Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijkeknecht

Re:Witte bonensoep
« Reactie #180 Gepost op: 19 december 2010, 21:42:15 »
vegetarische balletjes van Tivall, huismerk AH, erg lekker

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Witte bonensoep
« Reactie #181 Gepost op: 22 december 2010, 19:10:01 »
vegetarische balletjes van Tivall, huismerk AH, erg lekker

die eet ik ook weleens. ik eet ook van merk Vivera. Ik heb het alleen nog nooit in een soep geprobeerd. zal ik zeker eens doen

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Witte bonensoep
« Reactie #182 Gepost op: 29 december 2010, 20:28:56 »
Ik heb eigenlijk altijd ruzie met gedroogde bonen of kikkererwten. Kan je ook gewoon witte bonen uit een pot gebruiken?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte bonensoep
« Reactie #183 Gepost op: 29 december 2010, 23:10:54 »
Tuurlijk, maar die hoeven dan niet meer gekookt te worden.
Ik gooi regelmatig een pot witte bonen door de tomaten-groentesoep. Nou ja, de inhoud daarvan dan.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Witte bonensoep
« Reactie #184 Gepost op: 30 december 2010, 11:42:15 »
Ik heb nog nooit witte bonen in de soep gegeten. Wel rode kidney bonen. Lekker met mais, vega gehakt en mexicaanse kruiden en dan serveren met tortilla's & zure room. Maar ik ga witte bonen dan ook eens proberen. Lijkt me lekker.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte bonensoep
« Reactie #185 Gepost op: 18 januari 2011, 09:13:39 »
Tuurlijk, maar die hoeven dan niet meer gekookt te worden.
Ik gooi regelmatig een pot witte bonen door de tomaten-groentesoep. Nou ja, de inhoud daarvan dan.

Dat doe ik ook vaak, heerlijk!

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Witte bonensoep
« Reactie #186 Gepost op: 18 januari 2011, 12:15:45 »
ik krijg er gewoon trek van! :P

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #187 Gepost op: 21 juni 2012, 09:26:27 »
Caldo verde

Maaltijdsoep voor zo'n 4 personen:

2 liter water met bouillon koken.
Kilo aardappels schillen en in plakken van +/- 2 cm dik snijden en in het water doen zodra dat kookt.
Vuur laag en met deksel op de pan 20 - 30 minuten koken totdat de aardappels goed zacht zijn.
Pan van het vuur halen, royale scheut* olijfolie en wat versgemalen zwarte peper er bij doen en dat pureren.
Pan weer op het vuur en soep aan de kook brengen.
Zodra het kookt boerenkool** erbij en de soep nog 10 minuten op een laag vuurtje laten koken met deksel op de pan.

*Volgens V. ging er in het originele recept iets van 100 ml olijfolie in een liter soep, veel dus. Dat doet hij niet meer, maar de olijfolie geeft wel echt een lekkere smaak aan de soep, dus ook weer niet te zuinig zijn.
** In Portugal gebruiken ze geen boerenkool maar 'Caldo verde', een andere koolsoort, die naar de soep vernoemd is (of andersom, dat weet ik eigenlijk niet). Boerenkool is een prima vervanger (of zelfs lekkerder, we hebben het een keer met echte caldo verde gemaakt en we vonden het allebei minder lekker) maar ik denk dat zoiets als Cavolo nero ook lekker zal zijn in de soep. Verse kool is natuurlijk het lekkerst, maar in de zomer gebruikt V. boerenkool uit de diepvries. Hij wist niet precies hoeveel hij dan gebruikt maar hij schat ongeveer 300 gram. Bij verse boerenkool gaat er in ieder geval zo'n hele zak biologische kool van de AH in, bij diepvries meer dan een half pak.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #188 Gepost op: 21 juni 2012, 16:28:08 »
Klinkt goed!
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #189 Gepost op: 30 juli 2012, 17:16:25 »
Het is weer wat frisser, dus tijd voor soep. Vandaag een goedgevulde tomaten/minestrone met bleekselderij, wortel en witte boontjes.

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #190 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:31:01 »
Ja ik heb weer eens zin in pompoem-pasta-tomatensoep

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #191 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:09:04 »
 8) Vandaag een lekker wortelsoepje. Heerlijk!
Want a sugarcube?

