Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Peterseliesoep met een eitje
« Reactie #200 Gepost op: 25 januari 2015, 13:00:15 »
Peterseliesoep met een eitje

In mijn studententijd kwam ik er voor het eerst. Vers van het Limburgs platteland liep ik naar binnen bij de Turk en keek mijn ogen uit: bakken vol olijven en feta, noten, platte broden met zwart zaad, fruit, groente en enorme bossen selderij. De spullen van de Turk smaakten goed! Al gauw was ik er niet meer weg te slaan.

Source: Peterseliesoep met een eitje

Vegatopia

[Koken] Thaise maaltijdsoep met kokos
« Reactie #201 Gepost op: 29 januari 2015, 13:00:17 »
Thaise maaltijdsoep met kokos

Ik leerde dat het lekker is om witte rijst te dopen in je Aziatische maaltijdsoep in een klein, Indonesisch restaurantje midden in de stad. Deze soep is meer Thais dan Indonesisch van smaak, maar ook hierin is de rijst lekker. Bovendien is het gerecht is lekker snel gemaakt.

Source: Thaise maaltijdsoep met kokos

Vegatopia

[Koken] Bloemkoolsoep met gorgonzola
« Reactie #202 Gepost op: 12 februari 2015, 13:00:34 »
Bloemkoolsoep met gorgonzola

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een hele bloemkool koop en iets kook voor twee personen, houd ik altijd een halve bloemkool over. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, want bloemkool is heerlijk! Je kunt de restjes nog uitstekend verwerken in allerlei gerechten. Het makkelijkst is het om er een lekkere soep van te maken.

Source: Bloemkoolsoep met gorgonzola

Vegatopia

[Koken] Koude doperwtensoep met munt en crème fraîche
« Reactie #203 Gepost op: 10 maart 2015, 13:00:15 »
[Koken] Koude doperwtensoep met munt en crème fraîche

Gisteren publiceerden we een recensie van het nieuw boek van Jonathan Karpathios. Vandaag krijgen jullie een recept uit dit boek. Een voorschot op de lente: Koude doperwtensoep met munt en crème. Tekst en recept zijn van Jonathan.

Source: Koude doperwtensoep met munt en crème fraîche
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2015, 13:23:59 door Eelco »

Re: [Koken] Koude doperwtensoep met munt en crème fraîche
« Reactie #204 Gepost op: 10 maart 2015, 13:12:26 »
Worden er opzettelijk accenten verwerkt in al die automatisch op het forum te gooien recepten of zo?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Koude doperwtensoep met munt en crème fraîche
« Reactie #205 Gepost op: 10 maart 2015, 13:24:29 »
Worden er opzettelijk accenten verwerkt in al die automatisch op het forum te gooien recepten of zo?
Ja. Dat doen ze om mij te ergeren, denk ik.
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Koken] Linzensoep met citroen en saffraan-roerei
« Reactie #206 Gepost op: 10 september 2015, 13:01:03 »
Linzensoep met citroen en saffraan-roerei

Nu de herfst dan toch echt bijna zijn intrede doet, gaat er op gure avonden niets boven deze heerlijke, verwarmende soep. Dit recept komt uit het boek Vegarabia van Greg en Lucy Malouf, dat we gisteren hebben besproken.

Source: Linzensoep met citroen en saffraan-roerei

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: [Koken] Linzensoep met citroen en saffraan-roerei
« Reactie #207 Gepost op: 14 september 2015, 15:23:57 »
Klinkt lekker! Wat ik met koriander doe in soepen die gepureerd worden: ik knip de bovenste blaadjes af voor garnering, zonder steeltjes, en doe de rest inclusief steeltjes gewoon in de soep, zonde om weg te gooien, scheelt werk en geeft extra smaak, na het pureren merk je er niets meer van.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] Thaise kokossoep met pompoen en tempeh
« Reactie #208 Gepost op: 12 januari 2016, 13:00:20 »
Thaise kokossoep met pompoen en tempeh

Vandaag een recept voor een winterse soep met een exotisch tintje. Steeds vaker zien we de Thaise keuken terug in Nederland. Ook mijn huisgenoot en ik wilden vanwege haar toekomstige vertrek naar Thailand een poging wagen in de Aziatische keuken te duiken. Wat nog niet zo gemakkelijk is voor de ongeoefende westerling! Deze soep is het resultaat van een bezoek aan de Aziatische supermarkt. Bij thuiskomst zat in de boodschappentas een groot blok tempeh, kokosmelk en verse gember. Een combinatie van de smaken uit het Verre Oosten en wat van de eenvoud uit de Lage Landen.

Source: Thaise kokossoep met pompoen en tempeh

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Een vegasoep die naar vlees smaakt.
« Reactie #209 Gepost op: 13 februari 2016, 16:30:30 »
Niet dat ik van vleessmaak houd. Maar ik was mijn preisoep aan het versterken met proteïnen. Eerst door sojakorrels in af te koken. Later met daar gemalen lupinebonen aan toe te voegen. Dat blijkt nu een zekere vleessmaak op te leveren. Voor de liefhebbers...

Ik blijf het doen vanwege de proteïnen... En voor mijn belabberd vel. Naar het schijnt krijgen paarden een glanzende pels van lupines.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 16:33:11 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Een vegasoep die naar vlees smaakt.
« Reactie #210 Gepost op: 20 februari 2016, 20:37:29 »
Aangevuld met pompoen is de vleessmaak weg. En de soep wordt dan echt romig.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Een vegasoep die naar vlees smaakt.
« Reactie #211 Gepost op: 26 februari 2016, 23:51:16 »
Aangevuld met pompoen is de vleessmaak weg. En de soep wordt dan echt romig.

