Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #900 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:19:24 »
Fijn! Als ik eenmaal in de flow zit gaat het prima, maar mede dankzij de Vegatopia IJsmaand zitten de verloren kilo's vh voorjaar er al weer aan...

Gwennepen

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #901 Gepost op: 16 oktober 2011, 18:26:53 »
Ja, dat is bij mij ook zo. De tweede en derde dag altijd een beetje hoofdpijn. Daarna gaat het lekker en heb ik niet het gevoel dat ik iets mis.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #902 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:48:02 »
Ik heb een pan pompoensoep opstaan, met Delicata, oranje Hoikkaido en wortel en specerijen en overige kruiding. Het ruikt nu wel lekker in de keuken. Nu nog even uurtje op klein vuur pruttelen en dan pureren en in potje doen.

Bast, hij wordt nogal warm en kruidig van smaak. Is vast niet erg, dacht ik zo.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #903 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:49:15 »
Ik heb een pan pompoensoep opstaan, met Delicata, oranje Hoikkaido en wortel en specerijen en overige kruiding. Het ruikt nu wel lekker in de keuken. Nu nog even uurtje op klein vuur pruttelen en dan pureren en in potje doen.

Bast, hij wordt nogal warm en kruidig van smaak. Is vast niet erg, dacht ik zo.

Maar hoe vind je hem, want je hield toch niet van pompoensoep?
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #904 Gepost op: 22 oktober 2011, 21:08:43 »
Ik ga hem zelf niet opeten, Bast heeft zich opgegeven als proefkonijn.
Ik had de Delicata gegoogeld en daar zeiden ze ergens dat die meer als een patisson zou smaken. Maar die heb ik ook nog nooit gegeten. Ik ging er vanuit dat het iets flauwer van smaak zou zijn dan gewone oranje pompoen, dus vandaar de stevige warme kruiding (sjalot, knoflook, bouillon met blokje van de turk, gemberpoeder, laospoeder, gemalen korianderzaad, gemalen komijnzaad, snufje gemalen foelie en schepje sambal oelek).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #905 Gepost op: 22 oktober 2011, 21:57:33 »
Zo, het had niet veel gescheeld of ik had zelf een bordje opgeschept. Ik denk dat hij heel lekker is. Voor mij was het net even iets te zalvig, maar ik denk dat iemand die graag pompoensoep eet, de pan uit zou willen likken. De Delicata is idd een stuk minder pompoenerig, maar ik had er natuurlijk ook een kleine Hokkaido door gedaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #906 Gepost op: 22 oktober 2011, 23:42:41 »
Hoe doe je dat eigenlijk, koekje, iets koken en op smaak brengen wat je zelf niet echt lekker vindt? En wat denk je dan als het op smaak is gebracht: "nou ja, voor iemand die het wél lekker vindt is het erg lekker" of zo?  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #907 Gepost op: 23 oktober 2011, 00:05:01 »
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon afzonderlijk de componenten proeven en of deze goed in verhouding zijn. Van pompoensoep is het vooral de zalvigheid die me niet aanspreekt, dus meer structuur dan smaak. Aangezien je van structuur met kleine hoeveelheden om te proeven niet zoveel last hebt, is dat wel te doen. En natuurlijk geur. Je ruikt de specerijen als je deze in pan gooit en aanfruit. Daarna ruik je hoe de smaken zich ontwikkelen, hoef je niets voor de proeven.
Het is net zoiets als een nieuw specerijenmengsel proeven. Daar eet je ook niet in 1x het hele of halve potje van leeg, maar proef je een beetje en of alle componenten goed in verhouding zijn.
Overigens het gedeelte smaak van pompoensoep wat ik niet zo lekker vind, het zoete weeiige, is de smaak die pas 'later' komt. Dus tijdens het proeven van deze pompoensoep, heb ik me vooral geconcentreerd op de smaak die eerder komt en heb daarbij wel geconstateerd dat de nasmaak van deze niet zo zoetig en weeiig is.

Overigens vind ik koffie (hele verse en vers gezette) soms ook erg lekker ruiken. Ik vind koffie om te drinken echt niet lekker en veel te bitter, even de reactie die ik op cafeïne heb daargelaten.

Trouwens, als je aan parfum ruikt, is dat volgens mij hetzelfde idee. Dat eet je ook niet op, maar je kan wel ruiken of de geurtonen goed in verhouding zijn en of ze je aanspreken. Wel vluchtig ruiken natuurlijk, anders proef je het alsnog en heb je langer dan wenselijk (voor zover dat überhaupt wenselijk is) een parfumsmaak in je mond. Beetje het idee van een wierookstokje een paar uur voor het eten aansteken, dan zit je ook voedsel naar binnen te werken met een wiekrooksmaak in je mond.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #908 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:36:53 »
anders proef je het alsnog en heb je langer dan wenselijk (voor zover dat überhaupt wenselijk is) een parfumsmaak in je mond.

Oh, weet je nog die ene keer dat we macarons hadden, waarvan die ene naar Ajax leek te smaken? Het wordt trouwens wel weer tijd voor zo'n evenementje, nu november weer voor de deur staat ;)

Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #909 Gepost op: 23 oktober 2011, 19:11:17 »
Ja, ik moet nog eens zelf macarons bakken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #910 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:58:53 »
Ja, ik ook. Al wordt dat even lange termijn met de ontwikkelingen nu.
Er was trouwens een chocolade macaronbouwpakket van Carte D'Or, ik heb het alleen niet meegenomen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #911 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:05:52 »
Waarom niet?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #912 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:29:23 »
Omdat zo'n pakketje niet lekkerder gaat zijn dan wat we zelf kunnen brouwen, denk ik. Daarnaast hadden we geen pakezel en dan moet je toch prioriteiten gaan stellen. Troost je, er zijn leukere (en lichtere ::)) dingen mee terug gekomen ;)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #913 Gepost op: 24 oktober 2011, 18:32:46 »
Smaken ze ook bij de aardappelkroketten?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Gwennepen

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #914 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:01:46 »
Ik kreeg een zak stoofperen van iemand. En van iemand anders oa een rode kool. Ik vind dat echt de leukste kadootjes :D

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #915 Gepost op: 01 november 2011, 15:18:19 »
Manlief is nu kweeperengelei aan het maken. Ruikt altijd zo lekker. Beetje jammer dat de smaak dan weer minder aan mij besteed is.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #916 Gepost op: 01 november 2011, 15:21:33 »
Hee, zijn er nog kweeperen? Ik kreeg de indruk dat het seizoen alweer bijna over was...
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #917 Gepost op: 01 november 2011, 15:29:12 »
Ja, het seizoen is over, maar mijn ouders hadden er nog wat voor ons bewaard. We hebben ze vorige week opgehaald.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #918 Gepost op: 01 november 2011, 17:00:26 »
Hee, zijn er nog kweeperen? Ik kreeg de indruk dat het seizoen alweer bijna over was...

Op de markt waren er nog veel. Heb er moes van gemaakt met mosterdpoeder, superlekker, maar moet nog even staan.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #919 Gepost op: 01 november 2011, 17:02:12 »
Bij Genco lagen er zaterdag ook nog genoeg.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy