Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #120 Gepost op: 19 juni 2009, 16:51:36 »
Ik krijg het erg glad iig, en ik heb geen superdeluxe blender. Gewoon een paar minuten op volle kracht laten draaien.

Schanulleke

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #121 Gepost op: 25 juni 2009, 14:55:07 »
Ik had afgelopen weekend de volgende mail naar het voedingscentrum gestuurd:

Geachte mevrouw, heer,

Ik heb een paar vragen over groentesap. Op uw website lees ik dat groenten niet vervangen kunnen worden door groentesap. Geldt dat alleen voor sap dat je in de winkel koopt (dat bewerkt, verhit enz. is) of ook voor versgeperst groentesap dat ik zelf maak m.b.v. een sapcentrifuge? (Het is mij duidelijk dat er in groentesap minder vezels zitten dan in niet-geperste groente.) Hoe zit het met de andere voedingsstoffen in groente (vitaminen, mineralen, bioactieve stoffen)? Zitten die wel in het zelfgeperste sap of blijven die ook grotendeels achter in de pulp? En kunnen diverse soorten groenten zonder problemen met elkaar gecombineerd worden in het sap, al dan niet met diverse soorten fruit? Of zijn er combinaties die niet aan te raden zijn, bijvoorbeeld omdat dat de opname van bepaalde voedingsstoffen zou remmen?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

XXX


Vandaag had ik een reactie:

Beste mevrouw XXX,

Bedankt voor uw mail.

Wanneer u zelf groentesap maakt en de gehele groente in het sap verwerkt, dan is deze sap gezond. Vaak bevat groentesap minder voedingsstoffen omdat niet de gehele groente in de sap verwerkt is. De groentesap uit de winkel kan ook nog andere ingrediënten bevatten zoals water en zout. Dat maakt de groentesap ook minder geschikt als groentevervanger.

Het pulp bevat zeker ook voedingsstoffen. Voedingsstoffen zitten in de gehele groente, dus ook in de schil. Als u het pulp niet eet, dan krijgt u iets minder voedingsstoffen (zoals bioactieve stoffen) binnen. Dit kunt u oplossen door na het mixen het pulp door het sap te mengen.

U kunt gerust alle soorten groenten en fruit met elkaar combineren. Als u varieert met groenten en elke dag 200 gram groente eet, dan krijgt u al het goede van groente binnen.


Ik concludeer hier sowieso uit dat zelfgeperste groentesap te prefereren is boven groentesap uit de winkel. Verder ben ik (aangenaam ;D)verrast dat er staat dat je slechts "iets minder" voedingsstoffen binnen krijgt als je de pulp niet eet. Kennelijk gaan er niet dramatische hoeveelheden voedingsstoffen mee in de pulp. En die tip van de pulp door het sap mengen vind ik ook het uitproberen waard. Had ik nog niet aan gedacht. Toch blij dat ik even gemaild heb. :D

Kom maar op met die twee ons groente en twee stuks fruit per dag! :hungry:


Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #122 Gepost op: 25 juni 2009, 17:06:41 »
Wow!
Slimme zet, die mail. En errug informatief.

Zo maar effe een sapje doen dan:yummie:

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #123 Gepost op: 27 november 2015, 15:35:06 »
Deze draad ook maar even uit het stof trekken naar aanleiding van dit nieuwsberichtje over vierdaagselopers vandaag:
http://www.nu.nl/gezondheid/4172930/vierdaagselopers-eten-opvallend-gezond.html

Ik vind eigenlijk niet dat ze opvallend gezond eten, 2/3 haalt het minimum van 200 gram groente per dag niet. Ze eten iets meer groente dan een niet-vierdaagseloper, 160 gram per dag in plaats van 123 gram, maar dat is toch echt maar een klein beetje? 160 gram spinazie of andere gezonde bladgroente op je bord zie je niet eens liggen.

Sinds ik een slowjuicer heb is mijn groente- en fruitconsumptie wel flink gestegen. Ik had dus in 2009 nog wel wat twijfels over hoe gezond groentesap zonder pulp was, maar ben daar toch van teruggekomen. Belangrijkste reden is dat ik het sap drink naast zo'n 350 gram groente per dag bij de avondmaaltijd, dus het is niet in plaats van, maar extra erbij.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #124 Gepost op: 30 november 2015, 22:30:15 »
Ik vind 160 gram groente inderdaad nog steeds bedroevend laag. Wij zijn echte groenteliefhebbers en eten met drie personen vaak rond een kilo groente bij de avondmaaltijd. Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor een groente en of het rauw of gaar is, maar groente is het hoofdbestanddeel en de rest is erbij.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #125 Gepost op: 01 december 2015, 11:15:31 »
200g groente haal ik makkelijk (vaak het dubbele, hier ook een groente-lover). Maar 2 stuks fruit red ik niet iedere dag. Ik vind dat ook niet nodig, ik heb het idee dat meer groente eten (dus het gewicht van 2 stuks fruit als groente zeg maar)
gezonder is dan speciaal 2 stuks fruit (veel suikers).

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #126 Gepost op: 06 april 2016, 14:13:29 »
Er is inmiddels een nieuwe schijf van vijf :

http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx

Deze schijf raadt inmiddels 250 gram groenten voor mij aan; de hoeveelheid fruit is 2 stuks gebleven.

Ik haal deze hoeveelheden meestal wel omdat ik probeer om zoveel mogelijk plantaardig te eten. Zo heb ik vandaag voor lunch verse aardbeien; een blueberry-quinoa reep en een handje rozijnen en amandelen.

En vanavond maak ik pastinaak frietjes met tomaatjes uit de oven en gewokte spitskool met kerrie. Een complete maaltijd die volledig uit groenten bestaat.

