Vegatopia Forum

Soep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #60 Gepost op: 11 november 2003, 12:17:48 »
Denk van wel. Ik maak het altijd zonder, ook lekker!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #61 Gepost op: 11 november 2003, 12:36:23 »
Ik wil uiensoep maken. Ik heb alleen rode wijn in huis en geen witte. Kan dat?

ja is lekker, krijgt de soep bovendien mooie kleur van!
Met port is trouwens ook lekker
« Laatst bewerkt op: 11 november 2003, 12:36:55 door Selly »
,,,,فلافل

ShiN

Re:Soep
« Reactie #62 Gepost op: 11 november 2003, 12:42:47 »
de albert heijn kant-en klare tomaten soep is toch ook helemaal veganistisch  ? Die heb ik laatst nog eens op, best wel lekker soeppie was dat.


Astrud

Re:Soep
« Reactie #63 Gepost op: 11 november 2003, 13:04:28 »
Pompoensoep.

Benodigd:

* halve pompoen (niet zo'n grote) geschild en in stukjes
* 2 aardappels geschild en in stukjes
* 2 winterpenen geschild en in stukjes
* 1 ui gesnipperd
* 3 tenen knoflook in stukjes
* 1 liter melk (gebruik dan een pan met dikke bodem!) of 1 liter groentenbouillon
* bosje koriander
* zout/peper
* eventueel creme fraiche

Werkwijze:

Ui en knoflook glazig fruiten, blokjes pompoen/aardappel/wortel erbij doen en rustig, al roerend, bakken (geen korstje laten krijgen). Dan melk of bouillon er bij doen en zachtjes laten pruttelen totdat alle groenten gaar zijn.
Laten afkoelen en dan de gesnipperde koriander er bij doen en pureren met de staafmixer. Op smaak brengen met zout en peper.

Wel warm eten en als je het lekker vindt kun je er een schepje creme fraiche op doen.

Deze soep is alleen de volgende dag behoorlijk ingedikt dus dan kun je het gewoon weer aanlengen met melk/bouillon.

Heerlijk met donker brood met kruidenboter of een ander smeerseltje.

Eet smakelijk  :kwijl:

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Soep
« Reactie #64 Gepost op: 11 november 2003, 13:21:59 »
Ik wil uiensoep maken. Ik heb alleen rode wijn in huis en geen witte. Kan dat?

ja is lekker, krijgt de soep bovendien mooie kleur van!
Met port is trouwens ook lekker

Hoe maak jij uiensoep?

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soep
« Reactie #65 Gepost op: 11 november 2003, 14:46:40 »
Pompoensoep.

Ook heel lekker met gember bij.

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Soep
« Reactie #66 Gepost op: 11 november 2003, 21:04:07 »
Pompoensoep.
Ook heel lekker met gember bij.

Of met komijn!
Of met kummel!
Stiekem toch een banaan!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #67 Gepost op: 11 november 2003, 22:16:51 »
Ik wil uiensoep maken. Ik heb alleen rode wijn in huis en geen witte. Kan dat?

ja is lekker, krijgt de soep bovendien mooie kleur van!
Met port is trouwens ook lekker

Hoe maak jij uiensoep?

Euh.. is dat een serieuze vraag of is het vreemd om er port in te doen?
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Soep
« Reactie #68 Gepost op: 11 november 2003, 22:26:34 »
Het was een serieuze vraag!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #69 Gepost op: 11 november 2003, 22:41:24 »
oh, oke, nou heel makkelijk, of ik ben iets minder lui en dan bak ik de uiringen (altijd ringen, is mooi) in boter en dan mik ik er groentebouillon bij, laat het koken, scheut port/wijn en ketjap/vega oestersaus, doorkoken en peper en zout en evt verse bieslook erbij.
In een luie bui laat ik de uienringen gewoon gaar koken in de bouillon en dan dus port, ketjap, peper, zout, bieslook erbij. Als ik vegan soep zou maken zou ik het zo doen, want uien eerst bakken in margarine heeft niet zoveel zin (het botersmaakje is juist lekker en margarine heeft die smaak niet) of in olijfolie bakken zou evt. kunnen ja, maar zou ik niet doen. Ik gooi er nooit knoflook bij.
Ook leuk is soep maken van rode uien.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2003, 22:42:07 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #70 Gepost op: 11 november 2003, 22:49:44 »
Als ik vegan soep zou maken zou ik het zo doen, want uien eerst bakken in margarine heeft niet zoveel zin (het botersmaakje is juist lekker en margarine heeft die smaak niet) of in olijfolie bakken zou evt. kunnen ja, maar zou ik niet doen.
Het bakken geeft toch ook smaak?

