Vegatopia Forum

Liever geen pesto meer?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Liever geen pesto meer?
« Gepost op: 27 januari 2006, 14:10:32 »
De Telegraaf meldt vandaag dat er aanwijzingen zijn dat consumptie van basilicum kanker kan veroorzaken. En dat hetzelfde geldt voor kruiden en specerijen als dragon, foelie, nootmuskaat en steranijs.

Boosdoeners zouden de stoffen estragol, methyleugenol en safrol zijn. De Wageningse toxicoloog ir. S. Jeurissen doet onderzoek naar methyleugenol, dat veel voorkomt in basilicum. Volgens haar is de stof op zich onschadelijk, maar in het lichaam verandert het onder invloed van leverenzymen in een kankerverwekkende stof, met name bij rokers en mensen die veel kool eten.

De EU denkt op basis van zulke onderzoeken dat het verstandig is minder methyleugenol te gebruiken. Het Voedingscentrum adviseert daarom niet te vaak pesto te eten. Maar volgens de Amerikaanse smaakstoffenidustrie is er niets aan de hand, aangezien de stoffen pas schadelijk worden als mensen ze in gigantische hoeveelheden zouden eten.

Toxicoloog Jeurissen vindt het nog veel te vroeg om voedingsadviezen te geven. „Nu we weten hoe de verandering in het lichaam plaatsheeft, gaan we onderzoeken welke voedingsmiddelen dat proces zouden kunnen afremmen. En misschien zit in basilicum zelf wel zo'n stof, dat weten we nog niet.”


Links:
Voedingscentrum: wat is veilig?
Nederlandse  Laboratorium Site
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2006, 09:41:42 door J@n »

smikkeltje

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2006, 15:19:15 »
 :o wat moet ik dan op m'n tosties doen?

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2006, 16:22:16 »
Nou, geen pindakaas, waar daar kreeg je ook al kanker van, toch? En zou je eigenlijk wel tosties eten, want volgens mij is dat ook niet zo goed hoor, vooral niet als er misschien wel een wat zwartig randje op zit.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2006, 16:39:41 »
:o wat moet ik dan op m'n tosties doen?

Niet dat ik denk dat de Amerikaanse smaakstoffenindustrie zo'n neutrale en betrouwbare bron is, maar het zou me niet verbazen dat ze in deze wel gelijk hebben.
Er is al van bijzonder veel stoffen aangetoond dat ze kankerverwekkend kunnen zijn, maar een reëel gevaar is er vaak pas bij zeer grote hoeveelheden.  De reactie van de smaakstoffenindustrie doet me vermoeden dat men wel heeft aangetoond de genoemde stoffen in-vitro de celdeling kunnen verstoren (overmatig stimuleren) (dus theoretisch kankerverwekkend zijn), maar dat de hoeveelheden die men daarvoor nodig heeft nooit in een normaal voedingspatroon voorkomen.  'k Zou het onderzoek zelf onder ogen moeten krijgen (of een artikel over dit onderzoek in een wetenschappelijk betrouwbaar tijdschrift) voor ik mij zorgen ga maken.  (Hmm, ik denk dat ik maar eens pasta met pesto ga eten vanavond.)

bienne

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2006, 16:58:34 »
Er is altijd wel weer wat, je kan op die manier bijna niks meer eten >:( Lastig hoor....

smikkeltje

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2006, 18:13:21 »
volgens mij valt het meeste dingen reuze mee, als je het maar niet elke dag de hele dag eet.
ach, dood ga je toch!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2006, 18:25:04 »
Ik blijf gewoon basilicum eten. Je krijgt tegenwoordig overal kanker van.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2006, 18:40:32 »
:o wat moet ik dan op m'n tosties doen?

Niet dat ik denk dat de Amerikaanse smaakstoffenindustrie zo'n neutrale en betrouwbare bron is.

Betrouwbaar is de Amerikaanse smaakstoffenindustrie waarschijnlijk niet maar neutraal zeker wel. ;) Sorry inkoppertje
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2006, 18:41:02 door Ona »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2006, 13:23:22 »
en steranijs.... is het zeker ook heel erg om elke dag sterrenmix-thee te drinken....

Macka

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2006, 15:04:17 »
waarschijnlijk alleen als je meer dan 15 liter drinkt of zo  ;)

martine

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2006, 16:25:37 »
Ja ik had t ook gelezen , maar eerst maar es de uitslagen afwachten , want ze verzinnen
echt vanalles tegenwoordig... ::) ben benieuwd

Veppie

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2006, 18:00:34 »
Dood gaan we toch en dat kleine, misschien wel niet waarheidsgetrouwe nadeeltje van bascilicum weegt toch niet op tegen de voordelen??

- Goed voor je hersenen, jaja, helpt met nadenken
- Erg lekker!

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2006, 22:10:47 »
Ik word de laatste tijd behoorlijk moe (nee, geen b12 gebrek  ;D) van al die berichten over gezonde producten die nu ineens ontzettend slecht blijken te zijn.  De deskundigen spreken elkaar steeds tegen, laatst zag ik bij De Slegte een boekje liggen over de vermeende geneeskrachtige en gezonde werking van basilicum. ???
Ik vertrouw op mijn gezond verstand: wat mij betreft mag de pesto blijven!

"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2006, 14:33:22 »
Citaat
Je krijgt tegenwoordig overal kanker van

Inderdaad.. Ik wou net hetzelfde zeggen.
En ik ga die lekkere pesto er heus niet voor laten hoor! Liever een paar jaartjes minder, maar lekker, leven!

Jippia

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2006, 10:31:46 »
Citaat
dragon, foelie, nootmuskaat en steranijs

... de lijst wordt steeds langer. Ik ben benieuwd wat ze over een tijdje weer verzinnen.

Harry

Re:Liever geen pesto meer?
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2006, 10:40:45 »
Weet je wat pas gevaarlijk is voor je gezondheid? Je er de hele tijd mee bezighouden. De stress die dat oplevert, kost je zo een paar jaar van je leven. Daarenboven wordt dat verkorte leven er ook niet leuker op. Mensen, geniet van het leven! :wortel: