Vegatopia Forum

(hartig) broodbeleg

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #40 Gepost op: 04 november 2006, 12:55:12 »
Ik heb "cheatin' ham" van Redwood op mijn brood. Dat ruikt naar vleeswaren. Dat smaakt naar vleeswaren. Een soort kruising tussen rookvlees en ham, voor zover ik me die smaken kan herinneren.

Ik ben eigenlijk meer aan het denken 'het is geen vlees, het is geen vlees' dan of ik het lekker vind. :-X Moet er waarschijnlijk even aan wennen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Szilvi

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #41 Gepost op: 12 november 2009, 19:53:42 »
Hallo,
Ik heb laatst een heerlijk veganistisch broodbeleg uit het Midden-Oosten ontdekt: sesampasta oftewel tahin. Het lijkt een beetje op de smaak van pindakaas maar ik vind dit lekkerder. Er zit erg veel calcium in, heel gezond dus.
Je kan het kopen in natuurvoedingswinkels. In de gewone supermarkten heb ik het nog niet gezien.
Overigens heb je in natuurvoedingswinkels nog veel meer keus wat betreft vegetarisch broodbeleg. Van sojakaas tot tofusalade, kruidige pate en allerlei andere dingen. Probeer maar eens!
p.s. koop geen witte tahin, dat is voor salades enzo (ben ik laatst mee in de fout gegaan). Koop dus bruine tahin met toegevoegd zout, erg lekker!

berkman

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #42 Gepost op: 14 november 2009, 19:56:36 »
Heb nu vegetarische 'rundvlees'-salade op brood van Zwergenwiese (de uitvinder van vegetarische spreads op basis van zonnebloempitten).
Had zoiets ooit bij een biowinkel in Duitsland uit de koeling gehad (geloof van taifun of topas) en die was verdomd lekker. Die van Zwergenwiese is echter houdbaar en in een potje en ik ben er niet echt kapot van.
De smaak doet denken aan sandwich-spread alleen dan met stukjes seitan en augurk in een soort yoghurt substantie.
Vond die uit de koeling zeker vele male beter en die is bovendien ook nog is vegan, maar die van Zwergenwiese is wel weer is wat anders op je brood. 

http://www.zwergenwiese.de/eng/prod_brotsala.html    en dan de eerste van links.

Aiko

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #43 Gepost op: 22 november 2009, 14:20:08 »
Tot onlangs kocht ik vaak het kikkererwtenspul Witte Wonder bij de biologische winkel. Maar het lijkt erop dat de smaak van iets lekkers veranderd is naar een zurig ruikende smurrie. De eerste keer dat ik de nieuwe versie (hoewel op de verpakking men daar niets van heeft gemeld) mocht beproeven dacht ik dat de inhoud rot was of er schoonmaakmiddelen terecht gekomen was. Maar de twee volgende potjes hadden precies hetzelfde. Blegh.

Ben ik de enige (het koopt en die) het heeft opgemerkt opgemerkt?

Aiko

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #44 Gepost op: 02 december 2009, 17:19:57 »
Tot onlangs kocht ik vaak het kikkererwtenspul Witte Wonder bij de biologische winkel. Maar het lijkt erop dat de smaak van iets lekkers veranderd is naar een zurig ruikende smurrie. De eerste keer dat ik de nieuwe versie (hoewel op de verpakking men daar niets van heeft gemeld) mocht beproeven dacht ik dat de inhoud rot was of er schoonmaakmiddelen terecht gekomen was. Maar de twee volgende potjes hadden precies hetzelfde. Blegh.

Ben ik de enige (het koopt en die) het heeft opgemerkt opgemerkt?

Had een reactie gestuurd naar de distributeur. Reactie:

Lieve, lieve, lieve Aiko,

We vinden het vervelend dat uw ervaring met een product uit ons assortiment negatief was. Ook willen we u bedanken dat u uw opmerking heeft laten weten; het geeft ons immers de mogelijkheid om verbeteringen aan te brengen.

U liet ons weten dat u een pot Witte Wonder kikkererwtenpasta heeft gekocht die niet aan uw verwachtingen voldeed. De smaak was zurig.

Naar aanleiding van uw klacht hebben wij een controle gedaan op onze voorraad. Hierbij hebben wij potten aangetroffen met een afwijkende smaak, en is onze voorraad geblokkeerd voor verdere verkoop. Onze producent is nog aan het nagaan wat de oorzaak kan zijn van de smaakafwijking.

Omdat wij het vervelend vinden dat u niet naar behoren van dit product heeft kunnen genieten, willen wij u graag tegemoet komen met een iris-cheque als attentie en vergoeding. Wilt u ons hiervoor uw adresgegevens doorgeven ? Wij zullen deze gegevens alleen gebruiken voor het verder afhandelen van deze klacht.

With kind regards / Met vriendelijke groeten

Iemand van Natudis


Of er is niets aan de hand met de productie en ben zijn mijn smaakpupillen aan de zieke kant. Of om een of andere manier heeft men nooit een klacht ontvangen danwel zelf nooit een potje opengemaakt om eens te testen. Of supergroot toeval dat ik drie zurige potjes met spul uit de schappen weet te plukken tussen alle goede potjes. Ben benieuwd welke van de drie opties.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #45 Gepost op: 02 december 2009, 17:23:00 »
Of een bepaald deel van de voorraad is naar jouw biowinkel gegaan, en die heeft nu alleen zurige potjes staan?

Aiko

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #46 Gepost op: 02 december 2009, 17:24:06 »
Of een bepaald deel van de voorraad is naar jouw biowinkel gegaan, en die heeft nu alleen zurige potjes staan?

Daarom had ik ook een week later het derde potje gekocht. En de achterste gepakt (daar kan ik wel bij in tegenstelling tot veel anderen). In een week tijd mag ik wel verwachten dat daar dan een potje staat uit een andere levering?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #47 Gepost op: 02 december 2009, 17:49:17 »
(daar kan ik wel bij in tegenstelling tot veel anderen).
:'(


Ik vind het wel een heel nette reactie. (Dat lief is vast aardig bedoeld ;) ) En dat de voorraad is geblokkeerd voor verdere verkoop vind ik nog netter, maar geeft wel aan dat het probleem nog steeds gaande is. Dus ik verwacht niet dat jij binnen een week een ander potje uit de schappen kan hebben gehaald.

Offline Purplehippie

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #48 Gepost op: 06 december 2009, 17:46:21 »
laatst een briljant nieuw broodbeleg ontdekt: gestaafmixerde restjes avondeten. Oké, ik geef toe dat het niet heel smakelijk klinkt, maar de meeste maaltijden blijken zich er goed voor te lenen: curry's worden pittige spread, pasta's Italiaanse enz. Stamppot hoef je overigens natuurlijk niet te meer mixeren, is van zich zichzelf al een prima aardappelsalade :)
Meestal heb ik van die kleine restjes over die net niet meer voldoende zijn voor een volledige tweede maaltijd, maar voor één of twee dagen ontbijt/lunch blijkt het precies genoeg :)
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #49 Gepost op: 06 december 2009, 22:34:16 »
Stamppot op brood is idd lekker, maar m pasta te gaan staafmixeren gaat me toch te ver. Dan maar als koude salade opeten bij het brood ofzo.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #50 Gepost op: 10 februari 2010, 14:13:18 »
oh ja, zuurkoolstamppot is koud erg lekker, vooral op zwart(rogge)brood met mosterd.

ik neem wel vaker plakjes vega broodbeleg mee naar mijn werk, aangezien dat gewoon handig is en geen smurrie wordt in je tas. met wat sla, augurkje, mosterd en\of mayonaise is het best lekker. zonder dat alles een beetje smaakloos. thuis eet ik overigens nooit vega boterhamworst, daar doe ik iets meer moeite met groentjes en smeerseltjes...

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #51 Gepost op: 10 maart 2010, 12:04:15 »
Ik eet graag Veg. Pepper Meat Slice van het merk Gourmet's Vegi op mijn brood. Het heeft een heel lekkere smaak en ook een heel erg lekkere structuur. Ik denk dat het redelijk op vlees lijkt, maar echt vlees is zo lang geleden voor mij dat ik dat niet met zekerheid kan zeggen. De structuur komt in ieder geval heel erg in de buurt.
Ik koop het hier in Utrecht bij een vegetarische Chinese winkel (Da Tong), en heb wel eens bij webwinkels gezien dat ze dat merk verkopen, maar in andere Chinese winkels nog niet tegengekomen.

Veer666

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #52 Gepost op: 16 maart 2010, 22:15:50 »

Ps. eet er iemand nog wel s sandwichspread?

Ja heb het laatst nog eens gekocht, de naturel. Kreeg dat vroeger vaak van mn moeder op mn brood...en ja het smaakt nog steeds hetzelfde! Nu natuurlijk wel in meerdere smaakjes...heb die dus ook maar meteen gekocht. Ik ben benieuwd!

Vleesvervangers heb ik nog niet echt geprobeerd, maar voor de variatie misschien ook wel een goed idee!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #53 Gepost op: 17 maart 2010, 01:38:02 »
. Nostalgie.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #54 Gepost op: 28 maart 2010, 16:39:57 »
Heb heeeeel lang geleden ook verschillende soorten vegetarisch broodbeleg geprobeerd.
Ik vond het stuk voor stuk te smerig voor woorden  :iek: :Thumbsdown:
Heb het op een gegeven moment ook nooit meer in de schappen van de supermarkt zien liggen.

Maar na al jullie ervaringen gelezen te hebben zal ik zeker eens op zoek gaan naar een natuurwinkel hier in de buurt.
Eens kijken of ik daar hartig vegetarisch broodbeleg kan vinden wat ik wel lust  :yes:
I abhor vivisection with my whole soul. All the scientific discoveries stained with innocent blood I count as of no consequence--Gandhi

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #55 Gepost op: 28 maart 2010, 17:02:42 »
Pindakaas is toch ook lekker en vegetarisch?
Bij de natuurwinkel heb je ook notenpasta, geen idee hoe het smaakt, ik heb het nog nooit gegeten. Je zou ook tahin op je brood kunnen smeren, ik ben daar zelf niet zo weg van. Bij de natuurwinkel heb je ook allerlei vegetarische patés (tartex bv).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #56 Gepost op: 28 maart 2010, 18:36:13 »
mmm, pindakaas met sambal, gebakken uitjes en eventueel schijfjes komkommer broodje gado gado...

Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #57 Gepost op: 01 april 2010, 10:09:30 »
Het blijft wat zoet maar vers fruit op brood kan ook heerlijk zijn: aardbei natuurlijk maar ook banaan, appelmoes of verse appels in het tosti-ijzer. Blikje tomatenpuree met kruiden en dan het tosti-ijzer is ook lekker. Ik ben verder gek op tomaten, laagje spread of gewoon mayo eronder, peper, zout, eventueel bieslook. In kantine's kocht ik vaak hardgekookte eitjes met ketchup.
Als je een vrijere werkplek hebt of thuis luncht kan je je ook afvragen waarom je op zoek bent naar broodbeleg: In de meeste landen eten ze tussen de middag geen brood maar bijvoorbeeld spaghetti, pastasalade of je neemt gewoon lekker yoghurt met cruesli mee.

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #58 Gepost op: 01 april 2010, 11:02:50 »
Kaas met tomaat-lente-ui sandwich spread eroverheen!  :D
En het vegetarische gebraden gehakt met bieslook van de albert heijn is ook erg lekker. Ah, de luxe van een moeder die de boodschappen doet en het niet erg vind dat dat spul duur is 'want ik moet toch genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen.'
Voor volgend jaar als ik op kamers zit moet ik nog maar eens op zoek gaan naar goedkopere alternatieven :p Het lijkt me dat je ook best zelf wat kan maken, erwten pureren ofzo en er kruiden doorgooien?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees op brood vervangen
« Reactie #59 Gepost op: 01 april 2010, 12:15:24 »
Kaas met tomaat-lente-ui sandwich spread eroverheen!  :D
En het vegetarische gebraden gehakt met bieslook van de albert heijn is ook erg lekker. Ah, de luxe van een moeder die de boodschappen doet en het niet erg vind dat dat spul duur is 'want ik moet toch genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen.'
Voor volgend jaar als ik op kamers zit moet ik nog maar eens op zoek gaan naar goedkopere alternatieven :p Het lijkt me dat je ook best zelf wat kan maken, erwten pureren ofzo en er kruiden doorgooien?
Kikkererwten iig wel. Zelfgemaakte houmous, lekker!