Vegatopia Forum

Aardappels poffen voor op de bbq..

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charlotte

Aardappels poffen voor op de bbq..
« Gepost op: 23 juni 2006, 15:18:39 »
Ik zou graag aardappels poffen voor op de bbq, met een knoflookachtig creme fraiche sausje erbij. Kan iemand mij op een zo Debieliaans mogelijke wijze stap voor stap uitleggen wat ik daarvoor moet doen (en verder nog in huis moet halen)?? Kan ik gewoon elke supermarktaardappel gebruiken?? Moet ik dan nog iets voorbewerken in de oven ofzo en alu-folie ingesmeerd met olie geloof ik, op de glimmende kant of juist niet??

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Aardappels poffen voor op de bbq..
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2006, 11:01:18 »
Neem redelijk kleine aardappelen. Nieuwe aardappelen zijn er nu, en die zijn erg smaakvol. Neem vastkokende. Niet schillen, wel even wassen, de schil kun je dadelijk gewoon opeten.
Pak ze individueel in alu-folie in, glimmende kant buiten, niet met olie insmeren voor zover ik weet. Leg op bbq, af en toe keren, en prik af en toe om te kijken of ze al gaar zijn, hoe groter de aardappel hoe langer het duurt.

Knoflooksaus
7-8 tenen knoflook, uitgeperst
6 el mayonaise
6 el volle yoghurt
1/2 tl suiker

Meng alle ingredienten goed en laat een tijdje, minstens een uur, maar een nacht lang kan ook, in de koelkast staan.

Je kunt ook de killerknoflooksaus van Sam proberen, die is ook erg lekker, maar wel voor de meer gevorderde knoflooksaus-eter:

Knoflooksaus-die-terugbijt, vegetarisch /of veganistisch

- 2 kleine bolletjes knoflook of 1 a 1,5 grote bol knoflook.
- 4 eetlepels mayonaise /of eivrije mayonaise
- 250 ml yoghurt /of Yofu naturel
- bieslook: 1 eetlepel gedroogd of 4  eetlepels vers
- peterselie: 1 grote theelepel gedroogd of 2 eetlepels vers
- Klein beetje peper en zout naar smaak

Pel de knoflook en doe de knoflookteentjes met de groene kruiden in een hoge mengbeker, doe er de mayonaise bij. Maak met de staafmixer hiervan in 1 minuut een gladde prut. Roer hier dan met een lepel de yoghurt/Yofu doorheen. Let op: niet meer staafmixen als de yoghurt/Yofu er bij zit, want dan wordt het een heel waterig sausje.

De hoeveelheid knoflook kan naar beneden bijgesteld worden indien gewenst (in het geval van de volgende dag moeten werken ofzo). 6 tot 8 middenmaat teentjes is echter het minimum. De hoeveelheid knoflook naar boven bijstellen raad ik niet aan ;)
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2006, 11:04:14 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardappels poffen voor op de bbq..
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2006, 11:22:08 »
Ik denk dat het ook handig kan zijn de aardappellen van tevoren halfgaar te koken en dan pas in aluminuim te verpakken voor de barbeque. Dan duurt het wat minder lang voordat ze gaar zijn.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Aardappels poffen voor op de bbq..
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2006, 11:29:23 »
Ja als ze groot zijn is dat wel handig, maar ik vind het zelf ook iets minder lekker, dus vandaar dat ik kleine aardappels neem, dan duurt het niet zo lang om ze op de bbq in zijn geheel te garen.
,,,,فلافل

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Aardappels poffen voor op de bbq..
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2006, 14:11:20 »
Mmm, dat wil ik ook gaan proberen!

Ik heb ook wel eens gehoord dat je ze in aluminiumfolie tussen de houtskool kunt garen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

En ik begrijp dat het van de maat pieper afhangt, maar heeft iemand een indicatie van de bereidingstijd? Langer dan bij koken?


Stiekem toch een banaan!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardappels poffen voor op de bbq..
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2006, 17:57:54 »
de aardappel insnijden, dan gaart hij volgens mij sneller en je hebt meteen een opening waar je de saus in kunt gieten en kunt beginnen met uitlepelen. oh ja, de ingepakte aardappels kun je het beste tussen de kolen leggen. hoe lang weet ik niet, maar in de oven duurt het ongeveer een uur, dus op de bbq vast ook zoiets...

saus: kwark of bulgaarse yoghurt met verse kruiden en veel knoflook is erg lekker! eventueel met wat geraspte komkommer voor iets wat op tzatziki lijkt.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2006, 17:58:59 door Gabs »

