Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Broccolisoep met knoflookcroutons
« Reactie #220 Gepost op: 08 december 2016, 13:01:42 »
Broccolisoep met knoflookcroutons

Nu de dagen snel korter worden en het weer steeds onaangenamer wordt, is een kom of bord warme soep op zijn tijd erg welkom. Deze broccolisoep is lekker kruidig met fenegriek, foelie en laurierblad, en crèmig door de chana dal - er komt trouwens geen room aan te pas en de broccoli wordt niet doodgekookt. Je hebt deze soep snel op tafel - extra lekker met zelfgemaakte knoflookcroutons, die in een handomdraai zijn gemaakt.

Source: Broccolisoep met knoflookcroutons

Vegatopia

[Koken] Luxemburgse bonensoep
« Reactie #221 Gepost op: 09 januari 2017, 13:02:08 »
Luxemburgse bonensoep

Deze winterse maaltijdsoep is een ideaal recept voor de koudere dagen van het jaar. Het is één van de meest traditionele gerechten uit de Luxemburgse keuken, die sterk aanleunt bij de keuken van Duitsland en de Elzas. De Luxemburgse naam voor het gerecht is 'bouneschlupp'.

Source: Luxemburgse bonensoep

Vegatopia

[Koken] Paddenstoelencappuccino
« Reactie #222 Gepost op: 11 januari 2017, 13:00:34 »
Paddenstoelencappuccino

Umami; ondanks dat het wordt omschreven als bouillonerig of vlezig, ben ik een groot liefhebber. Umami is de zogenaamde vijfde smaak naast zoet, zuur, zout en bitter. De stof glutamaat, die van nature in umamirijke producten zit, zorgt ervoor dat het water letterlijk in je mond loopt en dat smaken elkaar versterken. Veel producten met umami zijn van dierlijke oorsprong, zoals worstsoorten en bouillonblokjes. Maar umami komt ook in verschillende vegetarische producten voor: van tomaten tot harde kaas, van olijven tot champignons en van truffel tot zeewier.

Source: Paddenstoelencappuccino

Vegatopia

[Koken] Troostsoep voor Mexicanen (en de rest)
« Reactie #223 Gepost op: 20 februari 2017, 19:00:22 »
Troostsoep voor Mexicanen (en de rest)

Een muur bouwen op de grens bij Mexico. Je moet er maar op komen. Op het Journaal zag ik huilende Mexicanen, die bang waren dat ze Amerika niet in konden. En huilende Amerikanen, die vreesden dat avocado’s en tequila onbetaalbaar worden. Het is maar wat je erger vindt. Deze Mexicaanse bonensoep is in elk geval troostvoer, als je Trump en de hele wereld even zat bent. Lekker pittig en gebonden met tortilla-chips, een idee dat ik ooit in een recept van Sylvia Witteman zag. Ik heb haar soep aangevuld met veel kleurige groenten en serveer er warme tortillachips met kaas uit de oven bij en avocadosaus. Viva Mexico!

Source: Troostsoep voor Mexicanen (en de rest)

Vegatopia

[Koken] Borsjt
« Reactie #224 Gepost op: 24 februari 2017, 13:00:41 »
Borsjt

Niets past zo goed bij de kille, grijze wintermaanden als een warme, kleurige soep! Tijd voor Borsjt! Borsjt komt oorspronkelijk uit Rusland, maar is ook in de omringende Oost-Europese landen populair. Het is een stevige maaltijdsoep die prima vegetarisch kan.

Source: Borsjt

Vegatopia

[Koken] Gele paprikasoep met truffelaardappelchips en tuinkers
« Reactie #225 Gepost op: 12 april 2017, 13:00:38 »
Gele paprikasoep met truffelaardappelchips en tuinkers

Deze week publiceren we elke dag een gang uit het bijzondere, uitgebreide Paasmenu van Hedwig. Stuk voor stuk bijzondere gerechten die het lentegevoel oproepen. Je kunt tijdens Pasen het complete menu serveren of deze week, of op een willekeurig ander 'lentemoment', jezelf en anderen verwennen. Vandaag de tweede gang: gele paprikasoep met truffelaardappelchips en tuinkers.

