu gebruikt het lichaam deze stof niet meer zelf opneemt. Daarom heb ik het ritme van een maand wel en een maand stoppen ingebouwd en dat zonder opbouwfase overigens.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #156 Gepost op: 28 januari 2017, 10:16:08 »

Stevia is mss. even wennen en scheelt vast per merk. Ik prefereer dit echter t.o.v. chemische zoetstoffen zoals sucralose.
Daarom ben ik dus op zoek naar een plantaardige eiwitpoeder in zonder allerlei chemische toevoegingen zoals dit erg veel wordt toegepast.

Ze gebruikten geen zoetmiddel in de proteinepoeder die ik eerst gebruikte, dat heb ik het liefste. Nogmaals, Sunwarrior is een betrouwbaar merk. Je kunt op hun site er meer over lezen: https://sunwarrior.com/

In 2011 testte ik deze varianten: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/11454-gespot-sunwarrior-proteine-poeder

Re: Eiwitten
« Reactie #157 Gepost op: 28 januari 2017, 11:06:08 »
Bedankt voor je bijdrage, Hizikigrrrl.
Ik heb het besteld en ben heel benieuwd.
Ik heb er veel positiefs over gelezen. Ik heb tot nu toe vnl. wei eiwitten gebruikt maar daar zit voor mij over het algemeen teveel chemische rommel in. Dat gaat voor mij niet samen met een gezonde levensstijl en voedingspatroon. Ik heb ook eens eiwitpoeder van De Tuinen op basis van soya geprobeerd maar dat is echt te vies voor woorden. Dat is niet weg te drinken zo smerig. Ik denk dat het als behangplaksel prima voldoet.  :)
Ik hoop nu de juiste te hebben gevonden die bovendien goed bevalt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #158 Gepost op: 31 januari 2017, 21:06:53 »
Bedankt voor je bijdrage, Hizikigrrrl.
Ik heb het besteld en ben heel benieuwd.
Ik heb er veel positiefs over gelezen. Ik heb tot nu toe vnl. wei eiwitten gebruikt maar daar zit voor mij over het algemeen teveel chemische rommel in. Dat gaat voor mij niet samen met een gezonde levensstijl en voedingspatroon. Ik heb ook eens eiwitpoeder van De Tuinen op basis van soya geprobeerd maar dat is echt te vies voor woorden. Dat is niet weg te drinken zo smerig. Ik denk dat het als behangplaksel prima voldoet.  :)
Ik hoop nu de juiste te hebben gevonden die bovendien goed bevalt.

Graag gedaan! Ik hoop dat dit je bevalt, ze zullen inmiddels andere versies hebben. Wat ik nog wel eens deed om het te mengen tot drankje, was de staafmixer erin zetten. Dat emulgeert het enigszins.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eiwitten
« Reactie #159 Gepost op: 31 januari 2017, 23:26:22 »
Dat sojaeiwitpoeder van de Tuinen is inderdaad te smerig voor woorden! Had het ook gekocht en in verschillende dingen geprobeerd, maar niet weg te krijgen. De rest van de kilo zak maar weggegooid dus (was een 50% aanbieding).

Heb nu Pulsin' Pea Protein. Goed te doen, zeker in soep! (En andere hartige gerechten)