Vegatopia Forum

Vleesvervangers

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Re: Vleesvervangers
« Reactie #300 Gepost op: 29 september 2017, 19:45:53 »
Deze week was een aanbieding van quorn. Er werd o.m. gekozen voor de steak met peper.
Zelden zoiets slechts gegeten ! Een vreemde gekruide smaak en ws. was de bus met peper uitgeschoten tijdens de bereiding.
Ik stond letterlijk in de fik. De steak komt hier nooit meer in huis. Ik zou me schamen als leverancier van dergelijk product.

Offline Respect

  • **
  • 23
Re: Vleesvervangers
« Reactie #301 Gepost op: 29 september 2017, 21:19:24 »
Hamburgers, gehakt en nu weer steak!? Ik mis absoluut geen gen of zo, maar de voedsel-maffia heeft velen bij de poot en portemonnee !
Las iets van wordt te weinig verkocht en is daarom uit de handel genomen, zet je aan het denken toch?
3 soorten mondgevoel zijn belangrijk in eerste instantie.
tofu- tahoe
silken tofu- naam zegt het al, super glad soy product.
tempeh - soy product met bite (stukken soyabonen duidelijk zichtbaar)

Genoeg mee te maken en kost een beetje tov supermarkt rommel.
Vegetarische slager is niks anders dan een mind-fuck!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #302 Gepost op: 30 september 2017, 01:15:27 »
Al een poosje geleden heb ik hierover een artikel geschreven: Vervang niet, zoek een alternatief. Er zijn goede redenen om de toenemende populariteit van steeds betere vleesvervangers toe te juichen, er zijn ook vele goede redenen om vlees niet te 'vervangen', maar om 'echt vegetarische' alternatieven te zoeken.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Vleesvervangers
« Reactie #303 Gepost op: 30 september 2017, 19:30:07 »
Ik was me al langer bewust dat vleesvervangers lang niet altijd goed of gezond zijn.
Ik eet echter vrij traditioneel. Dat betekent vaak aardappelen met groente en dus een vleesvervanger. Welke alternatieven zijn daar dan voor?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers
« Reactie #304 Gepost op: 30 september 2017, 20:31:21 »
Ik was me al langer bewust dat vleesvervangers lang niet altijd goed of gezond zijn.
Ik eet echter vrij traditioneel. Dat betekent vaak aardappelen met groente en dus een vleesvervanger. Welke alternatieven zijn daar dan voor?
Je kunt bijvoorbeeld dunne burgertjes maken van falafeldeeg. Of deze zelfgemaakte Oosterse burgers. Maisburgertjes. Gebakken tempeh, afgeblust met een scheutje sojasaus, doet het goed bij bijvoorbeeld boerenkoolstamppot. Sellerieschnitzeltjes, al dan niet met champignonsaus. Gebakken halloumi, bijvoorbeeld bij stamppot spinazie. Een gekookt eitje al dan niet met mosterdsaus. Een omeletje.

Als je groente met een bite zonder saus en/of gebakken aardappelen hebt, hoef je er verder niets uit de koekenpan bij. In plaats daarvan bijvoorbeeld kikkererwten, kidneybonen of kapucijners in een lichte, kruidige tomatensaus. Of je maakt de maailtijd compleet met een kleine salade en/of wat baguette met kruidenboter.

Zomaar een paar ideeën.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Vleesvervangers
« Reactie #305 Gepost op: 01 oktober 2017, 11:48:09 »
bedankt voor de ideeën. Het brengt me tenminste verder en kan zo wat meer gaan afwisselen. Wie weet gaan de vegaburgers ooit nog in de ban totdat men deze gezonder en verantwoorder gaan maken.

Re: Vleesvervangers
« Reactie #306 Gepost op: 01 oktober 2017, 13:36:19 »
Een vreemde gekruide smaak en ws. was de bus met peper uitgeschoten tijdens de bereiding.

