Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2006, 16:21:34 »
Allemaal groenten! Het is geen fruit tenslotte.

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2006, 16:23:16 »
Ach weet je wat, ik reken chocola ook gewoon tot het fruit

Dan doe ik met :koffie: hetzelfde. Dan krijg ik ruim voldoende fruit binnen!
Of vruchtensap dan toch.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2006, 16:23:49 door N. de Noorm@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Harry

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #22 Gepost op: 26 april 2006, 16:34:38 »
Koffie en chocolade, een gouden combinatie. ;D

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #23 Gepost op: 26 april 2006, 22:12:40 »
Meestal red ik het wel: zo'n halve liter vruchtensap, een groot glas tomaten-groentensap, een sinaasappel en groenten bij het avondeten.
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #24 Gepost op: 27 april 2006, 19:23:10 »
Ben zojuist tot de conclusie gekomen dat ik het ook makkelijk redt  :O

Drink zeker 1,5 liter thee per dag gemaakt van vruchten of van groene blaadjes



 :schater:
« Laatst bewerkt op: 27 april 2006, 19:23:28 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2006, 08:30:24 »
Ik heb gisteren een zak chips gegeten. Chips wordt gemaakt van aardappels, dus.... En ik drink nu een hele grote mok koffie, koffiebonen groeien aan een struik, heb ik zelf gezien.
Hé, het is helemaal niet zo moeilijk!

Aiko

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2006, 08:55:23 »
Eet dus meer chips. Eet meer borrelnootjes. Eet meer chocolade!

Dee

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2006, 09:25:03 »
Ach weet je wat, ik reken chocola ook gewoon tot het fruit, volgens dezelfde logica waarmee Dee de kokosnoot tot fruit rekent: cacao groeit aan een boom (struik?) en het is geen groente, dus moet het wel fruit zijn  ;D
Dat is een vorm van hineininterpretieren die ik niet apprecieer  ::).


Eet dus meer chips. Eet meer borrelnootjes.
:nooo:

Eet meer chocolade!
:yes:

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2006, 14:01:59 »
Ik eet het helemaal niet genoeg :$ Ik drink wel een liter vruchtensap op, op een dag denk ik.. Maar verder een appel per dag (en dat vergeet ik soms nog eens) en bij het middagmaal groenten..
Ik ben eigenlijk veel te kieskeurig.. Moet ik echt wat aan gaan doen :P
Wat me wel opvalt is dat ik in de zomer veel meer groenten en fruit eet..

Online Sam

  • ******
  • 7.055
'Lage groente-consumptie komt door buitenlands eten'
« Reactie #29 Gepost op: 27 november 2006, 18:13:05 »
Naar aanleiding van het nieuwsbericht 'Lage groente-consumptie komt door buitenlands eten' heb ik de Allerhande eens nagelopen op de hoeveelheid groente per persoon in de recepten. Heel zelden komt dit uit boven de 100, 125 gram per persoon. Als het onder de 100 gram zit, dan zetten ze er nog wel eens bij "lekker met een salade". Dit zijn echt niet allemaal buitenlandse gerechten. Als de Allerhande al zo weinig groente per persoon rekent, waar moeten mensen dan 200 groente pppd vandaan halen? De meesten eten echt geen bakje sla bij de lunch, of worteltjes uit het vuistje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #30 Gepost op: 27 november 2006, 23:32:15 »
Ik kom er ook niet altijd aan. Vooral fruit 'vergeet' ik wel eens. tot voor kort at ik 's middags groentesoep met brood. Eigenlijk zou ik opnieuw moeten beginnen hiermee. Dan kom ik ruimschoots aan mijn 2 ons groenten.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

zubroza

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #31 Gepost op: 28 november 2006, 13:03:17 »
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je als vegetariër of veganist moeite zou hebben met het binnekrijgen van genoeg groente en fruit...Wat eten jullie dan ???

Mijn tip: zorg dat je bij het ontbijt gelijk 2 à 3 stukjs fruit eet. Ik eet gemiddeld iedere ochtend een halve grapefruit, een handsinaasappel, een kiwi en wat druiven of verse bessen (framboos, bosvrucht, etc.). Daarna pas eet ik wat brood of muesli. Later op de dag nog een appel en/of banaan en wat ander fruit. Maar als je daar niet aan toekomt heb je toch al die basis 's ochtends.

Hetzelfde geldt voor groente: wacht niet tot je warme maaltijd en zorg dat je bij je lunch al een flinke salade eet, voordat je aan andere graanrijke (en dus voedingstofarme) producten zoals boterhammen begint. Ik eet iedere middag een grote salade met zoveel mogelijk verschillende groentesoorten. Zelfs als je dan 's avonds te lui bent om met veel verse groente te koken (komt bij mij nog wel eens voor) heb je in principe al je vitamines en mineralen al binnen.

