Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dropsoep
« Reactie #20 Gepost op: 02 mei 2003, 13:37:05 »
Vermoedelijk is het alleen bedoeld als kleurstof

Waar is de prei, wortel en basilicum dan goed voor?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Dropsoep
« Reactie #21 Gepost op: 02 mei 2003, 13:38:05 »
Waar is de prei, wortel en basilicum dan goed voor?

Da's om de boze dropsoepgeesten gunstig te stemmen.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Dropsoep
« Reactie #22 Gepost op: 02 mei 2003, 14:38:52 »
Ik kwam laatst spirulina (een alg, wordt ook als vitaminepilletje gebruikt) tegen als kleurstof om spaghetti zwart te maken.
,,,,فلافل

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dropsoep
« Reactie #23 Gepost op: 02 mei 2003, 14:54:01 »
Mijn spirulina is hartstikke groen! Lijkt me dat je er erg veel in moet mikken om t zwart te krijgen, en denk niet dat het er lekkerder van wordt!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Dropsoep
« Reactie #24 Gepost op: 02 mei 2003, 14:57:33 »
Ja, ik ken het ook als groen, maar de spagetthi was echt zwart! Het was van een merk (werd kant en klaar verkocht) niet door iemand zelf gemaakt. Ben alleen naam van het merk vergeten  :(
,,,,فلافل

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Miso-soep
« Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2003, 17:15:37 »
Hoi allen,

Ik heb net 10 zakjes instant miso-soep (met ui en peper, alleen die heb ik nog niet zien drijven)  gekocht bij De Natuurwinkel. Peperduur (10 zakjes voor €4,50) en naar nu blijkt, ook nog eens saai en flauw.
Weet iemand hoe ik hier simpel en snel nog iets smaakvols van kan maken?. Wel graag zonder paddestoelen, want die lussiknie.

Bedankt alvast.

Helena
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2004, 12:52:05 door Christiaan »
Van leven ga je dood

femke

Re:Instant miso
« Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2003, 19:08:11 »
Euh, bouillonblokje erbij?
Scheutje sojasaus? Wat verse kruiden?
Van die gefrituurde uitjes uit een zakje, of wat gesnipperde bosuitjes?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2003, 19:10:10 door femke »

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Instant miso
« Reactie #27 Gepost op: 30 mei 2003, 19:21:45 »
Ik weet niet, het lijkt met met een bouillonblokje erbij iets totaal anders (het is al bouillon, vandaar). De basissmaak van de miso mag wel blijven, het is nu alleen zo vreselijk saai. Het extra bosuitje kan er natuurlijk altijd doorheen, dat zou er ook in moeten zitten, maar het is net dat beetje extra  dat ik mis. Misschien is het met sambal wat lekkerder? Ik probeer het wel, maar suggesties blijven welkom
In ieder geval bedankt!
Van leven ga je dood

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Instant miso
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2003, 23:37:09 »
Ik heb er een tijdje terug dat zeekraal-recept uit Elsevier mee gemaakt en dat was heel goed te eten. Het oorspronkeleijke recept staat hier.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Instant miso
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2003, 00:20:51 »
Ik heb net 10 zakjes instant miso-soep (met ui en peper, alleen die heb ik nog niet zien drijven)  gekocht bij De Natuurwinkel. Peperduur (10 zakjes voor €4,50) en naar nu blijkt, ook nog eens saai en flauw.
Weet iemand hoe ik hier simpel en snel nog iets smaakvols van kan maken?.
meer zout toevoegen, een paar gesneden bosuitjes, wat doppers en misschien een paar blokjes tofu. maar vooral dat zout
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Instant miso
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2003, 04:41:02 »
Ik geloof dat ik pakjes met de naam Miso bij Xenos zag. Volgende keer beter opletten, dit spul ken ik nog niet.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Instant miso
« Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2003, 07:43:01 »
Ik heb er een tijdje terug dat zeekraal-recept uit Elsevier mee gemaakt en dat was heel goed te eten. Het oorspronkeleijke recept staat hier.

Ja, dit recept had ik gelezen, alleen is het een recept met shii takes, en die lust ik dus niet (had ik toen niet ook al gevraagd of je ze weg kon laten?  ;)). Ik wilde de soep toen maken, maar zat dus écht met die paddestoelen.
En wat is Mugi Miso, is dat ook bouillonpoeder?
Van leven ga je dood

mrsblue

Re:Instant miso
« Reactie #32 Gepost op: 31 mei 2003, 20:42:05 »
Sambal!
Ik eet die pakjes ook best vaak, maar dan van de xenos of van de toko, is veel goedkoper.
Lekker veel sambal erdoor en het smaakt heerlijk!

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Instant miso
« Reactie #33 Gepost op: 31 mei 2003, 20:44:52 »
Sambal/doppers, hmmmm, lijkt me wel wat.
Van leven ga je dood

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Instant miso
« Reactie #34 Gepost op: 01 juni 2003, 11:08:46 »
shii takes, en die lust ik dus niet (had ik toen niet ook al gevraagd of je ze weg kon laten?  ;)). Ik wilde de soep toen maken, maar zat dus écht met die paddestoelen.

Je kunt het vanzelfsprekend weglaten. Qua vervanging zou je aubergine of asperges kunnen proberen. Zat ook nog te denken aan dunne wortelschijfjes.

Citaat
En wat is Mugi Miso, is dat ook bouillonpoeder?

Ik heb het nog nooit gebruikt, maar het is meer een soort bouillonpasta op basis van sojabonen en gerst. Terrasana heeft van dat spul. Op deze Duitse site zie je zo'n verpakking + omschrijving.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Instant miso
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2003, 11:18:53 »
stukjes courgette? Reepjes norivel?
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Instant miso
« Reactie #36 Gepost op: 01 juni 2003, 21:55:51 »
nori watte?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Instant miso
« Reactie #37 Gepost op: 01 juni 2003, 21:59:18 »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #38 Gepost op: 14 juni 2003, 17:35:35 »
Afghaanse yoghurtsoep

oorspronkelijke recept:

2 geperste teentjes knoflook
2 fijngehakte tomaten
250 ml dikke yoghurt
1 eetlepel bloem
250 ml melk
250 ml water
1/4 theelepel geelwortel/kurkuma
margarine
zout

fruit de knoflook in de margarine aan maar zorg dat het niet bruin wordt. voeg de tomaten toe en roer. meng de overige ingredienten en schenk het in de pan. laat het 10 minuten pruttelen totdat het dik wordt. voor 2-4 man.

ik heb het recept gehalveerd en yofu, sojamelk en olie gebruikt.

de soep smaakt goed, ietwat zurig maar niet te. vreemd maar niet vies, zeg maar. hij is ook ietwat inhomogeen maar dat is denk ik de olie. voor de presentatie zou ik het ook aanraden de tomaat te ontvellen en/of te blenden i.v.m de velletjes. als voorafje is deze hoeveelheid eigenlijk teveel voor 1 persoon.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2003, 17:39:02 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Soep
« Reactie #39 Gepost op: 14 juni 2003, 19:57:19 »
Bij de Marokkaanse winkels zijn meestal ook pakjes soep te koop, hoofdzakelijk Chorba en Hariri. Ze lijken qua samenstelling veganistisch (inhoudsopgave). Het zijn Westerse merken maar speciaal (voor)  ginds samengesteld.

1 van de 2 is op tomaat-basis, ik dacht Hariri en die vind ik de lekkerste.
De andere bevat opvallend veel verschillende peulvruchten, ik lust die wel (zonder echte opwinding) maar aan mijn vrouw en kinderen raakte ik die niet kwijt.

Ook kocht ik er ooit wel eens blikken met een bijzondere erwtensoep, zo te proeven met veel olie. Komt als een deeg uit het blik, onverdund zacht opwarmen en wordt dan vloeibaar. Is tamelijk gekruid en ik (wel als enige in de familie) vond ze best lekker.