Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem1940

Re:Soep
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2003, 20:38:08 »
"Gepelde tomaten" zijn plenty te koop in blikken zowel als in kartonnen pakken.

Ik merk wel eens een "bliksmaak" aan tomaat-gerechten uit blik; de laatste tijd zijn echter bijna alle conserven-blikken inwendig dun gecoat met plastic (evenals kartonnen verpakkingen) dus dat zal niet vaak meer voorkomen.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Soep
« Reactie #41 Gepost op: 30 september 2003, 10:31:20 »
't Is weer bijna winter en wat smaakt dan beter dan een lekker soepje?
Ik ben de gewone groenten-, linzen-, tomatensoepen wat beu. Wie heeft er originele recepten?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Soep
« Reactie #42 Gepost op: 30 september 2003, 11:22:24 »
Paddenstoelensoep. Bouillon trekken van gedroogde paddenstoelen. In een andere pan veel soorten lekkere paddenstoelen bakken met knoflook, afblussen met wat witte wijn. Uien erbij, wat meer groenten naar keuze. Bouillon erbij, wat thijm, pijnboompitten. Maybe room.. zout peper....

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Soep
« Reactie #43 Gepost op: 30 september 2003, 11:26:15 »
En mijn favoriet (ook in de winter lekker, vanwege pittige smaak en vullend karakter): mexicaanse soep.

Uiringen bakken, knoflooktenen erbij, champignons... dan kaneel, komijn, paprikapoeder, cayennepeper, oregano, zout en verse zwarte peper. Wat tomatenpassata erbij, een blik kidneybeans, een blik mais, een scheut sweet chili sauce. Wat paprika en misschien verse tomaten. En dan proeven en meer van bovenstaande kruiden erbij doen tot het lekker mexicaans en pittig smaakt.

Lekker met tortillachipjes en guacemole erbij.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #44 Gepost op: 30 september 2003, 18:08:35 »
bietensoep vind ik lekker in de winter.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Soep
« Reactie #45 Gepost op: 30 september 2003, 20:48:21 »
Heb net een heerlijk Indiaas linzensoepje gebrouwen :kwijl: en daar een Marokkaan mee vergiftigd wegens iets te pittig uitgevallen haha.
Maar goed probeer anders een vegetarische versie te maken van Tom Kha Kai ofzo, Thaise kippensoep, maar dan zonder kip. Mijn huisgenoten zijn er wild van ;D.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #46 Gepost op: 30 september 2003, 20:54:12 »
En mijn favoriet (ook in de winter lekker, vanwege pittige smaak en vullend karakter): mexicaanse soep.

Uiringen bakken, knoflooktenen erbij, champignons... dan kaneel, komijn, paprikapoeder, cayennepeper, oregano, zout en verse zwarte peper. Wat tomatenpassata erbij, een blik kidneybeans, een blik mais, een scheut sweet chili sauce. Wat paprika en misschien verse tomaten. En dan proeven en meer van bovenstaande kruiden erbij doen tot het lekker mexicaans en pittig smaakt.

Lekker met tortillachipjes en guacemole erbij.

Zoiets heb ik vandaag ook gemaakt; is heerlijk! Ook lekker met courgette bij.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Soep
« Reactie #47 Gepost op: 30 september 2003, 21:37:55 »
bietensoep vind ik lekker in de winter.


Recept?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #48 Gepost op: 01 oktober 2003, 22:34:14 »
Bietensoep: potje bieten kopen (of 2 grote bieten koken, evt. in de magnetron want dat gaat snel), anderhalve soepkop bouillon maken, gesneden bieten toevoegen en 5 minuten koken en op smaak brengen met sambal, zout, peper, verse peterselie, het geheel pureren in de keukenmachine (of met de staafmixer maar dan moet je het echt in een grote pan doen zodat het niet alle kanten uitspat) nog ff laten doorwarmen evt. serveren met zure room.

Of, bedenk ik me nu, wat nog lekkerder is, is sinaasappelbietensoep, de helft vd bouillon door sinaasappelsap uit een pak vervangen en in elke soepkom een schijfje sinaasappel doen.
,,,,فلافل

Elsbeth

Re:Soep
« Reactie #49 Gepost op: 02 oktober 2003, 11:58:25 »
Iemand een recept voor lekkere vegetarische erwtensoep  (á la Unox)?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #50 Gepost op: 02 oktober 2003, 12:21:04 »
Ik zal eens kijken of we de snertdraad nog hebben...

Et voila!
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2003, 12:25:18 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #51 Gepost op: 03 oktober 2003, 08:36:59 »
De Mexicaanse soep van Annemieke is al uitgeprobeerd  :yummie: Vooral de tortillachips erbij maakt het af

De rode bietensoep wil ik ook wel proberen, maar dan met verse bieten. Denk wel dat die niet makkelijk te verkrijgen zijn.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #52 Gepost op: 12 oktober 2003, 01:08:59 »
Vandaag uitgeprobeerd en goedbevonden: Indische pindasoep met prei.