Door het carameliseren?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Soep
« Reactie #71 Gepost op: 11 november 2003, 22:50:34 »
Als ik vegan soep zou maken zou ik het zo doen, want uien eerst bakken in margarine heeft niet zoveel zin (het botersmaakje is juist lekker en margarine heeft die smaak niet) of in olijfolie bakken zou evt. kunnen ja, maar zou ik niet doen.
Het bakken geeft toch ook smaak?

Door het carameliseren?

Ja. Maar ik vind margarine smerig. Maar olijfolie is dan wel een optie.
,,,,فلافل

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Maaltijdsoep
« Reactie #72 Gepost op: 04 januari 2004, 23:37:30 »
Altijd als we hier thuis chilli non-carne hebben gegeten en we houden iets over maak ik er een maaltijdsoepje van. Dan heb je dus bonen met ui, paprika, tofu, champignons en tomatenspul.

Maar ik wil ook wel eens een andere goedgevulde (zo goed gevuld dat je lepel rechtop kan staan ;)) soep maken! Ik wil graag wat aanbevelingen en suggesties.. Please?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Soep
« Reactie #73 Gepost op: 05 januari 2004, 09:48:51 »
hutspotsoep, een uitvinding van mijn vader
het is een aardappelsoep met daarin als extraatje een winterpeen

ehm, pindasoep met veel prei


en mexicaanse maaltijdsoepen, maar die had je al, maar als die nou niet stevig genoeg uitpakken, kun je tortillachips pakken, en die erboven verkruimelen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Soep
« Reactie #74 Gepost op: 05 maart 2004, 18:10:12 »
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2004, 18:11:59 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Misstries

Re:Soep
« Reactie #75 Gepost op: 06 maart 2004, 15:49:11 »

Citaat
Een heleboel vegetarische soepen!  

altijd een leuke topic verknallen he die Christiaan :nooo:

pleurt gewoon alle denkbare soepen via een link op de topic

ZO! uitgel....dat gezeur over soep!

nou bedankt, kan ik weer alles gaan zitten vertalen

 :smeerie:

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Linzensoep voor beginners
« Reactie #76 Gepost op: 08 maart 2004, 21:26:43 »
Linzensoep voor beginners

Er komen af en toe vragen over hoe het best de edele linze, waarvan een kooksel door Esau geruild werd voor zijn eerstgeboorterecht, volksvoedsel bij de oude Grieken en daar vastgelegd in het gezegde over nouveau riche "nu list hij geen linzen meer", bron van heimwee naar everzwijnen bij Obelix en tegenwoordig door de jaren '70 risee onder de vegetarische voedingsmiddelen, in een soep te verwerken.

En omdat ik vaak die vragen beantwoord, en denk dat de linze wel wat meer aandacht mag krijgen, deze tutorial, samengesteld uit een aantal eerdere posts (ik ben niet gek, alleen gek van linzen).

Linzen zijn er (om het simpel te houden) in twee varieteiten. Bruine, en rode. De rode zijn de bruine, maar dan ontdaan van hun schilletje zodat ze sneller gaar zijn. De rode zijn fijner van smaak en prettiger voor het oog. De bruine is vullender. Een speciale varieteit van de bruine linze is de puy linze, die in Frankrijk verbouwd wordt. Deze is zeer moeilijk kapot te koken en daarom erg aantrekkelijk in soepen die geen bruine prut mogen worden, bijvoorbeeld omdat schoonmamma mee-eet.

Om te beginnen een paar algemene aanwijzingen, waarvan de belangrijkste toch wel is om het simpel te houden, gevolgd door een paar recepten.

Algemeen

Begin eventueel met ui en knoflook te fruiten in (olijf)olie of kook deze ingredienten direct met water of boullion en de linzen (bruine of rode, een theekopje per persoon voor genoeg soep voor een maattijd) en breng het op smaak brengen zout, peper en azijn of citroensap.

Dan kan je hier op varieren:

  • (Geraspte) wortel toevoegen
  • Komijnzaad meefruiten of komijnpoeder toevoegen
  • Cayenne-, paprika- of chilipoeder toevoegen
  • Tomaat of tomatenpuree toevoegen
  • Eén lepel per persoon rijst of bulgur mee laten koken tot het gaar is
  • peterselie of koriander of spinazie als garnering gebruiken

Je kookt de boel totdat je het goed vindt, desnoods voeg je nog een beetje water toe om de boel te verdunnen.

