Vegatopia Forum

Aardpeer

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #20 Gepost op: 14 november 2004, 23:33:11 »
Dat klinkt alsof iemand met een spuitzak een peertje van aardappelpuree vormde, en er truffelschilfers overheen strooide. Op de www.vegatopia.com staat een plaatje van zo'n ding. Dat is een aardpeer.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Aardpeer
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2004, 23:43:52 »
Verder smaken die dingen angstaanjagend naar artisjok

Dan heb ik of geen aardpeer gehad terwijl men mij dat wel voorhield, of jij hebt het over wat anders. :)

ben je misschien in de war met een truffelaardappel? Was het ding paars?
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2004, 08:44:31 »
Wat ik heb gehad was donkerder van kleur dan dat ding op het plaatje, en had meer de vorm van een peer. Ik had er trouwens 2, allebei zowat dezelfde uiterlijke verschijning.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #23 Gepost op: 15 november 2004, 10:28:46 »
Na dit duidelijke plaatje van een trog vol truffelaardappels goed bekeken te hebben kan ik niet anders dan concluderen dat ik toch aardpeertjes heb gegeten.

Blanke aardpeertjes, want die bestaan dus ook. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardpeer
« Reactie #24 Gepost op: 15 november 2004, 12:13:05 »
Paul Gayler heeft het in zijn kookboek wereldse groenten over aardpeer-rosti met brie en aardpeersouffle. Als iemand het precieze recept wil kan ik het wel overtikken
goed dat ik dit lees, ik was nl. helemaal vergeten dat ik dit kookboek ook in de kast heb staan, ga straks thuis dadelijk bijhalen en iets lekkers uit maken  :D Heb het al zeker 2 jaar, maar eigenlijk nooit iets uit gemaakt wegens totaal vergeten...

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2004, 22:12:49 »
Hartige Aardpeertaart

8 aardperen
4 aardappels
4 uien in ringen
1 el arachideolie
zout-peper-muskaatnoot
1 kop ongezoete sojamelk
120g plantaardige margarine
300g meel
7cl koud water
1/2 tl zout

-------------------------------------------

Maak een taartdeeg: vermeng margarine, zout en meel tot een kruimelig deeg, voeg het water toe en kneed het deeg (met de hand of met de keukenmachine) Maak er een bal van.

Kook de aardperen en de aardappel samen gaar in gezouten water. Maak er vervolgens een puree van samen met de sojamelk. Kruiden met peper, zout en flink wat muskaatnoot.

Vet een taartvorm in en bedek deze met het deeg. Doe er vervolgens de puree bovenop.

Bak de uienringen goudbruin in de arachideolie, maar zorg dat ze niet te prak worden. Doe deze dan bovenop de taart.

Verwarm de oven voor op 200°C en bak de taart 20min, tot het deeg begint te kleuren.

Dit recept komt van de Franse veganistische site 'Cuisinez Végétalien' ('Kook veganistisch'). Hier vind je het recept in de taal van Molière, samen met een plaatje van de taart.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Aardpeer
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2004, 23:24:51 »
laatst aardperen gegeten die ongeschild in de oven waren gegaard (door midden). Duurt denk ik een uurtje, olie en zout erover strooien. Geweldig lekker! Ga ik binnenkort ook zelf maken.
Is volgens mij ook leuk voor de kerstmaaltijd, zo'n schaal op tafel met van die dingen uit de oven als side dish.
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2004, 22:31:41 »
Zijn de aardperen al bij supermarkten gesignaleerd?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #28 Gepost op: 22 december 2004, 23:48:15 »
Nope, maar de groentenboer heeft ze wel.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Aardpeer
« Reactie #29 Gepost op: 23 december 2004, 10:23:34 »
Groentenboeren, bestaan die nog? :nosmile:
“it's strange how life makes sense in time...”

Danielle

Re:Aardpeer
« Reactie #30 Gepost op: 29 december 2004, 23:12:02 »
Groentenboeren, bestaan die nog? :nosmile:
Ja hoor, in Nunspeet één en in Elburg twee

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Aardpeer
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2005, 18:04:56 »
laatst aardperen gegeten die ongeschild in de oven waren gegaard (door midden). Duurt denk ik een uurtje, olie en zout erover strooien. Geweldig lekker! Ga ik binnenkort ook zelf maken.
Is volgens mij ook leuk voor de kerstmaaltijd, zo'n schaal op tafel met van die dingen uit de oven als side dish.

kan je ze dan gewoon met schil en al opeten?...

