Vegatopia Forum

2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #140 Gepost op: 02 mei 2016, 00:48:09 »
Wordt er hier niet een beetje tegen elkaar opgeboden? 500 gram groente tijdens één maaltijd lijkt me / vind ik echt extreem veel.

Omdat groente nogal verschilt in volume en dichtheid, weeg ik vrijwel altijd mijn groente af (500 gram spinazie is een hele zak vol, 500 gram rode kool echt een klein bolletje). Ik streef naar minstens 200 gram, liever duidelijk meer, schoongemaakte groente voor de bereiding.

En alhoewel 500 gram rode kool een klein bolletje is, vind ik 250 gram rode kool echt het absolute maximum wat ik tijdens een maaltijd wil eten. Als ik couscous met 'zeven' groenten maak, eten we echt maar een beetje couscous (ca. 60 gram) en een saus met ca. 250 gram groente (plus kikkerwten) per persoon. Dat is heel veel groente en daarna zitten we vol. Zelfs geslonken krijg ik geen zak van 500 gram spinazie in één keer op. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Verdeeld over de dag krijg ik zeker wel 400 gram groente naar binnen (niet of nauwelijks fruit, ik eet liever radijsjes, tomaten en dergelijke), maar dat is ook pas sinds ik kerstomaatjes als snack naar mijn werk neem (vooral omdat ik er welhaast verslaafd aan ben) en ook tijdens mijn ontbijt de hummus of rucolapesto opleuk met radijs of puntpaprika. Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen deze hoeveelheid niet kunnen of willen halen, je moet er echt wel een beetje een groentefreak voor zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2016, 00:56:24 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #141 Gepost op: 02 mei 2016, 09:27:06 »
200 gram groente lukt wel (uitzonderingen daar gelaten, bijv in het weekend als we een frietdag hebben en ik alleen een beetje salade erbij eet), ik eet als lunch ook meestal een bak rauwkost plus nog lekker veel groente bij de avondmaaltijd.

Fruit daarentegen.... met 4 appels per week heb ik het vaak wel gehad. Voor mijn gevoel is groente ook nog weer gezonder dan fruit (suikers), dus ik maak me er niet zo druk om.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #142 Gepost op: 02 mei 2016, 09:58:43 »
Wordt er hier niet een beetje tegen elkaar opgeboden? 500 gram groente tijdens één maaltijd lijkt me / vind ik echt extreem veel.

Ik denk dat het wel mee valt met opbieden, verschillende mensen eten gewoon verschillende dingen. En mensen eten ook verschillende hoeveelheden. Als je maar 400 gram eet, dan is 200-300 gram groente al veel, dan kun je daar geen 400 gram groente van maken. Maar als je zoals ik 500-600 gram eet, dan is 200 gram gekookte aardappelen/pasta/rijst/couscous en dan 400 gram groente helemaal niet zo overdadig veel groente. Als je dan niet zo van rijst/aardappelen enzo houdt, dan kom je al heel snel aan die 500 gram.

Diepvriesspinazie daar eet ik zo'n pak van 450 gram zonder problemen op, met bijvoorbeeld wat aardappelpuree, of als saag met een nan broodje. Als ik het in een lasagna doe eet ik de helft als voorafje zo op, voor het lekker, de andere helft gaat door de lasagna. Met verse spinazie is een zak van 300 gram altijd te weinig. Witlof en asperges gaat ook zo een pond rauw dus 400 gram gekookt doorheen. Ik moet er echter ook niet aan denken om 400 gram rode rool te moeten eten Eelco, daarvan is 150-200 gram voldoende. Met daarnaast zelfgemaakte appelcompote natuurlijk, en dat is dan ook weer 200 gram.

Als ik tomatensaus maak, is dat pure groente, dan zit ik toch al snel aan 450-500 gram tomatensaus per portie eten. Couscous eet ik met ongeveer 450 gram ratatouille, daar zitten dan wel kikkererwten in die officieel geen groente zijn maar die ik toch meereken :) Ik denk dat ik dus over het algemeen gewoon wat meer eet dan jij, Eelco.

