Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Gepost op: 25 april 2006, 10:16:15 »
Ik probeer om genoeg groente en fruit binnen te krijgen, en op de meeste dagen gaat het goed. Ik heb alleen het rare idee dat sommige groenten en fruit niet mee tellen als groente en fruit: ik vind appelmoes geen portie fruit, een glas sap ook niet, verder vind ik tomatensaus geen groente, uien ook niet, champignons ook niet. Raar toch? Ik heb ergens iets in mijn hoofd zitten dat ik voor fruit appels enzo moet eten, en voor groente groene bladgroente of rauwe worteltjes ofzo. En zo heb ik vaak het idee dat ik veel te weinig groente en fruit eet. Als ik pasta met tomatensaus eet (400 gram tomatenblokjes, 225 gram champignons, 50 gram ui, 100 gram paprika, voor 2 personen) bedenk ik me verschrikt dat ik die dag nog geen groente gegeten heb :bonk:

Hoeveel groente en fruit eten jullie per dag? En hebben jullie ook last van het waanidee dat alles wat niet rauw en/of groen is eigenlijk niet mee telt?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2006, 10:24:53 »
Ik hoorde net een reclame voor Knorr Vie en vroeg me af hoeveel mensen nu geloven dat als ze zo'n klein flesje drinken, dat ze dan genoeg groente en fruit hebben gehad.

Ik moet me er zelf trouwens ook altijd aan herinneren dat tomatensaus ook telt. Maar tel je het dan bij de groente? Ik probeer me altijd een beetje te herinneren aan het Britse 'Five servings a day', dan is het probleem van 'is dit groente of fruit' ook meteen weg.

Avocado bijvoorbeeld, geen idee waar ik het bijtel. Die laat ik dan ook altijd weg, net als champignons. Paprika tel ik wel altijd mee, trouwens.

Edit: ik vergeet trouwens ook altijd hoeveel fruit ik op een dag heb gehad. Dan denk ik ´s avonds opeens ´ik heb helemaal geen fruit gegeten´, maar als ik er dan langer over nadenk dan heb ik meestal wel drie stuks fruit gegeten. Fruit dat trouwens in een crumble gaat, tel ik niet mee omdat dat verwarmd wordt.  :-\
« Laatst bewerkt op: 25 april 2006, 10:28:24 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2006, 12:27:44 »
Ik ben dus niet de enige die niet alles mee telt (en de Knorr Vie of AH flesjes groente/fruitsap tel ik dan ook niet mee)  :D
Ik vind fruit dat verwarmd is ook geen "echt" fruit meer, maar het voedingscentrum rekent het net als appelmoes en sap gewoon als een portie fruit. Dat idee van "5 servings a day" is wel handig, makkelijker rekenen ook dan die 200 gram groente.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2006, 12:28:48 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2006, 12:36:33 »
Ik heb net een halve kokosnoot op. Is dat fruit? En een handvol dadels...

Hanna

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2006, 12:43:21 »
Ik eet vrijwel elke dag 2 stuks fruit, meestal bij het ontbijt of als tussendoortje na de lunch. Verder eet ik ook bijna altijd bij het avond-eten (naast de groente etc.) een salade, dat kan bv  komkommer, tomaat, mais, paprika, avocado (reken ik wel mee, is heel gezond voor je!) zijn. Omdat het gezond is, maar ook omdat ik het gewoon erg lekker vind!
Op je vraag of meerder mensen dat hebben dat je er zo mee bezig bent; Ik wil echt elke dag groente en fruit eten. Als ik zeg maar een avondje ''troep'' heb gegeten zonder groente dan haal ik dat echt wel in de volgende dag. Maar meestal combineer ik toch wel bv een pizza met een salade  ;) zoals vanavond!

Dee

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2006, 12:48:41 »
Ik heb net een halve kokosnoot op. Is dat fruit? En een handvol dadels...
Straks kunnen we je rollen...en dan is de liefde gedaan natuurlijk  >:(. Maar heti lijkt me wel fruit, het is immers geen groente, en in dit geval heb je maar twee keuzes  ;)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2006, 13:44:04 »
Ik eet amper fruit, het lukt me gewoon niet. Ik vind het wel lekker maar op de een of andere manier kan ik het niet combineren met mijn eetgewoontes. Groente haal ik ruim dus ik hoop dat dat de boel een beetje compenseert.

Ik zie champignons vreemd genoeg ook niet als groente en ui ook niet, maar bosui bijvoorbeeld dan weer wel.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2006, 13:53:25 »
Champignons kunnen bijna niet verteren en daarom kan je er ook geen voedingsstoffen uithalen, heb ik eens gehoord. Sindsdien eet ik ze amper, ik heb al zoveel moeite met groente, waarom zou ik dan groente eten waar ik toch niks aan heb.
Maar vanavond eet ik sinds lange tijd weer eens champignons, ik had er ineens weer eens zin in.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2006, 14:07:31 »
Nu ik geen appels meer mag, vind ik twee stuks fruit wel veel moeilijker en meestal eet ik er dan ook maar 1.

Maar groente haal ik ruim, zelfs als ik de groenteprutjes waarin mijn moeder de tofu bereidt niet meetel. Ik merk ook dat ik dingen als tomaten, uien, wortel soms, champignons niet meetel, omdat ik ze niet als groenten eet, maar als smaakmakers.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2006, 14:25:53 »
Ik haal het met gemak! Ik tel sapjes en van die rare flesjes ook niet als 'echt fruit', en om diezelfde reden eet/drink ik ze ook niet.
Eet gezond & eet taartjes

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2006, 16:04:34 »
Ik hoorde net een reclame voor Knorr Vie en vroeg me af hoeveel mensen nu geloven dat als ze zo'n klein flesje drinken, dat ze dan genoeg groente en fruit hebben gehad.

