Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1200 Gepost op: 18 juli 2015, 12:05:40 »
Tuinbonen? Komkommer? Nog nooit gehoord van de guacomole-oorlog?
Jazekers  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1201 Gepost op: 19 juli 2015, 10:51:50 »
Tuinbonen? Komkommer? Nog nooit gehoord van de guacomole-oorlog?
Jazekers  ;D.

Marks & Spencer gaat hierin nog een stapje verder;D
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1202 Gepost op: 12 augustus 2015, 07:54:47 »
Voor mijn verjaardag kreeg ik de Kitchenaid Artisan blender die al heel lang op mijn verlanglijstje stond. Die staat sinds gisterenmiddag te schitteren op het aanrecht  :heart:
Ik maakte meteen een smoothie van yoghurt, mango en sinaasappel en voor vanochtend een ontbijtsmoothie van amandelmelk, een banaan, wat aardbeien en havermout. Lekker!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1203 Gepost op: 12 augustus 2015, 11:59:58 »
Voor mijn verjaardag kreeg ik de Kitchenaid Artisan blender die al heel lang op mijn verlanglijstje stond. Die staat sinds gisterenmiddag te schitteren op het aanrecht  :heart:

:wave:
Lucky you!

Oh, en natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag,  :taart-yum: heb je een leuke dag gehad?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1204 Gepost op: 12 augustus 2015, 19:18:31 »
Dank je wel! Ja, ik heb het leuk gehad. Niet groots gevierd, gewoon klein gezelschap, lekker eten en drinken. Precies zoals ik het graag heb  :)

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1205 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:26:21 »
Vandaag en gisteren de rijsttafel voor het familieweekend van volgende week voorbereid, alle kruidenmengsels in de vriezer, behalve die voor de sateh - daar moet eerst de nepk1p van de vegetarische toko mee ingesmeerd worden en die voor de terong belado, die is nog niet gemaakt.
Ik lig helemaal op schema en dat voelt lekker  :D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1206 Gepost op: 30 augustus 2015, 20:35:17 »
Wat lekker Jol en wat fijn voor je familie dat je dat allemaal maakt  :D Welke gerechten ga je allemaal maken?
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1207 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:42:11 »
Telor besengeh, mockbabi ketjap, sateh mockajam, terong belado, oblok oblok en urap urap. Daar komt zoetzuur (misschien zelf gemaakt), rempejek en emping (die ik geen van beide zelf maak) en rijst bij.
Eigenlijk al jaren vrijwel hetzelfde maar vorige jaar heb ik de urap uit Het Kookboek geprobeerd en die wordt het dit jaar weer. Vroeger maakte ik een veel nattere urap, de droge bevalt beter. Bovendien zijn veel van die rijsttafelgerechten al nat, een droog gerecht is een goede afwisseling en de versie uit ons boek is erg lekker. :D
Dit jaar is de oblok nieuw, dat komt ipv sambal goreng boontjes of sajoer lodeh, omdat ik graag een groentegerecht met tempeh erbij heb.
Vorig jaar maakte ik ook nog tahu ketoprak maar we zijn met drie minder dus kon er een gerecht af.
Een paar maanden terug maakte ik oseng oseng bij een rijsttafel, ik ben een beetje zoekende naar nieuwe combinaties van gerechten, de rijsttafel in deze samenstelling ken ik nu wel.

Voor vrijdag ga ik de preitaart uit Het Kookboek maken, seitangulash, een broodje met roggemeel en natuurlijk rauwkost. Vrijdag is aankomstdag en altijd lekker rommelig, niet iedereen komt tegelijk en sommigen moeten al wat eten als anderen nog niet gearriveerd zijn.

Ik heb er zin in, het is leuk iedereen te zien al zien we elkaar toch wel regelmatig. Het koken enzo vooraf is ook leuk en de inspanning wordt altijd erg gewaardeerd.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1208 Gepost op: 02 september 2015, 12:56:08 »
 :hungry:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1209 Gepost op: 02 september 2015, 13:44:00 »
Wat heerlijk allemaal Jol!
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1210 Gepost op: 02 september 2015, 15:35:22 »
Klinkt superlekker!!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1211 Gepost op: 30 september 2015, 00:57:31 »
Geen fijne kookgebeurtenis, wel een fijne eetgebeurtenis: mooncake. Een collega uit Vietnam, die vorige week even 'thuis' was, had 'gewone' Chinese mooncake en Vietnamese 'sticky rice' mooncake meegebracht. 27 september was namelijk het midherfstfestival, wat geinig genoeg samenviel met onze 'bloody moon'. Met name de sticky rice mooncake vond ik erg lekker: kleverige rijst en een zoetige vulling (volgens mij hazelnoot, suiker en wellicht ook mungbonen, maar die heb ik er niet uitgeproefd). In ieder geval iets dat ik echt nog nooit eerder had gegeten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1212 Gepost op: 30 september 2015, 11:00:02 »
Ik heb wel eens chinese mooncake gehad, maar dat hard gekookte ei erin vond ik toen een beetje apart. Die sticky rice cake klinkt wel lekker.