Ik weeg mijn eten ook altijd af, voornamelijk omdat ik niets weg wil gooien en ik de ervaring heb dat ik nogal ruim kook als ik het op het oog doe (ik heb altijd erg veel trek als ik kook dus ben ongerust dat het niet genoeg gaat zijn :) ). Als ik porties maak voor in de diepvriezer weeg ik het ook altijd af, dan weet ik dat ik genoeg heb. Tomatensaus vries ik dus in per 400 gram, stamppot per 600 gram (zeker de helft groente), soep per 400 gram.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #143 Gepost op: 02 mei 2016, 10:56:49 »
Ik denk dat ik dus over het algemeen gewoon wat meer eet dan jij, Eelco.
Wat ben jij een vreetzak, zeg  ;D. Nou ja, ik ben weliswaar een goede eter, maar ook een vrij klein ventje  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #144 Gepost op: 02 mei 2016, 11:58:20 »
Ik eet net als Sam 's avonds ongeveer 500-600 gram, meestal geen vleesvervangers en weinig pasta/couscous. Ik kook veel met zakken voorgesneden groenten en 400 gram is voor mij te weinig.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #145 Gepost op: 02 mei 2016, 13:45:20 »
Als lunch op het werk eet ik altijd dikke zelfgemaakte soep, 0,5 tot 0,75 liter groenten met een beetje water. Ik eet nauwelijks brood, pasta, rijst of aardappels (die ik eigenlijk ook groenten vind, net als andere knollen), mijn avondeten bestaat meestal uit veel gare groenten en een flinke salade. Daarin zijn dan ook bijvoorbeeld kaas of noten verwerkt of af en toe een vleesvervanger. In de winter eet ik wel regelmatig stamppot dus dan krijg ik wel meer aardappels binnen. Alles altijd aangevuld met die eeuwige rauwkostsalade.
Tussendoor op het werk ook vaak nog een paar selderijstengels of snoeptomaatjes.
Ik denk dat ik wel voldoende groenten eet, ik zou ook niet weten hoe ik er meer van moet maken.
Fruit eet ik zeker genoeg, door de weeks zo'n 5 stuks per dag waarvan twee appels voor ik op de fiets naar huis stap om hongerklop onderweg te voorkomen. In het weekend eet ik meestal minder fruit, tenzij ik een fietstocht maak.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #146 Gepost op: 18 mei 2016, 23:47:09 »
Je kunt toch niet 350-450 gram pasta, rijst of aardappelen eten, dat is toch heel saai?

Haha, eh. Nee. Hoe groot denk je dat ik ben?  ;)

Ik weeg mijn groente wel af voor bereiding en probeer dan vaak 300-350g aan te houden. Alleen ligt het dus heel erg aan de groente: spinazie en champignons slinken gigantisch. Af en toe ben ik verbaasd hoe weinig groente er over blijft van de hoeveelheid die ik in de pan heb gegooid. 
Laatst heb ik trouwens voor het eerst courgettelinguine gemaakt. Erg lekker en het was ook een heel fijne (gedeeltelijke) vervanger  voor de spaghettig. Normaal doe ik 100g spaghetti pp, nu was dat 50. Zo probeer ik aan wat meer groente te komen, maar aangezien je daar niet echt van aankomt, hou ik het ook bij veel saus en kaas en koolhydraten ;).

Offline Jules86

  • **
  • 22
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #147 Gepost op: 26 mei 2016, 17:08:32 »
Tegenwoordig haal k dat makkelijk. Er ging al een hele courgette in mijn avondeten. Eet veel fruit in de ochtend en voor de lunch. En mijn tussendoortjes zijn eigenlijk ook altijd groente of fruit

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 ons groente en 2 stuks fruit: halen jullie dat?
« Reactie #148 Gepost op: 07 juli 2016, 10:34:24 »
Ik ben recent begonnen met het daadwerkelijk volgen van het advies van het voedingscentrum en ik moet zeggen dat ik er nog wel een beetje van sta te kijken hoe veel groente en fruit dat eigenlijk is; ik besef nu toch wel dat ik er te weinig van gegeten heb.

Als je je goed aan die porties groente en fruit houdt is de rest van het menu ook veel beter te doen; je hebt er echt niet snel honger op. Ik moet zeggen dat het best lekker voelt nu ik er een week mee bezig ben; ik snap wel waarom ze dit advies geven. Het is inderdaad prima haalbaar; als je maar oplet en je aan de porties houdt :)
Nothing tastes like compassion feels

Vegatopia

[Koken] Groente grazen!
« Reactie #149 Gepost op: 14 september 2016, 13:01:59 »
Groente grazen!

We eten te weinig groente en fruit volgens onder meer het Voedingscentrum. Een appeltje, sinaasappeltje of een schaaltje druiven of aardbeien tussendoor is makkelijk voor elkaar te krijgen, maar de aanbevolen hoeveelheid groente (250 gram) lijkt voor veel mensen een behoorlijke uitdaging. Je kunt natuurlijk dagelijks een smoothie van banaan, spinazie, wortel en boerenkool naar binnen werken, maar er zijn voldoende - mijns inziens veel smakelijkere - alternatieven om de hele dag door groente te grazen. Wij geven een paar handige en vooral bijzonder lekkere tips voor groente bij elke gelegenheid.

Source: Groente grazen!