Ik geloof dat wel; ze mogen niet zomaar wilde claims gebruiken in reclame.

Miriam

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2006, 18:05:39 »
Ik hoorde net een reclame voor Knorr Vie en vroeg me af hoeveel mensen nu geloven dat als ze zo'n klein flesje drinken, dat ze dan genoeg groente en fruit hebben gehad.

Ik geloof dat wel; ze mogen niet zomaar wilde claims gebruiken in reclame.

Het is gewoon erg geconcentreerd, die Knorr Vie is best wel dikke prut...

Sinds ik geen vlees meer eet red ik het altijd makkelijk met mijn groente, 200 gr. is echt niet zo veel.. alleen die 2 stuks fruit...  ::) Ik eet meestal een banaan als ontbijt... maar de rest van de dag kom ik er niet aan toe... als ik echt honger heb wil ik echt eten en geen appel happen, en nadat ik gegeten heb zit ik vol en heb ik geen trek meer in nog een appel... tja...

bienne

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2006, 18:40:19 »
ik red het vaak niet... probeer elke dag wel fruit te eten en de warme maaltijd is vaak wel gezond.... sla soms ook wel eens fruit over maar meestal eet ik het wel...

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2006, 18:47:41 »
2 ons groenten lukt wel, de 2 stuks fruit haal ik per week wel  ;D

toen we nog een combi-tas hadden, ging het beter.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2006, 19:37:27 »
2 ons groente lukt me wel, maar die stuks fruit  :-\. Ik vind fruit heel lekker, maar om de een of andere reden eet ik het heel weinig. In de zomer gaat het wel iets beter, maar toch.

Ik heb die Knorr Vie in huis gehaald trouwens, als ontbijt, ik ben niet zo'n ontbijttype en heb ook meestal haast, dus ontbijt schiet er meestal bij in. Zo'n flesje achterover slaan lukt nog wel en dan heb ik in ieder geval iets binnen. 't Is inderdaad heel geconcentreerd en allemaal gemaakt van vruchtenpulp en sap enzo. 1 zo'n flesje is trouwens 50% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2006, 23:13:30 »
idem voor mij: 2 ons groente haal ik met gemak. ik eet altijd minimaal 2 ons warme groente bij de maaltijd, en dan door de dag vaak nog wat rauwkost. voldoende fruit eet ik niet dagelijks, maar ik maak regelmatig smooties of ietsdergelijks en dan eet ik meer dan genoeg fruit. dus gemiddeld gezien kom ik er wel aan denk ik.

oh ja, tomatensaus en soepjes tellen bij mij ook niet bij die 2 ons, terwijl er toch best veel groente in gaat... champignons en uien ook niet...

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2006, 15:21:19 »
Ik probeer er ook wel op te letten dat er elke dag genoeg groente bij het eten zit; mijn man vindt dat maar onzin... Ik maak daarom ook vaak extra salade bij het eten, gelukkig lust mijn zoontje dat erg graag. Papa moet dan zelf maar uitzoeken hoe die zijn vitamientjes binnekrijgt, fruit eet hij nooit en die salade is aan hem meestal ook niet besteed!
Nu ik thuis zit eet ik minder fruit tussendoor dan op mijn werk. Ik grijp toch vaker naar de ongezonde tussendoortjes  :-[

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2006, 15:32:09 »
Oh, dat van die foute tussendoortjes herken ik  :O
Zeker zo net na pasen....

Kan eigenlijk geen chocola meer zien.

Sap telt voor mij eigenlijk wel mee, maar dan voor de helft ofzo. Met 3 kleinen kom ik aan mijn fruithapje vaak niet toe, daarom hebben wij fruit maar als toetje geïmporteerd.

Maar champignons geen groente  :-\, dat gooi ik eigenlijk bijna overal doorheen.

Of ik echt aan die 2 en 200 kom weet ik niet. Ik denk dat mijn eetpatroon over het algemeen redelijk gezond is, dus dan moet het kunnen.
Overigens gebruik ik op dagen dat ik slecht eet tegenwoordig een soort voedingssupplement voor vrouwen die borstvoeding geven. Eigenlijk tegen mijn principes, maar nu vaar ik er even wel bij. Weet ik zeker dat ik aan mijn vitamines kom
Als straks nr. 3 aan haar fruithapjes gaat, komen die fruithappen voor mama ook vanzelf weer  :D
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2006, 15:51:00 »
Ach weet je wat, ik reken chocola ook gewoon tot het fruit, volgens dezelfde logica waarmee Dee de kokosnoot tot fruit rekent: cacao groeit aan een boom (struik?) en het is geen groente, dus moet het wel fruit zijn  ;D

Ooh dan haal ik mijn twee stuks fruit met gemak!

Aiko

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2006, 15:53:36 »
Ach weet je wat, ik reken chocola ook gewoon tot het fruit, volgens dezelfde logica waarmee Dee de kokosnoot tot fruit rekent: cacao groeit aan een boom (struik?) en het is geen groente, dus moet het wel fruit zijn  ;D

En suiker van de suikerbiet dan? En rijst, rogge, gerst?