Source: Gele paprikasoep met truffelaardappelchips en tuinkers

Vegatopia

[Koken] Dille-doperwtjessoep met zeekraal
« Reactie #226 Gepost op: 08 mei 2017, 13:01:17 »
Dille-doperwtjessoep met zeekraal

Nadat ik vriendlief laatst vroeg om verse tijm mee te nemen van de Marokkaanse supermarkt, kwam hij thuis met een flinke bos verse dille. Ook groen, ook lekker, maar net niet wat ik nodig had. Tijd dus om een gerechtje met een boel dille te bedenken! Samen met een zakje diepvrieserwtjes en een bakje zeelkraal kwam ik tot deze frisgroene voorjaarssoep.

Source: Dille-doperwtjessoep met zeekraal

Vegatopia

[Koken] Romige soep van paarse bloemkool
« Reactie #227 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:00:44 »
Romige soep van paarse bloemkool

Bloemkool is een van de meest verkochte groenten in Nederland. De bloemkool wordt ook op brede schaal in Nederland geteeld. Natuurlijk kennen we allemaal de witte bloemkool en ook de Romanesco is niet langer een onbekende groente in de keuken.  Maar wist je dat er ook roze en paarse bloemkool is? En groene, oranje en gele? Bij het koken verliezen deze (natuurlijk!) gekleurde bloemkolen wel wat kleur, maar bij rauwe verwerking of grillen is er prachtig kleurbehoud. Ondanks enig kleurverlies, kun je van bijvoorbeeld paarse bloemkool toch een hele verrassende soep maken!

Source: Romige soep van paarse bloemkool

Vegatopia

[Koken] Sopa de tortilla
« Reactie #228 Gepost op: 18 oktober 2017, 13:00:23 »
Sopa de tortilla

Onlangs is het stoere kookboek Eat vegan van Shannon Martinez en Mo Wyse besproken. Een boek vol vegan recepten met invloeden uit Spanje en Latijns-Amerika. Traditionele tortillasoepen bevatten meestal kip - kippenvlees, kippenbouillon, kippenvet, enzovoort. Maar het is Shannon gelukt om een perfecte veganistische versie te maken die net zo rijk en fantastisch smaakt.

Source: Sopa de tortilla

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Soep
« Reactie #229 Gepost op: 23 oktober 2018, 16:24:13 »
Net via "Worst of Chefkoch" een eh, bijzonder soeprecept gevonden: https://www.chefkoch.de/rezepte/1053961210401999/Rotwein-Bananen-Suppe.html

Rodewijn-bananensoep

500 ml rode wijn
1 snuf zout
1/2 tl chilipoeder
450 g bananen
1 snuf suiker

Breng 450 ml rode wijn met de specerijen aan de kook en neem dan van het vuur. Voeg hier de met ca. 50 ml rode wijn gepureerde bananen aan toe, roer goed door en serveer. Lekker als "voorsoep", maar niet geschikt voor kinderen.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Soep
« Reactie #230 Gepost op: 23 oktober 2018, 16:35:04 »
Net via "Worst of Chefkoch" een eh, bijzonder soeprecept gevonden: https://www.chefkoch.de/rezepte/1053961210401999/Rotwein-Bananen-Suppe.html

Rodewijn-bananensoep

500 ml rode wijn
1 snuf zout
1/2 tl chilipoeder
450 g bananen
1 snuf suiker

Breng 450 ml rode wijn met de specerijen aan de kook en neem dan van het vuur. Voeg hier de met ca. 50 ml rode wijn gepureerde bananen aan toe, roer goed door en serveer. Lekker als "voorsoep", maar niet geschikt voor kinderen.

Ik mis de slagroom.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner