Vegatopia Forum

Wijn-spijs

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Wijn-spijs
« Gepost op: 05 mei 2023, 15:33:33 »
Wij hebben een mooie pinot noir uit de Bourgogne liggen, en zoeken nu een goed passend vegetarisch gerecht erbij.
Ik denk dat paddestoel en/of harde kaas een goede denkrichting is, en ben zeer benieuwd of anderen hier wel eens over na hebben gedacht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wijn-spijs
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2023, 00:01:45 »
Ik denk eerder omgekeerd: wat voor wijn past bij een gerecht.

Een goede pinot noir zou ik liever als hoofdrolspeler nemen, later op de avond, met misschien wat goede kaas of goede olijven of andere umami antipasti.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Wijn-spijs
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2023, 06:57:38 »
Een pinot noir is, ondanks fruittoetsen, eerder droog en lichtvoetig, elegant en aards. Hij zou dus zeker passen bij gebakken champignons en zeker ook bij een kaasschotel. Drink hem zeker niet te warm (wordt soms zelfs wat gekoeld).

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2023, 17:34:52 »
Zeker niet te warm nee, en deze is ook nog eens tamelijk licht, uit Pommard. En hij krijgt ook zeker de hoofdrol, maar ik wilde er wel echt eten bij serveren.
Ik dacht aan een paddestoelen-gerecht van Mari Maris, maar dat is een voorgerecht en ik zoek eigenlijk een hoofdgerecht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Wijn-spijs
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2023, 18:30:25 »
Basic, maar daarom niet onsmakelijk:
https://www.vegetariers.nl/lekker/recepten/gebakken-paddenstoelen-en-blauwe-kaas-of-geitenkaas
Champignons en kaas gecombineerd (ikzelf zou voor geitenkaas gaan, blauwe kan al vlug wat overheersen, maar kwestie van smaak).
Broodjes zou ik dan maken als dikke toast, zoals bij toast champignons. Afsluiten kan dan nog met een stukje (eventueel andere dan in recept) kaas.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2023, 21:15:29 »
Zeker lekker, maar ik zoek wel een soort van diner-gerecht. Richting kerstdiner. 😏
Als basis dacht ik aan de bakjes met paddestoel uit Maison Mari, maar liever echt hoofdgerecht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wijn-spijs
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2023, 21:30:58 »
De paddenstoelenlasagna van Ottolenghi? Is een werkje om te maken, maar erg lekker. Rode peper kan evt worden weggelaten, weet even niet meer of je dat at.
https://www.culy.nl/recepten/paddenstoelenlasagne-vegetarische-lasagne/

Ik bak hem trouwens op 200 graden, niet 250.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Wijn-spijs
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2023, 22:57:50 »
Je kan een voorgerecht ook opleuken door er bijvoorbeeld zoete aardappels uit de oven bij te serveren en iets als gebakken witlof.
Ik weet niet meer helemaal wat je wel en niet mag.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2023, 14:12:29 »
Dat is waar.
Toch zou er een groep Bourgondiërs moeten zijn, die ook op zoek is naar het sjieke alternatief van een een stuk beest bij topwijnen, bijvoorbeeld met kerst. Toch?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2023, 14:13:53 »
De paddenstoelenlasagna van Ottolenghi? Is een werkje om te maken, maar erg lekker. Rode peper kan evt worden weggelaten, weet even niet meer of je dat at.
https://www.culy.nl/recepten/paddenstoelenlasagne-vegetarische-lasagne/

Ik bak hem trouwens op 200 graden, niet 250.
Klinkt lekker, bij Italiaanse wijn!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Wijn-spijs
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2023, 17:28:24 »
Nog eens een poging: nu echt wel hoofdgerecht, mét champignons, kaas, ui en knoflook, prei, aardappel in de oven: https://www.ah.be/allerhande/recept/R-R1197995/ovenschotel-van-aardappel-en-champignons
Als jij het niet maakt, maak ik het. Al dan niet met pinot noir.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei 2023, 19:46:06 »
Zeker lekker!
Maar ik zoek echt een sjiek kerstdiner waardig gerecht. Misschien zijn we te zeer een (wijn)snob 😇
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wijn-spijs
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2023, 07:16:45 »
Klinkt lekker, bij Italiaanse wijn!

Ik dronk hem ook al met een Georgische wijn en dat ging uitstekend, maar ik begreep niet, omdat je het ook over een mogelijk gerecht van Mari Maris had en die zit bij mijn weten in Picardië, dat je je louter focust op eten uit Bourgondië.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2023, 08:14:44 »
Ah vandaar, nee ik noemde dat alleen, als indicatie van de complexiteit van het gezochte gerecht. De wijn die we willen opmaken is uit Pommard in de Bourgogne.
Zelfs mijn man wil er eigenlijk tegenwoordig vego bij koken, maar dan wel echt sjiek, zoals een kerstdiner,  en goed passend bij de wijn.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wijn-spijs
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2023, 08:30:30 »
Ik vind een notengehakt Wellington met uienjus altijd wel erg lekker bij een volle rode wijn, en maak dit vaak voor kerst. Klassiek met aardappelpuree en verschillende groenten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wijn-spijs
« Reactie #15 Gepost op: 08 mei 2023, 21:45:18 »
Je lijkt 'sjiek' te associëren met één 'centerpiece' en wat bijgerechtjes (analoog aan een stuk gebraad met aardappelpuree en wat excuusgroentes). Dan lijkt een Wellington of notengebraad (of een combinatie van beiden) wel voor de hand te liggen. De laatste tijd circuleren ook nogal wat recepten voor een knolselderijgebraad op internet, dat zou ook een idee zijn. Eigenlijk is het seizoen voor knolselderij al voorbij, maar nog vind ik het wel bij het weer passen (en knolselderij is zeker nog goed te krijgen).

De knoflooktaart van Ottolenghi (of de champignonlasagne die Selly noemde) lijkt me ook een prima centerpiece. Omdat we nu toch midden in de lente zitten, lijkt een goede groentestoof (estouffade printanière) me ook een aanrader. En/of een ragout van puy-linzen.

Ik persoonlijk zou juist kiezen voor een tafel vol koude en lauwe gerechtjes en hapjes, zodat je lekker lang gezellig kunt peuzelen en wijnslurpen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wijn-spijs
« Reactie #16 Gepost op: 08 mei 2023, 22:07:40 »
Het is ook niet echt het seizoen van de zware paddenstoelen.
Je kunt wellicht wat met morilles.
Bv geconfijte witte asperges met morilles en munt met daarbij individuele aardappelgratins (die van serious eats is goed) en gougeres (bv recept David Lebovitz).

Als die asperges niet aards genoeg zijn voor de wijn, dan in plaats daarvan mogelijk geblakerde prei (kan op bbq of in oven) met eiermimosa, een citroensaus en wederom die morilles. Met aardappelgratin en gougeres.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2023, 22:10:33 door Selly »
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Wijn-spijs
« Reactie #17 Gepost op: 09 mei 2023, 13:33:00 »
Ik ben geen rode wijn expert (noch liefhebber) maar misschien een mole (achtige) saus/ gerecht? Door de cocoa die er in gaat, het sudderen, etc, krijgt het een iepe smaak en past het er allicht goed bij.  En zelf aan te vullen met taco's, koriander, avocaco, salades, etc, voor extra lang tafelen en proeven.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wijn-spijs
« Reactie #18 Gepost op: 09 mei 2023, 19:46:28 »
Dank voor de gastronomische suggesties!
Het hoeft niet een centraal stuk te hebben, maar ik zocht wel een soort van restaurant-eten. 
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken