Vegatopia Forum

Vitamine D2 (ergocalciferol)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #120 Gepost op: 26 maart 2015, 00:03:41 »
Volgens mijn ene internist kun je op dat niveau het niet meer bijslikken met een OTC. Ik krijg van mijn huisarts ook standaard het vloeibare spul als ik dit soort waardes scoor. Begint vanaf 25.000 IE als ik het goed heb en dan wordt er een aantal dosering verspreid over een aantal weken. Hoeveel shots in hoeveel weken lijkt dokter-afhankelijk.
 
Hoeveel IE zit er in die Supra?
Huisarts heeft verder niks aangegeven?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #121 Gepost op: 26 maart 2015, 21:39:01 »
Volgens mijn ene internist kun je op dat niveau het niet meer bijslikken met een OTC. Ik krijg van mijn huisarts ook standaard het vloeibare spul als ik dit soort waardes scoor. Begint vanaf 25.000 IE als ik het goed heb en dan wordt er een aantal dosering verspreid over een aantal weken. Hoeveel shots in hoeveel weken lijkt dokter-afhankelijk.
 
Hoeveel IE zit er in die Supra?
Huisarts heeft verder niks aangegeven?

Volgens mijn man zei ze: haal een supplement.
Hij slikt nu 10 (grieks Mu)gram, en daarvan 2 stuks: zou 200% van de ADH moeten zijn.
Ik neem er zelf 1: als mijn man tekort heeft, en we altijd samen eten, is 100% nemen voor een paar weken vast slim, dacht ik. Half Nederland heeft stiekem een tekort, toch?

Maar jullie denken dat hij een ander middeltje moet hebben?

En iemand zei dat te vroeg wakker worden ook een kenmerk is? Ik vind het niet terug op internet, maar het zou fijn zijn als hij daarmee stopt. ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #122 Gepost op: 26 maart 2015, 21:55:52 »
En iemand zei dat te vroeg wakker worden ook een kenmerk is? Ik vind het niet terug op internet, maar het zou fijn zijn als hij daarmee stopt. ;)

Ja, bij mijn weten is het een symptoom. Ik had het ook, toen ik een tekort had. Ik werd dan vaak om 4 of 5 uur wakker en kon niet meer slapen. (hier zie ik er ook wat van terug).Zoals eerder verteld kreeg ik ook eerst het advies om supplementen te nemen van de assistente, maar de huisarts belde me later op dat ik beter zo'n drankje kon halen als stootkuur.

Nu heb ik er al lang geen last meer van, denk ik, want ik heb niet meer getest. Maar die symptomen zijn verdwenen en ik slik nu al 2 winters regelmatig vitamine D (van de Tuinen o.a.).

Het zal niet zo snel kwaad kunnen als jij ook neemt (zeker niet in die dosis).
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 21:59:11 door LL de Ling »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #123 Gepost op: 26 maart 2015, 22:04:33 »
En iemand zei dat te vroeg wakker worden ook een kenmerk is? Ik vind het niet terug op internet, maar het zou fijn zijn als hij daarmee stopt. ;)

Ja, bij mijn weten is het een symptoom. Ik had het ook, toen ik een tekort had. Ik werd dan vaak om 4 of 5 uur wakker en kon niet meer slapen. (hier zie ik er ook wat van terug).Zoals eerder verteld kreeg ik ook eerst het advies om supplementen te nemen van de assistente, maar de huisarts belde me later op dat ik beter zo'n drankje kon halen als stootkuur.

Nu heb ik er al lang geen last meer van, denk ik, want ik heb niet meer getest. Maar die symptomen zijn verdwenen en ik slik nu al 2 winters regelmatig vitamine D (van de Tuinen o.a.).

Het zal niet zo snel kwaad kunnen als jij ook neemt (zeker niet in die dosis).
De lijst van wat nu mogelijk 'vanzelf' overgaat, is wel gaaf: hij heeft last van hypermobiliteit, maar wellicht was dat ook vitamine D. En hij was moe en sliep slecht. Logisch door de stress op het werk, maar dus ook een tekort aan vitamine D.
Hij neemt er trouwens 2x twee, dat is eigenlijk 400X de dagelijkse dosis. Is dat niet wat ruig? Weet iemand dat?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #124 Gepost op: 27 maart 2015, 18:05:23 »
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is om tekorten te voorkomen, niet om ze aan te vullen.
Die mu is microgram is toch? 10 is dan 400 IE, dus dat is niet wereldschokkend. Ook niet als je er 2, dus 800 van neemt.

Je huisarts gaat misschien nog uit van de oudere ondergrens. Met 50, lijkt 31 niet zo schokkend. Ga je uit van 70 en hoger, dan zit je relatief een stuk lager en dan is het ook begrijpelijker dat je het op basis van de ADH het ook niet zo makkelijk bij kan slikken. Misschien nog even bellen met de huisarts en vragen of het drankje kan? Ook omdat je man wel klachten heeft.
Ik ben trouwens ook slapper en hypermobieler als mijn D te laag is, slaap ook slechter dus dat herken ik ook wel.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #125 Gepost op: 27 maart 2015, 19:20:23 »
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is om tekorten te voorkomen, niet om ze aan te vullen.
Die mu is microgram is toch? 10 is dan 400 IE, dus dat is niet wereldschokkend. Ook niet als je er 2, dus 800 van neemt.

Je huisarts gaat misschien nog uit van de oudere ondergrens. Met 50, lijkt 31 niet zo schokkend. Ga je uit van 70 en hoger, dan zit je relatief een stuk lager en dan is het ook begrijpelijker dat je het op basis van de ADH het ook niet zo makkelijk bij kan slikken. Misschien nog even bellen met de huisarts en vragen of het drankje kan? Ook omdat je man wel klachten heeft.
Ik ben trouwens ook slapper en hypermobieler als mijn D te laag is, slaap ook slechter dus dat herken ik ook wel.
Dank je voor je reactie.
Omdat we eerst dachten dat het door enorme werkstress kwam, kan je raden hoe goed hij is in een telefoontje moeten plegen (en hoe gezellig het thuis was ...). Hopelijk gaat de vitamine D een steentje bijdragen!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #126 Gepost op: 27 maart 2015, 19:38:58 »
Als je het drankje neemt, dan neem je 10.000ie per keer (of rond de 1200 als je het over de week spreid), dus 800 lijkt me geen probleem.

Ik dacht ook dat overdoseren bij D heel lastig was, omdat je met een halfuurtje in de zon bijvoorbeeld ook al duizenden ie's schijnt aan te maken (niet in Nederland meestal, maar echte zon).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #127 Gepost op: 27 maart 2015, 22:34:21 »
Er zit een verschil tussen orale inname en in de zon zijn, dat laatste kan je lichaam qua opname zelf goed reguleren. Orale inname niet. Ook verschillen de drankjes van de apotheek, het is niet standaard 10.000. Wel zit het allemaal significant hoger dan de otc die je man dubbel slikt.
Overdoseren is wel degelijk mogelijk, maar komt niet zo vaak voor al zijn de symptomen daarvan wel gewoon te googlen. Onderzocht is dat je dan zo'n 50.000 IE over een langere periode dagelijks in zou moeten nemen. Of je moet iets mankeren aan je D-huishouding.

Vit D tekort werkt ook in op je psychische gesteldheid, dus kan me voorstellen dat even minder leuk was :-\
Hopelijk trekt het snel bij en de lente is alweer onderweg  :-*.
In periodes van stress zou je ook meer b-vitamines en magnesium o.a. verbruiken, dus dat is misschien ook een aandachtspuntje...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #128 Gepost op: 27 maart 2015, 23:40:35 »
Er zit een verschil tussen orale inname en in de zon zijn, dat laatste kan je lichaam qua opname zelf goed reguleren. Orale inname niet. Ook verschillen de drankjes van de apotheek, het is niet standaard 10.000. Wel zit het allemaal significant hoger dan de otc die je man dubbel slikt.
Overdoseren is wel degelijk mogelijk, maar komt niet zo vaak voor al zijn de symptomen daarvan wel gewoon te googlen. Onderzocht is dat je dan zo'n 50.000 IE over een langere periode dagelijks in zou moeten nemen. Of je moet iets mankeren aan je D-huishouding.

Vit D tekort werkt ook in op je psychische gesteldheid, dus kan me voorstellen dat even minder leuk was :-\
Hopelijk trekt het snel bij en de lente is alweer onderweg  :-*.
In periodes van stress zou je ook meer b-vitamines en magnesium o.a. verbruiken, dus dat is misschien ook een aandachtspuntje...
In elk geval een aantal B-vitamines waren getest, en wel in orde.
De mensen die ervaring hadden, weten die of het snel beter werd?
Hij, en ik dus ook, was wel weer om 6.15 wakker. Toch wel erg vroeg op een vrije dag.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #129 Gepost op: 28 maart 2015, 09:33:44 »
Je man slikt een onderhoudsdosis, dus ik zou niet te snel verbetering verwachten bij een waarde van 30. Drankje gaat echt sneller.

Ook zou ik gewoon de bloeduitslagen, liefst inclusief de referentiewaarden van het lab, opvragen bij de huisarts. Dat is handig om inzicht te krijgen. Niet alleen in de beoordeling van je arts en in hoeverre dat (inter)nationaal eventueel van de huidige norm afwijkt, maar ook om te kunnen kijken of je bepaalde dingen aan bepaalde waarden kan koppelen. Dan kun je sneller en gerichter aan de bel trekken, niet als betweter maar als ervaringsdeskundige of zoiets hè ;)
Misschien heeft je man baat bij iets andere waardes, dan de klassieke die je huisarts misschien nog hanteert. Zie bijvoorbeeld de B12-waarde. Klassieke ondergrens is 130-150, maar op diverse plekken komt er steeds meer aandacht voor het grijze gebied tot 350 waar je dus wel degelijk last van kan hebben. In mijn geval en ik ben niet de enige, heeft dat ook effect op slaap.
Dus ik zou zeggen, loop die uitslagen nog even na. Dan weet je wat er allemaal gecheckt, dan wel uitgesloten is en wat het referentiekader van je arts is.

Sin chile, no tiene chiste!

Aleide

Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #130 Gepost op: 06 juli 2015, 14:45:35 »
Ik zie dat de vraag naar plantaardige vit d hier al enkele jaren geleden is gesteld.
Weet niet of iemand er nog baat bij heeft, maar er bestaan injecties ergocalciferol 600.000E, die in de spieren worden ingespoten. Dit eenmaal om de zes maanden.
Je kan ze vinden in de apotheek onder de naam ergocalciferol of sterigol.
Ik neem na mijn GBP onvoldoende vitamines op ( ook niet de zeer hoog gedoseerde die worden voorgeschreven na een gastric bypass ) en krijg daarom ijzer via infuus en deze inspuiting om de zes maanden voor mijn vit D.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #131 Gepost op: 24 januari 2017, 20:02:00 »
Mijn broertje (geen vega) was erg moe en sliep slecht: werd vroeg wakker met hartkloppingen. De huisarts dacht dat het door de nare en drukke periode kwam, maar ik heb hem gezegd dat hij maar moesten laten testen op vitamine D-tekort. Goed hij het gedaan heeft, want ja hoor: waarde van 16.

Heb overigens vorig jaar januari zelf nog eens laten testen. Was toen prima, maar sinds bij mij het tekort geconstateerd was, slik ik vanaf het najaar tot ver in het voorjaar i.i.g. een supplement.

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 20:04:43 door LL de Ling »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #132 Gepost op: 24 januari 2017, 20:26:24 »
Mijn broertje (geen vega) was erg moe en sliep slecht: werd vroeg wakker met hartkloppingen. De huisarts dacht dat het door de nare en drukke periode kwam, maar ik heb hem gezegd dat hij maar moesten laten testen op vitamine D-tekort. Goed hij het gedaan heeft, want ja hoor: waarde van 16.

Heb overigens vorig jaar januari zelf nog eens laten testen. Was toen prima, maar sinds bij mij het tekort geconstateerd was, slik ik vanaf het najaar tot ver in het voorjaar i.i.g. een supplement.
Mijn moet ook echt bijslikken, was daarvoor ook echt beroerd (leek eerst de stress van werk).
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken