Vegatopia Forum

Vega-cosmetica

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #40 Gepost op: 10 november 2010, 08:29:01 »
Je citeert me verkeerd, ik geef aan dat dat specifieke bedrijf inderdaad dierproeven heeft gedaan of doet, hoe je het went of keert valt de bodyshop nu wel onder de vleugels van L'oreal, een concern met tegenstrijdige belangen lijkt mij
dan heb ik het overigens niet alleen over dierproefvrij maar ook ook het gebruik van stoffen (paraben, Sulfaten, sls, dea) die chemisch zijn en invloed hebben op je hormoonhuishouding. Dit zijn stoffen die je niet verwacht in een merk dat claimt natuurlijk, fair trade etc te zijn.
Het is schokkend om er achter te komen dat bijna ieder product natuurlijk en organic op de verpakking mag zetten en toch chemische ingrediënten gebruikt. Waarom? lang verhaal over dat de cosmeticamerken zelf de regeltjes bepaalt (kijk maar eens bij de story of cosmetics op youtube)
Ik geef mijn mening hier over en geef aan dat ik dit soort bedrijven niet wil steunen, of ze nu van oorsprong geen dierproeven hebben gedaan of niet, ze sluiten zich wel aan bij bedrijven die er op zijn minst tegenstrijdige praktijken op na houden.

Gezien ik er zelf recentelijk pas achter gekomen ben, wil ik ook anderen wijzen op de praktijken van dit soort merken. In het oog van het publiek lijkt het merk het helemaal goed doet op gebied van natuurlijke producten, maar als je de producten kritisch onder de loep neemt kom je bedrogen uit.

Nog een voorbeeld: ik kocht bij de tuinen vaak een natuurlijke deodorant, dacht ik. Blijkt dat er toch aluminium in zit, uit onderzoek blijkt dat die stof mogelijk verband houdt met kanker.
Ik citeer je volgens mij niet verkeerd, ik begrijp denk ik zelfs wat je bedoelt, ik ga alleen in op wat er staat en geef zelfs aan dat ik je kan snappen. Ik ben het met je eens dat het voor het oog van het publiek soms lijkt of alles heel netjes is, maar dat dat vaak schone schijn is. Ik vond alleen je formulering te kort door de bocht, dat is alles wat ik schreef. Maar om hier nou een welles-nietes spelletje van te maken en hier eindeloos over door te gaan schiet niet op. Ik snap dus denk ik wat je bedoelt, en ben het als ik het inderdaad snap zelfs wel met je eens, dus me verder proberen te overtuigen heeft niet echt veel zin. :)
Ik vind het erg goed van je dat je mensen wilt waarschuwen voor rare stoffen en praktijken maar vond alleen de manier waarop je het schreef niet helemaal correct, dat was echt alles. Ik sta natuurlijk achter alles wat duidelijk maakt wat voor misstanden er achter de schermen heersen, dus ben het met de strekking van je verhaal eens.

 :gossip: Overigens zijn alle stoffen chemisch, ook natuurlijke :nerd:. Ook hier is denk ik duidelijk wat je bedoelt, namelijk synthetisch. Maar dat is geheel off-topic en misschien meer iets voor de taalstruikeldraad, het verschil tussen chemisch en synthetisch. ;)

Er is trouwens geen aangetoonde correlatie tussen deodorant en kanker (http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/AP-Deo). En ook natuurlijke stoffen kunnen de kans op kanker vergroten of invloed hebben op je hormoonhuishouding, dus ook natuurlijk is zeker niet altijd veilig. Er zijn wel rare synthetische stoffen die gebruikt worden bij de productie van, of zelfs toegevoegd worden aan, van alles en nog wat, die wel aangetoond in verband staan met kanker of andere enge dingen. Gelukkig worden de producten steeds veiliger. Maar om nou alle synthetische stoffen af te zweren vind ik overdreven (en dat is een mening, geen heilige waarheid). Wel blijft het verstandig om goed te kijken naar wat er in producten zit, dus inderdaad op te letten op schadelijke stoffen die je noemt en die waar mogelijk te vermijden.

Ik hoop wel dat je postings ertoe bijdragen dat mensen zich bewuster worden van wat ze gebruiken, en misschien zelfs wel de door jou aangeprezen producten gaan proberen.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2010, 21:48:38 door Sander »

Offline blingda

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #41 Gepost op: 11 november 2010, 20:47:14 »
lange discussie lijkt me inderdaad niet nodig, maar toch nog 1 dingetje: over aluminium in deodorant worden de laatste tijd wel verbanden met kanker gevonden. Ik heb niet direct bewijs, maar ik las er laatst nog over. Dus niet deodorant=kanker, maar aluminium
« Laatst bewerkt op: 14 november 2010, 21:48:58 door Sander »

Offline Chantal

  • ***
  • 127
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #42 Gepost op: 16 november 2010, 22:05:46 »
Zo langzamerhand heb ik al zoveel verhalen gehoord over al dan niet schadelijke stoffen die al dan niet in bepaalde producten zitten, dat ik de houding heb aangenomen "je moet toch ergens aan dood gaan".
En om weer ontopic te komen: mmmmmm.... die badproducten van Lush spreken me wel aan. Ik vraag me wel af hoe je shampoo goed kunt houden in de douche / in bad als het een blok zeep is. Het is voor mij een vreemd concept, maar daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het slecht is. Lijkt me wel grappig om een keer te proberen.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #43 Gepost op: 16 november 2010, 22:09:24 »
Ìk gebruik het en doe mijn shampoobar elke x na het docuhen in zo'n doosje van ze, werkt prima. Enige nadeel is dat ik hem er vorige x te nat in gedaan heb. Dus nu zit hij erin "vast" beetje lastiger met gebruiken dus, maar werkt nog steeds prima.

Ben erg enthousiast over de shampoo (en over alle andere dingen trouwens ook)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2010, 18:53:15 »
Ik wil graag overstappen naar natuur-vriendelijkere producten. Ik kocht al mijn smeersels bij the body shop (zoals dagcreme, scrub, lippenbalsem en body butter) maar gebruik nu shampoo van Gliss Kuhr, die wel goed voor mijn haar is, maar niet het beste voor de dieren en milieu. Ik ben benieuwd naar de shampoo bars van Lush (omdat ik denk dat dit nog wel betaalbaar is in verhouding) maar wrijf je dan gewoon met de bar over je hoofdhuid? Of eerst in je handen en dan in je haar? Haha, deze vragen klinken best idioot, maar ik wil wel weten waar ik aan begin voordat ik zoveel geld eraan uit geef.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2010, 19:06:31 »
ik doe met de bar over mijn hoofd wrijven, maar loop er vooral eens naar binnen en vraag er gewoon naar. Grote kans dat je oren piepen van alle info als je naar buiten loopt.. ik ben iig verslaafd!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2010, 19:11:33 »
Een keertje binnenlopen wordt lastig op korte termijn. De dichtsbijzijnde zit in Den Bosch. Maar misschien daar toch maar eens heen gaan dan ;) Jammer dat Nijmegen er geen heeft.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #47 Gepost op: 31 december 2010, 15:46:23 »
Ik ga gewoon met die bar over mijn hoofd, dan krijg je toch het beste schuim.

Saty

Re:Vega-cosmetica
« Reactie #48 Gepost op: 17 februari 2012, 11:32:51 »
Wellicht weer tijd om dit topic naar boven te brengen?

Ik gebruik al een aantal jaren zoveel mogelijk alleen maar natuurcosmetica. Nog voordat ik overstapte op zoveel mogelijk biologische voeding. Vooral vanwege de synthetische ingrediënten en dat ik meer voor het natuurlijke ben. Gebruik al een paar jaar de shampoo met sinaasappelmelk van Lavera. Uiteraard niet getest op dieren en heeft een vegan keurmerk. Ben er erg tevreden over. 

Zijn er mensen hier die Suki Skincare producten gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

 

Offline Enelya

  • **
  • 30
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2012, 22:24:20 »
Sinds kort gebruik ik ook Lush! Ik vind die bars zo goed bedacht, geen plastic nodig :D
Ik ben bij Lush terecht gekomen door dit forum, het werd ooit als prijs uitgereikt.
Ik heb nooit Suki gebruikt..

Offline Juun

  • *
  • 7
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #50 Gepost op: 01 maart 2012, 11:11:23 »
Ik heb trouwens een heel erg dubbel gevoel over The Body Shop, want TBS kan dan wel, heel fijn, proefdiervrij zijn, maar het bedrijf is wel overgenomen door L’Oréal. Dus, je geeft indirect toch je geld aan een bedrijf wat bekend staat al absuluut NIET proefdiervrij.  :-\

Offline Juun

  • *
  • 7
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #51 Gepost op: 01 maart 2012, 11:30:34 »
Na verschillende merken gebruikt te hebben,ben ik uiteindelijk gegaan voor 100% Pure, het ruikt lekker en maakt mijn huid heel zacht. Nu gebruik ik alleen 100% pure producten van biomy.nl.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #52 Gepost op: 01 maart 2012, 11:34:50 »
Dus, je geeft indirect toch je geld aan een bedrijf wat bekend staat al absuluut NIET proefdiervrij.  :-\

Heeft L'Oreal na 1989 nog dierproeven gedaan?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #53 Gepost op: 01 maart 2012, 11:36:38 »
Dus, je geeft indirect toch je geld aan een bedrijf wat bekend staat al absuluut NIET proefdiervrij.  :-\

Heeft L'Oreal na 1989 nog dierproeven gedaan?

Ze doen het nu nog. Het bedrijf heeftnog niet zo lang geleden geprobeerd de Europese wet tegen dierproeven voor cosmetica enkele jaren uit te stellen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #54 Gepost op: 01 maart 2012, 11:47:20 »
Ze zeggen zelf niet niet, maar ze liegen dus?

http://www.loreal-paris.nl/faq.aspx

(tenzij ze zelf hun eigen leverancier zijn)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega-cosmetica
« Reactie #55 Gepost op: 01 maart 2012, 13:39:15 »
Citaat
Sinds 1989 maakt L'OREAL PARIS geen gebruik meer van proefdieren om cosmetische eindproducten te evalueren.
Als het gaat om ingrediënten, dan vereisen Europese en verschillende landelijke wetgevingen, dat de leveranciers van deze ingrediënten tests uitvoeren die noodzakelijk zijn om hun onschadelijkheid en hun veiligheid aan te tonen.

Hun eindproducten worden dus niet getest, maar de ingredienten mogelijk wel. Zowel bij PETA als Proefdiervrij staan ze niet op de lijst van niet-testers.


Overigens zorgen bedrijven als L'Oreal (en ik geloof dat Gilette hier ook een grote speler in is) dat er veel onderzoek gedaan wordt naar dierproefvrije alternatieven. Waarschijnlijk zijn ze in dat opzicht nuttiger om dat doel te behalen dan al die kleine cosmeticamerkjes die niet testen.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2012, 13:41:16 door Hizikigrrrl »