Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #40 Gepost op: 05 december 2006, 07:44:39 »
Ik haal het makkelijk. Mijn oplossing is 's ochtends meteen beginnen met 2 stuks fruit en een tomaat op brood. Verder neem ik nog een appel en een tomaat mee voor bij de lunch. 's avonds so wie so altijd veel groente en sla.

Willemijn

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #41 Gepost op: 05 januari 2007, 17:46:16 »
Ik haal het ook wel. Ben zowiezo een groente-eter, fruit schoot er meestal bij in. En die Knorr Vie zooi vind ik echt veel te zoet en drabbig.

Maar sinds ik twee weken terug een sapcentrifuge van Solis (fantastisch ding!) voor mijn verjaardag heb gekregen, gooien we elke dag een paar sinaasappels, appels, kiwi's, wortels, komkommer, druiven, peren, grapefruit, etc. door de machine. Heb je elke dag een lekker sapje en als je ziet hoe weinig restpulp eraf komt, dan weet je zeker dat je genoeg fruit/groente binnenkrijgt. Misschien wordt het wel een overdosis zo langzamerhand... ojee.

o0-yina-0o

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2007, 15:07:56 »
Ik eet minimaal 4 ą 5 appels per dag, zou dat slecht voor me zijn? Aan de ene kant is het heel eentonig, aan de andere kant kan fruit geen kwaad... Of beredeneer ik nu verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2007, 15:20:33 door o0-yina-0o »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #43 Gepost op: 06 januari 2007, 15:26:31 »
Ik eet minimaal 4 ą 5 appels per dag, zou dat slecht voor me zijn? Aan de ene kant is het heel eentonig, aan de andere kant kan fruit geen kwaad...

Ik vermoed dat appels geen stoffen bevatten waar je snel te veel van kan binnenkrijgen (behalve als je de pitjes mee opeet), dus in die zin kan het geen kwaad.

Maar variatie is wel belangrijk om van allerhande voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen, ook van stoffen waar je lichaam soms maar heel kleine hoeveelheden van nodig heeft of van stoffen waarvan men nauwelijks weet wat ze juist doen in het lichaam maar waarvan men wel het vermoeden heeft dat ze gezond zijn.

Dus, als je door het eten van die 4-5 appels geen ander fruit meer eet is dat weer niet zo gezond, beter dan geen fruit eten, maar veel slechter dan  dagelijks enkele verschillende soorten fruit.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #44 Gepost op: 06 januari 2007, 15:28:08 »
Te veel appels op een dag kan slecht voor je tanden zijn. Als je hier zoekt op appel en dan de eerste zoekresultaat bekijkt zie je wat artikelen erover (directe link werkt niet). Kort samengevat is de eindconclusie: maximaal zeven eetmomenten per dag aan, en een appel eten telt ook als eetmoment.  Dus ontbijt, lunch, diner, vier appels is goed (vanuit het oogpunt van je tanden dan).
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2007, 15:29:12 door Poek »

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #45 Gepost op: 06 januari 2007, 16:05:36 »
In de pitten zit toch cyanide? Appels zijn trouwens relatief zuur en daardoor slecht voor je tanden, maar je kunt er ook een paar in één keer opeten, zodat je met eetmomenten kunt foetelen.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

o0-yina-0o

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #46 Gepost op: 06 januari 2007, 16:53:40 »
Pfff... dank je wel allemaal! Ik at altijd de pitjes mee (vraag me niet waarom), maar dat ga ik dus per direct afleren.

Dat 4 ą 5 appels per dag slecht voor m'n tanden is, wist ik wel. Het breekt je tandglazuur af, waardoor je gevoelige tanden krijgt, toch? Ik eet al heel lang zoveel appels, maar ik merk (nog) niets... Maar goed, als ik iets zou merken, zou het uiteraard al te laat zijn. Het probleem is dat ik geen ander fruit lust, vooral geen zacht fruit (aardbeien, kiwi's, sinaasappels etc.). :eh:

Enne... 7 eetmomenten overschrijd ik dagelijks, ik eet wanneer ik trek heb. :bloos: Nou ja, qua eetgedrag ben ik dus blijkbaar 'n regelrechte ramp! Nu weet ik dat tenminste, maar gelukkig heb ik geen overgewicht. Dat scheelt weer.

