Vegatopia Forum

Vitamine D2 (ergocalciferol)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #80 Gepost op: 12 april 2012, 13:17:51 »
Als er iemand nog goede links heeft naar informatie over oorzaken van structureel vitamine Dtekorten, dan houd ik me aanbevolen...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #81 Gepost op: 12 april 2012, 13:30:14 »
Als er iemand nog goede links heeft naar informatie over oorzaken van structureel vitamine Dtekorten, dan houd ik me aanbevolen...

http://www.marksdailyapple.com/vitamin-d-confounding-factors/#axzz1rpBdldNo
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminD/index.html#deficiency

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #82 Gepost op: 12 april 2012, 21:09:53 »
Oh wat fijn, merci!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #83 Gepost op: 29 mei 2012, 16:57:12 »
Mijn ene huisarts begon weer over vegetarisch eten (het enige dat ze kennelijk wel onthoud) en raadde me een dietist aan. Ik kon weleens tekorten hebben. Doorgevraagd waar ze dan aan dacht en toen riep ze vitamine D. Verrassend, dat ze hier nu een verband mee legt ineens (en niet vit B12)...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #84 Gepost op: 29 mei 2012, 18:04:18 »
Sommige vegetariers lopen wel meer risico op vit. D tekort omdat vaak een deel van de vit D uit melkproducten gehaald wordt. Een dietist kan toch ook niet zien of je een tekort hebt, de huisarts kan dat laten uitzoeken dmv een bloedtestje ...  en inderdaad b12 tekort zou je dan eerder aan denken.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #85 Gepost op: 04 januari 2013, 09:16:48 »
Net de assistente van de huisarts aan de telefoon. Vitamine D-tekort. Ik heb dus officieel te hard gewerkt en te veel binnen gezeten.

Straks even supplementen halen.

Ik baal hier wel van, want ik had het eigenlijk totdat ik bij de dokter was nooit overwogen. Ik dacht zelf misschien aan een schildklierprobleem. Gelukkig is dit wel makkelijker te verhelpen.

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2013, 19:08:50 door LL de Ling »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #86 Gepost op: 05 januari 2013, 09:55:40 »
Balen LL, maar het komt echt ontzettend veel voor. Ik ken zo in mijn directe omgeving al verschillende mensen die een vitamine D tekort hadden (en nee, het waren niet allemaal veganisten ;)). Weet je ook hoe hoog je waarde was?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #87 Gepost op: 05 januari 2013, 10:12:43 »
Ja, ik hoor wel vaker dat het veel voor schijnt te komen, maar mijn vrienden kijken me een beetje aan alsof ik een oud vrouwtje ben ;)

De waarde was 36.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #88 Gepost op: 05 januari 2013, 11:38:14 »
Met 36 moet je toch het vieze drankje en niet pillen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #89 Gepost op: 05 januari 2013, 12:54:07 »
Met 36 moet je toch het vieze drankje en niet pillen?

Ja, dat las ik later ook op internet.

Heb jij het ook eens gehad Fem? Of meer info? Ik heb het idee dat de meningen er nogal over verdeeld zijn en ik in het slechtste geval een ouderwetse huisarts heb.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #90 Gepost op: 05 januari 2013, 13:29:07 »
Ik had 27, en mijn huisarts heeft netjes de richtlijn opgezocht en het drankje voorgeschreven. Op advies van het d-tekort forum heb ik iedere dag een beetje genomen ipv wekelijks een heel spuitje.

Toen het flesje leeg was zat ik op 90, da's boven de 80, dus nu neem ik wel pillen. Ik ben wel D3 gaan slikken, niet vegan, wel vega (van lanoline), want je lichaam schijnt D3 gewoon veel beter op te nemen. Ik slik trouwens 2000 microgram per dag, wat wordt aangeraden voor boerkadraagsters, maar dat ben ik praktisch ook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #91 Gepost op: 05 januari 2013, 13:31:17 »
Dankjewel, ik bel gewoon maandag even weer met de HA.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #92 Gepost op: 05 januari 2013, 14:09:28 »
Volgens mijn internist is het drankje geschikt om te bufferen als het ware. Met pillen haal je het tekort niet in als het echt te laag is. Mijn huisartsen hadden hier ook nog nooit van gehoord.
Het Nederlandse advies op vitamine D gebied wijkt ook af van WHOadvies en onderling verschilt het per huisartsen ook best wat als te laag wordt beschouwd. Waar de een een ondergrens van 70 aanhoudt, is het algemeen dacht ik 50.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #93 Gepost op: 05 januari 2013, 14:23:44 »
Zij hanteren als ondergrens 50, dat weet ik wel. Maar ik lees soms ook 80. Nou, ik ga maar even mijn best doen om dit op te krikken, maar informeer misschien wel even naar het drankje.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #94 Gepost op: 05 januari 2013, 23:10:14 »
Ik had een waarde van 17, en ik was nog zwanger ook, maar het enige dat mijn huisarts zei was dat het haar wel verstandig leek dat ik een supplement zou gaan slikken. Echt heel laconiek deed ze erover. Ook nooit meer op terug gekomen daarna.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #95 Gepost op: 06 januari 2013, 10:19:54 »
Jeee, echt, dat meen je? En dat heb je gedaan? Wat nog meer eventueel? Is/voelt het nu wel goed?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #96 Gepost op: 06 januari 2013, 16:25:51 »
Ja ik heb pillen besteld bij iHerb, met een hoge dosis. Eerst D2, later (veganistische) D3. Ik ben in de zomer wel even gestopt maar nu sinds twee maanden weer begonnen. Ik had toen ook verder geen klachten, liet het alleen testen omdat ik net zwanger was en ik wilde weten of ik  geen tekorten had. Maar misschien moet ik het toch maar weer eens laten checken.
Vriendin van me had een soortgelijke waarde en zij had wel enorm veel klachten, was al tijden moe en duizelig. Heb jij zelf klachten of liet je het gewoon voor de zekerheid testen?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #97 Gepost op: 06 januari 2013, 16:30:01 »
Maf dat je geen klachten had inderdaad. Ik was wel bij de huisarts met een reden. Redelijk wat afgevallen, veel moe, maar 's ochtends vroeg klaar wakker en ook af en toe wat duizelig ja.

Ik dacht zelf dat het door de drukke periode en/of schildklier lag. Zij wilde ook testen voor vitamine D. Ben wel ergens blij dat het in ieder geval iets is dat te verhelpen is, maar baal er wel van dat ik er zo laat mee ben. Misschien heb ik het elk jaar wel.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #98 Gepost op: 09 januari 2013, 13:57:01 »
Eind januari een paar dagen Spanje geboekt. Dat had ik eerder moeten doen ;)

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vitamine D2 (ergocalciferol)
« Reactie #99 Gepost op: 19 januari 2013, 14:11:35 »
Ik had ook een vitamine D tekort (1,5 jaar geleden was het 25 nmol/L). Huisarts adviseerde maar 2-3 keer de ADH te gaan slikken..

Ik heb mijn supplementgebruik bijgehouden en nu blijkt dat ik ongeveer 4.000 IU per dag nodig heb om gelijk te blijven. Dat is ook ongeveer wat sommige bronnen (buitenlandse) adviseren. Dat is 10 x de nederlandse ADH.

Afgelopen oktober was het nog 48 en toen heb ik 2 maanden lang gemiddeld 18,5 x de ADH geslikt per dag en nu is het eindelijk goed: 162 :)

Ik slik wel vit D3 omdat men zegt dat het beter opgenomen word en ik wilde echt van het tekort af.