Hier is een doorsnee lunch salade:

-een dressing van olijfolie, rode wijnazijn, beetje lijnzaadolie, vers limoensap, mosterd, tomatenpuree, peper en zout
-een portie bonen (kidney, lima, blackeyed peas, tuinbonen, adzuki, etc) of tofu
-1 of 2 tomaten
-halve avocado
-halve (rode) ui en 2 tenen verse knoflook
-halve paprika
-stuk komkommer
-alfalfa, taugé of mixed sprouts
-geraspte wortel
-rauwe of licht gestoomde brocolli
-flinke hoeveelheid van liefst verschillende soorten bladgroente, zoals spinazie, postelein, rossa, veldsla, eikenblad

Andere opties die ik er zo nu en dan doorheen gooi: rauwe gehakte champignons, gestoomde sweet potato, waterkers, olijven, licht gesmoorde courgette, gemengde zaden.

Ik lees dat veel mensen grote hoeveelheden vruchtensap drinken. Ik zou dit met mate doen. Vruchtensap bevat veel calorieën en mist de vezels die de vruchten zelf bevatten. Die vezels vetragen de opname van de fructose en geven ook een vol gevoel. Het drinken van twee geperste sinaasappels staat dus niet gelijk aan het eten van twee stuks fruit.

carina

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #32 Gepost op: 28 november 2006, 13:53:16 »
Ik heb een tijd in Engeland gewoond en daar gebruiken ze de regel '5 porties groente en fruit per dag' (al eerder in de draad genoemd).
Hierbij is 1 portie circa 80 gram, of 1 stuks fruit. Belangrijk daarbij is dat je één portie per dag mag gebruiken in de vorm van sap, dit mede in verband met de kleinere hoeveelheid vezels die daar in zit. Meer sap drinken mag wel, maar telt niet mee. En met vruchtensap is het ook oppassen geblazen: het is niet voor niks zo lekker zoet he...

Vanwege mijn suikerziekte probeer ik meestal meer porties groente te eten en het fruit wat te beperken. Met een soep en/of salade tussen de middag gaat dat prima!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #33 Gepost op: 28 november 2006, 13:59:19 »
De wat meer progressieve voedings-instanties in Amerika raden zelfs al 9 porties groente en fruit aan per dag.

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #34 Gepost op: 28 november 2006, 14:05:29 »
De wat meer progressieve voedings-instanties in Amerika raden zelfs al 9 porties groente en fruit aan per dag.

 :o
Porties à 200 gram?
Zelfs bij 80 gram kom je op een totaal van meer dan 7 ons. Zoveel eten krijg ik een hele dag volgens mij nog niet eens binnen in totaal. (Nou ja, als je de koekjes en de chips meerekent misschien. :P)
Het komt me voor dat ik eerst maar eens in de jungle moest gaan wonen voor ik aan dergelijke aantallen porties toe kom.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #35 Gepost op: 28 november 2006, 14:09:36 »
Nee, meer kleinere porties.


http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fruits.html

Try to eat more fruits and vegetables. If you need 2,000 calories a day to maintain your weight and health, aim for at least nine servings (4½ cups) a day.

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #36 Gepost op: 28 november 2006, 14:12:58 »

O gelukkig. Als ik drie druiven snoep is het al een portie, dan kom ik er misschien wel aan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

bienne

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #37 Gepost op: 29 november 2006, 14:59:56 »
Ik probeer het wel binnen te krijgen maar vaak gaat het lastig.
Ik werk in de zorg als act begeleider met gehandicapten. Neem dan vaak brood mee naar het werk en fruit. Uitgebreide salades is niet handig om mee tenemen en kopen gaat dan niet. Tenslotte eten we met de clienten dus echt uitgebreid lunchen doe ja dan niet. Eet wel elke dag zo gezond mogelijk... Mag niet klagen want ik ben nooit ziek

carina

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #38 Gepost op: 29 november 2006, 16:01:11 »
bienne - als er een magnetron in de buurt is kun je misschien een beker/bakje soep meenemen? dat deed ik altijd toen ik in de supermarkt werkte. terwijl mijn collega's altijd voor de lunch even de winkel in doken en dan een paar kleffe witte bolletjes en een heel pakje vleesbeleg aten (want ja, het pakje moest toch leeg...), ofwel van die kant-en-klare-broodjes die in de magnetron moeten (bestaan die überhaupt nog?), had ik iedere dag mijn verse soepje en lekkere meegebrachte boterhammetjes. Drie keer raden wie er jaloers was...

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #39 Gepost op: 30 november 2006, 12:06:49 »
Op zich is het niet heel moeilijk vind ik. Ik eet bij het ontbijt al 1 of 2 stuks fruit. Soms neem ik een appeltje mee naar school en als ik 's middags thuis kom, stil ik mijn namiddag-trek met een sinaasappel. Als ik 's avonds mijn 2 stuks nog niet gehad heb, neem ik een stuk fruit als toetje.

En sinds ik vegetariër ben, eet ik veel meer groente. Er staan bij mij elke avond minstens 2 verschillende soorten groente op tafel, lekker voor de variatie aangezien je ook al geen vlees hebt, bovendien is het ook een betere variatie wat betreft voedingsstoffen enzo. En je komt nog eens op rare combinaties die dan best lekker blijken te zijn ;)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.