Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1240 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:04:50 »
Standaard mijn voorafje voor een maaltijd met pompoen ;)
Za Zemiata!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1241 Gepost op: 17 oktober 2016, 12:30:06 »
Die gevulde pompoen van Yvette zag er wel awesome uit he? Hij staat op mijn 'te maken' lijst!

Yvette rockt sowieso heel erg!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1242 Gepost op: 03 december 2016, 16:50:07 »
Na een week niet in de keuken te hebben gestaan, is het des te leuker om wat in de keuken te rommelen - zeker als het gezellig druk is in de straat (lekker mensjes kijken) en Kristof ondertussen de kerstversiering ophangt. Brooddeeg voor de zondagse broodjes in elkaar gekneed, een bakje hummus in elkaar gedraaid en de lasagne voor vanavond staat ook al klaar. Dan ook meteen maar het groenteprutje voor de hond gemaakt en een pot kruidenthee gezet.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1243 Gepost op: 08 januari 2017, 21:29:51 »
Ik kook weer! :D Veel te lang veel te weinig m'n best voor gedaan.
Verder heb ik besloten de eerste week van 2017 weer eens helemaal plantaardig te eten (en de rest van het jaar niet per se 100%, maar wel meer dan de laatste tijd gewoonte was geworden).
Dat werd dus weer wat nieuwe recepten zoeken en uitproberen. En daar word ik wel blij van! :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1244 Gepost op: 06 mei 2017, 22:05:42 »
Vanavond een grote hoeveelheid specerijen (komijn-, koriander-, venkelzaad, kardemom, piment, kruidnagel, fenegriek) gevijzeld, gefilterd en opnieuw gevijzeld (zo'n tien keer) en op het eind met aardig wat kurkuma vermengd. Het resultaat: twee potjes mild, maar ontzettend aromatisch currypoeder met een lekker donkere smaak. Eén potje nemen we morgen mee als klein cadeautje, samen met een door Kristof gebakken brood.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1245 Gepost op: 29 juni 2017, 22:19:40 »
Lekker lang in de keuken gestaan om hapjes voor mijn afscheidsfeestje op het werk voor te bereiden. Ik verwacht minstens 40 man.

Eerst wat smeersels gemaakt: ananas-tomatenchutney met nigella (staat lekker vrolijk), een flinke bak hummus (strooi ik ter plekke nog sumac en wat olijfolie over), een nog flinkere bak peterselieyoghurt (lekker stevig, van Turkse yoghurt).

Kristof heeft een aalbessentaart gemaakt (met een goede kilo aalbessen uit de tuin), die er erg mooi uitziet.

In de oven staan twee pizzavormen met spanakopita, met flink ingevet filodeeg en een vulling van ca. 1.5 kilo verse spinazie (met knoflook, pepertje, fijngesneden venkel en prei gewokt en flink uitgeknepen) en goede biologische feta.

Morgen maak ik nog een flinke couscoussalade met zelfgemalen currypoeder en citroensap, gevuld met wortel, groene en rode paprika, komkommer en rozijnen. Ook koop ik bij de Turk een paar veschillende lekkere Turkse broden van de Turkse bakker bij het station.

Verder nog: twee kleine biologische kazen, druiven, dadels. Plus natuurlijk voldoende drank (bier, rode wijn, sapjes, ijsthee).
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1246 Gepost op: 29 juni 2017, 22:32:39 »
Klinkt alsof vanaf 3 augustus een Vegatopia-uitje in Nijmegen wel weer een goed idee is...!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1247 Gepost op: 30 juni 2017, 11:31:52 »
Klinkt als een lekkere happening, veel plezier Eelco.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1248 Gepost op: 30 juni 2017, 21:28:06 »
Klinkt als een lekkere happening, veel plezier Eelco.
Het buffet is goed in de smaak gevallen - een paar mensen hadden al foto's op FB gezien en besloten het middageten over te slaan. Was gezellig, een warm afscheid met zelfs een paar mooie cadeautjes.

