Vegatopia Forum

Pasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #60 Gepost op: 28 februari 2006, 19:04:30 »
Hoe ging bij jou het deeg kneden? Ik had vriend aan het werk gezet en het was goed gelukt maar wil de volgende keer de bbm eens proberen.

Best moeilijk! Beide keren met de hand gedaan, eerste keer met gewone bloem en niet laten rusten lekker soepel deegje wat goed door de machine draaide. Tweede keer met durumtarwe en 1 uur in de koelkast laten rusten, droge taaie bende! Wat opgeleukt met water en olie en toen wilde het wel door de masjien.

Verhouding doe ik 1 ei per 100 gram bloem. En in het 2e geval dus ook wat olie + water totdat het wat mij betreft soepel genoeg was.

Moet je in de BBM niet een enorme hoeveelheid deeg klaarmaken, wil het een beetje mixen?

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #61 Gepost op: 28 februari 2006, 19:12:51 »

Moet je in de BBM niet een enorme hoeveelheid deeg klaarmaken, wil het een beetje mixen?

Tja, dat is misschien ook wel weer zo.  :-\ Misschien dat ik het komend weekend toch maar eens probeer.

Ik had het deeg zonder eieren gemaakt, met patent bloem van AH, en dat ging wel ok.  :)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #62 Gepost op: 07 april 2006, 19:02:00 »
Heb zo'n 3 kwartier terug deeg gemaakt, en dat moet dan een uurtje staan begreep ik... kan ik het ook tot morgen in de koelkast laten? Het wordt een beetje laat om nog een verse pasta in elkaar te fröbelen....  ik heb het in zo'n glazen pyrexschaal met deksel.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #63 Gepost op: 07 april 2006, 22:13:01 »
Volgens mij kan dat wel, maar wellicht is het beter om het deeg in plasticfolie in te pakken?
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #64 Gepost op: 19 juli 2006, 13:28:49 »
Het is al zo'n tijd geleden dat ik zelf pasta heb gemaakt, dus: ik ga weer eens zelf pasta maken! Ik wil voor ravioli gaan, maar heb dus geen hulpstuk op de machine. Hoe zijn die soort ijsklontjesbakjes met ribbels bevallen? Ik overweeg die te kopen. Ik kan natuurlijk ook gewoon met de hand vierkanten of cirkels maken... Enne plakken: met ei of met water?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #65 Gepost op: 19 juli 2006, 13:39:37 »
het plakt meestal wel uit zichzelf. En anders met water.
,,,,فلافل

trashydiva

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #66 Gepost op: 14 augustus 2006, 12:11:10 »
Ik maak het met bio-bloem en water, verder niks,  werkt altijd prima! Al moet ik  zeggen  dat ik het meteen gebruik zodra het gemaakt is. Ik laat het dus niet een nacht  in de ijskanst liggen ofzo, dus daar heb  ik geenervaring mee.
Meestal maak ik er ravioli van, gewoon met ricotta en spinazie vulling, of geitenkaas.

We hebben nog zo'n rond kartel stampertje  ??? thuis, maar ik doe het eigenlijk altijd met de vork de zijkanten dichtdrukken e n  zonder water of ei. plakt prima :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #67 Gepost op: 09 december 2006, 17:22:42 »
Ik kwam dit bijzondere recept tegen op de site van een Zutphense olijfolie/tapaswinkel. Het won de pastarecepten wedstrijd.


http://www.olio-zutphen.nl/ravioli-met-een-hartig-zoete-vulling.htm

Ravioli met een hartig-zoete vulling
(Mevrouw R. Hoeve uit Amersfoort)
 
Voor 8 personen
 
Voor de vulling:
100 gr verkruimeld witbrood  
100 gr verkruimeld roggebrood
50 gr geraspte harde ricotta
50 gr geraspte grana
50 gr met boter vermengde peterselie
50 gr gewelde rozijnen
2 eieren
1 borrelglaasje rum
2 eetlepels suiker
snufje zout

Voor het deeg:
500 gr bloem
zout
melk

Voor de saus:
gesm. boter
grana
gerookte ricotta

 
Maak de vulling liefst de avond van tevoren.

Meng alle ingrediënten tot u een stevige massa hebt waarvan u balletjes kunt maken. Begin met 1 ei, indien nodig gebruik het 2e ei.

Leg de bloem in een bergje op het werkvlak.
Maak een kuiltje in het midden, voeg een snufje zout toe, doe wat melk in het kuiltje en kneed dit tot een elastische rol. Rol het deeg uit tot een lap van 2 millimeter dik en bedek deze met een doek, zodat hij niet uitdroogt.Steek met een ronde vorm (bijv. een glas) rondjes uit het deeg van plm. 5 cm., schep een lepeltje vulling op het deeg en bevochtig de randen met een natte vinger.
Klap vervolgens het rondje dubbel zodat je een halve maanvorm krijgt. Randen goed aandrukken.

Kook de ravioli ongeveer 10 min. in een pan met ruim kokend water met wat zout. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en serveer ze met gesmolten boter en wat geraspte grana en wat ricotta.

Kiwi

Re:Zelf pasta maken
« Reactie #68 Gepost op: 15 april 2010, 20:14:33 »
Voor wie altijd nog eens een echt pastamachine wilde hebben: vanaf woensdag voor nog geen 11 euro bij de Aldi.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #69 Gepost op: 29 april 2010, 13:09:17 »
Voor wie altijd nog eens een echt pastamachine wilde hebben: vanaf woensdag voor nog geen 11 euro bij de Aldi.
Ik heb m al een poos maar vind het een redelijk onding. Slecht schoon te maken vooral, en dan hoeft het voor mij vaak al niet meer.
Maar dat zijn ze waarschijnlijk allemaal.

@hiziki, heb jij het recept al geprobeerd? Lijkt me wel erg lekker, op de rozijnen na. Heb een hekel aan rozijnen door mn eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #70 Gepost op: 29 april 2010, 14:33:39 »

@hiziki, heb jij het recept al geprobeerd? Lijkt me wel erg lekker, op de rozijnen na. Heb een hekel aan rozijnen door mn eten.

Dat ravioli-recept? Nee. Roggebrood, rozijnen, peterselie én rum trekken me niet zo aan om in 1 raviooltje te prutsen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #71 Gepost op: 29 april 2010, 14:49:35 »
De roggebrood en peterselie vind ik dan juist weer reuze interessant.
Gewoon omdat het me zo apart lijkt in een raviolietje. De rum had ik overheen gelezen, dat heb ik dus echt niet in huis.
Maar het lijkt me dat ik iets zou missen hierin. Of toch echt gewoon iets van tomatensaus ernaast of iets met nootjes ofzo.

Heb de laatste tijd weer de kriebels te doen alsof ik echt ga koken ;) Het zal er toch niet van komen.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #72 Gepost op: 29 april 2010, 16:06:58 »
Ik heb m al een poos maar vind het een redelijk onding. Slecht schoon te maken vooral, en dan hoeft het voor mij vaak al niet meer.
Maar dat zijn ze waarschijnlijk allemaal.

Ik maak de mijne dus gewoon niet schoon, wel met een droge kwast afborstelen, dat wel. Maar het wordt toch gekookt, en dat wat er in zit is droog, dus daar ben ik niet zo bang voor.

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #73 Gepost op: 03 juni 2010, 12:46:45 »
Heb zo'n 3 kwartier terug deeg gemaakt, en dat moet dan een uurtje staan begreep ik... kan ik het ook tot morgen in de koelkast laten?

Mijn (late) reactie hierop: geen probleem. Je kunt zelfs gewoon (buiten de koelkast) laten drogen, daarna in een tupperware doosje doen en het blijft nog een hele tijd goed. Ik had een flinke batch spinazietagliatelle gemaakt en het laatste gedeelte na een paar weken pas opgegeten. Ging hartstikke goed en nog steeds lekkerder dan uit de supermarkt :)

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #74 Gepost op: 03 juni 2010, 13:34:51 »
Waarom zou je het pastadeeg laten drogen? Doe ik nooit. Gewoon, hup, direct het kokende water in. Ik maak wel eens deeg voor twee dagen, dat voor de tweede dag bewaar ik dan in vershoudfolie in de koelkast. Op het laatst draai ik daar dan pasta van.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #75 Gepost op: 03 juni 2010, 19:55:52 »
Waarom zou je het pastadeeg laten drogen?

Blijkbaar omdat het dan weken te bewaren is. Dat lijkt me wel een goede reden eigenlijk.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #76 Gepost op: 03 juni 2010, 20:06:58 »
Maar je wilt toch juist verse pasta? Of gaat het erom zelfgemaakte pasta te eten, al dan niet vers?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #77 Gepost op: 03 juni 2010, 20:09:19 »
Mij gaat het toch echt om het verse gedeelte hoor.
Ik ben ook niet zo van het bewaren van voedsel. Of het nou kan of niet.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #78 Gepost op: 03 juni 2010, 20:13:03 »
Ik heb nog nooit pasta gemaakt, ik heb er zo'n idee bij dat dat best een hele onderneming is. Kan me voorstellen dat het wel praktisch is om het ineens voor een paar keer te maken, als je dan toch bezig bent.
Maargoed, dat moet chinoiseries anders zelf maar toelichten.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #79 Gepost op: 04 juni 2010, 13:22:17 »
Maar je wilt toch juist verse pasta? Of gaat het erom zelfgemaakte pasta te eten, al dan niet vers?

Helaas heb ik niet altijd tijd om uitgebreid pasta (of gnocchi, of andere heerlijke dingen die veel tijd vragen) te maken. Daarom vind ik het net zo handig om gelijk iets meer deeg klaar te maken en dan een gedeelte te drogen voor later gebruik. Maar misschien ligt dit aan mij en ben ik niet half zo efficiënt bezig?