Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #980 Gepost op: 15 september 2012, 15:04:52 »
Enorm veel potten piccalilly gemaakt, wij kunnen weer de hele winter stamppot eten. Twee soorten, klassieke en kruidige. Ik ben benieuwd!

En nog een tip voor andere piccalillykokers: eerst de saus koken, de groenten erbij kieperen en het geheel weer aan de kook brengen duurt (bij mij) lang en leidt vrijwel zeker tot aanbranding. Wat beter werkte was de saus koken met maar een derde van de azijn en ondertussen de rest van de azijn aan de kook brengen, daar de groenten bijdoen en weer aan de kook brengen en dan de hete saus erbij. Ging bij mij heel goed!
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #981 Gepost op: 15 september 2012, 20:22:14 »
En drie potten adzjika, en Ottolenghi's knoflooktaart.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #982 Gepost op: 16 september 2012, 14:45:45 »
Oeh, klinkt allemaal lekker Maartje!

Ik ben in een soep-fase, en in een probeerfase, en dat leidt tot fijne soepgebeurtenissen. Eerder deze week broccolisoep met blauwe kaas, vandaag mexicaanse bonensoep met ernaast tortillachips met guacamole. Het voelt eigenlijk meer als snacken dan als een verantwoorde maaltijd, ondanks dat het bijna 100% groente is  :kwijl:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #983 Gepost op: 16 september 2012, 15:03:40 »
Op mijn werk (Ekoplaza) proberen we zo min mogelijk groente weg te gooien die niet meer verkoopbaar zijn. Veel gaat naar het eetcafé (de wat minder verlepte dingen) en naar de dieren van medewerkers. Maar ik neem ook wel eens wat mee, ook om eens uit te proberen hoe het smaakt en hoe je het moet klaar maken.

Deze week voor het eerst geroosterde bietjes gemaakt, met pastinaak en wortel uit de oven. Was lekker, ik denk dat ik nu officieel bietjes lekker vind.  :D
Vanmiddag had ik drie kleine, redelijk uitgedroogde artisjokken klaar gemaakt. Wel een gedoe met al dat schoonmaken, maar de harten waren nog best sappig en lekker. Smaakt een beetje naar aardpeer, vind ik.


Gwennepen

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #984 Gepost op: 21 oktober 2012, 13:25:39 »
Ik was gister een even heel boos omdat Jai al mijn zelfgemaakte veganaise had opgegeten. Maar voelde me snel daarna gevleid dat mijn veganistische lifestyle zo door hem gewaardeerd wordt. ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #985 Gepost op: 29 oktober 2012, 10:49:05 »
Eindelijk de perfecte vega(n) shepherd's pie gemaakt:
50 gram puy linzen
125 gram wortel in blokjes
125 gram knolselderij in blokjes
gesnipperd uitje
plantaardige bouillon
dessertlepel bloem
peper, nootmuskaat, gemalen kruidnagel
aardappelpuree van 225 gram aardappels, klontje margarine, scheutje (soja)melk, peper, zout

De linzen in de bouillon gaarkoken, zorg ervoor dat er een cm ofzo kookvocht overblijft. De ui, wortel en knolselderij 5 minuten bakken (de wortel en knol moeten nog net niet beetgaar zijn), dan de gare linzen en het kookvocht erbij doen. Los de bloem op in een beetje water (staafmixer is handig hiervoor) en giet het in kleine scheutjes bij de groenten, iedere keer even roeren tot het een beetje sauzig wordt. De bouillon moet een jus-achtige substantie worden. Kruiden met nootmuskaat, gemalen kruidnagel, peper (zout is ws niet nodig omdat de bouillon zout genoeg is). Dan in een ovenschaal, aardappelpuree erop en 15 minuten in een hete oven.

Deze hoeveelheid is voor 1 persoon, maar is wel ruim. Ultiem comfort food tijdens deze gure herfstdagen!
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2012, 11:36:21 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #986 Gepost op: 01 november 2012, 21:28:29 »
We hadden nog een halve zak zwarte bonen, alles gekookt met veel verse groenten en kruiden. Vanavond goed gelukte gallo pinto gegeten en voor maandag de overgebleven bonen plus kookvocht als soppa negra. Het kookvocht is door al dat vers al zo lekker dat er alleen maar wat fijngesneden knapperige groenten toegevoegd hoeft te worden, plus gepocheerder eieren om het af te maken.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #987 Gepost op: 04 november 2012, 16:10:15 »
We hebben een paar messen laten slijpen en scherp dat ze zijn!
We hadden erg goedkoop een messenblok met messen van BK bij de Blokker gekocht, maar die dingen waren dus superbot (slecht dat ze die zo verkopen, er maar daarom waren ze misschien ook zo goedkoop). Anyway, nu zijn ze zo scherp dat je echt kan choppen en je een goede kok wanen :)
En heel erg in je vinger snijden, zoals m'n vriend al heeft uitgevonden :(.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #988 Gepost op: 04 november 2012, 18:59:35 »
Vandaag bij IKEA een notenkraker gekocht. We hebben een heleboel walnoten gekregen van mijn collega, maar het was gister een ramp met de deegroller om ze open te krijgen. Normaal kopen we steeds walnoten die al gepeld zijn, maar wat zijn verse walnoten lekker! Gister dus kaneel-walnoot-broodjes mee gemaakt. :)
Ook een au-bain-maria inzet gekocht. Dat lijkt me ook handig. En nog een paar glazen potten die we ook al hebben ter aanvulling.
Groetjes, Antje