Vooral als je er dan ook nog spaghetti in kookt.  Ik maak namelijk soep om spaghetti en rijst smaak mee te geven door ze in soep te koeken.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 23:54:22 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Een vegasoep die naar vlees smaakt.
« Reactie #212 Gepost op: 16 maart 2016, 10:52:34 »
In deze soep gaat nu:
Pompoen
Prei
sojakorrels
Lupines (gemixt)

Behoorlijk stevig, moet ik zeggen.

Jammer dat ik lupines zo laat ontdekt heb, een prachtige proteïne-samenstelling, goedkoop (2€/kg!) en lekker.
Eet wat best is voor de planeet.

Vegatopia

[Koken] Pompoensoep met witte bonen en honing-pepita’s
« Reactie #213 Gepost op: 28 maart 2016, 13:00:54 »
Pompoensoep met witte bonen en honing-pepita’s

In de vensterbank lag het rijtje pompoenen dat ik daar in de herfst had neergelegd me verveeld aan te kijken. Na een kwakkelwinter is het tijd om ze in de pan te hakken. In de koelkast staat een schaal gekookte krombekbonen, een type witte boon uit Noord-Holland. Wees gerust, als je deze boon niet kunt vinden dan kun je ook gewone witte bonen, cannelini- of bijvoorbeeld limabonen gebruiken.

Source: Pompoensoep met witte bonen en honing-pepita’s

Vegatopia

[Koken] Kikkererwtensoep met rode curry
« Reactie #214 Gepost op: 06 juli 2016, 13:00:38 »
Kikkererwtensoep met rode curry

We hadden nog gekookte kikkererwten over en hadden zin in soep. Samen met blokjes bruingebakken tofu en nog een paar ingrediënten werd het een heerlijk soepje. Er gaat ook Thaise rode curry in. Gebruik je een potje hiervan, let dan op dat er geen vissaus inzit.

Source: Kikkererwtensoep met rode curry

Vegatopia

[Koken] Die koude soep gaat er nu wel in
« Reactie #215 Gepost op: 20 juli 2016, 13:00:07 »
Die koude soep gaat er nu wel in

Warme dagen zoals vandaag lenen zich bij uitstek voor heerlijke koude soepen, die onderdeel uit maken van het Vegatopia hitteplan. Het maken kost meestal maar weinig tijd, het ijs- en ijskoud worden van de soep duurt nog het langst. Meteen na de lunch al maken dus (of een dag van te voren) en 's avonds lekker genieten van een of meer glazen soep in de tuin of op je balkon. Dit zijn onze favoriete koude soepen.

Source: Die koude soep gaat er nu wel in

Vegatopia

[Koken] Koud soepje van avocado, komkommer en verse kaas
« Reactie #216 Gepost op: 16 augustus 2016, 13:00:32 »
Koud soepje van avocado, komkommer en verse kaas

Het is komkommertijd en daarin groeien de komkommers op hun hardst: die kunnen we mooi gebruiken nu we in deze vakantieperiode uitgebreid de tijd hebben in de keuken te staan om vervolgens te genieten van onze eigen kookkunsten. Daarom vandaag een verkoelend recept voor een eenvoudige komkommer-avocadosoep, geserveerd met een verse kaas naar keuze. Het gaat erom dat het een frisse, romige kaas is, afkomst of soort melk maakt niet uit.

Source: Koud soepje van avocado, komkommer en verse kaas

Vegatopia

[Koken] Vegetarische dashi
« Reactie #217 Gepost op: 16 september 2016, 13:00:22 »
Vegetarische dashi

Dashi, een geurige bouillon, is onmisbaar in de Japanse keuken. Niet alleen voor misosoep, maar ook voor het maken van groentegerechten en zelfs het koken van rijst en bij het bereiden van saladedressings komt dashi om de hoek kijken. Niet zulk goed nieuws voor vegetariërs, want vaak is dashi door het gebruik van visvlokken niet vegetarisch. Maar er is goed nieuws. Dashi kan ook prima vegetarisch gemaakt worden en zeker in de Japanse boeddhistische keuken is dat niet ongebruikelijk.

Source: Vegetarische dashi

Vegatopia

[Koken] Warme herfstsoep is wat we nodig hebben
« Reactie #218 Gepost op: 14 oktober 2016, 13:00:46 »
Warme herfstsoep is wat we nodig hebben

Een ijskoude wind blaast langs me heen en ik bedenk me dat ik nu vlug mijn winterjas maar weer moet gaan dragen... tot ik me realiseer dat ik die al sinds afgelopen weekend draag. Was het echt nog vorige week dat ik buiten in mijn vestje lunchte? Warme herfstsoep is wat we nu nodig hebben. We zetten drie lekkere varianten op een rijtje.

Source: Warme herfstsoep is wat we nodig hebben

Vegatopia

[Koken] Kruidige zoeteaardappelsoep
« Reactie #219 Gepost op: 02 december 2016, 13:00:47 »
Kruidige zoeteaardappelsoep

Deze week heeft de koude flink toegeslagen. 's Nachts daalde de temperatuur soms flink en ook overdag bleef het frisjes. De autoruiten moesten weer gekrabd worden. Gelukkig is deze tijd van het jaar ideaal wat betreft de culinaire producten waar ik mij kostelijk mee vermaak. Herfststoofpot met pompoen, vol-au-vent met paddenstoelen, spruitjes met tamme kastanjes... Als het kwik buiten daalt, heb ik echt behoefte aan dit soort soul food. De zoete aardappel (bataat) is daar ook een goed voorbeeld van.

Source: Kruidige zoeteaardappelsoep