Hmm ik vind het juist een van de toppers van Quorn. Is tenminste echt wat anders en er zit wat meer pit in.
Helaas hebben ze hier bij Tesco de rare neiging om een produkt in het assortiment op te nemen en een onbepaalde tijd later weer te schrappen, waarna het misschien wel ooit weer terugkeert maar misschien ook niet. Dit produkt hoort helaas tot de tweede categorie. Ook in andere supermarkten kom ik het niet (meer) tegen.

En laat ik de discussie dan toch maar op gang brengen want ik vind het een wat bizar statement:
Wat vind je precies zo ongezond en onverantwoord aan Quorn dat het in de ban zou moeten?

Van, zoals hiervoor gesuggereerd, alleen tahoe (volkomen smakeloos, en volkomen onaantrekkelijk zonder verdere bewerking) en tempeh (vind ik uitgesproken smerig maar dat is een kwestie van smaak) word ik in ieder niet gelukkiger.
Laat staan dat ik niet zou weten hoe je vleesverlaters daarmee over de streep zou kunnen trekken.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2017, 16:52:31 door Iv@ñka »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re: Vleesvervangers
« Reactie #307 Gepost op: 01 oktober 2017, 16:56:23 »
Deze week was een aanbieding van quorn. Er werd o.m. gekozen voor de steak met peper.
...

Die vond ik altijd heerlijk, zoals ook Quorn's Southern Style Burger en de Vegetarische Pepersteak. Helaas zie ik ze de laatste jaren niet meer hier bij ons in de supermarkten.

Re: Vleesvervangers
« Reactie #308 Gepost op: 02 oktober 2017, 12:10:16 »
Zo zie je maar weer dat over smaak niet te twisten is.  ;)
Ik vind het afschuwelijk.
Ik bedoelde niet specifiek quorn maar vrijwel alle vleesvervangers die niet echt gezond zijn.
Deze bevatten naar mijn mening teveel hulpstoffen en ingrediënten die ik niet kan thuisbrengen.
Daarbij zijn veel vleesvervangers ook vaak (veel) te zout. Menig vleesvervanger koop ik om die reden dan ook geen tweede maal.

Re: Vleesvervangers
« Reactie #309 Gepost op: 02 oktober 2017, 17:34:20 »
Ik bedoelde niet specifiek quorn maar vrijwel alle vleesvervangers die niet echt gezond zijn.
Deze bevatten naar mijn mening teveel hulpstoffen en ingrediënten die ik niet kan thuisbrengen.

Laten we toch Quorn (filetreepjes) even ontleden:
Naast Mycoproteine (schimmeleiwit) (87%), raapzaadolie, gerehydrateerd scharrelei-eiwit:

Natuurlijke aroma's:
Tsja, niet nader gespecificeerd maar lijkt me geen schokkend ingrediënt.


Verdikkingsmiddel: calciumchloride, calciumacetaat:
Daar komen we in bedenkelijker vaarwater. Maar beide kunnen we kennelijk ook met tofu binnenkrijgen, want beide stofjes kunnen in de tofubereiding gebruikt worden!

Zout kom ik verder niet als ingredient tegen (wellicht vanwege bovengenoemde calciumzouten?). Het zoutgehalte van 0.5g / 100g is misschien niet echt laag, maar toch ook niet echt hoog vind ik.

Citaat
Daarbij zijn veel vleesvervangers ook vaak (veel) te zout.

Ik kan er genoeg vinden die ik gewoon niet lekker vind omdat ze me echt veel te flauw zijn. De burgers van Dee's bijvoorbeeld (niet de worstjes, die zijn zout genoeg), en dat zijn echt niet de enigen. Toegegeven dat je flauwe vleesvervangers waarschijnlijk beter bij de natuurvoedingswinkel kan vinden dan bij Appie of de Jumbo.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Respect

  • **
  • 23
Re: Vleesvervangers
« Reactie #310 Gepost op: 02 oktober 2017, 18:10:17 »

Van, zoals hiervoor gesuggereerd, alleen tahoe (volkomen smakeloos, en volkomen onaantrekkelijk zonder verdere bewerking) en tempeh (vind ik uitgesproken smerig maar dat is een kwestie van smaak) word ik in ieder niet gelukkiger.
Laat staan dat ik niet zou weten hoe je vleesverlaters daarmee over de streep zou kunnen trekken.
[/quote]

Goed stuk aangehaald door meneer Eelco paar threads terug. In een latere reactie nog wat links naar leuke tips/recepten.

