Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #960 Gepost op: 17 maart 2012, 21:32:55 »
Als je op het juiste moment op de juiste plek rondom Amsterdam fietst, krijg je daarna brownies.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #961 Gepost op: 18 maart 2012, 07:02:26 »
Ik zal zorgen dat ik er ben!
:hungry:

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #962 Gepost op: 18 maart 2012, 09:13:46 »
Als je op het juiste moment op de juiste plek rondom Amsterdam fietst, krijg je daarna brownies.
:D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #963 Gepost op: 19 maart 2012, 08:13:26 »
Ik zal zorgen dat ik er ben!
:hungry:
De brownie was heerlijk.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #964 Gepost op: 16 juni 2012, 20:40:27 »
Sinds vanavond in de koelkast: vier potjes tofuspread (smaken: rucola, paprika, champignon en ananas). Een schaaltje kruidenboter met verse bieslook. En een pot ananas-tomaatchutney. Ondertussen heeft K. een kwarktaart gemaakt. Een uurtje gezellig samen rommelen in de keuken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #965 Gepost op: 18 juni 2012, 07:50:37 »
Gisteren vaderdagdineetje gemaakt :)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #966 Gepost op: 18 juni 2012, 13:39:33 »
Sinds vanavond in de koelkast: vier potjes tofuspread (smaken: rucola, paprika, champignon en ananas). Een schaaltje kruidenboter met verse bieslook. En een pot ananas-tomaatchutney. Ondertussen heeft K. een kwarktaart gemaakt. Een uurtje gezellig samen rommelen in de keuken.

Hoe maak jij vega-kwarktaart? Met agar? Of is het meer een monchoutaart of cheesecake?

(Hebben jullie dat ook al vaker gehad, dat je ergens cheesecake besteld en dan kwarktaart krijgt? En dan verbaasd zijn als je het terugstuurt. Of, als je het van te voren vraagt, de bediening vaak het verschil niet weet, en dat blijkbaar ook niet uit het uiterlijk kan afleiden?)

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #967 Gepost op: 18 juni 2012, 14:01:45 »
Net als lieve lijn kookte ik ook voor m'n vader. Hij kreeg paddenstoelenrisotto met asperges en Eerste Oogst tijmblaadjes van m'n balkon, hihi! De munt is ook al voldoende gegroeid, ik denk dat ik daar straks thee van ga trekken :D. Hij kreeg ook nog cheesecake, wat geen fijne kookgebeurtenis was. Althans, voor hem wel (hij is er dol op), maar ik heb er een hekel aan het te maken. Maar ja, alles voor vader ;).

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #968 Gepost op: 18 juni 2012, 14:09:47 »
Ondertussen heeft K. een kwarktaart gemaakt. Een uurtje gezellig samen rommelen in de keuken.
Hoe maak jij vega-kwarktaart? Met agar? Of is het meer een monchoutaart of cheesecake?
Ehm, het was meer een Käsekuchen  ;). K. even naar het recept gevraagd en uit de losse pols vertaald (uit een Duits kookboek van de uitgeverij GU):

Käsekuchen ohne Boden - Kwarktaart zonder bodem
Voor 1 springvorm van 26 cm.

150 g boter, 200 g suiker, 4 eieren, 1 vanillepeul (of 1 zakje vanillesuiker), 6 el griesmeel, 500 g kwark, 500 g Frischkäse ('Hüttenkäse'), geraspte citroenschil, vet om de springvorm in te vetten

- Oven op 180 graden voorverwarmen, springvorm invetten
- Boter met suiker tot een schuimig mengsel roeren, eieren één voor één erdoor mengen. Merg uit de vanillepeul schrappen en dit met griesmeel, kwark en Frischkäse door het boter-suiker-eimengsel roeren. Dit alles in de springvorm. In 50 minuten goudgeel bakken
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #969 Gepost op: 18 juni 2012, 16:53:24 »
Hoe maak jij vega-kwarktaart? Met agar? Of is het meer een monchoutaart of cheesecake?
(Hebben jullie dat ook al vaker gehad, dat je ergens cheesecake besteld en dan kwarktaart krijgt? En dan verbaasd zijn als je het terugstuurt. Of, als je het van te voren vraagt, de bediening vaak het verschil niet weet, en dat blijkbaar ook niet uit het uiterlijk kan afleiden?)

Weet je zeker dat je dan kwarktaart en niet monchoutaart krijgt? Want jij verwacht de gebakken cheesecake of niet? Want volgens mij is in NL een cheesecake hetzij een ongebakken monchoutaart hetzij de gebakken cheesecake.

Hier staat ook een moo vega recept voor kwarktaart http://www.lekkerplantaardig.net/kwark_taart.htm deze is helemaal plantaardig maar je kunt ook kwark nemen en een koekjesbodem.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #970 Gepost op: 18 juni 2012, 16:59:13 »
Hoe maak jij vega-kwarktaart? Met agar? Of is het meer een monchoutaart of cheesecake?
(Hebben jullie dat ook al vaker gehad, dat je ergens cheesecake besteld en dan kwarktaart krijgt? En dan verbaasd zijn als je het terugstuurt. Of, als je het van te voren vraagt, de bediening vaak het verschil niet weet, en dat blijkbaar ook niet uit het uiterlijk kan afleiden?)