Elleke

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #47 Gepost op: 16 januari 2007, 18:45:06 »
Ik vind groente en fruit sowieso erg lekker, fruit eet ik meestal als tussendoortje, of als 'toetje' of voorafje bij de lunch. Gemiddeld eet ik denk ik zo'n 3 stuks fruit op een dag. Oh ja, en iedere dag een glas vers uitgeperst sinaasappelsap, maar of dat helemaal meetelt weet ik niet. Groente meestal bij het avondeten - of het ook 200 gram is weet ik niet, maar ik denk het wel, vooral als je sla er ook bij telt (ben wat dat betreft een soort konijn ;D )
Wat gebeurt er eigenlijk als je een fruit-overdosis eet? Of moet je dan zóveel eten dat dat simpelweg niet mogelijk is?

bonnie

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #48 Gepost op: 26 januari 2007, 14:53:41 »
Ik eet zo nu en dan als ontbijt een fruitshake , is heel makkelijk :

Men neme :

1 banaan
1 Kiwi
2 sinaasappels
de blender

en shaken maar (eerst de banaan en kiwi goed smeuuig en dan de versgeperste sinasappelsap erbij)! Wat ook wel lekker is is om er een beetje muesli door heen te gooien  :)
Zo kom je wel aan je dagelijkse fruit ^^ en groenten tja als het kan (als ik vroeg thuis ben tussen de middag ) eet ik een tomaatje op brood (met kaas) en komkommer.. derest van mn ADH groenten komen savonds wel goed schat ik.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #49 Gepost op: 26 januari 2007, 20:56:53 »
Ik vraag mij af: als je nu zoals ik altijd boven die 2 stuks fruit zit, tot ver boven, maar je portie groenten, wil wel eens een paar dagen overgeslagen worden. Compenseert het dan redelijk of...wat gaat er dan precies mis?
Ik ben gewoon dol op alle fruit en je hoeft het niet te bereiden, he.
de tuin: dat ben ik

Aiko

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #50 Gepost op: 26 januari 2007, 22:14:08 »
Fruit zit bovenal vol met suikers. Dat heb je bij groenten niet (zo snel). Ik heb zelf het idee - uit pure domheid wellicht - dat vooral in groenten de vitamientjes zitten die je nodig hebt. Wat in fruit zit, zit 'gewoon' ook in de groenten. Ik ben in dat opzicht gelukkig zelf een adoreerder van groente, geelte of bruinte, en niet echt van fruit.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #51 Gepost op: 26 januari 2007, 22:15:48 »
Dat vind ik ook altijd moeilijk, helemaal omdat in Engeland en Amerika aangeraden wordt om 5 porties groente of fruit te consumeren. Dat kunnen dus ook 5 stuks fruit zijn...

Maar in groente zit minder suiker (en meer vezel?), dus ik denk dat verdelen toch wel goed is.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Sonjavr

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #52 Gepost op: 29 januari 2007, 12:26:00 »
ik denk dat het idd het beste is om af te wisselen
dus groente en fruit ipv. fruit of groente  

zelf moet ik er ook wat meer op letten merk ik , haal het vaker niet dan wel

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #53 Gepost op: 29 januari 2007, 20:49:41 »
ik heb meestal niet zo'n zin in zoet, dus daarom eet ik meer groente dan fruit. behalve in de zomer, dan vind ik een sappige meloen of zo wel lekker.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #54 Gepost op: 30 januari 2007, 12:18:52 »
Ik doe mijn best, maar weet dat ik het niet altijd haal. :(
Vegetariėr, die flirt met het veganisme.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #55 Gepost op: 25 februari 2007, 10:06:48 »
Ik haal het makkelijk, dagelijx! Hoeft ik niet eens mijn best voor te doen :)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Wen-wen

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #56 Gepost op: 14 maart 2007, 06:03:01 »
Een tijd terug at ik altijd bij mn ontbijt + lunch naast me boterhammen een stuk fruit,maar die vlieger gaat ook niet meer op..
Ik zit nu in een periode waar ik veel brood eet (tijdens ontbijt/lunch)

Fruit lukt me dus niet goed ookal vind ik het verschikkelijk lekker.

Groente lukt me (altijd) wel, ook doe ik altijd schijfjes komkommer erbij als 'bijgerecht'

En als je nagaat is 200 g groente helemaal niet veel, 1 tomaat is al 100 gram.

Ik reken ketchup en  appelmoes e.d niet mee als groente trouwens.

proud-veggie

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #57 Gepost op: 14 maart 2007, 15:58:30 »
Ik eet genoeg groente maar wat dat fruit betreft schiet ik eigenlijk altijd te kort. Ik eet bijna nooit fruit, maar ik wil het me wel gaan aanwennen. Is altijd beter.

ES76

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #58 Gepost op: 16 maart 2007, 12:43:51 »
Die 2 stuks fruit per dag haal ik nog wel; ik vond het juist lastig om elke dag aan mijn 'target' te komen wat groenten betreft.  Ik vind groenten heerlijk, maar soms vind ik 2 ons echt wat te veel van het goede.
 
Maar daar heb ik nu wat op gevonden: behalve een appel (of 2) en een banaan neem ik nu ook altijd een bakje cherrytomaatjes (250 gr) of een zakje worteltjes (300 gram) mee naar mn werk. Hoef ik me 's avonds ook niet meer druk te maken over een paar gram meer of minder groente. Tis trouwens nog goed voor de lijn ook, al dat geknaag: ik heb veel minder behoefte aan ongezonde tussendoortjes en ben daardoor 2 kilo afgevallen  8)

Empty Your Mind

Re:2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #59 Gepost op: 21 maart 2007, 15:32:32 »
Niet om het een of ander, maar veel mensen die geen dierlijke voeding eten omdat het zo zielig is voor de diertjes verwaarlozen evengoed hun lichaam als mensen die wel dierlijk eten. Zo komt het ten minste op mij over.

Dierlijke voeding verzuurt het lichaam, punt uit. Dus qua dat is dergelijke voeding al niet al te best voor een mens. (De mens is ook een vruchteneter als ik mij niet vergis).
Nou zou je denken dat de gemiddelde vegetariėr dus gezonder eet dan een vleessmikkelaar...

Maar de meeste vegetariėrs/veganisten eten missen de voedingsstoffen uit vlees/zuivel, en vullen het veel te weinig uit met bijv. groente en fruit en noten en zaden!

Dit is gewoon iets wat mij altijd een beetje verbaast, hoor! Geen verwijt of wat dan ook naar wie dan ook. Ik dacht gewoon altijd dat als iemand bewust met zijn voeding bezig is, dat die persoon wel zou weten wat goed voor hem is. Maar veel vegetariėrs/veganisten die ik ken bewijzen het tegenovergestelde.

Ik eet zelf zo min mogelijk dierlijk voedsel (uit sociale redenen geef ik er wel eens aan toe), maar ben dat niet gaan doen om dat het zielig is voor de dieren (hoewel ik het natuurlijk uitermate triest vind voor de lieve diertjes). Voor mij begon het meer omdat ik er steeds meer achter kwam hoe ongezond zuivel en vlees voor het menselijk lichaam is.

Ik haal die twee ons groente en twee keer fruit met gemak en twee vingers in mijn neus!!

Het is toch ook eigenlijk het minuscule minimum om die hoeveelheid te eten. Om echt gezond te zijn moet je gewoon heel veel fruit en heel veel groente eten.

Al die onzin als lekkertjes/hapjes/tussendoortjes gewoon niet nemen, want dat heeft toch geen echte voedingswaarde.

Als je het even volhoudt, dan eet je echt wel liever even wat fruit tussendoor dan zo'n snack.

Ik eet heus ook wel eens wat anders tussendoor, maar meestal eet ik toch alleen dingen waar ik qua voeding iets aan heb dan smikkelwaar waar je na 2 seconden weer evenveel trek van krijgt en die eigenlijk alleen maar je zin in zoetigheid aanwakkeren.

Koop gewoon zoveel mogelijk verschillende soorten fruit in grote hoeveelheden (en/of ander degelijke voeding). En koop geen lekkertjes. Dan is de keus makkelijk als je thuis zin krijgt in een tussendoortje! (Zin in lekkers ontstaat sowieso meestal door een te lage bloedsuikerspiegel toch? Dus dan weet je meteen wat je er tegen kunt doen.)