Vegatopia Forum

Pasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2003, 18:46:02 »
Ja.

Kun je omschrijven hoe je pastadeeg was samengesteld en welke stappen je toen hebt genomen?

Charlotte

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2003, 18:46:42 »
Heb ik gedaan!  :crying:
Ik heb het door het aanzetstuk gedaan, maar ik kreeg geen "losse" sliertjes, het ding had er wel gleufjes in gemaakt zodat als ik het uit elkaar trok, dan pas de sliertjes kreeg...

Vervolgens de pasta 20 minuten gekookt, wat dus veeeel te lang was want de pasta was snot.

Charlotte

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2003, 18:49:37 »
Pastadeeg had ik gister al gemaakt,
200 g volkorenmeel
2 eieren
snuf zout
theelepeltje koud water

Vanmiddag de boel nog eens flink gekneed, plakte nog wel wat.
In kookboek gelezen dat de sliertjes ook nog een half uur moeten uithangen om te drogen, dat heb ik niet gedaan...

Volgende poging maar weer..

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2003, 18:54:49 »
Elders in de draad kun je lezen dat ik een deegje heb gemaakt zonder ei, dat heel erg stevig was. Elastisch en geen enkele neiging tot uit elkaar vallen. Dan moet je gewoon supergoed kneden en gooien met dat deeg.

Kijk hier maar eens. Daar staat het recept voor dat deeg en de exacte uitleg erbij.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2003, 19:00:27 »
Pastadeeg had ik gister al gemaakt,
200 g volkorenmeel
2 eieren
snuf zout
theelepeltje koud water
Ik heb vorige week de nieuwe pastamachine van een vriendin bewonderd en daarbij was ook een recept gegeven, waarbij duidelijk vermeld werd dat er geen zout gebruikt moest worden.

Ik denk ook dat je het deeg direct moet verwerken, en niet een nacht laten staan. En bij het verwerken moet je elke keer als je het door de machine hebt gehaald en dubbelvouwt het deeg bestuiven met wat bloem.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2003, 19:52:02 »
deegje moet uurtje (mag ook wel 2 uurtjes) in de koelkast.
slierten zou ik niet nog half uur laten drogen, maar meteen koken.
Koken hoeft maar 4 minuten.
Ik mik ook nooit zout in deeg
« Laatst bewerkt op: 29 december 2003, 19:52:13 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2003, 20:15:17 »
Ik had er toen wel een snufje zout in. En bij het dubbelvouwen er geen bloem tussen gedaan... en het was voorbeeldig deeg!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Zelf pasta maken
« Reactie #47 Gepost op: 04 januari 2006, 09:49:20 »
Misschien is hier al een draad over, maar ik kon 'm niet vinden......

Afgelopen zondag heb ik een pastamachine gekregen voor mijn verjaardag. Aankomend weekend wil ik dus zelf pasta gaan maken. Ik heb dat nog nooit gedaan. Zijn er dingen waar ik op moet letten, hebben jullie tips voor me (recepten zijn ook altijd welkom)???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #48 Gepost op: 04 januari 2006, 13:36:41 »
neem er flink de tijd voor, als je het een paar keer hebt gedaan wordt je vanzelf sneller, maar de eerste keer dat ik pasta maakte ben ik uren aan het persen/rollen geweest

en verder is mijn ervaring dat het werk wel lonend is voor het maken van ravioli (die kun je namelijk op je eigen manier vullen), maar ik ben nog niet handig genoeg om er ook tagliatelle mee te maken. Het is teveel werk om dat lonend te maken als je ook gewoon verse kunt kopen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #49 Gepost op: 04 januari 2006, 13:44:26 »
Oké. Tagliatelli is dus moeilijker dan ravioli?? Ik wilde zo'n ding graag hebben voor het maken van ravioli, inderdaad om die op je eigen manier te vullen, maar ik dacht dat dat moeilijk zo zijn dan tagliatelli, dus daar wilde ik van het weekend mee beginnen. Dan ga ik nu maar eens bedenken waar ik die ravioli mee ga vullen!


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #50 Gepost op: 04 januari 2006, 14:07:05 »
nee, tagliatelle is niet echt moeilijker dan ravioli (al had ik een recept waarin stond dat je het uren moest laten drogen, en moest omkeren enzo, dat moet je niet doen, gewoon meteen in de pan gooien, die zooi), maar het is minder lonend. Als ik uren in de keuken sta, dan wil ik wel iets hebben wat ik niet rechtstreeks uit een pak de pan in had kunnen mieteren, en zelfgemaakte verse tagliatelle is niet lekkerder dan de verse van ah, voor zover ik het kon proeven. Dan is al dat werk een beetje zonde.

