Vegatopia Forum

Pasta

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Zelf pasta maken
« Reactie #80 Gepost op: 04 juni 2010, 13:37:47 »
Ik vind het eigenlijk niet zo veel werk. Ik kieper alle ingredienten in de mengmachine, die doet voor mij het meeste werk. Dan ga ik water opzetten, saus maken, etc. Tegen de tijd dat deeg gemengd is hoef ik alleen nog maar te draaien. Daarbij is de hoeveelheid werk rechtevenredig met de hoeveelheid pasta.

Vegatopia

[Koken] Cannelloni met radicchio en Taleggio
« Reactie #81 Gepost op: 14 januari 2015, 13:01:05 »
Cannelloni met radicchio en Taleggio

Niet dat ik met weemoed terug denk aan de witlof die mijn moeder kookte. Integendeel: af en toe droom ik daar nog wel eens angstig van. Maar een bittertje op zijn tijd kan ik wel waarderen. Zoals bijvoorbeeld radicchio.

Source: Cannelloni met radicchio en Taleggio

Vegatopia

[Koken] Penne met koriander-pindapesto
« Reactie #82 Gepost op: 17 januari 2015, 13:00:26 »
Penne met koriander-pindapesto

Vorige week plaatsten we een recensie van het kookboek Vegan van Sue Quinn. Vandaag een recept uit dit boek voor een snelle, veganistische pasta met een pesto van koriander en pinda's.

Source: Penne met koriander-pindapesto

Vegatopia

[Koken] Lady en de Vagebond valentijns-spaghetti
« Reactie #83 Gepost op: 14 februari 2015, 13:00:21 »
Lady & de Vagebond valentijns-spaghetti

Een beroemde filmscene: Lady en haar hondenvriendje de Vagebond die hetzelfde sliertje spaghetti eten en zo letterlijk dichter bij elkaar komen. Wil je dit, heel romantisch, met je partner naspelen deze Valentijnsdag? Geef dan deze spaghetti met balletjes van linzen, groenten en vegaspekjes een gastrol!

Source: Lady & de Vagebond valentijns-spaghetti
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2015, 17:03:30 door Eelco »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Lady en de Vagebond valentijns-spaghetti
« Reactie #84 Gepost op: 14 februari 2015, 16:02:39 »
Maar de vraag is: hoe maak je 1 lange sliert spaghetti ...
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2015, 17:03:48 door Eelco »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Lady en de Vagebond valentijns-spaghetti
« Reactie #85 Gepost op: 14 februari 2015, 17:44:38 »
Jaaaa, Jeroen Meus maakte dat gisteren ook in Dagelijkse Kost, (met echt gehakt wel) hij had van die superlange slierten.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: [Koken] Lady en de Vagebond valentijns-spaghetti
« Reactie #86 Gepost op: 14 februari 2015, 19:04:43 »
Grand' Italia heeft spaghetti lunghi, van die hele lange, ook wat dikker, vind ik erg lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: [Koken] Lady en de Vagebond valentijns-spaghetti
« Reactie #87 Gepost op: 14 februari 2015, 21:44:23 »
Ik heb eens spaghetti gekregen van een vriendin die in Italië op vakantie wasgeweest, en die waren twee keer zolang als normale  ;D

Aiko

Re: [Koken] Lady en de Vagebond valentijns-spaghetti
« Reactie #88 Gepost op: 14 februari 2015, 21:47:13 »
Maar de vraag is: hoe maak je 1 lange sliert spaghetti ...

Aanelkaar knopen?

Vegatopia

[Koken] Snelle spaghetti met courgette en aubergine
« Reactie #89 Gepost op: 16 februari 2015, 13:00:22 »
Snelle spaghetti met courgette en aubergine

Een snelle spaghetti voor na een lange dag, met veel groente. Hier kun je ons blij mee maken. Sowieso met snelle recepten op maandagen. In ons kookboek (verschijnt volgende maand!) besteden we dan ook een heel hoofdstuk aandacht aan makkelijke maandag-recepten. En ook op andere dagen van de week zijn die natuurlijk lekker!

Source: Snelle spaghetti met courgette en aubergine

Vegatopia

[Koken] Romige cannelloni uit de oven
« Reactie #90 Gepost op: 18 april 2015, 13:01:07 »
Romige cannelloni uit de oven

De marktkoopman verkoopt zijn wilde spinazie liefst met bakken tegelijk. “Want het slinkt enorm, mevrouwtje!â€. En zo zat ik laatst na uitbundig shoppen op de boerenmarkt met een duidelijk spinazie-overschot. Genoeg voor onze allerallereerste groene smoothies, een hartige taart en Turkse flapjes bovendien! Op deze plaats had eigenlijk een recept voor groene spinaziesmoothies moeten staan. Maar soms lopen de dingen anders dan je dacht; die groene smoothies kwamen er toch niet.

Source: Romige cannelloni uit de oven

Vegatopia

[Koken] Makkelijke maandag: pasta met rucola-fetapesto
« Reactie #91 Gepost op: 15 juni 2015, 13:00:30 »
Makkelijke maandag: pasta met rucola-fetapesto

Een snelle pasta-pesto voor de Makkelijke Maandag. Staat je moestuin vol met rucola? Maak dan extra veel van deze pesto en gebruik het op brood, toastjes of panini, of meng het met wat naturel roomkaas en vul er champignons mee die je gaart op de barbecue.

Source: Makkelijke maandag: pasta met rucola-fetapesto

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: [Koken] Makkelijke maandag: pasta met rucola-fetapesto
« Reactie #92 Gepost op: 16 juni 2015, 08:57:20 »
Leuk recept! Ik heb toevallig van de week ook rucolapesto gemaakt, maar dan met walnoten in plaats van pijnboompitten, en pecorino in plaats van geitenkaas. Was ook erg lekker. Ik heb de pesto gegeten met toast en bruschetta. Ik had de volgende dag nog over en ik weet dat het nog prima houdbaar is, maar ik vond de smaak echt een stuk minder, terwijl ik basilicumpesto de dag erna eigenlijk lekkerder vind smaken. Heb jij deze rucolapesto wel eens de volgende dag gegeten?

Wat ik in dit recept een beetje ongebruikelijk combinatie vind is de pasta met roomboter, en dan pesto met olijfolie. Ik gebruik altijd maar een van de twee in een recept, ik vnd ze qua smaak nogal conflicteren. Ook vind ik dat de pesto beter "plakt" op pasta waar geen vet doorheen zit? Maar dit is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Makkelijke maandag: pasta met rucola-fetapesto
« Reactie #93 Gepost op: 16 juni 2015, 11:45:20 »
Ik moet bekennen dat de pesto dezelfde dag al opging, het restant ging op crackers met oude kaas ;D.

Ik heb begrepen dat de combinatie van roomboter + pesto de reden is dat de pasta in Italië zo lekker is (schijnt te zijn, ben er nooit geweest). Olijfolie en roomboter gebruik ik ook wel vaker door elkaar.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Makkelijke maandag: pasta met rucola-fetapesto
« Reactie #94 Gepost op: 16 juni 2015, 17:21:06 »
Ik had de volgende dag nog over en ik weet dat het nog prima houdbaar is, maar ik vond de smaak echt een stuk minder, terwijl ik basilicumpesto de dag erna eigenlijk lekkerder vind smaken. Heb jij deze rucolapesto wel eens de volgende dag gegeten?
Ik heb toevallig ook net rucolapesto gemaakt (met knoflook en gistvlokken ipv feta, en  'el cheapo' met amandelen en zonnebloempitten ipv pijnboompitten). Die vind ik nu, na twee dagen, nog net zo smaken als vlak na het maken. Eigenlijk zou het met pecorino ook goed moeten blijven. Mijn ervaring is dat feta relatief snel zurig wordt - waarschijnlijk ook als het in de pesto is verwerkt - maar 2-3 dagen moet de pesto toch wel houdbaar zijn.
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Koken] Tortellini met pompoen en salieboter
« Reactie #95 Gepost op: 23 september 2015, 13:00:56 »
Tortellini met pompoen en salieboter

De eerste pompoenen zijn weer van het land, dus vandaag een zomers recept voor tortellini met pompoen, een recept uit Bologna. Pasta bolognese of tagliatelle al ragù, zoals ze het in Bologna noemen, is denk ik het meest bekende gerecht uit deze levendige universiteitsstad. Deze zomer echter, leerde ik dat de gevulde pastasoort tortellini er ook vandaan komt.

Source: Tortellini met pompoen en salieboter

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Tortellini met pompoen en salieboter
« Reactie #96 Gepost op: 23 september 2015, 20:20:30 »
Ik heb het linkje subtiel naar mijn man gestuurd ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Tortellini met pompoen en salieboter
« Reactie #97 Gepost op: 23 september 2015, 22:30:19 »
En, begreep hij de hint of denkt hij dat jij dat voor hem gaat maken?;)

Vegatopia

[Koken] Spaghetti met geroosterde pompoen en walnootpesto
« Reactie #98 Gepost op: 10 november 2015, 13:00:33 »
Spaghetti met geroosterde pompoen en walnootpesto

Ik vind pompoen het lekkerste wat er is. Je kunt er zulke fantastische gerechten mee maken, het is zonde om ze alleen maar als decoratie in de tuin of bij de voordeur te leggen. Voor dit gerecht heb ik een Hokkaido pompoen gebruikt, dat zijn die bekende, oranje pompoenen.

Source: Spaghetti met geroosterde pompoen en walnootpesto

Vegatopia

[Koken] Gevulde aubergines met pasta
« Reactie #99 Gepost op: 12 november 2015, 13:00:31 »
Gevulde aubergines met pasta

Aubergines, ik zou ze iedere dag kunnen eten. Gewoon geroosterd in de oven, in een melanzane alla parmigiana of lekker gevuld zoals in dit recept. De vulling in dit recept is gemaakt van het vruchtvlees van aubergine, tomaten, uien, kruiden en pasta. Als topping gebruik ik broodkruim en gorgonzola om het gerecht wat pittiger te maken. Daarna gaan de gevulde aubergines even de oven in en klaar!

Source: Gevulde aubergines met pasta