Morgen maar eens fink aan de slag, vrijdag komen mijn ouders lunchen. Omdat mijn moeder d'r 65e verjaardag niet echt gevierd heeft, ga ik nog ter ere daarvan als verrassing een high tea maken. Met verschillende soorten sandwiches, cakejes, mini-quiche en ander lekkers.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2015, 11:02:14 door meisbaer »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1213 Gepost op: 18 oktober 2015, 00:25:35 »
Dan ga je rond middernacht nog even naar de keuken en proeft een theelepeltje guacamole die je eerder op de avond hebt gemaakt. Vervolgens kijk je ook nog even naar de zuurkool en besluit dat die voldoende is gefermenteerd en dus de koelkast in mag. Je snoept nog wat van de appel-ui-karwijzaadchutney en ververst het water van de olijven, die over een weekje een maand het pekelwater in mogen. Je kijkt nog even na hoe lang het nog duurt voordat je de ingemaakte augurken kunt uitproberen en je verlekkert je aan het flesje olijfolie met knoflook, chilipepertjes en laurierblad waarin je eerder op de avond lekkere groente hebt gegrild. Daarna zoek je nog even op internet wat je eigenlijk met die kweeperen kunt doen die je morgen krijgt. En dan ineens bedenk je dat je eigenlijk best wel een overtuigende Hobbit bent  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1214 Gepost op: 18 oktober 2015, 12:24:40 »
Wauw, goed bezig!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1215 Gepost op: 06 november 2015, 20:59:06 »
Een ontzettend lelijke dip gemaakt. Een soort baba ghanoush van een aubergine, die ik met de broodjes mee de oven in had geschoven, gebakken champignons (die al rimpeltjes kregen en dus moesten worden opgegeten), peterselie, tahin, knoflook, pepertje, citroensap, olijfolie. De grauwe massa smaakt echter geweldig!

En nog een restje rucola met bosui, knoflook, geroosterde zonnebloempitten, olijfolie, rode peper en edelgist tot een pesto verwerkt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1216 Gepost op: 16 november 2015, 01:04:10 »
Hoe heb ik zoveel jaren zonder goede staafmixer kunnen leven? Vandaag heb ik tegelijk met een ciabatta een aubergine in de oven gegooid en die er ook tijdens het afkoelen een poosje in laten liggen (in het kader van 'energie zo optimaal mogelijk gebruiken'). Het velletje eraf gescheurd en vervolgens gepureerd met een stuk of vijftien el-cheapo olijven, gedroogde tomaatjes, knoflook, pepertje, olijfolie en citroensap. Resultaat: een lekkere auberginespread, beetje tapenade-achtig.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1217 Gepost op: 16 november 2015, 09:41:14 »
Ik heb een superlekkere Oreo-chocolade-kokostaart gemaakt (eigenbedacht recept) met een beetje Gellan (volgens mij weinig verschillend van agar-agar, behalve dat het minder krachtig is)!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1218 Gepost op: 16 november 2015, 09:42:26 »
Hoe heb ik zoveel jaren zonder goede staafmixer kunnen leven? Vandaag heb ik tegelijk met een ciabatta een aubergine in de oven gegooid en die er ook tijdens het afkoelen een poosje in laten liggen (in het kader van 'energie zo optimaal mogelijk gebruiken'). Het velletje eraf gescheurd en vervolgens gepureerd met een stuk of vijftien el-cheapo olijven, gedroogde tomaatjes, knoflook, pepertje, olijfolie en citroensap. Resultaat: een lekkere auberginespread, beetje tapenade-achtig.

Lekker! Ik heb een superfijne staafmixer van Braun, hij was niet goedkoop maar is wel mijn beste vriend in de keuken!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1219 Gepost op: 16 november 2015, 11:08:01 »
Hoe heb ik zoveel jaren zonder goede staafmixer kunnen leven?
Toen ik ivm de verkoop/koop van ons huis bij broerlief logeerde had ik mijn staafmixer mee omdat hij en z'n vriend er geen hadden. Ik had beloofd bij wijze van tegenprestatie veel te koken en wilde niet moeten doen.  ;D
Onlangs was de vriend jarig en heb ik 'm een staafmixer cadeau gedaan. Ze zijn enthousiast, gebruiken hem regelmatig en zijn creatiever in de keuken dan voorheen. Onlangs hoorde ik hele enthousiaste geluiden over de avocado-komkommersoep uit het kookboek.