Weet je zeker dat je dan kwarktaart en niet monchoutaart krijgt? Want jij verwacht de gebakken cheesecake of niet? Want volgens mij is in NL een cheesecake hetzij een ongebakken monchoutaart hetzij de gebakken cheesecake.

Hier staat ook een moo vega recept voor kwarktaart http://www.lekkerplantaardig.net/kwark_taart.htm deze is helemaal plantaardig maar je kunt ook kwark nemen en een koekjesbodem.

Of kokosslagroom!: http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/feestdagen/161-feestdagen/11757-vegan-monchoutaartje-met-pepernotenbodem-chocoschotsen-en-sinaasappelmarmelade

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #971 Gepost op: 19 juni 2012, 17:00:42 »
Nou, monchoutaart vind ik prima, want vega en errug lekker! Zelfde geldt voor cheesecake :-).

Lijken me lekkere alternatieven, die vegan kwarktaart en kokosmelktaart, bedankt!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #972 Gepost op: 24 juni 2012, 10:10:14 »
Gisteren cupcakes gemaakt voor party van webshop van vriendin. Met frambozenjam erin en citroenbotercreme en sprinkels. Daarbij maakte ik een non alcoholische cocktail. Geblenderde frambozen, een beetje siroop, geblenderd ijs en seven up. Erg lekker!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #973 Gepost op: 10 augustus 2012, 11:47:06 »
Ik weet nog niet wat het gaat worden, maar 't gaat iets gebak-achtigs worden, want m'n broertje is vandaag jarig. Zelf zit hij nog steeds op Honolulu en m'n vader zit op 't eilandje ten noordwesten daarvan, maar m'n moeder is wel hier en wil vast wel iets taartigs. Nu nog even bedenken wat! Ik zat alvast te denken aan iets met citroen of iets met frambozen...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #974 Gepost op: 10 augustus 2012, 22:34:09 »
Ik heb gisteren frambozencrumble ter ere van mijn moeders verjaardag gemaakt: smelt iets van 75 gram boter. Roer er suiker, bloem, havermout en een klein beetje water of citroensap door, tot het lekker is en een beetje kruimel-klonterig. Wat gehakte amandelen erdoor is ook lekker.
Doe een pond bevroren frambozen in een lage ovenschaal, verdeel de deegkruimels erover en bak het geheel twintig minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Lekker met (heel Zweeds) vanillesaus of ijs.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2012, 08:57:03 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #975 Gepost op: 11 augustus 2012, 00:31:13 »
Hiep hiep voor Maartjes moeder!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #976 Gepost op: 13 augustus 2012, 10:28:26 »
Grappig, Maartje, ik doe mijn kruimels ook altijd op gevoel, volgens hetzelfde systeem als jij...
Bij een perencrumble is kokospoeder trouwens heel lekker :D

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #977 Gepost op: 01 september 2012, 12:13:58 »
Hoe maak jij vega-kwarktaart? Met agar? Of is het meer een monchoutaart of cheesecake?
(Hebben jullie dat ook al vaker gehad, dat je ergens cheesecake besteld en dan kwarktaart krijgt? En dan verbaasd zijn als je het terugstuurt. Of, als je het van te voren vraagt, de bediening vaak het verschil niet weet, en dat blijkbaar ook niet uit het uiterlijk kan afleiden?)

Weet je zeker dat je dan kwarktaart en niet monchoutaart krijgt? Want jij verwacht de gebakken cheesecake of niet? Want volgens mij is in NL een cheesecake hetzij een ongebakken monchoutaart hetzij de gebakken cheesecake.

Hier staat ook een moo vega recept voor kwarktaart http://www.lekkerplantaardig.net/kwark_taart.htm deze is helemaal plantaardig maar je kunt ook kwark nemen en een koekjesbodem.

Of kokosslagroom!: http://www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/feestdagen/161-feestdagen/11757-vegan-monchoutaartje-met-pepernotenbodem-chocoschotsen-en-sinaasappelmarmelade
De oudste dochter maakte deze gisteren en staat nu met stip genoteerd als haar favoriet! Ze gebruikte wel krieken jam als topping. Maar echt,  :kwijl:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #978 Gepost op: 01 september 2012, 12:44:59 »
 :D

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #979 Gepost op: 11 september 2012, 16:34:23 »
Naar de indische winkel geweest, mijn kruidenkast aangevuld met zwarte sesam, zwart zout, bruin mosterdzaad, 3 kleurtjes van die ronde heel pikante pepertjes, en verse groene kerrieblaadjes. Vanavond dus een curry, met okra en nog vanalles, nog eens kijken online voor meer informatie. De pikante pepertjes gaan er wel nog niet in mogen, want F. heeft nog wat last van zijn ogen, en anders gaat het niet goed komen, vrees ik.