Enne "vleesverlaters" over de streep trekken? Als er geen herkenning is van waarom, gewoon stoppen erover te praten.

Als je tot nu toe tahoe on-gespoeld over je salade hebt verkruimeld snap ik je reactie. Tempeh vraagt om gebakken te worden, daarna smaken eraan toevoegen.
Wat doe je met champignon-steeltjes (uiteraard van verse kwaliteit), die altijd weggesmeten worden in de meeste keukens na het schoonmaken?
Ruik maar eens aan een handje steeltjes... Pure Umami.

Had meneer Eelco beloofd terughoudend te zijn met dierlijke producten dus meer als kaas boter eieren en melk zal het niet zijn maar in combinatie met soya-producten een keur een smakelijke bijgerechten om de "heilige" 3-eenheid op je bord (dat zit er vanaf 1950 ingeprent!) te hebben.
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,21221.0.html geeft een voorbeeldje. Vullen naar keuze maar gehakte steeljes met gebakken pulptomaat en gebonden met ui-bloem mengsel is hemels!






Re: Vleesvervangers
« Reactie #311 Gepost op: 02 oktober 2017, 18:15:22 »
Enne "vleesverlaters" over de streep trekken? Als er geen herkenning is van waarom, gewoon stoppen erover te praten.

Wat bedoel je?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Respect

  • **
  • 23
Re: Vleesvervangers
« Reactie #312 Gepost op: 04 oktober 2017, 18:44:31 »
Enne "vleesverlaters" over de streep trekken? Als er geen herkenning is van waarom, gewoon stoppen erover te praten.

Wat bedoel je?

Over de streep trekken duidt op twijfelaar. Laat die lekker twijfelen totdat deze zelf het licht ziet.
Mensen te moeten overtuigen kan ook weerstand oproepen, daarom laten gaan: De vegetarische slager is niks meer als een chemicus!
soja tov vlees meer info: https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/de-soja-footprint

nog zo'n leuke:

http://www.bakkerswereld.nl/dossiers/artikel/2008/6/merkbrood-king-corn-was-tijd-ver-vooruit-10118002
zoek maar eens reclamefilmpjes op met "king corn" op youtube , maar het werkte wel, reuze populair.
langer vers kwam voornamelijk door vet, en door toevoeging van suiker licht verslavend. Ja echt geniaal dit...

Het "echte" stokbrood wordt 3 maal daags gebakken en is een waterbrood, alleen de diepgevroren geïmporteerde varianten benaderen het echte werk, moet je wel een groot-handelspas hebben...

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vleesvervangers
« Reactie #313 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:27:22 »
Een vreemde gekruide smaak en ws. was de bus met peper uitgeschoten tijdens de bereiding.

Hmm ik vind het juist een van de toppers van Quorn. Is tenminste echt wat anders en er zit wat meer pit in.
Helaas hebben ze hier bij Tesco de rare neiging om een produkt in het assortiment op te nemen en een onbepaalde tijd later weer te schrappen, waarna het misschien wel ooit weer terugkeert maar misschien ook niet. Dit produkt hoort helaas tot de tweede categorie. Ook in andere supermarkten kom ik het niet (meer) tegen.

Deze week was een aanbieding van quorn. Er werd o.m. gekozen voor de steak met peper.
...

Die vond ik altijd heerlijk, zoals ook Quorn's Southern Style Burger en de Vegetarische Pepersteak. Helaas zie ik ze de laatste jaren niet meer hier bij ons in de supermarkten.