Geldt dit trouwens ook voor als je ze bakt?...

We hebben ze nl weer in ons groentepakket gehad vandaag, en ik wilde ze zo gaan proberen :)
'fish are friends, not food!'

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Aardpeer
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2005, 19:55:42 »
Ik heb het inmiddels al met schil (eerst schoongeboend en gewassen) gebakken met een uitje en een preitje. Erbij zelfgemaakte aardappelpuree en verse peterselie. Was erg lekker!  :D
'fish are friends, not food!'

merlijntje

topinamboers of aardperen genoemd
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2005, 10:59:19 »
- ze staan er opnieuw die grote zonnebloemachtige aardperen, met hun kleine gele bloemen op de top.
Nog even wachten tot het heeft gevroren.
daarnaast de kleine bonzai chinese artishok, petierig klein, maar als delicatesse gekent onder de naam crosnes, ook nog even laten doorrijpen.
- De aardperen kan je stoven, bakken, maar korter dan aardappelen. Ze smaken als artishok harten.
De aardperen vind je in witte en rode varieteit en zouden vooral voor diabeten erg goed zijn. Zoals de schorseneer hebben ze even "de vorst" nodig.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:topinamboers of aardperen genoemd
« Reactie #34 Gepost op: 04 oktober 2005, 17:00:18 »

De aardperen vind je in witte en rode varieteit en zouden vooral voor diabeten erg goed zijn.

Enig idee waarom ze goed zouden zijn voor diabeten? Ik heb er geen verstand van maar weet wel dat er in aardperen inuline zit; het zou zomaar kunnen dat iemand ooit dacht " hmm inuline, insuline, dat is vast hetzelfde en dan is het vast heel goed voor diabeten"

merlijntje

Re:Aardpeer
« Reactie #35 Gepost op: 05 oktober 2005, 20:39:33 »
Zoals zo vele dingen die je lezen kunt in allerlei kruidenboeken, neem ik het aan. Ik eet ze graag, ze hebben een notensmaak en zijn qua groei heel gezond. Heb nooit ziekten vastgestelt.
De rode zijn of lijken me lekkerder.
Er zit zoals ik vernam gemakkelijker verteerbaar zetmeel en eiwit in. mss is de reden de inuline.
Ik zie ze meer als culinair erfgoed dan alleen maar goed voor zieken, o.a diabeten. Ik denk dat ze beter een totaal concept zien, van  gezonde voeding en ontspanning en vooral werken aan zichzelf als mens. Maar voor de meesten gaat dit tever, daarom dat allopathie de gemakkelijkste weg is.
Pilleke en oeps, probleem opgelost  :O ::) :-\ maar we weten wel beter, zo lukt dat niet ;)

Vegatopia

[Koken] Aardpeer / spinazie / Parijse champignon / hazelnoot
« Reactie #36 Gepost op: 11 februari 2016, 13:00:20 »
Aardpeer / spinazie / Parijse champignon / hazelnoot

Eergisteren bespraken we het boek Vegetables that sparkle the conversation - Graanmarkt 13 van Seppe Nobels. Van redacteur Karl kreeg het viereneenhalve ster. Vandaag een recept uit dit boek voor aardperen uit de oven met spinazie, champignons, hazelnoot en schapenkaas.

Source: Aardpeer / spinazie / Parijse champignon / hazelnoot

Vegatopia

[Koken] Aardpeer / vijg / linzen / tomaat / rozemarijn
« Reactie #37 Gepost op: 18 februari 2016, 13:01:13 »
Aardpeer / vijg / linzen / tomaat / rozemarijn

Vorige week bespraken we het boek Vegetables that sparkle the conversation - Graanmarkt 13 en plaatsten we een recept eruit voor aardperen uit de oven met spinazie, champignons, hazelnoot en schapenkaas. Vandaag hebben we nog een aardpeer-recept uit dit boek van Seppe Nobels voor jullie, ditmaal met vijgen, linzen, tomaat en rozemarijn.

Source: Aardpeer / vijg / linzen / tomaat / rozemarijn