Vegatopia Forum

Pasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #20 Gepost op: 08 december 2003, 17:36:10 »
Bakje?
Zo'n vergiet die je in de pastapan kan hangen misschien?

Aha! Maar dan stoom je de pasta? Of niet? Is dit nog een ander systeem?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #21 Gepost op: 08 december 2003, 17:41:04 »
Citaat
Zo'n vergiet die je in de pastapan kan hangen misschien?
Aha! Maar dan stoom je de pasta? Of niet? Is dit nog een ander systeem?
Ik weet niet of het is wat Artemis bedoelt, maar die vergieten passen nauw in de pan, dus dan kan je de pasta uit het water tillen in plaats van dat je in gootstenen bezig moet.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2003, 17:41:49 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #22 Gepost op: 08 december 2003, 17:44:51 »
Citaat
Zo'n vergiet die je in de pastapan kan hangen misschien?
Aha! Maar dan stoom je de pasta? Of niet? Is dit nog een ander systeem?
Ik weet niet of het is wat Artemis bedoelt, maar die vergieten passen nauw in de pan, dus dan kan je de pasta uit het water tillen in plaats van dat je in gootstenen bezig moet.

hmm, maar dat zou je ook met een klein net-schepje kunnen doen. Maar het probleem met het losgaan van de ravioli's gebeurt volgens mij vooral vaak als ze actief koken in de pan, en met zo'n mandje is dat dan lijkt me nog steeds zo. Maar misschien kan ik me gewoon niet goed een voorstelling er van maken dat kan ook. Ik zal eens in de kookwinkel kijken
,,,,فلافل

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #23 Gepost op: 08 december 2003, 18:38:51 »
Nee, dat bedoelde ik niet.

Het is een rechthoekig bakje dat erg lijkt op een ijsblokjesbakje en je legt er een laagje deeg in, vervolgens vul de bakjes met je raviolivulling en legt de volgende laag deeg eroverheen. Je drukt de ravioli op de ribbeltjes uit (het enige verschil met een ijsblokjesbakje) en dan zou je het moeten kunnen gebruiken.

Ik weet niet of het zo moet, ik heb het niet, ik heb het alleen zien liggen in kookwinkels en denk dat je het zo moet gebruiken.

Tijdens het schrijven van dit stukje kreeg ik het heldere idee om het eens met een ijsblokjesbakje te gaan proberen, lukt het daarmee dan scheelt het me weer geld. :)
:witch2:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #24 Gepost op: 08 december 2003, 20:35:31 »
Ik weet niet of het zo moet, ik heb het niet, ik heb het alleen zien liggen in kookwinkels en denk dat je het zo moet gebruiken.

aha!
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #25 Gepost op: 09 december 2003, 08:31:27 »
Hoe zit het met het koken wat reuze ravioli's?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #26 Gepost op: 09 december 2003, 14:58:19 »
Hoe zit het met het koken wat reuze ravioli's?

euh.. sorry ik snap je vraag niet?
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #27 Gepost op: 09 december 2003, 19:57:17 »
Vallen die niet uit elkaar?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #28 Gepost op: 09 december 2003, 21:32:58 »
Vallen die niet uit elkaar?

oh aha. nou het verschil met opzet stuk en met de hand maken is denk ik het volgende: met opzet stuk kwast je de randen denk ik niet met een beetje water in. Met met de hand kwast je de randen wel goed in met ravioli. Dan in hele grote pan komen en met zeefschep er uit scheppen, gaat goed. Misschien dat er 1 ofzo stuk gaat, maar de rest is oke bij mij meestal. Soms ook kwestie van oefenen.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #29 Gepost op: 10 december 2003, 08:46:04 »
Wat is de verhouding voor pastadeeg?

cake

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2003, 17:14:50 »
Ik kom net uit de keuken: ik heb ravioli gemaakt! Ze liggen nu in de koelkast tot straks. Ze zien er goed uit, maar hopelijk vallen ze tijdens het koken niet uit elkaar.  :-\  
Eerst ging alles vlot, tot ineens het deeg bleef haperen. Onderaan het ravioli-opzetstuk zitten een soort 'plastieken haakjes'. Je kan die rij zo laten of naar buiten klikken (weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen  ::) ). Eerst had ik dat gewoon gelaten, maar de ravioli bleven daaraan haperen. Heb dat toen naar buiten toe geklikt, en dan ging het vlot.  ;D
Ik houd jullie op de hoogte. Duimen dat ze 1) lekker zijn en 2) niet uit elkaar vallen.  :chef:

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2003, 17:35:47 »
Wat is de verhouding voor pastadeeg?

100 gram bloem op één -
Laat maar. Wat is de verhouding voor veganistische pastadegen?