Aiko

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #989 Gepost op: 04 november 2012, 19:06:55 »
Vandaag bij IKEA een notenkraker gekocht. We hebben een heleboel walnoten gekregen van mijn collega, maar het was gister een ramp met de deegroller om ze open te krijgen. Normaal kopen we steeds walnoten die al gepeld zijn, maar wat zijn verse walnoten lekker! Gister dus kaneel-walnoot-broodjes mee gemaakt. :)
Ook een au-bain-maria inzet gekocht. Dat lijkt me ook handig. En nog een paar glazen potten die we ook al hebben ter aanvulling.

Vergeet er niet een paar te zaaien dit najaar. Dan heb je over zeven / acht jaar eigen productie.

Mijn zelfgezaaide walnotenboom in najaar 2003 geeft nu al voor de vierde opeenvolgend jaar enige tientallen walnoten.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #990 Gepost op: 04 november 2012, 20:22:29 »
Nou Aiko, ik zou wel willen, maar helaas past het net niet in onze tuin van 4 bij 4. ;)
Er staat wel een pruimenboom *die geen pruimen geeft, maar wel mooie bloesem*, een nader te identificeren boom, veel kruiden die we daadwerkelijk eten en ook veel (mannelijke) pompoenen. Dit jaar hebben we ook maïskolven geprobeerd, daar hebben we 4 van geoogst. Op de tuintafel plant ik dan nog tomaat, sla, etcetera (het meeste in rijtjes-bakken want dan passen er 'veel' naast elkaar).
Groetjes, Antje

Aiko

Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #991 Gepost op: 04 november 2012, 20:24:25 »
Nou Aiko, ik zou wel willen, maar helaas past het net niet in onze tuin van 4 bij 4. ;)

Gewoon wildplanten.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #992 Gepost op: 08 november 2012, 11:12:09 »
Paprikaconfituur gemaakt, :yummie:
Duurde iets langer dan fruitconfituren om dat die blokjes paprika ondanks gaar te zijn, nog altijd vast blijven aanvoelen. Dus een half uur laten koken met water, dan de pureestamper erin, daarna de staafmixer, toen pas de geleisuiker en laten opstijven. Volgens het recept moest er ook citroensap in, maar dat heb ik vervangen door wijnazijn omv de citrus-intolerantie vd dochter. Het ziet er heel vrolijk rood uit, beetje als loempiasaus.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #993 Gepost op: 08 november 2012, 20:14:33 »
@meisbaer
Nu nog een aanzetijzer erbij  ;)

Overigens kun je je beter met een scherp mes een vinger afsnijden, dan met een bot mes. Bij een scherpe snede kan een chirurg er nog wat mee. Sorry, beetje luguber.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #994 Gepost op: 10 november 2012, 19:02:24 »
@meisbaer
Nu nog een aanzetijzer erbij  ;)

Overigens kun je je beter met een scherp mes een vinger afsnijden, dan met een bot mes. Bij een scherpe snede kan een chirurg er nog wat mee. Sorry, beetje luguber.

Dat weet ik, botte messen laten rafels achter :) Maar gelukkig waren het alleen maar mooie sneedjes die wel even bloedden maar na even dicht te drukken zat het ook weer snel dicht. En ik kan gelukkig wel tegen bloed  :P

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #995 Gepost op: 18 november 2012, 22:51:31 »
Gisteren rijsttafel gemaakt, met zelf gebakken cassave kroepoek en zelfgemaakte atjar!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #996 Gepost op: 19 november 2012, 12:03:07 »
Gisteren rijsttafel gemaakt, met zelf gebakken cassave kroepoek en zelfgemaakte atjar!

Smaakt atjar dan lekkerder dan van bijv. Conimex?
Want a sugarcube?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #997 Gepost op: 19 november 2012, 16:50:32 »
Verse kerrieblaadjes gescoord bij de Xotus (Oriental Delft)  :D
En natuurlijk kruiden, udon noodles, spekkoek en meer. Daar word ik altijd zo gelukkig van, die winkel!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #998 Gepost op: 19 november 2012, 16:54:54 »
Gisteren rijsttafel gemaakt, met zelf gebakken cassave kroepoek en zelfgemaakte atjar!

Smaakt atjar dan lekkerder dan van bijv. Conimex?

Volgens mij is die van Conimex erg zoet, terwijl atjar juist lekker fris hoort. Bovendien zit je bij Conimex vast aan koolatjar (toch?), terwijl er een heleboel atjarren zijn, bv ook van komkommer, veel lekkerder. Hoewel ik laatst komkommer geloof ik ook kant-en-klaar zag, maar dat zag er echt heel zielig uit, de komkommer was grijs!
,,,,فلافل

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #999 Gepost op: 19 november 2012, 17:56:58 »
Gisteren rijsttafel gemaakt, met zelf gebakken cassave kroepoek en zelfgemaakte atjar!

Smaakt atjar dan lekkerder dan van bijv. Conimex?

ja! Bovendien is zelf gemaakt ook snel knapperiger dan uit een potje.