Vegatopia-uitje in Nijmegen lijkt me best leuk, er lopen daar meer Vegatopianen rond, heb ik al begrepen  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1249 Gepost op: 30 juni 2017, 23:28:05 »
Klinkt als een lekkere happening, veel plezier Eelco.
Het buffet is goed in de smaak gevallen - een paar mensen hadden al foto's op FB gezien en besloten het middageten over te slaan. Was gezellig, een warm afscheid met zelfs een paar mooie cadeautjes.
Haha, mijn Griekse collega wil het recept voor mijn spanakopita hebben  :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1250 Gepost op: 01 juli 2017, 20:45:17 »
Wat leuk Eelco en de hapjes klinken heerlijk.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1251 Gepost op: 15 februari 2018, 00:57:40 »
Geen culinair hoogstandje, maar op een doordeweekse dag even een pompoen-zoete-aardappel-linzensoep draaien (om daar de komende drie-vier dagen van te kunnen genieten) is best fijn. Daarnaast heb ik van een restje rucola (die op moest) snel een rucolapesto met geroosterde zonnebloempitten, edelgist, knoflook, peperkorrels en goede olijfolie gemaakt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1252 Gepost op: 03 juni 2018, 22:39:02 »
Gisteravond kwam het gesprek even op koolrabi, vraag me niet waarom. Ik vertelde dat ik in Nederland toch een stuk minder koolrabi koop, omdat ik een euro voor een relatief klein knolletje relatief best aan de prijs vind. Toen ik vanochtend uit Hannover vertrok, stak mijn schoonmoeder een fikse koolrabi in mijn rugtas. "Zeg, het is niet zo dat je het in Nederland niet kan krijgen, hoor." - "Dat begrijp ik, maar niet voor 39 cent." Een lief gebaar, toch?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1253 Gepost op: 04 juni 2018, 07:47:06 »
Wat lief!

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1254 Gepost op: 04 juni 2018, 11:40:59 »
Ik heb dit weekend eigenlijk hetzelfde meegemaakt bij mijn moeder. Zij doet ook regelmatig boodschappen in Duitsland, het is maar 15km. Bij Delhaize heb ik al veel meer betaald dan 1 euro voor een kleine  koolrabi...
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1255 Gepost op: 07 juni 2018, 08:07:34 »
Ken jij het recept voor geblakerde koolrabi van Jigal Krant (uit kookboek TLV) al Eelco?
Lijkt me wel wat voor jou. Maakte het onlangs en vond het echt heel lekker.

Het komt erop neer dat je een koolrabi in de oven roostert (zonder verdere toevoegingen) op de hoogste stand, tot ie helemaal zwart is. Dan pel je het buitenste velletje eraf, en doe je er lekkere olijfolie, feta, fijngesneden groen pepertje, sesamzaadjes en verse tijm overheen. Heel simpel, maar smullen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1256 Gepost op: 07 juni 2018, 20:00:27 »
Ik heb het boek liggen, en ga er dit weekend een recensie van schrijven. Kijken of ik dat aandurf  ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1257 Gepost op: 08 juni 2018, 19:55:58 »
Ik heb het boek liggen, en ga er dit weekend een recensie van schrijven. Kijken of ik dat aandurf  ;)

Het is onwijs lekker. Ik deed er feta, dille en nigellazaad bij.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1258 Gepost op: 11 juni 2018, 13:16:24 »
Ken jij het recept voor geblakerde koolrabi van Jigal Krant (uit kookboek TLV) al Eelco?
Lijkt me wel wat voor jou. Maakte het onlangs en vond het echt heel lekker.

Het komt erop neer dat je een koolrabi in de oven roostert (zonder verdere toevoegingen) op de hoogste stand, tot ie helemaal zwart is. Dan pel je het buitenste velletje eraf, en doe je er lekkere olijfolie, feta, fijngesneden groen pepertje, sesamzaadjes en verse tijm overheen. Heel simpel, maar smullen.
Op de een of andere manier kan ik me er weinig bij voorstellen. Wat gebeurt er dan met het vruchtvlees als je het in de oven zwart roostert? Wordt het zacht of zo? Ik vind juist de stevige textuur van koolrabi zo fijn.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1259 Gepost op: 11 juni 2018, 13:24:31 »
Het gaat wat meer richting een gekookte knolselderij heen, vind ik zelf. Maar nog wel iets stevig, beetje peerachtig?