Toevallig kwam ik die pepersteak zaterdag tegen bij Deen in Almere. Vroeger lag die bij AH in het schap, maar nu inderdaad niet meer. Ook andere producten van Quorn, zoals de nasiblokjes, die ik al een tijdje niet meer had gezien, lagen nu bij Deen. Hopelijk komt de rendang van Quorn ook weer terug. Die vonden wij ook altijd erg lekker, maar die was ineens verdwenen.

Offline Respect

  • **
  • 23
Re: Vleesvervangers
« Reactie #314 Gepost op: 18 oktober 2017, 19:09:29 »
Vorige week toevallig een stuk gerookte tofu gekocht, had ik in NL nog niet bij de groothandel gezien.
Ben nog aan het experimenteren maar voorlopig goede ervaringen ermee.
Volgende week meer; heb ik ook de aan meneer Eelco beloofde truc met de ui gereed voor publicatie.

Voor allen die wel eens iets op een website/facebook plaatsen. Er zijn bureaus gericht op zoek naar plaatjes die, zonder kwaadwillige gedachten door de enthousiast worden gekopieerd om als voorbeeldje te dienen om het geheel op te leuken. Om de rechtmatige eigenaar te beschermen - lees op roofjacht te gaan tegen vergoedingen waar ze flink aan verdienen, die nergens meer op slaan - hadden die een claim neergelegd voor het plaatsen van een foto van een "garnaal" op de website van een bekende van mij. Die is daardoor zo overrompeld , dat deze de stekker eruit getrokken heeft... Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en veel van diens ideeën worden weer her en der geplaatst zonder die garnaal

Meer  hierover: https://blog.iusmentis.com/2017/03/09/nee-rijdende-rechter-echt-fout-auteursrechtvonnis/
Pas dus op met zo maar plaatsen, meer wil ik er niet mee zeggen.


Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #315 Gepost op: 13 november 2017, 16:51:07 »
Ik heb deze week bij de Jumbo in Amersfoort Vathorst Mandarin orange Chick'n gekocht.

Die was duur! Maar de prijs wel waard, want met stip de lekkerste vegan kant en klaar maaltijd die ik ooit at.

Knapperige ''kip'' met een smakelijke sinaasappelsaus. Heerlijk bij wat witte rijst.
Nothing tastes like compassion feels

Offline Nanya

  • **
  • 23
Re: Vleesvervangers
« Reactie #316 Gepost op: 14 december 2017, 17:55:36 »
Ik heb deze week bij de Jumbo in Amersfoort Vathorst Mandarin orange Chick'n gekocht.

Die was duur! Maar de prijs wel waard, want met stip de lekkerste vegan kant en klaar maaltijd die ik ooit at.

Knapperige ''kip'' met een smakelijke sinaasappelsaus. Heerlijk bij wat witte rijst.
Dat klinkt heerlijk, Windigo! Hoe duur is duur? 

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #317 Gepost op: 15 december 2017, 05:51:27 »
Ik heb deze week bij de Jumbo in Amersfoort Vathorst Mandarin orange Chick'n gekocht.

Die was duur! Maar de prijs wel waard, want met stip de lekkerste vegan kant en klaar maaltijd die ik ooit at.

Knapperige ''kip'' met een smakelijke sinaasappelsaus. Heerlijk bij wat witte rijst.
Dat klinkt heerlijk, Windigo! Hoe duur is duur?

8 euro per zak.. En dat is een 1 persoonsportie.
Nothing tastes like compassion feels

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vleesvervangers
« Reactie #318 Gepost op: 15 december 2017, 13:02:56 »
Bij de Walmart trouwens maar 3.36 euro omgerekend... maar ja, die hebben we hier niet.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers
« Reactie #319 Gepost op: 15 december 2017, 17:22:37 »
Bij de Walmart trouwens maar 3.36 euro omgerekend... maar ja, die hebben we hier niet.

Komt denk ik inderdaad door de importprijs.
Nothing tastes like compassion feels