Vegatopia Forum

Vitamine D2 (ergocalciferol)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Lelle

vitamine d
« Reactie #60 Gepost op: 21 juli 2007, 12:34:35 »
Na mijn super snelle scan door de onderwerpen kwam ik nog niks tegen over vitamine D, dus daar gaan we dan!

Een kwartiertje geleden lag ik over de grond te kronkelen als gevolg van kuitkramp. Vroeger had ik daar best vaak last van maar vroeger hadden ze nog geen google, dus na twee minuten google ontdekte ik dat vitamine D en/of calcium tekort een oorzaak kan zijn van spierkramp. Nu zit vitamine D voornamelijk in vlees, zuivel en eieren. Nu is dat sporadische eitje en slokje melk  bij mij blijkbaar niet afdoende voor mijn adh vit D.

Hoe lossen jullie dit op? En hebben jullie ook vaker last van spierkrampen? :-X

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:vitamine d
« Reactie #61 Gepost op: 21 juli 2007, 13:36:44 »
Magnesiumgebrek zou ook een oorzaak kunnen zijn van spierkrampen.  Ik heb er zelden last van, als het gebeurd is het gewoon een kwestie van 'tegen trekken'.

Maar hoewel er best een probleem zou kunnen zijn dat er iets ontbreekt in je voeding zou ik er niet zonder meer van uit gaan dat het vitamine D is.  Normaal gezien maakt het lichaam onder invloed van zonlicht ook zelf vitamine D aan.

Lelle

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #62 Gepost op: 21 juli 2007, 14:35:51 »
T is ook niet zo dat ik me na één keer kramp meteen zorgen maak hoor, verre van. Alleen bedacht me opeens dat ik nagenoeg geen vit D binnenkrijg.

Ik ga nu de rest van t draadje ff nalezen

Ineke

Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #63 Gepost op: 07 januari 2008, 23:31:59 »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #64 Gepost op: 04 februari 2008, 11:50:52 »
een kwartiertjeper dag met blote handen en gezicht buiten zou genoeg moeten zijn voor blanken, hoe donkerder je bent, hoe meer zonlicht je nodig hebt...

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #65 Gepost op: 28 oktober 2009, 13:55:51 »
Eigenlijk meer een algemene vitamine d vraag, weet iemand hier een goede link voor informatie over vitamine d gebrek en corticosteroiden? Kom wel info tegen dat het vitamine d opname tegenwerkt, maar verdere info niet echt...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #66 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:20:43 »
Weet alleen dat ze vaak gecombineerd worden in pso zalfjes, zal eens kijken of ik nog ergens info voor je heb.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #67 Gepost op: 02 maart 2011, 15:50:25 »
Ik heb blijkbaar een tekort aan Vitamine D. Dat verbaasde me best wel, aangezien ik sowieso vrijwel dagelijks een multi slik waar dit in zit, ik margarine eet waar het aan toegevoegd is (D2 dan), en ik ook best regelmatig buiten en in de zon kom.
Nou ja, nu maar een D2 supplement gaan slikken dus.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #68 Gepost op: 02 maart 2011, 17:50:50 »
Ik heb blijkbaar een tekort aan Vitamine D. Dat verbaasde me best wel, aangezien ik sowieso vrijwel dagelijks een multi slik waar dit in zit, ik margarine eet waar het aan toegevoegd is (D2 dan), en ik ook best regelmatig buiten en in de zon kom.
Nou ja, nu maar een D2 supplement gaan slikken dus.
Van oktober tot april is de hoeveelheid vitamine D die onze huid aanmaakt met behulp van zonlicht praktisch verwaarloosbaar.
In de winter komt een D-tekort in Nederland aardig veel voor.
Ik slik zelf ook altijd al een multi met D erin, maar had toch op een gegeven moment een zwaar tekort. Nu ik extra slik (en in de warmere maanden veel buiten kwam met blote huid) voel ik me ook een stuk beter.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #69 Gepost op: 02 maart 2011, 19:06:45 »
Hoeveel % vd ADH vit. D zat er in jullie supps?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #70 Gepost op: 02 maart 2011, 20:37:35 »
Ik heb blijkbaar een tekort aan Vitamine D. Dat verbaasde me best wel, aangezien ik sowieso vrijwel dagelijks een multi slik waar dit in zit, ik margarine eet waar het aan toegevoegd is (D2 dan), en ik ook best regelmatig buiten en in de zon kom.
Nou ja, nu maar een D2 supplement gaan slikken dus.
Hoe kwam je erachter dat je een tekort hebt? Had je klachten?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #71 Gepost op: 02 maart 2011, 20:51:52 »
Nee geen klachten, ik liet mijn bloed gewoon weer eens controleren omdat de laatste keer al zo'n vijf jaar geleden was. Het ging me vooral om B12, maar omdat ik her en der wel over vitamine D tekorten had gelezen vroeg ik of dat ook getest kon worden, en dat kon. Vitamine B12 was overigens prima, dus dat scheelt :)

@Hiziki: er zit 100% in, maar het is een Amerikaanse multi, ik weet niet of zij een andere ADH hanteren?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #72 Gepost op: 03 maart 2011, 09:51:24 »
Hoeveel % vd ADH vit. D zat er in jullie supps?
Bij mij zit er 200%ADH (10 mcg) in.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #73 Gepost op: 25 juli 2011, 18:09:28 »
Ik heb vandaag een potje vit D pilletjes gehaald. Ik heb tijdje geleden van de HA van die druppels gekregen, wegens niet meer meetbaar tekort. Daarna kreeg ik het advies pilletjes te slikken, op eigen initiatief. En toen werd het zomer en dacht ik het niet meer nodig te hebben (na de druppels zat ik op bijna 80 met bloedonderzoek, dus netjes). De zomer is niet zo denderend en ik had vorige week weer villa volta in mn hoofd, dus toch maar eens pilletjes gaan halen.
De pilletjes voor volwassenen (KV huismerk) zit ook voor 95% ADH calcium in. Volgens mij krijg ik voldoende kalk binnen met mn voer en er zijn geen tekorten daarvoor uit verschillende bloedonderzoeken gekomen. Ik vroeg het vorige week aan de HA-assistente en die zei dat de kalk in die pilletjes nooit veel zou kunnen zijn. Ik vind 95% wel teveel, dus die niet genomen. De pilletjes voor kinderen zijn ook 5 microgram per pil (net zoveel als de dosering per pil voor volwassenen van Davitamon), maar dan zonder kalk. Ik heb dus die voor kinderen genomen en eet er dan 1 per dag ipv 2.
Waarom wordt er eigenlijk extra kalk in de pilletjes voor volwassenen gestopt? Ik had ergens iets gelezen over teveel kalk binnen krijgen en resorptie uit je botten en calcium-deposits die dan kunnen ontstaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #74 Gepost op: 25 juli 2011, 18:18:01 »
Waarom wordt er eigenlijk extra kalk in de pilletjes voor volwassenen gestopt?
Ik denk omdat je voor de opname van calcium vitamine D nodig hebt, en het voor mensen die calcium willen slikken dus een logische combi is. 95% lijkt mij niet erg veel (maar ik weet niet zoveel van calcium), maar stoffen in supplementen die je niet nodig hebt, zou ik maar lekker vermijden. 

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #75 Gepost op: 03 januari 2012, 09:52:46 »
Er bestaat nu ook vegan vitamine D3 in pil vorm! Vitamine D3 wordt veel beter door je lichaam opgenomen, dus dat is mooi.
Ik heb deze besteld, maar er zijn ook andere merken te krijgen.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #76 Gepost op: 03 januari 2012, 10:04:44 »
De eerstelijnsbehandeling bij osteoporose is kalk plus vitamine D, allebei goed voor de botten... Bovendien neem je kalk op via een systeem dat met vitamine D werkt. Dus om 750254 verschillende pilletjes te vermijden bij ouderen, stoppen ze dat in 1 pil. Als je genoeg kalk binnenkrijgt zoiezo, zie ik geen probleem om het te laten, maar van een hypercalcemie alleen maar van pilletjes te nemen heb ik nog nooit gehoord, meestal is zoiets door een onderliggende oorzaak.

Wat wel een oorzaak van hypercalcemie, dus teveel kalk in je bloed is, is inderdaad resorptie vanuit je botten, maar dat gaat nooit gebeuren van teveel calcium te eten, maar dan komt dat dus door die resorptie zelf.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #77 Gepost op: 05 januari 2012, 15:48:41 »
Ik wil ook vit D bij gaan slikken, ik heb zonneallergie en loop daarom zelfs als het heel warm is zelden met een t-shirt en ik moet erg opletten op wat ik eet vanwege me gewicht dus ik gebruik weinig boter dus ik denk dat ik niet genoeg vitamine D binnen krijg.
Dat van die krampen wist ik niet, wel dat dat kan bij magnesium en calciumtekort maar ik denk dat ik dat genoeg binnen krijg. Ik krijg zowiezo snel kramp maar heb de laatste tijd ook ander soort kramp, niet gewoon die felle kramp wat over gaat als ik die spier rek maar vaker in bijvoorbeeld mijn voeten dat ik niet pijnlijke kramp krijg maar wel aanhoudt heel lang ook al rek ik, elke keer als ik stop met rekken komt het dan terug maar dat is niet vaak gebeurd en ik dacht dat het mss gewoon vermoeide spieren waren?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #78 Gepost op: 05 januari 2012, 16:27:43 »
Ik wil ook vit D bij gaan slikken, ik heb zonneallergie en loop daarom zelfs als het heel warm is zelden met een t-shirt en ik moet erg opletten op wat ik eet vanwege me gewicht dus ik gebruik weinig boter dus ik denk dat ik niet genoeg vitamine D binnen krijg
Verstandig, want zelfs als je in de zomer wel veel zon op je onbeschermde huid krijgt, heb je in de winter nog best veel kans op een vitamine D-tekort. Zoveel vitamine D zit er niet in (visvrij) voedsel. Boter bevat maar heel erg weinig vitamine D trouwens, daar krijg je sowieso nooit je totale hoeveelheid mee, dus dat je dat niet eet maakt niet zo heel veel uit.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #79 Gepost op: 06 februari 2012, 21:34:04 »
Spierkramp kan toch ook komen door te weinig vochtinname of een tekort aan magnesium?