Als je vrijwel vegan eet maken suikers niet zo veel uit (tenminste niet voor mij) en ik snack dus ook regelmatig op dadels enzo. Met mijn bloedsuiker is alles in orde :)


Nothing tastes like compassion feels

boemel

Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #127 Gepost op: 06 april 2016, 19:34:36 »
Ik heb eens gekeken wat de nieuwe schijf inhoudt. Een misser vind ik toch wel dat je kunt aangeven wanneer je geen vlees eet. Het advies van de schijf van vijf; eet eenmaal per week vis..... :'(
Ik maak me aan de benodigde hoeveelheid niet ongerust. Daar kom ik gemakkelijk aan toe.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #128 Gepost op: 07 april 2016, 09:25:21 »
Tellen gedroogde vruchten eigenlijk mee als fruit?

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #129 Gepost op: 08 april 2016, 12:33:09 »
Tellen gedroogde vruchten eigenlijk mee als fruit?

Volgens mij niet omdat ze veel suikers bevatten net als vruchtensap :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #130 Gepost op: 08 april 2016, 13:07:52 »
Maar ze bevatten wel veel vezels en mineralen. Geen idee waar ze dan onder vallen.

Aiko

Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #131 Gepost op: 08 april 2016, 13:16:53 »
Waarom zou het niet onder fruit vallen? Waarschijnlijk afhankelijk van hoe gedroogd. En of ze gesuikerd zijn, ja danwel nee.

Via een droogmachine (ik zag daar hier gisteren een berichtje over) zal het vast wel gewoon als fruit bestempeld kunnen worden. Het is gewoon fruit, maar dan minder vocht.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #132 Gepost op: 09 april 2016, 08:20:13 »
Ik had nog even gegoogled, maar de vitamine C verdwijnt helaas wel tijdens het drogingsproces. Maar er zitten nog steeds een boel andere nuttige stofjes in.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #133 Gepost op: 09 april 2016, 17:35:58 »
Er is inmiddels een nieuwe schijf van vijf :

http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx


Wat een idiote hoeveelheid zuivel wordt voorgeschreven 2/3 porties per dag én dan nog kaas én peulvruchten (danwel vlees voor wie dat eet) en nog vis (voor wie dat eet, anders moet je zeker nog meer zuivel eten). Ik eet graag zuivel en zeker niet vegan, maar dat vind ik wel allemachtig veel.
,,,,فلافل

Aiko

Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #134 Gepost op: 09 april 2016, 19:02:35 »
Er zal wellicht een lobby of 'sponsoring' van de zuivelindustrie achterzitten. Dat lezen we wellicht in de volgende ronde van de Panama Papers.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #135 Gepost op: 09 april 2016, 22:55:55 »
Ik heb ook eens gekeken op die website. Ze rekenen voor een glas melk of een bakje yoghurt 1,5 dl. Dat zijn volgens mij redelijk kleine hoeveelheden. Als je een bakje yoghurt goed vol doet, dan ben je denk ik al snel aan de 2 dl. De meeste Nederlanders eten ook best veel zuivel denk ik. Bakje yogurt bij het ontbijt, glaasje melk bij de lunch, kaas op brood, vla als toetje etc.

De menu's die ze voorstellen voelen voor mij aan als dieetrecepten, niet echt normaallevenrecepten. Het is allemaal redelijk droog, ik mis een beetje de sausjes, al was het maar een beetje tomatenpuree ofzo.

En alles moet mager, zonder zout en suiker zijn. Op zich niet eens zo erg, maar wel moeilijk voor de meeste mensen. Per dag worden drie kopen zwarte of groene thee aangeraden, want gezond. Dat halen de meeste mensen wel gok ik. :)

Verder zijn ze erg streng over verzadigde vetten, en raden ze aan om vooral halvarine, margarine, zonnebloemolie en olijfolie te gebruiken. Kokosolie vinden ze eng, roomboter ook. Er is tegenwoordig ook een ander geluid, dat bij hoge verhitting koksolie bijvoorbeeld beter is dan zonnebloemolie, omdat de verzadigde vetten niet oxideren tot schadelijke stoffen.

Oh, en die 250 gram groenten is na bereiding. Dus alles wat je eraf snijdt of schilt, moet je extra rekenen. En als het veel slinkt, veel meer nemen. Ik denk niet dat veel mensen dan aan de 250 gram komen?
Ik reken altijd 300 gram groenten pp, meestal is het kontje of de buitenste laag er dan al wel vanaf.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #136 Gepost op: 01 mei 2016, 00:41:30 »
250 gram ná bereiding  :o. Dan kom ik er nooit aan! Tenzij we linzen eten  :D. Of harde wintergroentes (kool, wortel, etc.)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #137 Gepost op: 01 mei 2016, 00:57:14 »
Ik reken voor mezelf ongeveer 500 gram voor bereiding, en eet nog groenten bij lunch en ontbijt, dus gok dat ik er wel aan kom.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #138 Gepost op: 01 mei 2016, 09:34:00 »
250 gram ná bereiding  :o. Dan kom ik er nooit aan! Tenzij we linzen eten  :D. Of harde wintergroentes (kool, wortel, etc.)
Hoeveel eet je dan, dat je daar niet aan komt? Ik eet zo'n 500 a 600 gram per avondmaaltijd, geen vleesvervangers erbij. Je kunt toch niet 350-450 gram pasta, rijst of aardappelen eten, dat is toch heel saai?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #139 Gepost op: 01 mei 2016, 11:40:38 »
Linzen zijn peulvruchten, die vallen niet onder de groenten.