Wat ik zou doen is mijn aanlengsel (fijngepureerde bietjes, bijvoorbeeld), gewoon stukje bij beetje toe te voegen. Tip voor als je inderdaad met bieten in de weer gaat voor je pasta: handschoenen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #32 Gepost op: 14 december 2003, 13:48:59 »
Zelf pasta maken met de pastamachine zonder ei gaat dus prima! Verhouding moet dan 250 gram harde tarwe zijn op 1,25 liter water en een snufje zout. Perfect stevig, soepel en elastisch deeg dat geen enkele neiging vertoont uit elkaar te vallen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #33 Gepost op: 14 december 2003, 13:50:22 »
Zelf pasta maken met de pastamachine zonder ei gaat dus prima! Verhouding moet dan 250 gram harde tarwe zijn op 1,25 liter water en een snufje zout. Perfect stevig, soepel en elastisch deeg dat geen enkele neiging vertoont uit elkaar te vallen.

Dat is cool nieuws! Heb je eigenlijk je afstudeereten al gehad, en zo ja, hoe was dat qua of iedereen het eten lekker vond?
« Laatst bewerkt op: 14 december 2003, 13:51:09 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #34 Gepost op: 15 december 2003, 19:59:02 »
Zelf pasta maken met de pastamachine zonder ei gaat dus prima! Verhouding moet dan 250 gram harde tarwe zijn op 1,25 liter water en een snufje zout. Perfect stevig, soepel en elastisch deeg dat geen enkele neiging vertoont uit elkaar te vallen.
Ahum ...  :eh: 250 gram meel van harde tarwe op 0,125 liter water  ;D Het aardige is als je meel en water in de foodprocessor mengt, ziet het resultaat eruit als zeer grove cous cous. Je denkt: dat komt nooit meer goed ..., maar ... even kneden op het aanrecht en steeds een bolletje ter grootte van een ei door de pastamachine en je krijgt fantastisch elastisch deeg dat al plakt als je twee laagjes op elkaar drukt. Er hoeft eigenlijk geen papje van wat dan ook tussen. Aan te raden is de vulling zo fijn en homogeen mogelijk te maken, anders krijg je een hobbelige raviool die op de bobbels snel dun wordt. Verder is het raadzaam niet de kleinste stand van de platte rollen te gebruiken voor de laatste pletgang. De op een na laatste is dun genoeg. En voor pasta, b.v. tagliatelle, moet je de plakken even laten liggen drogen en dan pas door de vormrollen halen.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2003, 13:05:28 door Saena »

Charlotte

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #35 Gepost op: 28 december 2003, 21:08:48 »
Ik had een pastamachine als kerstpakket!!
 :yummie:
Daarnet een deegje gemaakt alvast voor morgen.
200 g volkorenmeel
2 eieren
beetje zout
theelepel koud water

Ik heb m nog niet geprobeerd, morgen wordt dat dus pas..
Resultaat geef ik wel even door
Ik las in een van mijn kookboeken dat je Durum-bloem het beste kunt gebruiken, idd vanwege de aanwezige gluten.

Weet iemand misschien leuke/lekkere vega-vullinkjes voor de ravioli??
Helaas heb ik niet zo'n ravioli-opzetstuk maar ik ben best creatief, dus ik ga gewoon een beetje priken, ik zie het wel..

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #36 Gepost op: 28 december 2003, 22:12:19 »
Weet iemand misschien leuke/lekkere vega-vullinkjes voor de ravioli??

wat een leuk kerstpakketidee.

pfoe, wat kan er niet in? Lekker is zoeteaardappel-thijm.
Ricotta-zongedroogdetomaatjes.
Doperwtjes-munt.
Pompoen-paprika.
Paddestoelen.
Brie-walnoot.
Spinazie-rucola.
pittige aubergine
« Laatst bewerkt op: 28 december 2003, 22:13:24 door Selly »
,,,,فلافل

Charlotte

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #37 Gepost op: 29 december 2003, 12:12:21 »
Ik zat zelf aan iets met seitan of sojabrokjes te denken, uitproberen maar weer denk ik..

Charlotte

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2003, 18:13:36 »
Net dus pasta geprobeerd te maken, viel niet mee, ik kreeg allemaal gaten en scheuren, en er kwamen geen sliertjes uit maar een lap die ik zelf nog in reepjes moest scheuren????
Is het iemand anders beter vergaan??

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2003, 18:35:22 »
1) Goed kneden. Dat kost minstens 10 minuten, met de hand.
2) Geen standjes overslaan. Beginnen op zijn dikst, dan 1 tandje dunner, etc.
3) Niet uit laten drogen; deeg dat niet door de machine gaat moet afgedekt zijn met plastfolie of een vochtige theedoek.

Voor de reepjes zit er een speciaal aanzetstuk bij, zit nog in de doos als het goed is :)
Anders snijden; ziet er nog zelfgemaakter uit ook.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2003, 18:36:12 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll