Ik heb een (misschien stomme) vraag: ik las ergens dat de kleur van je huid ook gerelateerd is aan wat je eet. Tenminste natuurlijk niet van heel donker naar heel licht, maar wel verschil tussen niet-vleeseters en vleeseters.
Ik sluit niet uit dat er een zeker verband is. Maar volgens mij is dat verband toch niet eenduidig en spelen er te veel andere factoren mee om aan de hand van iemands huidskleur vast te stellen of hij/haar al dan niet vlees eet.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar sinds ik vegetarier ben wordt er wel vaak over me gezegd dat ik een bleek huidje heb. Terwijl ik daarvoor altijd sneller een kleurtje kreeg in de zon.
Maar is het werkelijk zo dat je nu minder snel bruin wordt?
Ik kan me immers perfect voorstellen dat mensen die weten dat je vegetariėr bent geworden (onbewust) naar allerlei uiterlijke tekenen gaan zoeken die dat 'bewijzen'. M.a.w. zal men nu gewoon sneller zeggen dat je wat bleker ziet omdat men je extra goed in het oog houdt?
Het is idd zo dat veel mensen zullen zeggen dat je er bleekjes uit ziet, om hun theorie te ondersteunen dat vegetariers ongezonder zijn.
Maar (misschien verbeeld ik het me) volgens mij ben ik over de jaren heen
ook wat bleker geworden. Dat hoeft niet direct verband te houden met het niet eten van vlees, en ik ben verder gewoon gezond en heb geen bloedarmoede. Maar ik was gewoon benieuwd of het eten van vlees je huid een andere 'blos' of kleur geeft. Ik voel me in ieder geval gezonder en mn huid is ook gezond. Ik leg ook geen link tussen witter en ongezond, maar misschien is er een relatie ergens.
Daarnaast kan ook je pigment veranderen toch?