Vegatopia Forum

Pasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cake

Pasta
« Gepost op: 28 november 2003, 12:35:01 »
Ik heb voor mijn verjaardag een pastamachine gekregen. Nu is het dus de bedoeling dat ik zelf pasta ga maken.  ;D  Wie heeft er ook een pastamachine? Is het makkelijk in gebruik, of ga ik de eerste keren knoeien? Welke bloem gebruik ik het best? Zijn er nog nuttige dingen die ik moet weten?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2003, 14:31:28 »
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Eén handig ding om te weten: Hier zit de vegatopia-zoekfunctie. Als je die had gebruikt was je op de volgende handige draad uitgekomen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2003, 12:25:05 »
Hele handige draad, maar er staan vooral pastasauzen in. Ik heb geen ervaring met zelf pasta maken want ik heb de geleende machine ongebruikt teruggeven. Tijdens de workshop is er ook pasta gemaak. Dat recept staat op de kerstsite.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2003, 12:33:02 door LL »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2003, 12:44:56 »
Okee, U vraagt, wij draaien (nog twee uur te doden voor ik richting vliegveld kan...)

-Check de pastamachine. Goedkope merken hebben de rollers niet 100% parallel staan, zodat de ene helft van je pasta sneller gaar is dan de andere helft. Dit willen we natuurlijk niet.

-Bloem. De meeste in Nederland verkochte bloem bevat een te laag percentage gluten voor pasta. Het eindresultaat wordt waterig en slijmerig. Bij Italiaanse toko's kan je voor een schandalig godsvermogen pastabloem kopen, maar als er een molen in de buurt is ben je daar een stuk goedkoper uit.

-De verhoudingen tussen bloem en ei zijn richtlijnen; 100 gram bloem op 1 ei is soms te veel, en soms te weinig. Begin met te weinig bloem en voeg toe totdat het deeg goed voelt. Dat is: niet aan je vingers plakt en elastisch is.

-Je zou denken dat je wel wat stappen over kan slaan bij het steeds dunner rollen van je pasta. Als je het deeg goed genoeg hebt gekneed (minstens tien minuten) kom je er mee weg, maar meestal vallen er gaten in.

-Vooral veel aanpielen met kleurtjes, vulling, vormpjes etc! Pasta maken is zoveel werk dat het zonde is om iets te maken dat je ook in de winkel kan kopen, vaak voor minder geld.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

cake

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2003, 19:03:04 »
Thnx voor de tips.
De pastamachine is van het merk 'Marcato', er zit ook een 'opzetstuk' bij om ravioli te maken.
Ik heb ondertussen in de supermarkt pastabloem gevonden, dus als ik deze week tijd heb, kan ik aan de slag.
Dacht er gisteren ook aan dat in 'Puur vegetarisch' een heel hoofdstuk gaat over zelf pasta maken.
Als er iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag.  ;D

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2003, 20:01:39 »
Voor vegan pasta is het nog nodig het ei met iets te vervangen? Of kan zonder ei ook?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2003, 20:03:00 »
Pasta hoeft niet met ei.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2003, 20:25:06 »
Voor vegan pasta is het nog nodig het ei met iets te vervangen? Of kan zonder ei ook?
Zonder ei kan ook, maar dan kun je net zo goed droge pasta kopen. Zonde van het werk. Echte lekker verse pasta kan niet zonder ei. Ask any Italian.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2003, 20:27:24 »
Maar als je zelf ravioli wil maken...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2003, 20:33:58 »
Maar als je zelf ravioli wil maken...

volgens mij wist Marcello hoe je vegan pastadeeg moet maken , ik hoorde hem tijdens de kookworkshop iets mompelen maar ben vergeten te vragen. Normaal: 1 ei op 100 gram bloem en verder niets. Is best veel ei. Als je dat ei vervangt door water? Volgens mij breekt je deeg dan bij het uitrollen? Aan de andere kant: hoe maken die fabrieken het dan, want daar is het vaak ook zonder ei?
Ff gegoogled, daar hebben ze het over plantaardige lecitine of sojameel toevoegen?
Misschie boekwijtmeel toevoegen?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2003, 20:35:41 »
Las ik nou net niet ergens anders iets over pasta maken en kookhalfgod Peter Berley?

Wie heeft dat boek?
« Laatst bewerkt op: 30 november 2003, 20:38:37 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2003, 20:35:51 »
trouwens, de 1e keer dat je zelf pasta maakt is het wel pielen, en is het handig een paar xtra handen in de buurt te hebben die je helpen, na een paar keer gaat het stukken makkelijker en lukt het ook in je 1tje
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2003, 20:37:14 »
Het schijnt moeilijker te zijn om de boel goed te laten binden zonder ei. In fabrieken kunnen ze dat beter doen omdat ze daar betere meelsoorten kunnen gebruiken en gewoon meer expertise hebben.

Zo zijn fabrieken toch nog ergens goed voor ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

cake

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2003, 11:03:19 »
Peter Berley zegt: "Eierpasta van tarwebloem is het makkelijkst met de hand te bereiden omdat het gluten in de tarwe en de bindkracht van het ei het deeg goed bij elkaar houden. Meestal gebruik ik geen eieren bij het koken, maar hier spelen zij een belangrijke rol bij het bereiden van pasta met een lichte structuur, een uitstekende veerkracht en rijke smaak. U kunt ook goed pasta van 100% tarwemaal maken zonder eieren, zeker als u er een beetje olie bij doet, waardoor ze wat voller gaan smaken en minder snel uitdrogen. Pasta van broodkruim is een andere mogelijkheid om zonder eieren te werken - het broodkruim verbetert de structuur aanzienlijk.
(...)
Voor pasta op basis van kikkererwten gebruik ik evenwel 25% kikkererwtenmeel en geen ei. Kikkererwtenmeel bevat een proteïne die goed lijkt op ei, waardoor het uitstekend bindt ook al bevat het geen gluten."

In het boek staan verschillende recepten met en zonder ei.  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2003, 14:11:59 »
In het boek staan verschillende recepten met en zonder ei.  :)

leuk!
,,,,فلافل

cake

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2003, 19:41:01 »
JOEPIE! Ik heb zelf pasta gemaakt. Ik ben trots op mezelf.  ;D
Vond het zelfs leuk, maar vooral erg spannend. Het was gemakkelijker dan ik had verwacht, al dacht ik af en toe: 'Waarom heb ik maar 2 handen.'
Deze keer heb ik het simpel gehouden en tagliatelli gemaakt. Volgende keer probeer ik ravioli te maken. (Zou eenvoudig moeten zijn met dit stuk van de pastamachine )


Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2003, 22:02:14 »
Volgende keer probeer ik ravioli te maken. (Zou eenvoudig moeten zijn met dit stuk van de pastamachine )

ik ben wel benieuwd of dat praktisch werkt, ik snijd die dingen altijd met de hand maar overweeg ook zo'n ravioli opzetstuk te kopen.
,,,,فلافل

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2003, 23:59:13 »
Ik heb het ravioli-opzetstuk en ik vind het absoluut niet handig. Ik weet dat ik een kooknitwit ben, maar die ravioli draait bij mij altijd de soep in. Letterlijk, want dat kleine beetje wat niet kapot danwel gescheurd eruit draait, kookt in het water wel uiteen tot soep. Ik overweeg dan ook al tijden om zo'n bakje te kopen. Lijkt me een veel simpelere en vooral duurzamere constructie.
:witch2:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2003, 17:27:20 »
Ik heb het ravioli-opzetstuk en ik vind het absoluut niet handig. Ik weet dat ik een kooknitwit ben, maar die ravioli draait bij mij altijd de soep in. Letterlijk, want dat kleine beetje wat niet kapot danwel gescheurd eruit draait, kookt in het water wel uiteen tot soep. Ik overweeg dan ook al tijden om zo'n bakje te kopen. Lijkt me een veel simpelere en vooral duurzamere constructie.

Bakje?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2003, 17:32:10 »
Bakje?
Zo'n vergiet die je in de pastapan kan hangen misschien?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.