Vegatopia Forum

Fijne kookgebeurtenissen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1180 Gepost op: 21 maart 2015, 11:07:04 »
Ik heb vandaag baby millionaires getrakteerd op het werk en kreeg veel positieve reacties: met dank aan Maartje voor het recept.  :worshippy: Zeker een aanrader en het enige nadeel is dat de koekjes zo op zijn.  ;)
Afgelopen donderdag heb ik weer de babymillionairs getrakteerd op het werk en het was zo'n succes dat verschillende collega's het recept wilden hebben. Alles was zo op.  :D Ik heb de link naar het recept gemaild en diverse collega's ook op ons nieuwe kookboek gewezen.  8)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1181 Gepost op: 18 april 2015, 16:52:45 »
Afgelopen donderdag heb ik weer de babymillionairs getrakteerd op het werk en het was zo'n succes dat verschillende collega's het recept wilden hebben. Alles was zo op.  :D Ik heb de link naar het recept gemaild en diverse collega's ook op ons nieuwe kookboek gewezen.  8)
:D

Vandaag bouillon getrokken (o.a. met maggi, maar dan niet uit een potje maar uit eigen tuin) en daar groentesoep van gemaakt (met bleekselderij, wortel, venkel, groene linzen, morgen opwarmen en peterselie erdoor). Kruidenboter gemaakt met versgeplukte bieslook (en knoflook, pepertje, mosterd). Een bakje hummus in elkaar gedraaid met geroosterd sesamzaad. In de koelkast heb ik ook nog zelfgemaakte zuurkool, ananas-tomatenchutney, rucolapesto en zoetzure bloemkoolroosjes (met dank aan Miranda voor het recept, na een paar dagen trekken zijn ze echt erg lekker. Je moet tenslotte een beetje goed voor de dag komen, als je tante-die-Het-Kookboek-ook-heeft-gekocht met vriend op bezoek komt  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1182 Gepost op: 18 april 2015, 17:46:23 »
Leuk Eelco! Heb je ook weer daslook in de tuin?
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1183 Gepost op: 18 april 2015, 17:58:29 »
Leuk Eelco! Heb je ook weer daslook in de tuin?
Ja! Niet erg veel, net genoeg voor één maaltijd. Misschien Bandnudeln, gebakken in boter met fijngesneden daslook? Of ken jij iets met daslook dat ik absoluut uit moet proberen?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1184 Gepost op: 18 april 2015, 18:18:03 »
Ik vind zelf kruidenboter van daslook erg lekker, maar met tagliatelle is het ook lekker. Hmm of de ravioli uit het kookboek ermee vullen?  :D
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1185 Gepost op: 18 april 2015, 18:31:00 »
Kool met paprika en gember, rijst met sereh, pinda's en tofu.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1186 Gepost op: 19 april 2015, 09:08:37 »
Leuk Eelco! Heb je ook weer daslook in de tuin?
Ik denk dat ik ook daslook heb maar weet het niet zeker (ik heb iets oververhuisd en hoe dom dat ik het niet ergens genoteerd heb zodat ik zeker weet wat het is in dat potje) dus ik durf het niet zo goed te oogsten. Misschien dat ik vanmiddag een heel klein stukje proef. Die kruidenboter klinkt goed.  :D

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1187 Gepost op: 19 april 2015, 20:01:33 »
Leuk dat je de bloemkool gemaakt hebt Eelco.

Ik maakte vandaag pittige tomatenchutney en balsamicomosterd. Naar die laatste erg benieuwd, maar moet nog een paar dagen rijpen voor ik kan proeven.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1188 Gepost op: 21 april 2015, 20:07:06 »
Ik denk dat ik ook daslook heb maar weet het niet zeker (ik heb iets oververhuisd en hoe dom dat ik het niet ergens genoteerd heb zodat ik zeker weet wat het is in dat potje) dus ik durf het niet zo goed te oogsten. Misschien dat ik vanmiddag een heel klein stukje proef. Die kruidenboter klinkt goed.  :D

Het is bieslookgeur x100, dus als je een stukje blad afbreekt dan weet je het meteen!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1189 Gepost op: 22 april 2015, 23:46:48 »
Afgelopen donderdag heb ik weer de babymillionairs getrakteerd

Ik was helemaal geïnspireerd en maakte ze vanavond ook. Maar gebruik jij van die papiertjes? Want die had ik niet, en dus zat de karamel overal, behalve waar het hoorde...  :-\

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1190 Gepost op: 24 april 2015, 19:09:12 »
Ja ik gebruik wel van die papiertjes (omdat ik ging trakteren dus dat ziet er dan heel feestelijk uit). Je kunt die kleintjes tegenwoordig ook gewoon in de supermarkt kopen. Ik heb ook wel gekliederd met de karamel en chocola en dus ook heel erg mijn tong verbrand aan de hete karamel.  :( Misschien dat ik morgen iets ga bakken: ik heb wel zin in iets lekkers.  :)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1191 Gepost op: 27 april 2015, 22:53:02 »
Ja ik gebruik wel van die papiertjes

Ah tnx! Ze zijn zonder moeite opgegaan, de de smaak was blijkbaar niks mis mee. Ik zal eens achter die papiertjes aan!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1192 Gepost op: 07 juni 2015, 18:06:49 »
Ik mocht de afgelopen drie dagen 'kok' spelen voor een groep van veertig personen, waarvan ik in eerste instantie slechts een gedeelte kende (maar als verantwoordelijke voor het eten leer je natuurlijk iedereen snel kennen). Dit voor het team dat in Museumsdorf Hösseringen het balfolk-festival Klangrauschtreffen runde, waaraan wij ook deelnamen.