Ingrediënten: prei, ui, knoflook, aardappelen in blokjes, groentenbouillon, pindakaas, ketjap, sambal, (eieren), koriander.

Offline Sven

  • *****
  • 3.802
  • Geslacht: Man
Re:Soep
« Reactie #53 Gepost op: 12 oktober 2003, 09:45:34 »
Paddenstoelensoep. Bouillon trekken van gedroogde paddenstoelen.

Snellere methode: bij een Italiaanse speciaalzaak blokjes paddestoelenbouillon kopen. Voor zover mijn Italiaans goed is, lijken de blokjes me redelijk vegan.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #54 Gepost op: 12 oktober 2003, 12:54:14 »
De rode bietensoep wil ik ook wel proberen, maar dan met verse bieten. Denk wel dat die niet makkelijk te verkrijgen zijn.

Ik ben ook altijd van verse bieten, maar eerlijk gezegd proef je in de soep omdat het gepureerd wordt niet echt of het pot-bietjes of verse bietjes zijn. Maar misschien vind je verse bietjes op de markt? Ik had ze van de week uit de natuurwinkel, erg jummie.
,,,,فلافل

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #55 Gepost op: 13 oktober 2003, 09:44:55 »
De Mexicaanse soep van Annemieke is al uitgeprobeerd  :yummie: Vooral de tortillachips erbij maakt het af !

De rode bietensoep wil ik ook wel proberen, maar dan met verse bieten. Denk wel dat die niet makkelijk te verkrijgen zijn.

ik wsit niet eens dat er bieten uit ene potje gewoon in de supermarkt lagen, nog nooi gezien, wel verse bieten, bij de groente afdeling, liggen bij mijn winkel er al wel.
ik bleek trouwens over de potjes heen (of eronderdoor) te hebben gekeken. :)
Zo.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Soep
« Reactie #56 Gepost op: 24 oktober 2003, 17:23:18 »
Lekker en makkelijk: bloemkoolsoep.
Groene paprika in stukken snijden en stoven.
Bloemkool in roosjes erbij+ bouillonblokjes.
Koken, mixen, veel peper erbij en smullen maar!
Variant: beetje broccoli erbij.
Of: met rode  en gele paprika. Dan krijgt je  soep tegelijkertijd een mooi kleurtje!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #57 Gepost op: 24 oktober 2003, 21:45:36 »
Minestrone soep met sojabrokjes:

*Berg groenten (ik neem meestal een zak boerensoepgroenten en een zak italiaanse groenten met courgette en broccoli enz.)
*bouillonblokjes
*blik tomatenblokjes
*potje witte bonen met tomatensaus
*sojabrokjes
*pasta

Eerst de groenten samen met de sojabrokken, tomatenblokjes en bouillon koken (met water erbij natuurlijk). Na ongeveer 15 minuten de pasta erbij en dan koken tot de pasta gaar is, op het laatst de bonen erbij en nog ff doorwarmen, lekker goed gevuld en makkelijk!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #58 Gepost op: 08 november 2003, 19:21:59 »
Vandaag gekookt. Iets te veel linzen en rijst gebruikt maar heel lekker. Je zou niet verwachten dat granaatappel, kaneel, munt en rozijntjes het goed doen in linzensoep, maar toch:

Granaatappelsoep

1 kleine ui, fijngesneden
500 ml water
1/3 theekopje bruine linzen, gewassen
1/2 theekopje basmatirijst of andere langkorrelige rijst (geen snelkookrijst)
1 granaatappel
1/4 TL kurkuma
verse peterselie, fijngesneden
limoensap
1 TL suiker
1 TL gedroogde munt
1/4 TL kaneel
1/3 theekopje rozijntjes

olie
zout en peper

Fruit de ui glazig in de olie, giet het water erbij en voeg de linzen en de kurkuma toe. Kook het geheel een half uur, en voeg dan de rijst toe en laat het geheel vervolgens nog een kwartier koken. Rol de granaatappel tussen je handen totdat hij meegeeft (dan zitten de zaadjes los), snij de granaatappel open en lepel de inhoud in de soep. Voeg zout, zuiker, peterselie en limoensap toe, en eventueel water om de soep op de gewenste dikte te krijgen. Laat het geheel nog een kwartier koken en breng dan de soep op smaak met de overige kruiden en specerijen. Garneer de soep met de rozijntjes.

Serveer met (turks) brood.

Maakt ongeveer een halve liter, samen met brood genoeg voor 1 a 2 personen als maaltijd.
« Laatst bewerkt op: 08 november 2003, 19:24:48 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Soep
« Reactie #59 Gepost op: 11 november 2003, 12:08:15 »
Ik wil uiensoep maken. Ik heb alleen rode wijn in huis en geen witte. Kan dat?