Vegatopia

[Koken] Knolselderijsoep met hazelnoten en krokante salie
« Reactie #192 Gepost op: 17 november 2014, 13:00:26 »
Knolselderijsoep met hazelnoten en krokante salie

Gisteren bespraken we het boek Een Nieuwe Kijk Op Eten van Anna Jones, vandaag een recept uit dit vegetarische kookboek voor een knolselderijsoep met hazelnoten, appel en krokante salie.

Source: Knolselderijsoep met hazelnoten en krokante salie
« Laatst bewerkt op: 26 november 2014, 22:13:41 door Eelco »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegatopia - Koken: Nieuwe artikelen
« Reactie #193 Gepost op: 17 november 2014, 14:08:22 »
Klinkt erg lekker, maar ik snap het einde van het recept niet. ... en garneer met de salie-hazelnootboter. Wélke salie-hazelnootboter? Wordt daarmee bedoeld de in boter gebakken blaadjes salie die in dezelfde pan liggen waar eerder hazelnoten zijn geroosterd, of klopt er iets niet aan het recept?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegatopia - Koken: Nieuwe artikelen
« Reactie #194 Gepost op: 17 november 2014, 14:15:21 »
Klinkt erg lekker, maar ik snap het einde van het recept niet. ... en garneer met de salie-hazelnootboter. Wélke salie-hazelnootboter? Wordt daarmee bedoeld de in boter gebakken blaadjes salie die in dezelfde pan liggen waar eerder hazelnoten zijn geroosterd, of klopt er iets niet aan het recept?

Goed gezien! Dat moet waarschijnlijk gewoon salieboter zijn. Ik zal het doorgeven aan de uitgever.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Vegatopia - Koken: Nieuwe artikelen
« Reactie #195 Gepost op: 18 november 2014, 12:05:59 »
Lekker, knolselderij, ik ben heel erg benieuwd naar deze soep en eigenlijk ook wel naar de rest van het boek. Van het weekend maar eens langs Donner, ook voor dat vegetarische tajinesboek dat Miranda onlangs besprak. Leve de feestmaand!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegatopia - Koken: Nieuwe artikelen
« Reactie #196 Gepost op: 22 november 2014, 17:20:54 »
Klinkt erg lekker, maar ik snap het einde van het recept niet. ... en garneer met de salie-hazelnootboter. Wélke salie-hazelnootboter? Wordt daarmee bedoeld de in boter gebakken blaadjes salie die in dezelfde pan liggen waar eerder hazelnoten zijn geroosterd, of klopt er iets niet aan het recept?

Goed gezien! Dat moet waarschijnlijk gewoon salieboter zijn. Ik zal het doorgeven aan de uitgever.

Oké, ik interpreteer het vooralsnog als salieboter.

Dan de volgende vraag: er wordt gerept van boterbonen. Ik ben daar niet erg bekend mee, bij googlen vond ik een soort lichtgele sperzieboonachtigen. Die ik vervolgens nergens in de winkels kan vinden. >:( Bij hergooglen vind ik ook limabonen oid. Die zijn makkelijker te vinden, denk ik, en mogelijk ook een meer voor de hand liggende soepvulling.
Heeft iemand dit recept al uitgeprobeerd, of simpelweg de natuurlijke aanleg cq ervaring om te weten om welke bonen het hier gaat?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vegatopia - Koken: Nieuwe artikelen
« Reactie #197 Gepost op: 22 november 2014, 18:00:08 »
Boterbonen (butterbeans) zijn limabonen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegatopia - Koken: Nieuwe artikelen
« Reactie #198 Gepost op: 22 november 2014, 18:38:41 »
Mooi, want daar bleek ik precies nog een blikje van in huis te hebben. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Vegatopia

[Koken] Tomaten-kikkererwtensoep met farro
« Reactie #199 Gepost op: 13 december 2014, 13:00:30 »
Tomaten-kikkererwtensoep met farro

Heb je het koud? Dan is soep altijd een goed idee. Zeker deze pittige, kruidige soep die vanwege de farro en kikkererwten ook nog eens goed vult. Brood hoeft er niet meer bij (maar mag natuurlijk wel).

Source: Tomaten-kikkererwtensoep met farro