Ik heb nog wel een lekker recept voor ravioli met een pompoensaus, maar op de kerstpagina's vind je ook een heel lekkere (reuzenravioli's heet die geloof ik, in het decadente kerstmenu)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #51 Gepost op: 04 januari 2006, 14:15:23 »
Vul de ravioli's niet te vol.
Koop pastabloem en maak de verse pasta niet met een vies product als patentbloem.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2006, 14:51:13 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #52 Gepost op: 04 januari 2006, 16:12:03 »
D'r was dus toch nog een andere draad
Ik ga van het weekend gewoon het eens oefenen. Laat jullie wel weten hoe het geworden is.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #53 Gepost op: 05 januari 2006, 14:31:27 »
Ik maak altijd het deeg met het recept van deze site.
http://www.coquinaria.nl/recepten/pastamaken.htm

-> Hoeveelheden voor pasta met harde tarwe. Voor vier personen neem je 250 gram pasta van harde tarwe (verkrijgbaar in Italiaanse specialiteitenwinkels, ziet er geel uit) en 1,25 deciliter water, en een snuf zout.

Dat geeft mooi stevig deeg. Ik vind vooral zelf lasagnabladen maken erg lekker. Dat kan je ook heel snel doen, en je kan je lasagna steviger maken, doordat de saus niet zo vloeibaar hoeft te zijn als met gedroogde bladen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2006, 18:15:06 »
Afgelopen woensdag dus spaghetti gemaakt, gewoon met bloem en ei. Deeg niet rusten, maar hop meteen er door gedraaid en ca. 4 minuten gekookt. Het was lekker!
Gisteren durumtarwe gemaakt, en net dus geprobeerd tortellini's te maken. Wat me opviel was, dat het durum deeg droger was dan dat wat ik met bloem had gemaakt. Het brokkelde dus uit elkaar tussen de walsen. Nog een beetje aangevuld met olie en een beetje water, en toen ging het goed. Toen het vormen van de tortellini's: misschien was dat iets té taakstellend voor de 2e keer pasta maken. Ik had gelezen de randjes met water in te smeren tbv betere plak, maar bij het omvouwen gingen ze veelal weer open  :(

Ik heb ook wat ge-experimenteerd met de dikte van het deeg, voor de tortellini variant moet het dus niet te dun. Mijn ervaring was op standje 4 (mijn machine gaat tot dikte 7) was het goed, en plakte het zonder water het beste dicht. Waarschijnlijk wilde ik er ook wel te veel vulling in prakken... daardoor ging bij het dichtplakken van kant A de vulling richting kant B en werd het daar te nat.....

Straks gaan ze de pan in, ik hoop maar dat ze niet uit elkaar vallen.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #55 Gepost op: 27 februari 2006, 18:32:20 »
Net voor het eerst zelf pasta gemaakt met de pastamachine. Het resultaat ziet er goed uit, hopelijk smaakt het ook goed.

Heb je de ravioli in vormpjes gemaakt, of gewoon zelf 2 vellen op elkaar met hoopjes er op? En plakte het goed? Heb je daar nog hulpmiddelen voor gebruikt?

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #56 Gepost op: 27 februari 2006, 19:18:31 »
Ik heb gewoon twee vellen op elkaar geplakt zoals beschreven in het boekje dus. Het werden wel enorme dingen, de doorsnee van een flink glas zeg maar. Het meeste van het terveel aan deeg heb ik er af gesneden en daar opnieuw vellen van gedraaid. Het plakken met water ging goed, even flink aandrukken soms.

Ik dacht een kookboek te hebben met verschillende zelfmaakpastarecepten maar het boek dat ik in gedachten had valt een beetje tegen. Niet heel veel recepten en zeker niks bijzonders. Ik denk dat de recepten die ik in gedachten had uit een oud nummer van Sla komen. Maar die liggen op mijn kamer terwijl ik meestal bij J. verblijf. Als ik het blad vind en de recepten lijken wat, ook qua vulling (want de kleurtjes waar ik benieuwd naar was maak je gewoon met spinazienat en tomatenpuree) dan post ik ze.  :)

Hoe ging bij jou het deeg kneden? Ik had vriend aan het werk gezet en het was goed gelukt maar wil de volgende keer de bbm eens proberen.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #57 Gepost op: 28 februari 2006, 13:58:15 »
Nou heb ik al bijna 2 maanden een pastamachine en nog steeds geen pasta gemaakt! Binnenkort ga ik er echt mee aan de slag!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #58 Gepost op: 28 februari 2006, 14:12:39 »

Ik dacht een kookboek te hebben met verschillende zelfmaakpastarecepten maar het boek dat ik in gedachten had valt een beetje tegen. Niet heel veel recepten en zeker niks bijzonders.

Zoek je nog een specifiek recept?
,,,,فلافل

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #59 Gepost op: 28 februari 2006, 18:50:48 »
Nee, eigenlijk niet, maar ik kan me de foto's zo goed herinneren en dat ik die recepten wel eens een keer wilde proberen. Ik weet nu ook wel vrij zeker dat het om een nummer van Sla ging.  :)