Charlotte

Re:Aardappels poffen voor op de bbq..
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2006, 21:55:27 »
WauW! Wat een te gekke reacties, hartelijk dank!! Met Debieliaans bedoel ik stap voor stap goed uitgelegd, ik kan best leuk koken maar heb het liefste een duidelijk recept. Velen op deze forum hebben aan een half woord genoeg en weten dan wat ze moeten doen en/of toevoegen, ik helaas niet... Ook met experimenteren ben ik niet zo'n durfal. Allen bedankt!!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Aardappelen
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2011, 13:19:25 »
Van de ene ellende in de andere: krijg je asperges, moet je er nieuwe aardappelen bij kopen. Heb ik direct twee kilo, dus daar blijft dan vast wat van over. Wat kunnen we er nog meer mee waarmee de nieuwigheid van nieuwe aardappelen een beetje goed uitkomt (dus niet dat bepaalde mensen (je weet wie ik bedoel, @n) elk gerecht waar aardappelen in gaan gaan roepen)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Nieuwe aardappelen
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2011, 13:27:57 »
Pellkartoffeln: In de schil koken of in aluminiumfolie een uur in de oven. Serveren met boter, peper en zout. Of met (kruiden-)kwark.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Nieuwe aardappelen
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2011, 13:33:59 »
Pellkartoffeln: In de schil koken of in aluminiumfolie een uur in de oven. Serveren met boter, peper en zout. Of met (kruiden-)kwark.
Goed, maar wat als Beilage dazu?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Nieuwe aardappelen
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2011, 13:42:54 »
Pellkartoffeln: In de schil koken of in aluminiumfolie een uur in de oven. Serveren met boter, peper en zout. Of met (kruiden-)kwark.
Goed, maar wat als Beilage dazu?
Dazu isst man üblicherweise Salat. Veldsla bijvoorbeeld (zeer klassiek), of rucola, in ieder geval iets groens als basis. Simpele dressing op basis van rode balsamico. Naar believen nog iets als tomaat of paprika erdoor, en noten of pitten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Nieuwe aardappelen
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2011, 14:59:24 »
Duitsers kunnen toch geweldig goed rode koolsalade maken? Dan wordt de vervolgvraag zeker wat je met de rest van de rode kool moet.

Aardappelsalade (http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8522-frisse-salade-van-nieuwe-aardappels ik schat in dat jij minder dressing wil) is ook een goede met nieuwe aardappels.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Nieuwe aardappelen
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2011, 15:53:08 »
Duitsers kunnen toch geweldig goed rode koolsalade maken? Dan wordt de vervolgvraag zeker wat je met de rest van de rode kool moet.
Nee, ik heb mijn quotum rode kool voor dit seizoen gehad.

Citaat
Aardappelsalade (http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8522-frisse-salade-van-nieuwe-aardappels ik schat in dat jij minder dressing wil) is ook een goede met nieuwe aardappels.
Ik wil vooral minder mais en geraspte kaas, denk ik
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Nieuwe aardappelen
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2011, 16:51:11 »
Van de ene ellende in de andere: krijg je asperges, moet je er nieuwe aardappelen bij kopen. Heb ik direct twee kilo, dus daar blijft dan vast wat van over. Wat kunnen we er nog meer mee waarmee de nieuwigheid van nieuwe aardappelen een beetje goed uitkomt (dus niet dat bepaalde mensen (je weet wie ik bedoel, @n) elk gerecht waar aardappelen in gaan gaan roepen)
Zwaar medelijden.
Ander idee, laten uitlopen, poten, misschien af en toe een beetje water geven, en dan heb je over een paar maanden heeeel veel nieuwe nieuwe aardappelen.  ;)

Vegatopia

[Koken] Rösti
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2016, 13:00:11 »
Rösti

Heb je zin in wat anders dan gekookte of gebakken aardappelen, of aardappelpuree? Maak dan eens rösti. Natuurlijk niet van die kant-en-klare schijfjes uit de diepvries, maar gewoon zelfgemaakt. En dat is helemaal niet moeilijk. Een basisrecept.

Source: Rösti
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2016, 13:22:12 door Eelco »

Re: [Koken] Rösti
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2016, 13:09:18 »
Nu moet ik ineens aan paranormale hypnose denken. 8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Rösti
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2016, 13:42:24 »
Nu moet ik ineens aan paranormale hypnose denken. 8)
:P
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: [Koken] Rösti
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2016, 14:33:19 »
Lekker Eelco!

Omdraaitip: Na het op het bord laten glijden van de rosti, doe je geen boter in de pan, maar legt klontjes boter op de rosti op het bord, die met de ongebakken kant omhoog ligt. Omdat de pan dan droog is, kun je de koekenpan over het bord zetten en dan het bord met pan omdraaien, dan heb je geen kans dat de rosti breekt. De klontjes boter zitten dan onder de rosti en verspreiden zich snel als de pan weer op het vuur staat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light