Drie dagen opeen ging het eten schoon op, terwijl er eigenlijk meer dan genoeg was, het brood met smeerseltjes - dat ook onderdeel van het avondbuffet was - werd nauwelijks aangeraakt. En het regende complimentjes. Ik was ook chef inkoop. Het is even plannen, maar uiteindelijk hebben we (voor de eerste keer) duidelijk minder dan het budget verbruikt. Best leuk ook om met heel veel kilo groente en ander spul door de supermarkt te zeulen.

Dag 1: restjes van het verjaardagsfeest in Berlijn, waar we het weekend ervoor waren. Naast de vl33ssoep was er ingevroren salade, waarvan een vegetarische soep moest worden gemaakt. Die heb ik met zout, suikerklontjes en wijnazijn redelijk op smaak weten te brengen. Van de vantevoren ingekochte standaardingrediënten een eenvoudige salade van ijsbergsla, komkommer, paprika en wortel (maar dan wel een teil vol). Mijn medekok vond dat meer dan voldoende, maar ik heb dan toch nog een paar uien en een lading tomaten tot tomatensalade verwerkt.

Dag 2: op specifieke wens van een aantal mensen (traditie) Pellkartoffeln (in de schil gekookte aardappelen) met kruidenkwark (met verse knoflook en bieslook). Erbij een salade van ijsbergsla, koolrabi, radijs, wortel en rucola met limoendressing - voor mij een standaardsalade, de eters vonden het een smaakbom, binnen het uur op, en een tomaat-komkommersalade (meer keus is altijd goed).

Dag 3: een soort Italiaanse maaltijdsoep van 3 kilo aardappelen, een pak (500 g) witte bonen ('s nachts geweekt, daarna gekookt), een fikse bloemkool, knolselderij, wortel en courgette. Met tien laurierblaadjes aan een draadje geregen ('waarom wil je dat nou weer?') en verse peterselie. Zodra uitje en knoflook aan het fruiten waren, kwamen mensen binnen: 'oh, hier ruikt het lekker'. Weer salade: ijsbergsla, koolrabi, paprika, komkommer, rucola, met sinaasappel-mosterddressing ('exotisch'). En Pellkartoffeln, want traditie.

Verder natuurlijk de hele dag koffie en thee zetten, ontbijt voorbereiden (ik had potten pindakaas en zelfgemaakte 'Crunchy KlangRausch Hummus' meegebracht - verder nog andere smeerseltjes, kaasjes, vl33swaren, tomaten, komkommer, radijs, muesli, cornflakes en nog meer spul).

Dit alles natuurlijk met drie geweldige helpers, die elke dag meer dan een uur groente hebben gehakt ('in welke vorm moet dit dan?') en hebben afgewassen. Uiteraard ook flink gekletst, geroddeld en plezier gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2015, 00:40:02 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1193 Gepost op: 07 juni 2015, 20:26:07 »
Gaaf Eelco!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1194 Gepost op: 07 juni 2015, 21:02:03 »
Leuk!!
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1195 Gepost op: 07 juni 2015, 21:56:20 »
Stoer!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1196 Gepost op: 08 juni 2015, 11:18:34 »
Klinkt goed Eelco. Ik ben wel heeeel nieuwsgierig naar die ingevroren salade waar je soep van gemaakt hebt!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1197 Gepost op: 08 juni 2015, 11:38:12 »
Klinkt goed Eelco. Ik ben wel heeeel nieuwsgierig naar die ingevroren salade waar je soep van gemaakt hebt!
Ik ook, het was een 'black bag'  ;). In ieder geval zaten er mais, bonen, ui en wortelen in, en geen ijsbergsla oid. Had in ieder geval nog flink veel smaak nodig.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1198 Gepost op: 16 juli 2015, 22:00:44 »
Ik heb vanavond guacamole gemaakt. Met, naast avocado, uitje, knoflook, pepertje, citroensap en olijfolie, ook tuinbonen (uit een pot) die de guacamole extra stevig maken. En voor de frisse noot ook een stuk komkommer.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fijne kookgebeurtenissen
« Reactie #1199 Gepost op: 18 juli 2015, 02:03:29 »
Tuinbonen? Komkommer? Nog nooit gehoord van de guacomole-oorlog?
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2015, 02:05:41 door Joske »