Lekker met pitabroodjes, turks brood, stokbrood of wat voor 'n goed brood dan ook.

Persoonlijk ben ik tegen het gebruik van aardappels, selderij (zowel knol- als stengels) en prei in linzensoep omdat dat de boel teveel op snert laat lijken. Waarom zou je?

Lees ook: Conor Prefers Cookies To Lentil Soup. Tough Cookies Conor.


Recepten

(zonder exacte maten)

Simpele bruine linzensoep

Ui
Knoflook
Bruine linzen
Laurierblad

Olijfolie
Zout
Peper
Azijn

Breng de gewassen linzen in water aan de kook en giet ze na een paar minuten af. Breng ze dan met vers water opnieuw aan de kook, doe er de (eventueel in kwarten gesneden) ui en de (eventueel in plakjes gesneden) knoflook bij. Kook totdat de ui en de linzen zacht zijn. Voeg eventueel nog water toe. Breng op smaak met zout, peper en azijn.


Egyptische rode linzensoep

Komijnzaad
Ui
Knoflook
Rode linzen
Gedroogde rode peper of cayenne

Olijfolie
Zout
Citroensap of citroen
(Blad)peterselie

Fruit het komijnzaad in de olijfolie aan tot het donkerder wordt. Fruit dan de in grove stukken gesneden ui en de uitgeperste knoflook mee totdat de ui glazig wordt. Voeg water, de gewassen rode linzen, zout en de rode peper toe. Laat het geheel koken tot het een puree is. Voeg eventueel nog water toe. Maak af met zout, citroensap en gesneden peterselie.


Syrische rode linzensoep

Ui
Wortel
Rode linzen

Olijfolie
Ui
Knoflook

Gemalen komijnzaad
Zout
Peper
Citroensap of citroen

Breng de fijngesneden ui, geraspte wortel en gewassen rode linzen met zout in water aan de kook, en kook het tot het een puree is. Voeg eventueel nog water toe. Breng op smaak met komijn, zout, peper en citroensap en kook nog even door.

Fruit de fijngesneden ui met uitgeperste knoflook in de olijfolie zachtjes glazig en serveer de soep met de gefruitte uien en (extra) citroensap.


Turkse linzensoep (link)
(aanbevolen door Hizikigrrrl)
Citaat
Lentils were said by the Prophet to increase sympathy and humility.


Minestrone met pompoen, venkel en linzen
(met dank aan Artemis)

Ui
Venkelknol
Venkelzaad
Puy linzen
Pompoen

Olie
Zout
Peper

Fruit de grof gehakte ui aan in olijfolie tot ie begint te kleuren, fruit vervolgens een fijngehakt venkelknolletje (zonder het groen) mee, en doe er dan water, zout, en het venkelzaad en een de gewassen puy linzen bij. Kook het geheel een half uur, en doe er dan de pompoen in blokjes bij. Kook nog ongeveer een kwartier tot de pompoen zacht is, en doe er dan het venkelgroen, en zout en peper naar smaak bij. Serveer met ciabatta.

Naschrift
Linzen kunnen ook het met rijst, als kichri, koshari of mujadarra ook goed smaken. Maar dat - en uitwijdingen over indiase dals - eventueel later...
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2004, 21:38:49 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Misstries

Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #77 Gepost op: 08 maart 2004, 21:29:24 »
 ;D

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #78 Gepost op: 08 maart 2004, 22:16:37 »
Linzen zijn er (om het simpel te houden) in twee varieteiten. Bruine, en rode. De rode zijn de bruine, maar dan ontdaan van hun schilletje zodat ze sneller gaar zijn.

Kan ik hieruit concluderen dat bruine linzen is als volkorenbrood en witte linzen net zo ongezond als witbrood? In de velletjes zitten toch juist veel van de "gezonde stofjes"?  :-[

femke

Re:Linzensoep voor beginners
« Reactie #79 Gepost op: 09 maart 2004, 12:34:27 »
Leuk! Ik krijg gelijk trek in linzensoep  :D.

Ik vind het trouwens wel onzin dat je linzensoep niet met aardappel en prei wil maken, dat is ook erg lekker hoor! En als je er indiase kruiden door doet, smaakt het echt niet naar erwtensoep  ???. Maar stel je voor dat je eens iets eet wat lijkt op een Hollands gerecht zeg  ;)  ;) :P

Edit: ja, ja, ja, ik wil ook een "everything curry" draad Mmmm, ik heb de kans daarop zeker wel een beetje verspeeld met mijn commentaar :o.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2004, 12:38:10 door femke »